Relais blijft plakken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Ik schakel een wat grotere stroom via een klein voedinkje en relais dmv een kleine schakelaar. Dat ging heel goed maar sinds een dag of twee (…) blijft het relais plakken. Voeding is zo’n meanwell smps en het relais een Schrack 12VDC geschikt voor 230VAC. De meanwell voeding loopt vrij langzaam leeg.

Hoe los ik dit op?

Enjoy the houtje touwtje tekening!
Bijlagen
AED1A502-CD9C-4CEE-8C63-C71B9CC08C95.jpeg
8244836E-6B64-4587-907D-637EE82714FF.jpeg
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Wat schakelt dat relais? Heb je daar ook een tekening van? Mag een draadje draadje tekening zijn!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Check, ga ik doen. C weghalen is nu even makkelijk maar daarmee beschadig je de schakelaar op den duur niet?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: di 10 jan 2023, 14:19
Wat schakelt dat relais? Heb je daar ook een tekening van? Mag een draadje draadje tekening zijn!
Dat relais schakelt de trafo van mijn voorversterker.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Pjotr schreef: di 10 jan 2023, 14:19
Wat schakelt dat relais? Heb je daar ook een tekening van? Mag een draadje draadje tekening zijn!


Oeps, je hebt je bericht gewijzigd… nu heb ik de c al aan één kant doorgeknipt :shock: werkt wel trouwens…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Zou toch goed moeten gaan. Die C weghalen kan geen kwaad idd. De diode fungeert hier als vonkenblusser voor het schakelaartje. Die dus wel laten zitten! Maar als het een oud ingebrand relais is kan dat ook wel een gaan plakken.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Thanks, als het weer misgaat kan ik altijd nog het relais vervangen…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Het sowieso wel raadzaam als je van die C'tjes over contacten zet om er altijd een weerstand mee in serie te zetten. 100 ohm is dan een vaak gebruikte waarde. Er zijn ook speciale C'tjes met een ingebouwde weerstand daarvoor.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Die 100 Ohm die ik in de + lijn heb is wel goed?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Nee die kan weg, doet niks. Denk dat die eigenlijk bedoeld was om in serie met het C'tje te zetten.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Ja, dat zal ik verkeerd geïnterpreteerd hebben. Dank!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Goed, Janneman is dus even aan het experimenteren geslagen. Tot nu toe niets ontploft maar dat kan uiteraard nog komen!

Eerste observatie: 100 Ohm weerstand uit de plus lijn gehaald. Er staat nu direct 12VDC op het relais vanuit die Meanwell voeding. Wel een diode over de contacten van het relais. Dat t gaat niet goed. Relais gaat klapperen. Soldeer ik de 100 Ohm weer in de plus lijn, dan gaat het goed. Met mijn beperkte kennis van electronica volg ik het even niet meer....
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Maar geen klappermelk? Je moet de diode ook niet over de contacten solderen maar over de spoel. Je had dat goed getekend!
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Ja zo zit ie ook.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Nu heb ik geen zicht op het hele plaatje, maar dit lijkt mij een hele omslachtige manier om een (relatief lichte) transformator in te schakelen.
Waarom niet een simpele (dubbelpolige) wipschakelaar toegepast ?
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Ik wil een kleine wipschakelaar op het frontpaneel en die kan de trafo niet schakelen. Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Dat zal dan wel zo'n schakelaartje zijn :
mini-1xw.jpg
daar kun je inderdaad geen netspanning mee schakelen. is het dan geen idee om een klein trafootje in te bouwen zoals deze
( https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-035w1 ... 9-12v.html ) deze permanent onder spanning laten staan, en secundair daarvan met het genoemde schakelaartje en relais te laten schakelen ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Leeuwarden schreef: wo 11 jan 2023, 12:55
Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.
geil ! :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: wo 11 jan 2023, 13:10
Leeuwarden schreef: wo 11 jan 2023, 12:55
Overigens komen de onderdelen, behalve de Meanwell, bij EOO vandaan.
geil ! :lol:
:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: wo 11 jan 2023, 13:09
Is het dan geen idee om een klein trafootje in te bouwen zoals deze
( https://www.eoo-bv.nl/print-trafo-035w1 ... 9-12v.html ) deze permanent onder spanning laten staan, en secundair daarvan met het genoemde schakelaartje en relais te laten schakelen ?

Uhhh... https://www.meanwell-web.com/nl-nl/ac-d ... rm--02--12 die zit erop Ray. M.i. veel makkelijker dan een printtrafo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Oh, ik dacht dat het zo'n grote en platte SMPS was. ik heb geen ervaring met die kleine dingetjes. wel netjes voor het geld.
Andere vraag, waarom 2 relais gebruikt ? en wat is de primaire stroom van de schakelen transformator ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Relais blijft plakken

Bericht door ray5150 »

Overigens denk ik ook dat het plakken komt door ingebrande contacten. dat had voorkomen kunnen worden een condensator over de contacten te zetten. dat moet dan wel een X2 condensator zijn. iets dergelijk schreef Peter ook hierboven.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

ray5150 schreef: wo 11 jan 2023, 13:46
Overigens denk ik ook dat het plakken komt door ingebrande contacten. dat had voorkomen kunnen worden een condensator over de contacten te zetten. dat moet dan wel een X2 condensator zijn. iets dergelijk schreef Peter ook hierboven.
Een X2 condensator over een contact waar 12VDC over staat?
Lees nog eens wat Peter schrijft, Ray…
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Pjotr »

Daar heeft Ray niks aan. Hij bedoelt plakken door inbranden van de relais contacten (die de trafo van je VV schakelen). Moet trouwens wel een 100ohm met zo'n X2 C'tje in serie.
Gebruikersavatar
Leeuwarden
Berichten: 12769
Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
Locatie: Nog niet gevonden

Re: Relais blijft plakken

Bericht door Leeuwarden »

Begrijp ik niet. Kan je tekeningetje maken?
Plaats reactie