Relais blijft plakken
Moderator: Beheerdersteam
Re: Relais blijft plakken
Eerst vertellen waarom je 2 relais gebruikt hebt, en er maar 1 op de tekening staat.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Relais blijft plakken
Ik heb geen 2 relais gebruikt.
Tekening is de eerste situatie die in staking ging.
Vervolgens schrijft Peter dat de kleine C, zichtbaar op de foto er wel uit mag.
Schakeling werkt vervolgens weer.
Peter schrijft ook dat de 100 Ohm weerstand er wel uit mag.
Peter schrijft ook dat de kleine C wel over de contacten van de schakelaar mag maar dan met een 100 Ohm weerstand in serie.
Ik heb vervolgens C en weerstand verwijderd en dan ontstaat de volgende situatie: de min gaat rechtstreeks naar het relais, de plus ook maar onderbroken door een kleine schakelaar.
Het relais klappert nu. Ook met C en R over de contacten van de schakelaar.
100 Ohm weer in in de plus lijn gesoldeerd en het werkt weer.
In alle gevallen zit er een diode over de spoel van het relais.
Tekening is de eerste situatie die in staking ging.
Vervolgens schrijft Peter dat de kleine C, zichtbaar op de foto er wel uit mag.
Schakeling werkt vervolgens weer.
Peter schrijft ook dat de 100 Ohm weerstand er wel uit mag.
Peter schrijft ook dat de kleine C wel over de contacten van de schakelaar mag maar dan met een 100 Ohm weerstand in serie.
Ik heb vervolgens C en weerstand verwijderd en dan ontstaat de volgende situatie: de min gaat rechtstreeks naar het relais, de plus ook maar onderbroken door een kleine schakelaar.
Het relais klappert nu. Ook met C en R over de contacten van de schakelaar.
100 Ohm weer in in de plus lijn gesoldeerd en het werkt weer.
In alle gevallen zit er een diode over de spoel van het relais.
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op wo 11 jan 2023, 16:37, 1 keer totaal gewijzigd.
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Relais blijft plakken
Snubbertje over de contacten tegen vonken:
Bron: https://sound-au.com/articles/relays2.htm#s42
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Relais blijft plakken
Marp schreef: ↑wo 11 jan 2023, 16:36Snubbertje over de contacten tegen vonken:
relays2-f4-1.gif
Bron: https://sound-au.com/articles/relays2.htm#s42
Correctie: dit is bij mij dus een diode.
Re: Relais blijft plakken
Excuus, mijn fout. ik was in de veronderstelling dat het zwarte blokje op de foto ook een relais was.
Wat dus de Meanwell smps blijkt te zijn.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Relais blijft plakken
No problem, Ray. Maar ik snap het nog steeds niet helemaal wat ik goed of fout doe…
