Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Pjotr schreef: ma 28 nov 2022, 14:32
Lekker bezig zo! Schuim voor waterfilterfilters (vijverfilters) heb ik al eens geprobeerd. Doet echt nagenoeg niks. Evenals die filterwatten voor vijverfilters. Synthetische spons, zoals dat spul van schuursponsjes vergaat vrij snel onder invloed van daglicht (UV). Neopreen en EPDM schuim is met gesloten cellen. Dat dempt alleen reflecties door de vering i.c.m. hoge interne wrijving. Of je het hier kunt gebruiken?

Op je lijstje kan misschien nog samengedrukte BAF.
Die waterfilters lijken me inderdaad wat te open, ik denk dat neopreen en EPDM de beste kandidaten zijn.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Net even aan het handpurschuim (Zwaluw PU, 70% open cellen) gemeten. Ik moet zeggen: ik ga de goede kant op! Hoewel de stromingsweerstand nog steeds een factor 10 te hoog is, lijkt er nu warempel sprake te zijn van een beetje lek, het is geen volledige afsluiting meer:
zwaluw_schuim.png
De zwaai tussen 100 Hz en 200Hz is waarschijnlijk doordat ik de T/S parameters van het speakertje in de impedantiemeter bij het gebruikte uitstuurniveau niet helemaal goed heb ingeschat.

Daarna heb ik nog aan een Blokker vlekkensponsje gemeten. Met de roze kant (de kant met de meeste stromingsweerstand) tegen de meter aan krijg ik dit:
spons.png
Ook hier is sprake van stromingsweerstand, maar dan wel met een factor 10 te laag.

De metingen beginnen een gevoel te geven voor hoe het materiaal moet aanvoelen/horen om in aanmerking te komen. Wordt dus vervolgd!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

Mischien is dit dan iets?

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

satefan schreef: ma 28 nov 2022, 22:41
Mischien is dit dan iets?

https://en.wikipedia.org/wiki/Aerogel
Ik twijfel of ik die uitdaging aanga...

[ Bekijk op youtube ]
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Lijkt een vrij dicht dekentje, het zou kunnen werken. Maar eens een klein stukje van proberen te bemachtigen, want per m2 is het nog best wel prijzig.

Bluedec is maar een klein stukje bij mij vandaan, wellicht kunnen ze me aan een monster helpen. Binnenkort maar eens langs gaan!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

timpert schreef: di 29 nov 2022, 9:18
Lijkt een vrij dicht dekentje, het zou kunnen werken. Maar eens een klein stukje van proberen te bemachtigen, want per m2 is het nog best wel prijzig.

Bluedec is maar een klein stukje bij mij vandaan, wellicht kunnen ze me aan een monster helpen. Binnenkort maar eens langs gaan!
Ik ben benieuwd of t kan werken als dempingsmateriaal in een speaker. Maar dat wordt dan aardig prijzig inderdaad!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door pappaleo »

En een Bliesma tweeter is goedkoop?
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

satefan schreef: di 29 nov 2022, 13:52
Ik ben benieuwd of t kan werken als dempingsmateriaal in een speaker. Maar dat wordt dan aardig prijzig inderdaad!
En dan is het nog maar de vraag of het goed dempt als wand/volumedemping. Als het de stromingsweerstand heeft die ik ervan verlang, dan is het hoogstens effectief als dunne laag direct tegen de wand aan. Daarbovenop moet dan een wat opener materiaal komen.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

pappaleo schreef: di 29 nov 2022, 14:19
En een Bliesma tweeter is goedkoop?
Mjah. Goedkoop en prijzig zijn natuurlijk relatieve begrippen.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Wat zou hier gebeuren? Ik zie een geinige dempingsconstructie met in het midden een absorberend schuimpje. Waarschijnlijk een kwart golflengte resonator om de eerste resonantiemodus te onderdrukken. Maar dat lijkt me niet het hele verhaal.
Polk_Gallery_576x668_polk26_black318b_17032021.png
Polk_Gallery_576x668_polk26_black319_17032021.png
Polk Audio Reserve R100

edit: lots of show and no go dus. https://www.diyaudio.com/community/thre ... st-6885913
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Een paar dagen geleden ben ik even bij de firma Bluedec geweest, en daar werd ik enthousiast ontvangen. De eigenaar staat open voor alternatieve toepassingen van zijn materiaal, dus hij gaf me wat monstertjes van hun aerogel isolatiemateriaal mee:
aerogel.jpg
De linker twee zijn de "standaard" 10 mm dikke isolatieplaten, de meest linkse met een hechtlaagje en de middelste met enkelzijdig aangebracht glasvlies. De eerste metingen eraan wezen uit dat het materiaal over het hele oppervlak gefixeerd moet worden, omdat het anders meetrilt en de veerterm in de impedantie de overhand krijgt. Aan het rechter materiaal (een soort schuimbetonachtig materiaal) kon ik wel een meting verrichten. Zie hieronder de resultaten:
Figure 2022-12-14 213102.png
Figure 2022-12-14 213115.png
Het materiaal gedraagt zich als een luchtmassa, maar ook met een aanzienlijke dempingsterm. Het is heel rigide, maar toch lijkt de demping vergelijkbaar met die van schuim. Voor mijn toepassing is het te open, maar als alternatief dempingsmateriaal in een kast of transmissielijn is het wellicht de moeite waard om eens wat beter naar te kijken. Ik heb beloofd dit monster binnenkort terug te geven, dus ik kan de man nog eens uithoren over wat het precies is.

De andere twee monsters mag ik houden, maar die moet ik eerst goed fixeren voordat ik een representatieve meting krijg. Het spul voelt totaal anders aan dan ik had verwacht, het is nauwelijks te buigen en in de dikte is het maar minimaal samen te drukken. En het is natuurlijk erg licht. Beide monsters zijn ietwat poreus, je kan er wat lucht doorheen blazen. Ik ben zeer benieuwd!
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

Wat zijn de afmetingen van de 10mm dikke isolatie-platen? Ik zou ze graag eens meten in mijn cilinder-speakers. Die zijn 22cm diameter en 30cm hoog. Wordt een bijzonder dure grap ben ik bang voor...
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

De prijs ligt in de orde van 90 tot 100 euri per m2, dus goedkoop is het inderdaad niet. Het wordt geleverd op rol van 1450 mm breed, of in vellen van 1450 x 70 mm.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door hannesie »

Ik heb het idee gezien mijn ervaringen dat je op dit adres beter af bent.
https://www.akoestiekwinkel.nl/
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door satefan »

hannesie schreef: do 15 dec 2022, 12:35
Ik heb het idee gezien mijn ervaringen dat je op dit adres beter af bent.
https://www.akoestiekwinkel.nl/
Bekend adres inderdaad - daar haal ik ook wel Flamex vandaan. Maar het gaat hier even om de eigenschappen van Aerogel. De vraag is of dit ook qua dempingseigenschappen een 'wondermateriaal' is.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door hannesie »

What's in a Name, de materialen en labeltje er op, zijn nogal eens wat anders, of juist niet. :D

Een goed vergelijk, en het in je handen hebben geven nog al wel eens verbazing.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Voor kastdemping denk ik niet aerogel isolatie toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de traditionele (en veel goedkopere) materialen. Voor mijn specifieke toepassing zou het wel kunnen werken, omdat de gewone materialen juist te open zijn, en dit materiaal veel dichter is, maar niet helemaal dicht.
Rene_Nhz
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 30 apr 2018, 8:18

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Rene_Nhz »

Dit is misschien ook interessant te bekijken, v-shaped phase shifting slotted port:

https://youtu.be/23q3zoKiuGs
Aan het einde..
Screenshot_20221215-100512_YouTube.jpg
Screenshot_20221215-173331_YouTube.jpg
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Moeite waard om te kijken!

Maar in die poort gebeurt meer dan alleen de V vorm.

Hier is het patent: https://patents.google.com/patent/US9635454B2 Waarom moet ik ineens aan de naam Karlson denken?

Edit: Bingo!
citations.png
Tweede referentie is van de heer Karlson zelf.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Verdere metingen aan het Aerogel materiaal waren een beetje teleurstellend. Hoewel het materiaal zeker dissipeert is het (alweer) te dicht om mijn doelwaarde voor de stromingsweerstand te bereiken. Je kan er wel laagjes af pellen, maar dan wordt het materiaal zo stoffig dat het onbruikbaar wordt. Ik stop met het proberen van andere materialen, want deze zoektocht wordt me te langdradig. Misschien dat ik toevallig nog wat tegenkom, maar ik laat er mijn speaker niet meer op wachten.

Ik heb nog wat gekeken naar de oplossing van Nexo die René onder de aandacht bracht. Ik heb de PVC buis van 45 cm die ik al eerder had gemeten uitgezaagd tot Karlson tube met een diepte van 1/4, 1/3 en 1/2 van de lengte (dus 115, 150 en 225 mm). Dat ziet er dan zo uit:
pijpjes.jpg
De gemeten akoestische impedantie wordt dan:
Figure 2022-12-29 144328.png
blauw: recht afgezaagd op 45 cm
geel: K-tube 115 mm (l/4)
groen: K-tube 150 mm (l/3)
rood: K-tube 225 mm (l/2)

De effectieve lengte bij de diepst (tot halverwege) ingesneden buis bedraagt ongeveer 2/3 van de niet ingesneden buis, maar de resonanties worden allemaal (!) enkele dB de kop in gedrukt. Dit werkt dus! Minder insnijden dan de helft is m.i. niet de moeite waard, maar die Karlson was dus zo gek nog niet!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Shadow »

=D>
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Pjotr »

Is een leuk onderwerp! Zijn hier eigenlijk nog vorderingen gemaakt? En/of wat zijn de conclusies? :think:
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door timpert »

Hierna niet meer, ik heb geconstateerd dat de Nexo methode, dus de reflexpijp een Karlson uitsnede geven, de poortresonanties met enkele dB onderdrukt. Maar de pijp wordt dan ook langer, en helaas kon ik dat niet kwijt in de luidspreker die ik toen aan het bouwen was. Maar het is zeker interessant om te overwegen in nieuwe ontwerpen. De gaatjes in de poort werken ook, maar daarbij ben je wel afhankelijk van de mogelijkheid om de stromingsweerstand van het materiaal waarmee je de gaatjes dichtstopt te kunnen tunen. En het vinden van materiaal met precies de juiste stromingsweerstand bleek best lastig, maar wellicht pik ik dit onderwerp in de toekomst nog wel weer op. Het heeft in ieder geval twee aanknopingspunten opgeleverd.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36744
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Basreflexpijp resonantie, en wat daar aan te doen is

Bericht door Pjotr »

Dank je Jurgen. Op het moment hier weer actueel i.v.m. een BR kast. De Karlson uitsnede lijkt mij niet de moeite waard voor de moeite, de paar dB's en extra lengte. De crux is toch lage stromingsweerstand en max stijfheid op de BR frequentie en max demping bij de pijp resonanties. Dat laatste is toch het effectiefste met demping precies halverwege de BR pijp.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”