CNO mk3 crossover

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Johnnyboy

CNO mk3 crossover

Bericht door Johnnyboy »

wie kan mij helpen aan de waarden van de componenten?

De (vermoedelijke) waarden van de laagsectie heb ik inmiddels op dit forum gevonden: L2: 1,5mH , R4 33ohm , C2 0,47uF.
de hoogsectie is een lastige voor mij. Ik vermoed dat C1 (rond) 4,7uF zal zijn, gegeven de XO frequentie van 2500Hz. R2/L1 wordt al lastiger... L zal, denk ik, ergens tussen 0,47 en 1mH zitten, R 2 aan de lage kant, rond 1,2Ohm? Dan R1/R3 nog... Kortom, aardig wat variabelen in deze puzzel...

Ik ga de kasten sowieso bouwen en kan dan gaan meten met behulp van meetmicrofoon en diverse waarden , maar tips en aanwijzingen kan ik goed gebruiken!

Graag jullie hulp en de beste wensen voor het nieuwe jaar!

John
Leeuwarden

Re: CNO mk3 crossover

Bericht door Leeuwarden »

Waarom koop je niet gewoon de filter kit. Heb je het in één keer goed en ben je waarschijnlijk minder geld kwijt dan dat je de boel moet finetunen. Gezien de prijs van de units is het ook nog eens een spotgoedkoop filter…
Shadow

Bericht door Shadow »

+1 dat is ook de waardering voor Troels die de boel ontworpen heeft.
Johnnyboy

Bericht door Johnnyboy »

Omdat ik in dit geval ruim €400,- niet bepaald spotgoedkoop vind. De units gebruik ik nu nog in een K+T Nexus en verder heb ik (waarschijnlijk) alle benodigde filteronderdelen al in bezit vanwege eerdere projecten. Helaas worden de schema’s van Troels niet te koop aangeboden. Was dat maar waar. Want dan had ik die allang met veel plezier en met grote waardering van hem gekocht.
dre

Bericht door dre »

Tja,die man moet ook wat verdienen.... :mrgreen:
Leeuwarden

Johnnyboy schreef: zo 01 jan 2023, 12:49
Omdat ik in dit geval ruim €400,- niet bepaald spotgoedkoop vind.
In verhouding met wat het oplevert is dit een goedkoop filter, net als in de Nexus. Take it or leave it…
Johnnyboy schreef: zo 01 jan 2023, 12:49
Helaas worden de schema’s van Troels niet te koop aangeboden. Was dat maar waar. Want dan had ik die allang met veel plezier en met grote waardering van hem gekocht.
Die van Tony Gee ook niet, het zal een reden hebben.

Maar heb je Troels überhaupt al gevraagd, of misschien kan je zelfs de vraag beter aan Jantzen stellen. En dan ook even uitleggen wat je aan onderdelen al hebt. (Hint)
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Je kan ook accepteren dat je het originele filter niet kan/wil betalen en het filter van de SEAS Bifrost gebruiken.
Dan hoef je niet te stelen. :hide:
Leeuwarden

dre schreef: zo 01 jan 2023, 13:30
Tja,die man moet ook wat verdienen.... :mrgreen:
Denk niet dat hij er rijk van wordt…
Johnnyboy

Bericht door Johnnyboy »

Oprecht dank voor je hint Leeuwarden. Die vraag heb ik zeker gesteld. Compleet met een lijst met onderdelen. Troels verkoopt geen losse schema’s en Jantzen legde vriendelijk uit dat “they don’t work that way”.

Jammer dat er verder niemand tot dusver een antwoord geeft op mijn vraag maar wel de tijd neemt om mij de les te lezen.
Shadow

Bericht door Shadow »

Suc6 ermee :goedzo:
Leeuwarden

Johnnyboy schreef: zo 01 jan 2023, 20:19

Jammer dat er verder niemand tot dusver een antwoord geeft op mijn vraag maar wel de tijd neemt om mij de les te lezen.

Ik denk dat niemand het antwoord op je vraag weet. Je kan het alleen achterhalen door de kast te bouwen en door te meten het filter opnieuw te ontwerpen. Moet je wel de kennis voor hebben. Maar dan nog ga je na het eerste filter de zaak finetunen. Ik geef je op een blaadje dat je duurder uit bent dan het filter aanschaffen. Je kan het veel geld vinden maar dat betekend nog niet dat het duur is.
FrancoB

Bericht door FrancoB »

Als je met
logo[1].png
logo[1].png (5.72 KiB) 951 keer bekeken
en
CNO-mkIII_crossover-novalues[1].png
en
spl-drivers-real-cabs_1200[1].png
niet tot dit
CNO-mkIII_spl_0.5mtfb_-merged-incl-port_1200[1].png
kunt komen, dan is het beter dat je het filter koopt.

Succes!
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

Leeuwarden schreef: zo 01 jan 2023, 20:53
Johnnyboy schreef: zo 01 jan 2023, 20:19

Ik denk dat niemand het antwoord op je vraag weet. Je kan het alleen achterhalen door de kast te bouwen en door te meten het filter opnieuw te ontwerpen. Moet je wel de kennis voor hebben. Maar dan nog ga je na het eerste filter de zaak finetunen. Ik geef je op een blaadje dat je duurder uit bent dan het filter aanschaffen. Je kan het veel geld vinden maar dat betekend nog niet dat het duur is.
Hoi,

Met een impedantieplot kun je vrij goed achterhalen wat de componentwaarden zullen moeten zijn. Als het allemaal gewoon in de E-reeks zit, is dat wellicht een kwartiertje puzzelen maar dan ben je er wel dunkt me.
cno 1.png
Nou, die staat op de site dus dan lijkt het me goed te doen met gemeten responses in de gebouwde kast, en de impedantiefiles. Dat geheel in boxsim oid mikken en wat pielen met de filterwaarden van de topologie die je gepost hebt totdat de impedantieplot lijkt op die van Troels. Daarvoor hoeft de akoestische meting helemaal niet te kloppen/aanwezig te zijn.

Daarnaast is het een gemiste kans dat het filter niet los te koop is. De kit-prijs minus de onderdelen is de prijs voor het filter. Maar omdat je daar alles als kit koopt krijg je het filter. Bij Klang+Ton kocht ik eens een ontwerp, dat was 25 euro ofzo. Maar waarom Jantzen en Troels het niet verkopen voor bijv 75 euro of 100,- euro is me een raadsel. Iedereen die kan rekenen weet dat je dan goedkoper uit bent bij Jantzen, dus het argument van elders goedkoper de units kopen kun je gewoon wegnemen.
My 2 cts.

Edit: de Alumen lijkt mij een 8,2uF door verhouding lengte en breedte te vergroten en op te meten: 24 x 90 mm. De anderen hebben een 25x87 (6,8uF) en 35x87 (10uF) en 25 x 87 (6,8uF)
Johnnyboy

Bericht door Johnnyboy »

Heb besloten de kit te kopen.
Dank voor de tips!
Leeuwarden

Goede keuze. Heb zelf inmiddels 4 Troels kits achter de kiezen, ben heel benieuwd wat je van de CNO 3 vindt…
Johnnyboy

Bericht door Johnnyboy »

Welke heb je al gebouwd dan?
Met positieve resultaten neem ik aan.
Leeuwarden

Jenzen Next (tl uitvoering), NEXT-4, 3WC15 en CNO-Grande en ja, ik ben wel content met zijn bedenksels. De laatste drie heb ik nog, de kast van de Jenzen plus een deel van het filter zijn naar Aad in Rotterdam gegaan. Aad gaat echter afscheid nemen van die Jenzens. De woofers staan te koop op dit forum, filter is misschien ook te koop en staat met waarden gepubliceerd op de site van Troels. Tweet en mid heb je al. Misschien ook een optie voor je…
Johnnyboy

Bericht door Johnnyboy »

Kit al gekocht inmiddels. Zat nog een paar dagen te twijfelen over de CNO2. Daarvan heb ik namelijk het schema en bijna alle filteronderdelen. Maar ik kreeg het gevoel dat ik dan nog steeds te nieuwsgierig zou blijven naar de CNO3…
Ik wist overigens in eerste instantie niet dat je veel meer geleverd krijgt bij zo’n kit dan alleen de filteronderdelen. Eigenlijk alles behalve de kasten in feite. Gekozen voor level 2. Ben benieuwd naar de kwaliteit van de onderdelen.
Leeuwarden

Level 2 zou ook mijn keuze zijn, die Amber condensatoren zijn mij te pittig geprijsd en hier is gebleken dat de Alumen-Z het prima doen. Troels schrijft zelf dat het verschil tussen Amber en Alumen klein is, makkelijke keuze wat mij betreft…
Shadow

Bericht door Shadow »

Als level 2 de Alumen Z is.... :goedzo:
FR_Aad

Bericht door FR_Aad »

Ik ben eigenlijk wel benieuwd of dit project van de grond is gekomen.

Kan mij voorstellen dat je liever voor de MK III gaat.
Het aantal onderdelen van de MK III t.o.v. de MK II is flink minder. (less is more??)
Bijlagen
CNO_mkII_v1.gif
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”