Externe motor draaitafel

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Plaats reactie
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Externe motor draaitafel

Bericht door Johan 62 »

Hallo,Ik ben in het bezit van een zelfbouw draaitafel(niet door mijzelf gebouwd).
Sinds kort zakt af en toe het toerental in.
Dus ik wil in ieder geval het motortje vervangen.
Alleen dit is een oud Philips motortje die eigenlijk niet meer te leveren is wat ik kan zien op internet.
Nu heb ik verder gekeken naar een andere losse motor en toen kwam ik bij Rega.
De Rega 24V motor upgrade kit (199 euro) en de Rega Neo PSU Mk2 (349 euro). Deze laatste PSU is natuurlijk niet echt nodig maar maakt het denk net weer wat mooier/beter.
Verder kan ik weinig vinden eigenlijk.
Dus het liefst bouw ik een nieuw motortje in de behuizing die ik bij heb gevoegd.
Misschien heeft er nog iemand een idee om wat anders toe te passen.
Alvast bedankt.
Zelfbouw draaitafel
Zelfbouw draaitafel
Motor
Motor
Motor
Motor
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Kappa7 »

Vaak worden er AC motoren gebruikt.
Je wilt immers dat je motor op een constant toerental blijft lopen.
Als je dan een motor hebt die op 230V loopt zit deze vast aan de frequentie van het lichtnet.
Dat moet dan toevallig uit komen met de diameter van je pulli.
Mogelijk zal die aangepast moeten worden.
Andere optie is om de frequentie aan te passen.
Daar zijn wel aparte motorsturingen voor.

Het handigste is om eerst eens uit te zoeken naar wat de huidige aansturing is.
Een DC motor zou ook kunnen maar daar is dan weer een aparte motorsturing voor nodig met een snelheidsopnemer.
Robbie
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 08 jan 2021, 12:30
Locatie: Haarlem

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Robbie »

Hallo Johan,

Ik heb nog een synchroonmotor uit een Philips draaitafel over, al meer dan 40 jaar oud.
Volgens mij is die nog goed, hij is uit de periode dat ik zelf een paar draaitafels heb gebouwd.
De behuizing is diam 50.5 mm en hoog 23 mm
De as is diam 3 en lengte 13 mm
Als ik me goed herinner is het toerental 250 p. min.
Draden: 1*Rood, 1*Blauw en 2* Grijs.
Voedingsspanning en aanloopcondensator weet ik niet meer.

Als je belangstelling hebt is die voor jou tegen vergoeding verzendkosten.

Succes,
Rob.
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Johan 62 »

Hallo bedankt voor je reactie.
Het oude motortje is in ieder geval een DC motor.
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Johan 62 »

Robbie schreef: di 24 jan 2023, 18:42
Hallo Johan,

Ik heb nog een synchroonmotor uit een Philips draaitafel over, al meer dan 40 jaar oud.
Volgens mij is die nog goed, hij is uit de periode dat ik zelf een paar draaitafels heb gebouwd.
De behuizing is diam 50.5 mm en hoog 23 mm
De as is diam 3 en lengte 13 mm
Als ik me goed herinner is het toerental 250 p. min.
Draden: 1*Rood, 1*Blauw en 2* Grijs.
Voedingsspanning en aanloopcondensator weet ik niet meer.

Als je belangstelling hebt is die voor jou tegen vergoeding verzendkosten.

Succes,
Rob.
Rob bedankt voor je reactie.
Ik houd het even in mijn achterhoofd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Pjotr »

Dat is een heel mooi aanbod van Robbie! Die Philips synchrone AC motortjes zijn erg goed. Die worden nog steeds gemaakt door Premotec en zitten in vrijwel alle huidige high-end draaitafels van naam. Daar betaal je nu dus ca €150 voor als je die nieuw moet aanschaffen. Nadeel is dat je precies de juiste poulie moet hebben. Of moet (laten) maken.

Dat motortje op de foto lijkt mij geen Philips DT motortje. Bij mijn weten heeft Philips alleen synchroonmotortjes gebruik in zijn DT. Lijkt meer iets Japans uit een cassetterecorder.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door daniel »

Bij Analog Seduction in het VK kun je replacement motoren voor Pro-ject draaitafels kopen. Wellicht heb je daar nog wat aan.

Is dat motorhuisje trouwens opgebouwd uit een rol 3M plakband? Of zie ik dat verkeerd? Wel creatief...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Pjotr »

Volgens mij is dat van Rega. Maar dat is eenzelfde synchroonmotor als die Rob aanbiedt volgens mij. https://www.analogueseduction.net/rega- ... y-new.html
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door John P »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Pjotr »

Dat is hetzelfde Premotec motortje met iets andere specificaties. Of dezelfde maar zet Project hem op 16V i.p.v. 24V. Dan loopt ie wat rustiger. Prijs valt mij mee trouwens. Heb die voor het 2 - 3 voudige aangeboden gezien. Je blijft zitten met het feit dat ie op een vast toerental loopt en je dus een specifieke poulie nodig hebt.
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Johan 62 »

Ik heb een motor gevonden van Pro-ject met pully compleet.
Het gaat om een motor van 15V DC.
Ik koop hierbij de speed control ook van Project.
Dus hier kan ik wel mee uit de voeten.
3BF2A44F-B64A-466A-AFE5-0BD5C560B373.jpeg
A796C43E-9FAD-40DE-96DA-8AFB2C1FE646.jpeg
Johan 62
Berichten: 106
Lid geworden op: za 15 jan 2005, 23:45
Locatie: Gronau Epe (D)

Re: Externe motor draaitafel

Bericht door Johan 62 »

Ik heb toch een andere motor besteld ik zag dat de speedbox 16V AC afgeeft dus heb
nu een motor besteld van 16V AC.
Plaats reactie