100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb eerst de 230V wat omgeleid bij de potmeter, maar de draad van het linker kanaal liep strak langs de 230V schakelaar., die heb ik nu verlegd.
Even wachten tot de nieuwe mosfet er is en dan eens dit probleem uitvogelen. Als laatste kan ik de 230V schakelaar verwisselen maar is voor het front niet mooi want dan klopt de tekst niet meer.
Even wachten tot de nieuwe mosfet er is en dan eens dit probleem uitvogelen. Als laatste kan ik de 230V schakelaar verwisselen maar is voor het front niet mooi want dan klopt de tekst niet meer.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nadat ik er een nieuwe mosfet had ingeplaatst vloog meteen de 16Amp automaat er weer uit. dus er is inwendig ergens wat fout.
Het gaat fout nadat ik er bv 2 el34's op plaats. Op het moment dat ik de stroom van 45mA opschroef naar ongeveer 15mA begint hij te brommen en gaat de 220V lamp veel harder branden. ook als ik de stroom op 10mA instel is deze zeer onstabiel en schiet hij flink omlaag en weer omhoog waar ik het ook probeer. ik heb gekeken of ik de ecc buisjes kon uitwisselen om te zien of daar het probleem zat maar dat is niet het geval.
En hij speelde prima enkele uren tot ik ging meten om het max vermogen te testen en alle spanningen te controleren.
Met 2V kwam er ong. 50W uit en met 3V kwam er 110W uit. en even later ging de 16Amp zekering er door van de meterkast en toen was de mosfet ook kapot. Waar moet ik dit in zoeken? Kan die brom ook nog komen door de 220V gloeilamp die er in serie tussen zit?
Het gaat fout nadat ik er bv 2 el34's op plaats. Op het moment dat ik de stroom van 45mA opschroef naar ongeveer 15mA begint hij te brommen en gaat de 220V lamp veel harder branden. ook als ik de stroom op 10mA instel is deze zeer onstabiel en schiet hij flink omlaag en weer omhoog waar ik het ook probeer. ik heb gekeken of ik de ecc buisjes kon uitwisselen om te zien of daar het probleem zat maar dat is niet het geval.
En hij speelde prima enkele uren tot ik ging meten om het max vermogen te testen en alle spanningen te controleren.
Met 2V kwam er ong. 50W uit en met 3V kwam er 110W uit. en even later ging de 16Amp zekering er door van de meterkast en toen was de mosfet ook kapot. Waar moet ik dit in zoeken? Kan die brom ook nog komen door de 220V gloeilamp die er in serie tussen zit?
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat is wel heel sneu Peter. Heb je er zoveel werk aan gehad en denk je dat het klaar is en zit er nog nog iets lekker. Sterkte.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt Douwe,
Dacht dat ik er eindelijk was maar heb wel ontdekt dat de gloeilamp de brom veroorzaakt net als de wisselende kathodespanning.
Dan denk ik dat er een NTC tussen moet voor het opstarten.
Dacht dat ik er eindelijk was maar heb wel ontdekt dat de gloeilamp de brom veroorzaakt net als de wisselende kathodespanning.
Dan denk ik dat er een NTC tussen moet voor het opstarten.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Je kan ook een een andere automaat met een D karakteristiek in je meterkast plaatsen. Er zit nu waarschijnlijk een B in.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Nou als het bij continu spelen een B16 eruit trekt, dan heeft een C16 of D16 weinig zin, dat is alleen bij inschakelen van belang. Ik zou me ook even afvragen waar je mee bezig bent als een versterker zulke stromen trekt...
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Er zal natuurlijk niet meer dan 16A lopen door de primaire spoel van de trafo want dan was deze wel in rook opgegaan. Er kan wel sprake zijn van een slecht contact aan de primaire kant, of zelfs in de elektrische installatie.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Hoe zitten je trafo's gemonteerd? Niet per ongeluk een kortgesloten winding aangebracht?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Hij werkt weer op dit moment, ik heb er 2 foutjes uitgehaald, weerstand R17 moest 1K zijn en was 1,8K bij een buis.
De andere fout die ik ontdekte was een onstabiele potmeter van 100K als ik de bewoog veranderde de spanning op de kathode.
Heb er nu ongeveer 37mA op de 10ohm staan moet nog omhooggedraaid worden. Zette hem net opnieuw aan en de 16A zekering ging er weer door, daarna gedaan via de variac en geen probleem meer, dus moet er waarschijnlijk toch een NTC tussen bouwen.
Ik heb zonder geluid nog wel een lichte brom die met de volume mee iets luider wordt.
De andere fout die ik ontdekte was een onstabiele potmeter van 100K als ik de bewoog veranderde de spanning op de kathode.
Heb er nu ongeveer 37mA op de 10ohm staan moet nog omhooggedraaid worden. Zette hem net opnieuw aan en de 16A zekering ging er weer door, daarna gedaan via de variac en geen probleem meer, dus moet er waarschijnlijk toch een NTC tussen bouwen.
Ik heb zonder geluid nog wel een lichte brom die met de volume mee iets luider wordt.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb inmiddels 2 NTC's tussen de netspanning van de trafo's gebouwd en de automaat gaat er nu niet meer uit
Maar ik krijg te weinig vermogen, met 2V insturing 1khz krijg ik maar 20V op 8ohm dat is maar max 50W, dus veel te weinig. als ik 3V instuur(wat je normaal nooit doet krijg ik wel 112W max.
Nu valt het me op dat ik in de voorversterking te weinig spanning krijg op een aantal onderdelen.
met 425V hoogspanning krijg ik nu op de anode van u3/u4 maar 143V ipv 300V volgens ltspice
ook op de anode van u1/u2 krijg ik 83V ipv 99V
ik heb R33 al verkleint van 4k7 naar 3k9 om wat meer input te krijgen, moet ik die dan nog veel lager maken?
Maar ik krijg te weinig vermogen, met 2V insturing 1khz krijg ik maar 20V op 8ohm dat is maar max 50W, dus veel te weinig. als ik 3V instuur(wat je normaal nooit doet krijg ik wel 112W max.
Nu valt het me op dat ik in de voorversterking te weinig spanning krijg op een aantal onderdelen.
met 425V hoogspanning krijg ik nu op de anode van u3/u4 maar 143V ipv 300V volgens ltspice
ook op de anode van u1/u2 krijg ik 83V ipv 99V
ik heb R33 al verkleint van 4k7 naar 3k9 om wat meer input te krijgen, moet ik die dan nog veel lager maken?
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De waarde van R33 verkleinen, lijkt me niet de juiste route omdat dat ten koste gaat van de ontkoppeling van de voortrappen en sowieso maar weinig zoden aan de dijk zet qua meer versterking.
Beter lijkt me om de mate van tegenkoppeling te verlagen door de waarde van R31 te verhogen.
Het verschil tussen de gemeten 83 V en de 99 V uit Ltspice op de anode van U1 lijkt me geen probleem. Het verschil tussen de gemeten 143 V en de 300 V uit Ltspice op de anoden van U3 en U4 vind ik wel wat hoog maar ook niet echt problematisch. Wat is de gemeten spanning op de kathoden van U3 en U4?
Beter lijkt me om de mate van tegenkoppeling te verlagen door de waarde van R31 te verhogen.
Het verschil tussen de gemeten 83 V en de 99 V uit Ltspice op de anode van U1 lijkt me geen probleem. Het verschil tussen de gemeten 143 V en de 300 V uit Ltspice op de anoden van U3 en U4 vind ik wel wat hoog maar ook niet echt problematisch. Wat is de gemeten spanning op de kathoden van U3 en U4?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Is het echt de bedoeling dat U2 een 12AX7 is? Voor dit type vind ik een anodestroom van 6 mA erg veel te hoog. Je ziet ook in je simulatie dat de roosterspanning positief is ten opzichte van de kathode, dat lijkt in de simulatie prima te gaan maar de modellen houden in de regel geen rekening met de roosterstroom die dan gaat lopen.
Door die roosterstroom wordt de belasting die U1 ziet ineens een heel stuk lager, waardoor ook de versterking nogal inzakt.
Door die roosterstroom wordt de belasting die U1 ziet ineens een heel stuk lager, waardoor ook de versterking nogal inzakt.
Laatst gewijzigd door timpert op wo 04 jan 2023, 12:10, 1 keer totaal gewijzigd.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Scherp!
In het originele ontwerp van Menno van der Veen is U1/U2 een ECC81 (= 12AT7), een buis die flink wat meer stroom kan voeren dan de 12AX7/ECC83.
Eerder in deze draad schreef TS wel over de ECC81 en nergens over de 12AX7/ECC83. Misschien is per ongeluk in Ltspice de 12AX7 in plaats van de 12AT7/ECC81 ingevoerd? Dat zou dan ook de verschillen in gemeten waarden en de waarden uit Ltspice kunnen verklaren.
In het originele ontwerp van Menno van der Veen is U1/U2 een ECC81 (= 12AT7), een buis die flink wat meer stroom kan voeren dan de 12AX7/ECC83.
Eerder in deze draad schreef TS wel over de ECC81 en nergens over de 12AX7/ECC83. Misschien is per ongeluk in Ltspice de 12AX7 in plaats van de 12AT7/ECC81 ingevoerd? Dat zou dan ook de verschillen in gemeten waarden en de waarden uit Ltspice kunnen verklaren.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik zat ook te denken aan een ECC81 op die plek. Een '83 is niet geschikt voor een trekzak fasedraaier. Er bestaat ook een ECC832, die is speciaal daarvoor bedoeld. Dat is een halve '83 en een halve '82 in één. Die laatste zet je dan in op de positie van U2.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dat is dan een fout in ltspice van mij, de 2e buis is een ecc82 de eerste een ecc 81
Laatst gewijzigd door peterl op wo 04 jan 2023, 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Robert ik kan de terugkoppelweerstand Wel vergroten maar moet natuurlijk wel oppassen dat de vervorming niet sterk toeneemt
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Bedankt Jürgen.
Robert de kathode spanning u3/4 is 4,7v
Die zou dus wel kloppen, dan kan ik naar de terugkoppeling gaan kijken en iets verhogen.
Robert de kathode spanning u3/4 is 4,7v
Die zou dus wel kloppen, dan kan ik naar de terugkoppeling gaan kijken en iets verhogen.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Douwe, bedoel je de kathode spanning of de terugkoppeling?
Ik heb de weerstand van de terugkoppeling verhoogd van 10 naar 20K en daar krijg ik nu 25V uit met 2V ingangs spanning. zou dan bijna 80W max zijn. maar moet ook nog kijken naar de vervorming als ik die waarden aanpas.
ik heb ook even de waarden opgeschreven die ik heb gemeten en vergeleken met het origineel waar Anne de spanningen bij had staan.
Komen aardig overeen behalve bij de anode van B1 is 209V zou 290V moeten zijn.
R7 is nu nog 100K en kan 330K zijn maar heeft dacht ik alleen invloed op de lage tonen, zoals ik begreep.
Oja, de diode heb ik er ook niet tussen zitten was later een aanpassing begreep ik.
Ik heb de weerstand van de terugkoppeling verhoogd van 10 naar 20K en daar krijg ik nu 25V uit met 2V ingangs spanning. zou dan bijna 80W max zijn. maar moet ook nog kijken naar de vervorming als ik die waarden aanpas.
ik heb ook even de waarden opgeschreven die ik heb gemeten en vergeleken met het origineel waar Anne de spanningen bij had staan.
Komen aardig overeen behalve bij de anode van B1 is 209V zou 290V moeten zijn.
R7 is nu nog 100K en kan 330K zijn maar heeft dacht ik alleen invloed op de lage tonen, zoals ik begreep.
Oja, de diode heb ik er ook niet tussen zitten was later een aanpassing begreep ik.
Laatst gewijzigd door peterl op wo 04 jan 2023, 18:02, 1 keer totaal gewijzigd.
- douwebakker
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
ik bedoel de tegenkoppeling, maar dat heb je inmiddels al gedaan.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik ben op 25K tegenkoppeling gekomen en dan krijg ik bij 230VAC 430VDC.
tot 10Vrms is de vervorming vrijwel 0 vanaf 14Vrms begint er lichtelijk vervorming te komen, dan zit je al ruim in klasse B en dan loopt de spanning op tot 27,2 VRMS dus 92W, maar ik moest even rustig aan doen mijn dummy werd behoorlijk heet, het koelblok stelt niets voor, zou daar een betere voor moeten hebben.
Denk dat het eerst eens tijd wordt er naar te luisteren en of er geen mankementen opduiken.
tot 10Vrms is de vervorming vrijwel 0 vanaf 14Vrms begint er lichtelijk vervorming te komen, dan zit je al ruim in klasse B en dan loopt de spanning op tot 27,2 VRMS dus 92W, maar ik moest even rustig aan doen mijn dummy werd behoorlijk heet, het koelblok stelt niets voor, zou daar een betere voor moeten hebben.
Denk dat het eerst eens tijd wordt er naar te luisteren en of er geen mankementen opduiken.
