VFD voor boormachine

Over materiaalbewerkingsgereedschappen

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Denk dat dat filter meer kwaad dan goed doet eerlijk gezegd...schema?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef: zo 22 jan 2023, 21:15
Denk dat dat filter meer kwaad dan goed doet eerlijk gezegd...schema?
is het originele Siemens filter dat hoort bij deze VFD om 'm in een residential area te kunnen gebruiken (class 3) ....

foto: https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/down ... &mode=view
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Ja, dan zou je toch denken dat ie daar ook de aardlek met rust moet laten. Maar het is wel een puntje van aandacht. Ik heb er hier ook gewone standaard A-typen in zitten en die hebben geen moeite met de diverse SMPS'en hier in huis. Maar een een F-type valt te overwegen. Ik zou daar toch Siemens eens over contacten.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Ik zal eens kijken in m'n voorraad voor je...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Pjotr schreef: zo 22 jan 2023, 21:33
.... Ik zou daar toch Siemens eens over contacten.
is zo-i-zo wel een goed idee, ter lering ende vermaek
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

Shadow schreef: zo 22 jan 2023, 21:38
Ik zal eens kijken in m'n voorraad voor je...
:goedzo:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Heb even in de gebruiksaanwijzing gekeken, ze hebben het over een 300mA aardlekschakelaar. Dat is niet voor niets. Dat wordt een aparte kabel trekken omdat je achter een 300mA geen stopcontacten of verlichting mag hebben.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: ma 23 jan 2023, 6:50
Heb even in de gebruiksaanwijzing gekeken, ze hebben het over een 300mA aardlekschakelaar. Dat is niet voor niets. Dat wordt een aparte kabel trekken omdat je achter een 300mA geen stopcontacten of verlichting mag hebben.
300mA? :shock: Moest het even 3x lezen. Dat is bizar veel voor een dergelijke controller. Waar zie je dat staan? Ben dat eigenlijk niet tegengekomen in de handleiding.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Knipsel.PNG
300mA is heel normaal in de industrie. Daar wordt alleen 30mA gebruikt bij stopcontacten en verlichting. Overigens zijn er ook veel PV omvormers die 30mA niet leuk vinden. Meestal wordt er standaard een 100mA voor geprakt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Kan zijn, maar waar staat dat nou in de handleiding zoals je aangaf...
G85139-H1750-U049-A2-1.pdf
(472.22 KiB) 347 keer gedownload
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Pagina 11 van de Engelse versie die HJ eerder heeft gepost.

viewtopic.php?p=2017521#p2017521
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

antwoord van Siemens:
Siemens schreef:
Bij het gebruik van een frequentie omvormer heeft u een type B aardlekschakelaar nodig.

Een type A zal, zoals u al geconstateerd heeft, direct aanspreken.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

ik heb ze maar gevraagd of een 30mA goed gaat
Henkjan schreef: ma 23 jan 2023, 12:13
antwoord van Siemens:
Siemens schreef:
Bij het gebruik van een frequentie omvormer heeft u een type B aardlekschakelaar nodig.

Een type A zal, zoals u al geconstateerd heeft, direct aanspreken.
Capture.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

ds23man schreef: ma 23 jan 2023, 12:07
Pagina 11 van de Engelse versie die HJ eerder heeft gepost.

viewtopic.php?p=2017521#p2017521
Ja dat had je al laten zien:

"1-phase:
Residual-current protective devices with 300mA (type A) are permissible"

Dat betekent dat het mag. Er staat niet dat het vereist is. Permissible is niet hetzelfde als required. Zou ook wel bizar zijn, een 300mA versie voor een 1/2 pk VFD.

Maar ok het antwoord van Siemens is helder. Hopelijk heeft Joram nog wat in de voorraad. Die krengen zijn toch wel prijzig.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ray5150 »

Wat weer de vraag oproept of HJ in zijn groepenkast ruimte heeft om een tweede ALS te monteren.
En eigenlijk zou er dan ook een aparte kabel van de meterkast naar de schuur gelegd moeten worden, als ik het goed begrijp ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Shadow »

Eigenlijk wel, dat had ik eerder ook al geadviseerd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Er ligt toch al een kabel neem ik aan? Probleem is hier de AL. Op een geschikt exemplaar kun je ook wel de verlichting etc. van de schuur zetten toch?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Pjotr schreef: ma 23 jan 2023, 14:25
Er ligt toch al een kabel neem ik aan? Probleem is hier de AL. Op een geschikt exemplaar kun je ook wel de verlichting etc. van de schuur zetten toch?
Zo makkelijk is het vaak niet. Ligt er helemaal aan wanneer een huis gebouwd is ( in de tweede helft van de jaren 70 kwam het centraal doos systeem in zwang) en of de bestaande groepenkast al eens vervangen is.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ray5150 »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Nu nog de kleur van HJ's onderbroek. :rofl: :rofl: :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

ray5150 schreef: ma 23 jan 2023, 12:58
Wat weer de vraag oproept of HJ in zijn groepenkast ruimte heeft om een tweede ALS te monteren.
En eigenlijk zou er dan ook een aparte kabel van de meterkast naar de schuur gelegd moeten worden, als ik het goed begrijp ?
die ruimte lijkt er wel te zijn, groepenkast is redelijk recent

die separate kabel staat al een tijdje in de planning (en er is ook nog wel een groep vrij daarvoor), maar de spa heb ik nog niet ter hand genomen :oops: voorlopig doet de oude kabel die in de keuken uitkomt nog dienst
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Pjotr »

Als Joram een B-type of F-type voor je heeft kun je dat sowieso proberen i.p.v. het A-type wat er nu in zit lijkt mij.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door Henkjan »

t lijkt er op dat t ergens bestellen wordt.
en mogelijk indeling ook nog aanpassen (had al wat foto's naar Zeeland verstuurd)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: VFD voor boormachine

Bericht door hannesie »

:hide: :hide: Ik wil ook een boormachine, :hide: :hide:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28470
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: VFD voor boormachine

Bericht door ds23man »

Plaats reactie

Terug naar “Hout- en metaalbewerkingsgereedschap”