Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Moderator: Beheerdersteam
Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15
Hoe klinkt het? Ik was natuurlijk OB laag gewend, dus reflex is heel anders maar ik vond dat het Scanspeak woofertje voor zijn afmeting en gezien de compacte kast, toch een erg volwassen laag neerzette.
Ik heb nu de reflexbuis op de WinISD lengte van 17,5cm het laag is goed, maar ik heb geen meetspullen. De AL130 doet het wel beter...
Ik had de buis naderhand korter gemaakt dan theoretisch, minder diep laag maar meer impact in het laag wat het woofertje ook echt goed kan weergeven.
Tweeters 1dB zachter gezet, maar eens luisteren...
Heb het zuigkringetje voor de lage tonen ook besteld bij Rudy...
Heb het zuigkringetje voor de lage tonen ook besteld bij Rudy...
En met de luisterdag in zicht en nog geen bericht van. RUMOH afgelopen dinsdag de spullen bij Audiophonics maar besteld, gun de handel graag maar dit wordt te gek. Kreeg 's avonds wel netjes antwoordt op mijn mail van hem en zojuist een verzend bevestiging, maar het spul van Audiophonics ligt al op tafel, in 3 dagen tijd
Vanaaf eens inbouwen...
Vanaaf eens inbouwen...
15mH, 150uF en 4,7 Ohm zuigkring
Omdat het gebied tussen de 100 en 500Hz iets tammer is, is er een stuk prettiger naar te luisteren...
Snap niet dat er in het ontwerp wordt gesteld dat ze 'in het algemeen de zuigkring niet aan zouden bevelen'
In mijn beleving moet ie er gewoon in zitten...
Omdat het gebied tussen de 100 en 500Hz iets tammer is, is er een stuk prettiger naar te luisteren...
Snap niet dat er in het ontwerp wordt gesteld dat ze 'in het algemeen de zuigkring niet aan zouden bevelen'
In mijn beleving moet ie er gewoon in zitten...
Best verschil idd. Leuke verslaglegging.
2dB als de vage grafiek zo inschat, maar ik zit lekker te luisteren nu, ben blij er mee 
Zal ook erg afhangen van je kamer akoestiek, met name als het diepe laag door de ruimte flink geboost wordt, moet het hogere laag niet te dun zijn.
Nou ik kan het vergelijken met de al130 monitors en dat zit nu goed, die zijn niet aangelast nl.
Klaar
Ik zie nog 100 dingen die ik bij volgende speakers anders ga doen, maar ze klinken fijn en gaan na de luisterdagen bij een vriend logeren, die is vandaag wezen luisteren en helemaal blij
Ik zie nog 100 dingen die ik bij volgende speakers anders ga doen, maar ze klinken fijn en gaan na de luisterdagen bij een vriend logeren, die is vandaag wezen luisteren en helemaal blij
Dankje! Te laat bedacht dat er nog een plakje triplex op de achterkant moest ](./images/smilies/eusa_wall.gif)
Response en impedantie grafieken gemaakt met Arta door Jurgen afgelopen zaterdag, ziet er nog mooier uit dan de Al130/NEO3 monitors en laat zien dat de tweeter 1dB zachter en de zuigkring in het laag geen overbodige luxe zijn...maar een zeer fijne speaker die inmiddels in z'n nieuwe huis staat te spelen...
Inderdaad een prima speaker die makkelijk klinkt en je al snel van de muziek laat genieten .
Nice Job
Nice Job
helemaal blij dat Doede ook nog een meting gedaan heeft, het oplopende hoog boven de 10-15KHz is wel een apart gegeven...microfoon misschien?
Is denk ik beetje eigen aan die ring radiator ook.
Als je goed kijkt zie je in mijn meting het hoog ook oplopen, maar dat wordt vlakker onder een hoek. De meting van Doede lijkt wat sterker gesmoothd, dat kan een verschil verklaren.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Met 1 octaaf smoothing ziet alles er al snel goed uit.