KT77 uitdagingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef: zo 02 okt 2022, 22:08
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Ah!buis schreef: zo 02 okt 2022, 21:45
Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Nou hij staat op het schema?
Als de weerstand blijft zal er in ieder geval een zwaardere in moeten, los smeltende onderdelen op 400+ V heb ik liever niet met loslopende kinderen hier...
Die weerstand loopt heet door teveel stroom, met een zekering (in serie met de trafo-wikkeling) gebeurt dat niet. En als je de weerstand eerst goed vastmaakt voor het solderen komt ie ook niet los.
Met kinderen zou ik maar een kap over de versterker zetten, de buizen worden flink heet.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

OWC schreef: za 01 okt 2022, 18:42
Van C11 worden we trouwens absoluut niet blij.
Tenzij het een Class Y1 of Y2 condensator is, maar dan ben ik er alsnog geen fan van.
C11 zit er niet in :goedzo:
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Ah!buis schreef: di 04 okt 2022, 18:43
Shadow schreef: zo 02 okt 2022, 22:08
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Ah!buis schreef: zo 02 okt 2022, 21:45
Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Nou hij staat op het schema?
Als de weerstand blijft zal er in ieder geval een zwaardere in moeten, los smeltende onderdelen op 400+ V heb ik liever niet met loslopende kinderen hier...
Die weerstand loopt heet door teveel stroom, met een zekering (in serie met de trafo-wikkeling) gebeurt dat niet. En als je de weerstand eerst goed vastmaakt voor het solderen komt ie ook niet los.
Met kinderen zou ik maar een kap over de versterker zetten, de buizen worden flink heet.
Anne
De kids weten dat ze van de buizen af moeten blijven :goedzo:

Die weerstand nu verzwaren is geen probleem, maar als het alleen een defecte buis is zijn we klaar. Ik begreep van Fred dat deze buis na eerder te heet geweest te zijn, ook bleef verlopen in bias.

Ik wil op den duur toch ook de boel wel verbouwen om de andere uitgangen van de ugt's aan te sluiten, de aanbevolen smoorspoel te zetten en dc te gaan gloeien.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OWC »

Shadow schreef: wo 05 okt 2022, 20:08
OWC schreef: za 01 okt 2022, 18:42
Van C11 worden we trouwens absoluut niet blij.
Tenzij het een Class Y1 of Y2 condensator is, maar dan ben ik er alsnog geen fan van.
C11 zit er niet in :goedzo:
Gelukkig maar :goedzo:

Je zou de bias spanning van de buis langzaam kunnen "opdraaien".
Dus bij de meestal negatieve spanning beginnen en langzaam naar de juist bias spanning.

Echter is dit wel lastig in een push-pull schakeling met en uitgangstrafo er nog aan.
Dus die aanpak is zonder wijzigingen niet heel erg makkelijk en slim om te doen.

Een VARIAC zal hier wel ontzettend veel helpen (er staat er toevallig hier nog een te koop voor weinig!!)
Langzaam opdraaien en dan de stroom van de eindbus monitoren met een stroommeter.

Aangezien de buis zo ongelooflijk heet gloeiend is geworden (letterlijk), moet er wel serieus iets mis zijn.
Ik krijg het gevoel dat hij vol open staat qua bias stroom.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

Variac? Had je gelijk mee kunnen nemen van mij.
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OWC »

haha, ja die van jou is 20 euro, ik ben reeds al voorzien :)

Maar wel echt een must als het om oudere audio apparatuur gaat naar mijn mening :)
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Ik heb er ook nog een over Autotrafo 11Amp 0-260 V in een behuizing uit 1930 ofzo Toen was er nog tijd om iets echt mooi te maken weegt wel iets van 10 kg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

20221027_145946.jpg
Nieuwe 100r voedingsweerstanden, 8W per stuk
20221027_145954.jpg
Nu eens zoeken waar ik spanningen moet meten voor bias enz.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

Was het niet de groene weerstand naast de instelpot? Kijk even in het schema.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Fredvandam schreef: do 27 okt 2022, 15:03
Was het niet de groene weerstand naast de instelpot? Kijk even in het schema.
Dat denk ik wel idd, ff zoeken.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door democles »

Ik zou eerst alle buizen er uit halen en dan meten of je op de 4 eindbuizen negatieve spanning meet op de roosters .
Dan alle negatieve spanningen maximaal negatief zetten met de potmeters.
Dan alle eindbuizen er in zetten en meten per buis over de 10 ohm kathode weerstand.
Stel met de potmeter per buis de spanning zo af tot dat je iets van 0,4V meet over de kathode weerstand van 10 ohm (is dan gelijk aan 40mA)
Controleer als alles ingesteld is alle spanningen over de kathode weerstanden opnieuw en regel ze bij.
Na een uur opwarmen controleer je alles weer en stel bij.
Dat was het dan.

Zo zou ik het doen.
Bijlagen
Screenshot_20221001_183834.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Is wel erg stil hier Toch niet ergens verkeerds aan geraakt Joram ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Helemaal nergens aan gepakt, te druk met andere dingen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Shadow schreef: ma 14 nov 2022, 9:33
Helemaal nergens aan gepakt, te druk met andere dingen.
Begrijp het joram
Bijlagen
B8A367E8-5C57-4D14-A1F5-36B59F57E5D8.jpeg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Gedaan volgens Demo z'n advies, daarna buizen erin, oude - goeie - buis op de plek waar de andere over z'n nek ging, schakelaar om nadat de hoogspanning op komt ineens een mooie blauwe vlam tussen twee weerstanden, even de boel inregelen, kan dus niet m'n vliegenpootjes aan de weerstand hangen zonder sluiting te maken naar de weerstand ernaast :boos:
Fijn zo'n printplaat ipv point-to-point bij een buizenbak ](*,)

Zit gewoon zo dicht op elkaar dat de boel overslaat #-o

Deze kan helaas dus niet mee naar Hengelo :cry:

Edit, misschien wel :-$
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Dit blijft een beetje een geval 'noob doet buizenversterker fiksen' en onderweg slopen we eens wat en ontdekken we een hoop :lol:
fuck around and find out.jpg
fuck around and find out.jpg (26.34 KiB) 166 keer bekeken
Maar ik had op de geflambeerde buis dus 55mA stroom lopen en op de rest 25mA, dat heb ik eerst maar eens gelijk gemaakt naar de 40mA die Demo voorstelde, nu afkoelen en de plek van de gebruikte buis een nieuwe steken, opstarten, meten, bijregelen en doorwarmen dan maar.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

20230115_111004.jpg
20230115_111033.jpg
Ik begin de verbouwing naar bias automaat of van boven aan te meten en regelen bias wel te begrijpen ja :-k
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Fuckup had geen gevolgen verder gelukkig, wat ik wel zie;

Ik heb hem nu een uurtje aanstaan met nieuwe buizen, bias ingesteld op 400mV DC over de 10 ohmse weerstanden, maar hij blijft toch langzaam omhoog kruipen, het gaat steeds langzamer, maar toch. Is dit een gevolg van doorwarmen van de hele versterker? Of zijn de weerstanden niet temperatuur vast genoeg?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Voor de goede orde, de ingangen zijn kortgesloten nu.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Net ff gaan eten, van tevoren alles weer netjes naar 400mV gezet, kom terug en alles staat op 300mV stabiel te zijn, afgeregeld naar 400mV en blijft stabiel dus ik hoop dat we er zijn zo, uitgangen meten netjes 0mv DC dus eens kijken of er muziek uit wil komen zo...
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Barry2001 »

Zo heel kritisch is het ook niet hoor, zeker in het begin verloopt het wat. M'n eerste buizenversterker was een KT88PP, met ook de bias regeling van onderen toegankelijk. Mijn buizenbakken erna waren van boven te bereiken :lol: Ik zou persoonlijk nog wel rubberen tules rond de kabels door de bovenplaat naar de trafo's doen, die zitten geschroefd, kun je makkelijk bij.
En ik zie een bekend inschakelvertraging printje zitten 8)
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Barry2001 schreef: zo 15 jan 2023, 14:03
Zo heel kritisch is het ook niet hoor, zeker in het begin verloopt het wat. M'n eerste buizenversterker was een KT88PP, met ook de bias regeling van onderen toegankelijk. Mijn buizenbakken erna waren van boven te bereiken :lol: Ik zou persoonlijk nog wel rubberen tules rond de kabels door de bovenplaat naar de trafo's doen, die zitten geschroefd, kun je makkelijk bij.
En ik zie een bekend inschakelvertraging printje zitten 8)
Die tules was me ook al opgevallen, het ontbreken daarvan iig. Ik wil hem tzt in een nieuwe behuizing zetten, ik heb deze plint ook al opnieuw gelijmd omdat ie gespleten was...
Ik zit er nu naar te luisteren :goedzo:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Leeuwarden »

Und wie klinkt das?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Leeuwarden schreef: zo 15 jan 2023, 14:22
Und wie klinkt das?
Prima versterker, strak laag ook, was een beetje bang dat dat wollig zou worden.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Toch is er iets niet goed, staat meer dan een uur aan, opgewarmd enz, ik hoor iets veranderen in het geluid;
20230115_144713.jpg
Nu op tijd erbij voor er dingen doorsmelten, maar dezelfde buis weer verkleurd en ik had met afregelen toch wel eerst een gebruikte op die plek gezet ](*,)
Dus er is ergens iets niet pluis :-k
Plaats reactie