Probleem met luidspreker
Moderator: Beheerdersteam
Re: Probleem luidspreker
@snoef3
Ja had ik gezien, er staan zelfs 3 op Marktplaats van Audio & Techniek en Remo.
Op dit moment is @wouter de filters aan het doormeten. Dus wordt vervolgd...
Ja had ik gezien, er staan zelfs 3 op Marktplaats van Audio & Techniek en Remo.
Op dit moment is @wouter de filters aan het doormeten. Dus wordt vervolgd...
Laatst gewijzigd door metoalent op za 07 jan 2023, 18:28, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
Re: Probleem Ypsilon L50 PVC pijp luidspreker
Met als tussen uitkomst dat beide filters identiek meten... Wordt nog verder graven...
Zijn die basmiddentoners nog wel OK? Het zou kunnen dat een van de magneten (deels) gedemagnetiseerd is. Dat komt heel weinig (maar niet nooit) voor. Ferrietmagneten kunnen overlijden na een val o.i.d.
@markbakk
Ik hoop dat je alles gelezen hebt over dit onderwerp.
De woofers en tweeters zijn omgewisseld in de pijpen. Maar het resultaat bleef hetzelfde.
Ik hoop dat je alles gelezen hebt over dit onderwerp.
De woofers en tweeters zijn omgewisseld in de pijpen. Maar het resultaat bleef hetzelfde.
Laatst gewijzigd door metoalent op za 07 jan 2023, 18:28, 2 keer totaal gewijzigd.
Misschien is er ferro fluid die wat dikker is geworden in de loop der jaren in de tweeters toegepast ?
Die suggestie heb ik tenminste nog niet zien langskomen.
Die suggestie heb ik tenminste nog niet zien langskomen.
Ah, ik dacht te lezen dat het juist was meeverhuisd… kun je beschrijven welke tonen zachter zijn geworden? Gaat het om grondtonen, zoals bij basgitaren, mannenstemmen, over middentonen, van kinderstemmen of een huilende baby, of over hoge tonen zoals de allerhoogste noten van piano en viool? Alleen bij de laatste zou je de tweeter moeten verdenken.
@snoef3
De pijpen zien er verder goed uit, geen barsten of scheuren te bekennen.
Maar misschien goed om eerst eens even af te wachten of @wouter iets kan ontdekken aan de filters. Voordat we verder gaan met deze discussie?
De pijpen zien er verder goed uit, geen barsten of scheuren te bekennen.
Maar misschien goed om eerst eens even af te wachten of @wouter iets kan ontdekken aan de filters. Voordat we verder gaan met deze discussie?
Laatst gewijzigd door metoalent op za 07 jan 2023, 18:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Probleem opgelost!
Mijn eigen stomme fout. Ik schaam me.
Ik zag dat ik de bedrading verkeerd had gesoldeerd op de print.
Nu alle bedrading op de juiste manier is gesoldeerd klinken ze als vanouds!!
Mijn eigen stomme fout. Ik schaam me.
Ik zag dat ik de bedrading verkeerd had gesoldeerd op de print.
Nu alle bedrading op de juiste manier is gesoldeerd klinken ze als vanouds!!
Laatst gewijzigd door metoalent op za 07 jan 2023, 18:29, 4 keer totaal gewijzigd.
Goed om te lezen dat je het probleem hebt gevonden en dat het eenvoudig was op te lossen! Het blijft nu een misterie hoe het probleem ooit "spontaan" heeft kunnen ontstaan ... ik denk niet dat de soldeerverbinding zelf stiekem was overgesprongen naar het naastliggende pad