Hypex Fusion Plate amps

Commerciële mededelingen van onze sponsoren.

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Pjotr »

Sowieso wordt alles duurder. Op het moment is er ook een schaarste aan koper en ijzer. De componentenmarkt is altijd al een moeizame en moeilijk te plannen markt geweest. Mede omdat minimale productie hoeveelheden nodig zijn om een batch te produceren en de vraag grillig is. Sommige fabrikanten zijn er om berucht dat ze gewoon lopende productie lijnen dicht gooien omdat b.v. Motorola 1 miljoen chips voor een nieuwe smartfoon nodig heeft.
Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Ivo »

Ik kende iemand die oud ijzer in z'n tuin verzamelde en zo lang mogelijk liet liggen het was een nevenvrdienste en de prijs ging uiteindelijk altijd omhoog zei hij. Zeg maar de Chinese strategie met betrekking tot grondstoffen....
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door holco »

FA253 in bridge mode :think:

In de huidige manual kom ik enkel dit tegen,

Bridge-tied load
The multi-way Fusion Amp can be configured for BTL.
BTL allows two amplifiers to be combined to double
the output power. This features can be configured in
HFD. Speaker connection must be done according to
the description in chapter: installation.


Bridge Tied Load (BTL)
For BTL, the second channel needs to be inverted by
setting the Bridged configuration option in HFD.
Connect the woofer between red (+) and blue (-).



Deze afbeelding heb ik op een forum gevonden waar ze tevens adviseren om enkel bij 8 ohm bridge mode te gebruiken.
Fusionamp bridge mode.png
Ik vindt het allemaal best verwarrend, en zou ook graag specs willen zien bij bridge gebruik zodat je weet of het eventueel nut heeft om überhaupt in bridge mode te gaan.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Walt »

Als je gaat bruggen met een 4 ohm speaker, ziet elke eindtrap 2 ohm, daar zijn die meestal niet geschikt voor.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door holco »

In het verhaal op de afbeelding staat juist dat bridge mode geschikt is voor hogere impedantie belastingen, in mijn beleving is een hogere impedantie een lager getal qua ohmse waarde, toch?

Zoals ik al zij, erg verwarrend allemaal!!
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Walt »

Nee, een hoge impedantie is bijvoorbeeld 16 ohm, een lage is 2 ohm.
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1713
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door holco »

Okay, dan heeft die bridge mode dus weinig nut voor mij.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Wieger61 »

Sluit je een Toslink aan op de master van een Hypex FA123 blijft de slave stil, al moet het met een daisy chain werken, volgens het manual. Zucht.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Wieger61 »

Hypex mailde hoe je de Toslink kunt gebruiken: de slave moet je met een vinkje op zijn device instellingen locken op S/PDIF. Alle digitale signalen komen dan vanaf de master via de S/PDIF bij de slave. Behalve als je met je AB de RCA-ingang kiest. Dan schakelt de slave toch over naar zijn RCA-ingang. Ook gebruikt deze met het vinkje niet meer de AES/EBU ingang, ook als je die op de master wel kiest. Tamelijk onlogisch.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door ds23man »

Eindelijk is de Oled display leverbaar:

https://www.diyclassd.com/product/fusio ... isplay/183

Lag al een jaar op de plank maar de chiptekorten gooiden wat roet in het eten.

Hij is wel groter dan de bestaande IR kit.
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Shutdown98 »

Als ik het zo lees heb je een IR remote ernaast nodig? Of gaat de oled in plaats van een IR remote?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door ds23man »

Is in plaats van.
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Forza »

De 3 kanaals fusion plate amps hebben een special tweeter versterker aan boord. Is die qua specificaties ook daadwerkelijk anders(beter)? Ik heb een 2-weg in mn hoofd met een compressie driver met hoge gevoeligheid en een 4ohm woofer. Dan zou daar een FA122 prima voldoen, mits een FA123 een betre optie is i.v.m. de compressie driver en eventuele hiss als het stil is?

M.a.w., moet ik met de FA123 rekening houden of is de FA122 ook gewoon stil?
Shutdown98
Berichten: 228
Lid geworden op: zo 29 jul 2012, 15:35
Locatie: Zutphen

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Shutdown98 »

De tweeter amp is niet perse beter. Wel bedoeld voor tweeters (drivers vanaf 500Hz).
Andersom: Dus niet bedoeld voor aansturing beneden de 500Hz.

Een 2 weg kan dus prima met een FA122
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Wieger61 »

Die tweeteramp kan ook de diepste bassen weergegeven, weet ik uit ervaring, maar het vermogen daarvan en de voeding is begroot voor enkel het aansturen van een tweeter, minder dan de andere twee, ook omdat tweeters meestal boven de 500Hz werken wat minder energie kost.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Fedde »

Mocht er te veel ruis zijn kan je de gain van de plate amp terug brengen. En/of met een serie weerstand werken, helpt soms ook om hogere orde distortie te verminderen.
Wieger61
Berichten: 1426
Lid geworden op: zo 07 jun 2015, 15:02
Locatie: Amsterdam

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Wieger61 »

Een foliecondensator van 47nF parallel aan de tweeter solderen? Of op 2 meter afstand luisteren?
Gebruikersavatar
Forza
Berichten: 616
Lid geworden op: di 24 jul 2007, 22:31
Locatie: Eindhoven

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Forza »

Dank jullie wel heren! Dan hoef ik daar alvast geen rekening mee te houden.
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door FritsK »

Met welke kabels verbinden jullie de Hypex modules met elkaar om te Daisy-chainen? Ik hoor dat mijn rechterkanaal (als 2e in de daisy-chain-rij) beduidend zachter speelt dan mijn linker kanaal. Dat is al een tijd zo waarschijnlijk (sterker nog; ik kom bij een post van mijzelf uit in dit topic als ik google), maar viel mij vandaag ineens op toen ik weer eens écht muziek aan het luisteren was.

Ik zie geen verschil in instellingen tussen module 1 en 2. Ik verdenk dus of (weer) een kapotte module of misschien moet het eens in de bekabeling zoeken.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door ds23man »

Is dat met analoog of met digitaal?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door Barry2001 »

FritsK schreef: wo 04 jan 2023, 21:39
Met welke kabels verbinden jullie de Hypex modules met elkaar om te Daisy-chainen? Ik hoor dat mijn rechterkanaal (als 2e in de daisy-chain-rij) beduidend zachter speelt dan mijn linker kanaal. Dat is al een tijd zo waarschijnlijk (sterker nog; ik kom bij een post van mijzelf uit in dit topic als ik google), maar viel mij vandaag ineens op toen ik weer eens écht muziek aan het luisteren was.

Ik zie geen verschil in instellingen tussen module 1 en 2. Ik verdenk dus of (weer) een kapotte module of misschien moet het eens in de bekabeling zoeken.
Als je de units omwisselt verhuisd het probleem dan mee? Wordt het niet veroorzaakt door iets in de kamer, een wand/kast oid dicht bij een speaker?
FritsK
Berichten: 315
Lid geworden op: do 07 mei 2009, 23:22

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door FritsK »

Ik heb vanavond even gekeken naar het probleem. Het probleem verhuisde mee, speakers omgewisseld en het bleef hetzelfde kanaal. Ik heb het idee dat mijn Spotify wat rechts-georienteerd is. Bij Tidal heb ik het idee dit minder te horen, evenals bij mijn FLAC-bestanden.

Maar uiteindelijk is het toch een instelling in HFD verwacht ik. Ik heb o.b.v. metingen van lang geleden (pré-FusionAmps) het filter even snel snel opnieuw gemaakt voor een gladde response en deze naar beide FA123's gekopieerd. Nu lijkt het probleem weg. Wellicht heb ik dus ooit iets verkeerds aan filtering in de amps heb opgeslagen.

Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar hoe jullie Daisy-chainen. Ik ga nu met Toslink optisch in en met S/PDIF coaxiaal verder. Welke kabels gebruiken jullie tussen de Fusion Amps?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door satefan »

FritsK schreef: zo 08 jan 2023, 22:39
Ik heb vanavond even gekeken naar het probleem. Het probleem verhuisde mee, speakers omgewisseld en het bleef hetzelfde kanaal. Ik heb het idee dat mijn Spotify wat rechts-georienteerd is. Bij Tidal heb ik het idee dit minder te horen, evenals bij mijn FLAC-bestanden.

Maar uiteindelijk is het toch een instelling in HFD verwacht ik. Ik heb o.b.v. metingen van lang geleden (pré-FusionAmps) het filter even snel snel opnieuw gemaakt voor een gladde response en deze naar beide FA123's gekopieerd. Nu lijkt het probleem weg. Wellicht heb ik dus ooit iets verkeerds aan filtering in de amps heb opgeslagen.

Ik ben overigens nog steeds benieuwd naar hoe jullie Daisy-chainen. Ik ga nu met Toslink optisch in en met S/PDIF coaxiaal verder. Welke kabels gebruiken jullie tussen de Fusion Amps?
Toen ik de FusionAMPs nog gebruikte altijd met SPDIF in, en SPDIF naar de slave.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door ds23man »

Momenteel lopen meerdere mensen tegen een probleem aan tijdens het opstarten van HFD, inclusief mijzelf.

Probleem is een missende/corrupte DLL file binnen Visual Studio vermoedelijk na een update van MS.

Oplossingen:

https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-vcru ... n-windows/
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Hypex Fusion Plate amps

Bericht door satefan »

ds23man schreef: wo 11 jan 2023, 9:02
Momenteel lopen meerdere mensen tegen een probleem aan tijdens het opstarten van HFD, inclusief mijzelf.

Probleem is een missende/corrupte DLL file binnen Visual Studio vermoedelijk na een update van MS.

Oplossingen:

https://ugetfix.com/ask/how-to-fix-vcru ... n-windows/
Jaaaaaaren terug werkte ik op de helpdesk bij MS (support voor Word & Excel). Van de een op de andere dag kregen we een stortvloed aan klanten waarbij, op het moment dat je de spellingscontrole deed in Word, de boel crashte (General Protection Fault). Letterlijk duizenden mensen die dit hadden.

Bleek dat bij de Elsevier een diskette zat met een of ander belastingprogramma dat 5 DLL's overschreef. Dit was de oorzaak. Duurde eventjes voordat we dat doorhadden.

Als een klant dan belde en dit probleem rapporteerde was onze eerste vraag: "Leest u de Elsevier?" Vaak gevolgd door doodse stilte en dan de vraag "Hoe weet u dat???". Big brother is watching you :rofl:

T zou nog hilarischer zijn als t om de Playboy oid zou gaan :-)
Plaats reactie