Relais blijft plakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Eerst vertellen waarom je 2 relais gebruikt hebt, en er maar 1 op de tekening staat.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Ik heb geen 2 relais gebruikt.
Tekening is de eerste situatie die in staking ging.
Vervolgens schrijft Peter dat de kleine C, zichtbaar op de foto er wel uit mag.
Schakeling werkt vervolgens weer.
Peter schrijft ook dat de 100 Ohm weerstand er wel uit mag.
Peter schrijft ook dat de kleine C wel over de contacten van de schakelaar mag maar dan met een 100 Ohm weerstand in serie.

Ik heb vervolgens C en weerstand verwijderd en dan ontstaat de volgende situatie: de min gaat rechtstreeks naar het relais, de plus ook maar onderbroken door een kleine schakelaar.
Het relais klappert nu. Ook met C en R over de contacten van de schakelaar.
100 Ohm weer in in de plus lijn gesoldeerd en het werkt weer.
In alle gevallen zit er een diode over de spoel van het relais.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 11 jan 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Marp »

Snubbertje over de contacten tegen vonken:
relays2-f4-1.gif
Bron: https://sound-au.com/articles/relays2.htm#s42
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Marp schreef: wo 11 jan 2023, 16:36
Snubbertje over de contacten tegen vonken:
relays2-f4-1.gif

Bron: https://sound-au.com/articles/relays2.htm#s42
Dit had ik en dan klappert het relais.

Correctie: dit is bij mij dus een diode.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: wo 11 jan 2023, 16:32
Ik heb geen 2 relais gebruikt.
Excuus, mijn fout. ik was in de veronderstelling dat het zwarte blokje op de foto ook een relais was.
Wat dus de Meanwell smps blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

No problem, Ray. Maar ik snap het nog steeds niet helemaal wat ik goed of fout doe…
Plaats reactie