Filter van de Ares..

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Tja, het werd vroeger ook wel gedaan van wege HF ontkoppeling. Wat wel zo is, is dat een aantal parallel geschakelde condensatoren een kleinere tolerantie opleverd dan een grote. Of je het hoord? :?:
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

sietse schreef:
Wat wel zo is, is dat een aantal parallel geschakelde condensatoren een kleinere tolerantie opleverd dan een grote. Of je het hoord? :?:
Dat is niet helemaal waar. De tollerantie is net zo groot, alleen zal de gemiddelde tollerantie dichter om de echte waarde heen liggen dan bij een enkele condensator.

Als je er 3 hebt van 5%, kan dit in totaal netzoveel afwijken als eentje van 5%, echter is de kans veel kleiner :)

Dus een kern van waarheid heb je zeer zeker te pakken 8)

Trouwens edo, erg net resultaat geboekt!
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
sietse schreef:
Trouwens edo, erg net resultaat geboekt!
Meettechnisch ziet het er erg lekker uit en hij klinkt net zo. Misschien dat ik in de toekomst (morgen... 8) ) nog wat verander m.b.t. het hoog. Nu na wat dagen draaien komt de bas ook wat losser. Ze staan 60cm van de muur vandaan en voor zo'n klein ding kan ie nog best (naar verhouding natuurlijk) wat neerzetten.

Even wat anders: heeft er iemand wat condensatoren liggen en een inductiemeter. Ik zou wel eens willen weten of er nu verschil is in 1 grote in een aantal kleintjes qua inductie. Ik heb een hoog gereedschap en meetapparatuur maar net geen inductiemeter.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Bericht door SSassen »

Zelfinductie van een condensator meten met een inductiemeter? Veel succes, de electrotechnici onder ons zullen weten wat ik daaarmee bedoel :shock:

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
http://www.hardwareanalysis.com
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Geenius schreef:
Leuke dingetjes die MKP1837's :lol: Ik zou alleen die die nu parallel aan de 2,7uF hangt verplaatsen naar de 8,2uF parallel aan de woofer. Daar heeft ie meer effect. :wink:
Geenius is je webside down ??
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

weidok schreef:
Geenius schreef:
Leuke dingetjes die MKP1837's :lol: Ik zou alleen die die nu parallel aan de 2,7uF hangt verplaatsen naar de 8,2uF parallel aan de woofer. Daar heeft ie meer effect. :wink:
Geenius is je webside down ??
Lijkt erop ja..
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

SSassen schreef:
Zelfinductie van een condensator meten met een inductiemeter? Veel succes, de electrotechnici onder ons zullen weten wat ik daarmee bedoel :shock:
Ik heb ook geen flauw idee hoe je dat zou meten, maar ideetje over hoe je dat zou kunnen meten, of in iedergeval de verschillen bekijken van 1 grote in vergelijk met een aantal parallel geschakelde kleintjes?
Laatst gewijzigd door Edo op wo 19 okt 2005, 22:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Is het misschien net zo moeilijk als de capaciteit van een spoel meten :twisted:
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Edo »

deepspace schreef:
Is het misschien net zo moeilijk als de capaciteit van een spoel meten :twisted:
:P Misschien. Ik heb wel electronica gedaan (tijd geleden), maar hoe of wat hierbij schiet me even niet te binnen.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

Kun je niet een eind komen met een impedantieplot van het ding?
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Zelfinductie van een condensator meten met een inductiemeter? Veel succes, de electrotechnici onder ons zullen weten wat ik daaarmee bedoel

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
Kunnen de technici onder ons dan mischien een inductie waarde noemen in milli Henry? Er moet toch wat bekend zijn?
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”