Relais blijft plakken
Moderator: Beheerdersteam
- Leeuwarden
Relais blijft plakken
Ik schakel een wat grotere stroom via een klein voedinkje en relais dmv een kleine schakelaar. Dat ging heel goed maar sinds een dag of twee (…) blijft het relais plakken. Voeding is zo’n meanwell smps en het relais een Schrack 12VDC geschikt voor 230VAC. De meanwell voeding loopt vrij langzaam leeg.
Hoe los ik dit op?
Enjoy the houtje touwtje tekening!
Hoe los ik dit op?
Enjoy the houtje touwtje tekening!
Re: Relais blijft plakken
Wat schakelt dat relais? Heb je daar ook een tekening van? Mag een draadje draadje tekening zijn!
- Leeuwarden
Check, ga ik doen. C weghalen is nu even makkelijk maar daarmee beschadig je de schakelaar op den duur niet?
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Zou toch goed moeten gaan. Die C weghalen kan geen kwaad idd. De diode fungeert hier als vonkenblusser voor het schakelaartje. Die dus wel laten zitten! Maar als het een oud ingebrand relais is kan dat ook wel een gaan plakken.
- Leeuwarden
Thanks, als het weer misgaat kan ik altijd nog het relais vervangen…
Het sowieso wel raadzaam als je van die C'tjes over contacten zet om er altijd een weerstand mee in serie te zetten. 100 ohm is dan een vaak gebruikte waarde. Er zijn ook speciale C'tjes met een ingebouwde weerstand daarvoor.
- Leeuwarden
Nee die kan weg, doet niks. Denk dat die eigenlijk bedoeld was om in serie met het C'tje te zetten.
- Leeuwarden
- Leeuwarden
Goed, Janneman is dus even aan het experimenteren geslagen. Tot nu toe niets ontploft maar dat kan uiteraard nog komen!
Eerste observatie: 100 Ohm weerstand uit de plus lijn gehaald. Er staat nu direct 12VDC op het relais vanuit die Meanwell voeding. Wel een diode over de contacten van het relais. Dat t gaat niet goed. Relais gaat klapperen. Soldeer ik de 100 Ohm weer in de plus lijn, dan gaat het goed. Met mijn beperkte kennis van electronica volg ik het even niet meer....
Eerste observatie: 100 Ohm weerstand uit de plus lijn gehaald. Er staat nu direct 12VDC op het relais vanuit die Meanwell voeding. Wel een diode over de contacten van het relais. Dat t gaat niet goed. Relais gaat klapperen. Soldeer ik de 100 Ohm weer in de plus lijn, dan gaat het goed. Met mijn beperkte kennis van electronica volg ik het even niet meer....
Maar geen klappermelk? Je moet de diode ook niet over de contacten solderen maar over de spoel. Je had dat goed getekend!
- Leeuwarden
Nu heb ik geen zicht op het hele plaatje, maar dit lijkt mij een hele omslachtige manier om een (relatief lichte) transformator in te schakelen.
Waarom niet een simpele (dubbelpolige) wipschakelaar toegepast ?
Waarom niet een simpele (dubbelpolige) wipschakelaar toegepast ?
- Leeuwarden
Ik wil een kleine wipschakelaar op het frontpaneel en die kan de trafo niet schakelen. Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.
Dat zal dan wel zo'n schakelaartje zijn :
daar kun je inderdaad geen netspanning mee schakelen. is het dan geen idee om een klein trafootje in te bouwen zoals deze
( https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-035w1 ... 9-12v.html ) deze permanent onder spanning laten staan, en secundair daarvan met het genoemde schakelaartje en relais te laten schakelen ?
daar kun je inderdaad geen netspanning mee schakelen. is het dan geen idee om een klein trafootje in te bouwen zoals deze
( https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-035w1 ... 9-12v.html ) deze permanent onder spanning laten staan, en secundair daarvan met het genoemde schakelaartje en relais te laten schakelen ?
geil !Leeuwarden schreef: ↑wo 11 jan 2023, 12:55Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.
- Leeuwarden
ray5150 schreef: ↑wo 11 jan 2023, 13:10geil !Leeuwarden schreef: ↑wo 11 jan 2023, 12:55Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.![]()
- Leeuwarden
ray5150 schreef: ↑wo 11 jan 2023, 13:09Is het dan geen idee om een klein trafootje in te bouwen zoals deze
Uhhh... https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... rm--02--12 die zit erop Ray. M.i. veel makkelijker dan een printtrafo.
Oh, ik dacht dat het zo'n grote en platte SMPS was. ik heb geen ervaring met die kleine dingetjes. wel netjes voor het geld.
Andere vraag, waarom 2 relais gebruikt ? en wat is de primaire stroom van de schakelen transformator ?
Andere vraag, waarom 2 relais gebruikt ? en wat is de primaire stroom van de schakelen transformator ?
Overigens denk ik ook dat het plakken komt door ingebrande contacten. dat had voorkomen kunnen worden een condensator over de contacten te zetten. dat moet dan wel een X2 condensator zijn. iets dergelijk schreef Peter ook hierboven.
- Leeuwarden
Een X2 condensator over een contact waar 12VDC over staat?
Lees nog eens wat Peter schrijft, Ray…
Daar heeft Ray niks aan. Hij bedoelt plakken door inbranden van de relais contacten (die de trafo van je VV schakelen). Moet trouwens wel een 100ohm met zo'n X2 C'tje in serie.
- Leeuwarden