Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

voor specifieke pro-audio projecten als opname apparatuur, mengtafels, etc

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

En dit is nog maar het goedkopere en eenvoudiger systeem. Het grote systeem uit de jaren '70 waren 6H panelen zonder aansluitingen op de voorkant. Die zaten vol met modulaire blokjes van Analog Devices, oorspronkelijk gemaakt voor analoge computers. Daarbij gingen alle aansluitingen naar een 96pins euro dinconnector, net als jij nu doet. De onderlinge verbindingen tussen de modulen koos je met pennen via een kruisbord/matrixbord. Ongeveer zoals dit:
Matrix.jpg
Hoe ga jij trouwens de patching doen? Met een apart patchpanel of via aansluitingen op de modules? Patchen op de modules zelf kan ik je afraden. Dat gaat niet lekker werken met die uiteindelijke dradenzooi over de knoppen heen.

{EDIT]

Vond nog dit over Felix Visser, de oprichter van Synton: http://www.vintageplanet.nl/pics/felix/felix07.html De man heeft een gigantische verzameling. Het lijkt er op dat ie die aan het verkopen is. Hij is ook al behoorlijk op leeftijd... ;)
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Pjotr schreef: ma 11 apr 2022, 11:48
Hoe ga jij trouwens de patching doen? Met een apart patchpanel of via aansluitingen op de modules? Patchen op de modules zelf kan ik je afraden. Dat gaat niet lekker werken met die uiteindelijke dradenzooi over de knoppen heen.
Daar ben ik nog niet 100 % over uit.
Waarschijnlijk word het een combinatie van interne doorvoer via de backplane (en kleine tuimelschakelaartjes op de frontplaten) en patchpunten op de voorzijde.
Ik verwacht niet dat ik daar een apart patchpanel voor ga inzetten.

Die matrix is destijds ook in de VCS-3 toegepast. Behringer is momenteel met een hele mooie kopie daarvan bezig. de VCS-3 dus.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: ma 11 apr 2022, 13:22

Die matrix is destijds ook in de VCS-3 toegepast. Behringer is momenteel met een hele mooie kopie daarvan bezig. de VCS-3 dus.
Moest daar even naar zoeken maar dat is een kopie van de roemruchte EMS Synthi:
Synthi.jpg
Een vriend van mij heeft deze maar dan zonder ingebouwd keyboard. Bekend ook als "Het Koffertje" :) Ooit op het Waterlooplein gescoord voor 25 gulden, nu duizenden euries waard. Daar zitten nog OC71 germaniums in. Dat matrixbordje was vrij gammel. Ook al was het van Zwitserse Ghielmetti kwaliteit. Ondanks dat ze peperduur waren maakten ze slecht contact en hadden ze veel overspraak. Vooral de grotere exemplaren. Hopelijk stopt Behringen er nu wat beters in.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Helaas wil het niet echt lukken met het testen van de VCO(s).
Hij geeft geen signaal af.
(ze zijn alle drie exact hetzelfde opgebouwd dus ik ga ervan uit dat de fout in alle drie zit)
VCO testen (1).jpg
VCO testen (2).jpg
Ik zet even het oorspronkelijke schema erbij om te verduidelijken.
VCO-V2.gif
linker gedeelte is de exponentiele converter die de toonhoogte van de VCO aan die van de toetsenaanslagen van het keyboard aanpassen.
Midden is rondom de LM311 de VCO core vormt die een soort van blokgolfgenerator is, en alles rechts van pin 1 van U6A zijn convertors die er een zaagtand en sinus en dergelijke van maken.
Probleem zit hem in de rondom de 311, die doet het niet.
Eerste gedachte is natuurlijk een fout in het Eagle schema en dus de PCB, maar na een stuk of 4 controle rondes (2 x voor productie in China, en 2 x de afgelopen week) kan ik niks fouts daarin vinden. volgende waren de footprints van de BC547 en de J111, die kloppen ook met de datasheet en het uitmeten van die halfgeleiders.

Nu dus maar eens de hele VCO aan het opbouwen op een breadbord, dan kan ik eens zien of ik die blokgolf daar wel uit kan krijgen. en daar wat metingen aan te doen.
VCO Breadbord.jpg
Er word in ieder geval druk aan gewerkt om het probleem op te lossen.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

En let niet op de losse draadjes, dat zijn in en uitgangen die voor de basiswerking niet zouden uitmaken.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ah!buis »

Wat mij opvalt is dat de voeding van de 311 aan +Vcc en -Vcc. Dat zijn de spanningen voor de 15V stabilisators, dus hoger dan 15V.
De max spanning voor de 311 is 36V ofwel plus en min 18V. Als de spanning voor de 15V stab. (+Vcc/-Vcc) meer dan 18V is zou de 311 wel's kunnen sneuvelen.
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

+Vcc en -Vcc zijn in de praktijk ongeveer 14 volt. dit zijn de uitgangen van de 2 stabilisatoren.
Zie ook : http://yusynth.net/Modular/EN/VCO/index.html bij Design Note, net onder het schema.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Ah!buis »

Klopt toch iets niet. De uitgangangen heten +15V en -15V en de ingangen +Vcc en -Vcc.
Alle ICs krijgen +15V en -15V behalve de 311, die krijgt (verkeerd) +Vcc en -Vcc die toch minstens 18V moeten zijn om de stabilisators te laten werken.
Hetzelfde bij yusynth, maar als je een print tekent met +15V en -15V aan de 311 (zoals zou moeten) krijg je een foutmelding met dit schema.
Anne
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Ah!buis schreef: ma 25 apr 2022, 16:33
Klopt toch iets niet. De uitgangangen heten +15V en -15V en de ingangen +Vcc en -Vcc.
Alle ICs krijgen +15V en -15V behalve de 311, die krijgt (verkeerd) +Vcc en -Vcc die toch minstens 18V moeten zijn om de stabilisators te laten werken.
Hetzelfde bij yusynth, maar als je een print tekent met +15V en -15V aan de 311 (zoals zou moeten) krijg je een foutmelding met dit schema.
Anne
Klopt m.i. helemaal Anne. Denk dat die foutmelding een fout is in het schemasymbool/footprint en daar een kortsluiting o.i.d. voorgebakken is.
Laatst gewijzigd door Pjotr op ma 25 apr 2022, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Oeps...

2 kapitale fouten ontdekt... :oops: :oops:
Schermopname (17).png
Schermopname (18).png
Ik geloof dat ik maar beter een revisie van deze PCB kan laten maken... :hide:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

Eerst het probleem oplossen hè en werkend krijgen. Wat natuurlijk prima kan met een X-Acto mesje o.i.d.!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ik denk dat dat ietsjes makkelijker gezegd is dan gedaan...
Foutje bedankt.jpg
Eigenlijk zou de IC voet eruit moeten om goed te kunnen snijden.
Oude voet heel voorzichtig eruit halen, verbindingen doorsnijden, bypass maken met een stukje draad, nieuwe voet erin.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Een nieuwe poging om een VCO te bouwen.
Zo veel mogelijk de foutjes eruit gehaald die hierboven beschreven zijn.
En ook tientallen andere kleine dingetjes aangepast in de layout.
Schema.png
Layout.png
PCB Bovenkant.jpg
PCB Onderkant.jpg
En een PCB opgebouwd en aangesloten om te testen, let wel, er zitten nog geen potmeters aangesloten en nog geen instelpotjes afgeregeld.
Testen.jpg
Eerst met de multimeter wat DC spanningen op bepaalde punten gemeten, dat zag er goed uit. :D

Vervolgens het moment van de waarheid met de scoop, en deze ingeprikt op de uitgang van de VCO core. (pin 1 van IC6A)
Uitgang VCO Core.jpg
En hij oscilleert ! :yeah:

Daarna eens gekeken wat de uitgangen doen.

Zaagtand.
Zaagtand.jpg
Sinus.
Sinus.jpg
Triangle
Triangle.jpg
De blokgolf uitgang gaf geen signaal, maar dat kan heel goed omdat de potmeter daarvan nog niet aangesloten is. da's de volgende stap.

We zijn er nog niet, maar in ieder geval nu wel een grof werkende VCO. :D
Laatst gewijzigd door ray5150 op ma 02 jan 2023, 12:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Henkjan »

:yeah:
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Barry2001 »

Leuk project zeg!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Shadow »

Goed bezig =D>
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

En de VCO's nummer 2 en 3 staan ook in de steigers.
VCO's.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

5 x VCO.jpg
En toen waren er 5 VCO's. :D
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Barry2001 »

Heel gaaf dit Ray! blijf het volgen.
Een maand geleden was ik op Hackfest in Enschede, waar ook op diverse zelfbouw synths muziek werd gemaakt. Iets wat ook zeker m'n interesse heeft, als ik me ooit nog eens verveel :mrgreen: paar picjes gemaakt.
HF1.JPG
HF2.JPG
HF3.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Ik heb wel eens gehoord van dit soort ontmoetingsdagen, maar zelf nooit geweest.
Ziet er wel leuk uit, doe een beetje denken aan een ZBA luisterdag.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door FR_Aad »

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Pjotr »

"Schilderen met geluid"? Op een paar groten na blijft het toch veel hebben van stervende stofzuigers.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door Barry2001 »

ray5150 schreef: zo 27 okt 2024, 13:15
Ik heb wel eens gehoord van dit soort ontmoetingsdagen, maar zelf nooit geweest.
Ziet er wel leuk uit, doe een beetje denken aan een ZBA luisterdag.
Deze was eerst mij ook niet bekend hoor, maar het bedrijf waar ik ingeleend zit was sponsor. Denk toch even kijken, leuke middag gehad. Even los van jou topic, is blijkbaar ook een scene die elektrische gitaren, cello’s enzo 3d print.
Heeft idd wel wat van een ZBA dag weg.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door ray5150 »

Een beetje bezig geweest met voor het eerst krimpen van pinnetjes van de nieuwe set van de Lidl.
Tis wel effe wat priegelen om het in de vingers te krijgen, met name die witte blokjes zijn klein.
Krimp pinnen.jpg
MFOS Voltage Calibrator.jpg
molekuul
Berichten: 507
Lid geworden op: wo 02 feb 2005, 15:31
Locatie: Goirle

Re: Een analoge en modulaire synthesizer voor de lange termijn.

Bericht door molekuul »

Nu we toch met mata praat bezig zijn,
Op https://www.lookmumnocomputer.com/ staan ook veel projecten voor een modulaire analoge synthesizer
Plaats reactie