Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Op die afstand gaat het best ja :lol:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Hoe klinkt het? Ik was natuurlijk OB laag gewend, dus reflex is heel anders maar ik vond dat het Scanspeak woofertje voor zijn afmeting en gezien de compacte kast, toch een erg volwassen laag neerzette.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Ik heb nu de reflexbuis op de WinISD lengte van 17,5cm het laag is goed, maar ik heb geen meetspullen. De AL130 doet het wel beter...
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Ik had de buis naderhand korter gemaakt dan theoretisch, minder diep laag maar meer impact in het laag wat het woofertje ook echt goed kan weergeven.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Daarom moet ie nog gemeten worden....
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Walt schreef: di 10 jan 2023, 7:23
Ik had de buis naderhand korter gemaakt dan theoretisch, minder diep laag maar meer impact in het laag wat het woofertje ook echt goed kan weergeven.
Had jouw br buisjes bewaard en daarmee klinkt het beter idd, misschien mag de tweeter nog iets zachter :-k
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Tweeters 1dB zachter gezet, maar eens luisteren...
Heb het zuigkringetje voor de lage tonen ook besteld bij Rudy...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

En met de luisterdag in zicht en nog geen bericht van. RUMOH afgelopen dinsdag de spullen bij Audiophonics maar besteld, gun de handel graag maar dit wordt te gek. Kreeg 's avonds wel netjes antwoordt op mijn mail van hem en zojuist een verzend bevestiging, maar het spul van Audiophonics ligt al op tafel, in 3 dagen tijd ](*,)
20230127_175759.jpg
Vanaaf eens inbouwen...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20230127_195744.jpg
WALTER ER ZIT EEN MUNDORF ELCO IN! :lagge:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20230127_203929.jpg
15mH, 150uF en 4,7 Ohm zuigkring
20230127_205241.jpg
Omdat het gebied tussen de 100 en 500Hz iets tammer is, is er een stuk prettiger naar te luisteren...
Screenshot_20230127_205655_Drive.jpg
Snap niet dat er in het ontwerp wordt gesteld dat ze 'in het algemeen de zuigkring niet aan zouden bevelen'
In mijn beleving moet ie er gewoon in zitten...
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Douwe84 »

Best verschil idd. Leuke verslaglegging.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

2dB als de vage grafiek zo inschat, maar ik zit lekker te luisteren nu, ben blij er mee :rock:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Zal ook erg afhangen van je kamer akoestiek, met name als het diepe laag door de ruimte flink geboost wordt, moet het hogere laag niet te dun zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Nou ik kan het vergelijken met de al130 monitors en dat zit nu goed, die zijn niet aangelast nl.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

20230128_190952.jpg
20230128_190958.jpg
20230128_191019.jpg
20230128_191042.jpg
20230128_191049.jpg
Klaar :relax:
Ik zie nog 100 dingen die ik bij volgende speakers anders ga doen, maar ze klinken fijn en gaan na de luisterdagen bij een vriend logeren, die is vandaag wezen luisteren en helemaal blij :goedzo:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Ziet er netjes uit!
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door timpert »

Mooi zeg!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Dankje! Te laat bedacht dat er nog een plakje triplex op de achterkant moest ](*,)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

response.png
impedance.png
Response en impedantie grafieken gemaakt met Arta door Jurgen afgelopen zaterdag, ziet er nog mooier uit dan de Al130/NEO3 monitors en laat zien dat de tweeter 1dB zachter en de zuigkring in het laag geen overbodige luxe zijn...maar een zeer fijne speaker die inmiddels in z'n nieuwe huis staat te spelen...
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door rikpost »

Inderdaad een prima speaker die makkelijk klinkt en je al snel van de muziek laat genieten .
Nice Job :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Sweep Scamo15 4-2-2023.JPG
Waterval plot Scamo15 4-2-2023.JPG
Joram - Scamo 15 - 1Watt - Wasserfall.pdf
(1.6 MiB) 16 keer gedownload
helemaal blij dat Doede ook nog een meting gedaan heeft, het oplopende hoog boven de 10-15KHz is wel een apart gegeven...microfoon misschien?
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Walt »

Is denk ik beetje eigen aan die ring radiator ook.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2446
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door timpert »

Als je goed kijkt zie je in mijn meting het hoog ook oplopen, maar dat wordt vlakker onder een hoek. De meting van Doede lijkt wat sterker gesmoothd, dat kan een verschil verklaren.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20408
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door Shadow »

Walt schreef: do 09 feb 2023, 19:49
Is denk ik beetje eigen aan die ring radiator ook.
Zou goed kunnen, maar m'n Neo3's hadden het ook :-k
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28480
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Verbouwing van een wedstrijdspeaker naar Scamo 15

Bericht door ds23man »

Met 1 octaaf smoothing ziet alles er al snel goed uit.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”