Netfilter bouwen

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Hallo mede forumgenoten.

Ik weet dat de meningen nogal uiteen liggen aangaande het nut van netfilters voor de audioketen...
Toch vroeg ik me af of er wel eens mensen zijn geweest hier die een poging hebben gewaagd om een filter te bouwen om de nodige rommel uit het net te filteren (meer dan de aanwezige filtering in de bronnen danwel versterkers)??

Een tweetal voorbeelden op basis van een flinke scheidingstrafo gebaseerd filter
audes_nf_01.jpg
sygnus-x1-5477_600.jpg
Ik snap dat je R&D niet mag verwaarlozen en dat een betere trafo geen tientjes werk is (zeker als het behoorlijke belasting moet verdragen), maar een paar duizend euro voor een trafo een behuizing (waar natuurlijk ook veel geld in gaat zitten als je het mooi wil afwerken) en 'wat' regelelectronica en wat betere outlets??

Is er hier nooit iemand geweest die een poging gewaagd heeft??

Beste wensen alvast voor 2023
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Netfilter bouwen

Bericht door beijert »

Hoewel ik de fout altijd bij de aan te sluiten apparatuur vindt liggen snap ik best dat dit soort zaken nuttig kunnen zijn. Ook gezien de kosten.

Een eindversterker dient voor mij gewoon een overbemeten voeding te hebben wat gezien het thuisgebruik bijna altijd het geval is. (Niet qua filtering) Maar als ik naar mijn bronnen kijk kan ik mij voorstellen dat daar nog wel eens wat rommel van het net tussendoor glipt.
Laatst gewijzigd door beijert op zo 01 jan 2023, 14:45, 1 keer totaal gewijzigd.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Ha fijn, toch nog op de valreep in 2022 een netfilterdiscussie... :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Henkjan »

iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)

[edit]gevonden
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157
Laatst gewijzigd door Henkjan op za 31 dec 2022, 15:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: update met link
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 15:30
iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157
Dat is een is zeker een interessante poging waarbij spanningsbeveiliging het grootste uitgangspunt was. Het doet ook wat DC blocking, maar ik vroeg me af of er toevallig ook iemand is geweest met een scheidingstrafo als uitgangspunt (eventueel met daarna wat regelelektronica/filterelectronica). Ik zoek wat meer projecten richting passief filter dan actief filter :relax:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Henkjan »

waarom specifiek met een scheidingstrafo?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ray5150 »

Een jaar of 15 geleden heeft Elektuur een artikel gepubliceerd voor een netfilter specifiek voor het audiogebeuren.
Elektuur Netfilter.png
Het geheel is onderbouwd met metingen die aantonen dat er daadwerkelijk stoorsignalen weg gefilterd worden.

Nadeeltje is wel dat er een paar prijzige transformatoren gebruikt worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Henkjan »

ik had dit in de voeding van m'n pearl2 geklust:
netfilterke.PNG
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 20:14
waarom specifiek met een scheidingstrafo?
Welke andere passieve varianten had jij voor ogen?
Goede scheidingstrafo is beproefd concept (ook in medische wereld). Het zal vast niet de enige 'weg' zijn.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Shadow »

Vhond schreef: za 31 dec 2022, 16:26
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 15:30
iirc had Shadow toch wat gebouwd (niet met zo'n trafo)
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/view ... hp?t=21157
Dat is een is zeker een interessante poging waarbij spanningsbeveiliging het grootste uitgangspunt was. Het doet ook wat DC blocking, maar ik vroeg me af of er toevallig ook iemand is geweest met een scheidingstrafo als uitgangspunt (eventueel met daarna wat regelelektronica/filterelectronica). Ik zoek wat meer projecten richting passief filter dan actief filter :relax:
Als je het Omron spanningsbewakingsrelais weglaat dat heb je met de passieve filters en zekeringen een prima filter, als je met trafo's aan de gang gaat is dat ook leuk natuurlijk, heeft in de huidige tijd zeker zin met al die inverters op het net.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 0:59
Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 20:14
waarom specifiek met een scheidingstrafo?
Welke andere passieve varianten had jij voor ogen?
Goede scheidingstrafo is beproefd concept (ook in medische wereld). Het zal vast niet de enige 'weg' zijn.
Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

ray5150 schreef: za 31 dec 2022, 20:37
Een jaar of 15 geleden heeft Elektuur een artikel gepubliceerd voor een netfilter specifiek voor het audiogebeuren.

Elektuur Netfilter.png

Het geheel is onderbouwd met metingen die aantonen dat er daadwerkelijk stoorsignalen weg gefilterd worden.

Nadeeltje is wel dat er een paar prijzige transformatoren gebruikt worden.
Dat is een leuke: ik zal er eens wat verder naar kijken. Dank hiervoor.
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

ds23man schreef: za 31 dec 2022, 20:14

Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???
Laatst gewijzigd door Henkjan op zo 01 jan 2023, 20:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: svp aandacht bij quotes dat de juiste originele auteur er staat
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ray5150 »

ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 11:50
ds23man schreef: za 31 dec 2022, 20:14

Nu haal je er iets bij wat niet klopt. Een scheidingstrafo wordt alleen gebruikt in de medische wereld vanwege veiligheid:

https://www.digikey.nl/nl/articles/how- ... vent-shock
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???
Nee, gaat puur om de veiligheid. Voor interferenties worden medische netfilters gebruikt.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Kappa7 »

Wat ik hier en daar gelezen heb van mensen die een scheidingstrafo gebruikt hebben deze allemaal weer verwijderd hebben.
Zeker op zware eind trappen maakte dat het geluid niet beter maar juist slechter.
Bij de bronnen en pre amp kan het wel wat doen maar is erg afhankelijk van je setup en de vervuiling op het net.
Misschien eerst eens kijken welk probleem je hier mee wil oplossen?
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Netfilter bouwen

Bericht door beijert »

Tot hoever reikt vervuiling eigenlijk?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Kappa7 »

HF vervuiling kan niet echt lekker over het koper dus het is vooral de LF waar je last van kunt hebben.
Denk dan aan vervorming van de 5Hz sinus en DC op het net.
Voor DC los je dan met een transformator wel op natuurlijk maar de vervorming van je sinus zal gewoon door de transformator heen gaan.
Wil je dat goed doen dan zul je moeten regenereren bvb.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Netfilter bouwen

Bericht door beijert »

Is dit verder geen nette start? Ruimte zat om mee te spelen. (Kast is bijna leeg)

https://www.audiophonics.fr/en/multiplu ... 14487.html
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Marp »

Kappa7 schreef: zo 01 jan 2023, 12:57
HF vervuiling kan niet echt lekker over het koper dus het is vooral de LF waar je last van kunt hebben.
Denk dan aan vervorming van de 5Hz sinus en DC op het net.
Voor DC los je dan met een transformator wel op natuurlijk maar de vervorming van je sinus zal gewoon door de transformator heen gaan.
Wil je dat goed doen dan zul je moeten regenereren bvb.
Dat lijkt mij ook, als een zuivere sinus het doel is. Maar wat heb je eraan, voor zover een geregenereerde sinus al perfect is, als je eigenlijk heel die sinus niet wilt? Wat blijft uiteindelijk over van een onvolkomenheidje in een sinus, als een voeding die gehele sinus weet plat te slaan (= ook vervorming) tot een vlak lijntje met minimale rimpel?

Is het niet zo dat de voeding onvoldoende afvlakt als je ook maar iets van die vervorming terugziet in de resterende rimpel? En dat die rimpel dan duidelijker waarneembaar moet zijn, en dus vele malen zorgwekkender is?

Ps: dit ter relativering en voor mijn begrip. Als het goed voelt, moet je zo'n filter natuurlijk gewoon bouwen.
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Netfilter bouwen

Bericht door pvanlingen »

Met een bezem kun je ook de nodige vervuiling buiten de deur houden. :schoon: :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28469
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Netfilter bouwen

Bericht door ds23man »

pvanlingen schreef: zo 01 jan 2023, 20:50
Met een bezem kun je ook de nodige vervuiling buiten de deur houden. :schoon: :lol:
Volgens mij was het meer een dweil... :lol:
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

ds23man schreef: zo 01 jan 2023, 11:59
Vhond schreef: zo 01 jan 2023, 11:50
Maar ik dacht dat eea ook werd gebruikt vanwege interferentie met externe apparatuur???
Nee, gaat puur om de veiligheid. Voor interferenties worden medische netfilters gebruikt.
En hoe werken die medische filters?
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Henkjan schreef: za 31 dec 2022, 21:35
ik had dit in de voeding van m'n pearl2 geklust:

netfilterke.PNG
pearl2?
Vhond
Berichten: 217
Lid geworden op: di 23 apr 2013, 19:01

Re: Netfilter bouwen

Bericht door Vhond »

Als je het Omron spanningsbewakingsrelais weglaat dat heb je met de passieve filters en zekeringen een prima filter, als je met trafo's aan de gang gaat is dat ook leuk natuurlijk, heeft in de huidige tijd zeker zin met al die inverters op het net.
Ja een er komt steeds meer rommel het net op...
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”