dc offset versterker instabiel: Harman Kardon HK1400

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Pecot

dc offset versterker instabiel: Harman Kardon HK1400

Bericht door Pecot »

Dag allemaal,

Na jaren minder te hebben gedaan in de hobby van Hifi ben ik toch weer geraakt na het horen van een lekkere set waarbij ik van luidsprekerbouw wat ben overgeschakeld naar de versterker om een paar leuke zelfbouwspeakers aan te sturen.

Na een aantal jaren spelen met diverse goedkope chinese versterkertjes heb ik toch weer een paar gouden ouden staan spelen waaronder 2 Harman Kardon HK1400's. Beide hebben een schommelende DC offset van +-40 mv als ze warm zijn. Bij inschakelen beginnen ze op ongeveer 1 volt offset wat langzaam terugloopt naar +-40mv. Mijn kennis rijkt nog niet zover waar dit vandaan kan komen en of dit kwaad kan. Na een zoektocht op het world wide web kom ik daar ook niet echt uit. Ik heb er eentje nieuwe fine gold condensatoren gegeven (waarbij de oude nog keurig binnen waarde waren) waarbij dit gedrag is gebleven.

De bias is goed ingesteld en blijft, na warm worden ook stabiel, de dc offset blijft echter schommelen.

Kan iemand mij misschien op weg helpen of dit kwaad kan en waar dit aan kan liggen?
Alvast enorm bedankt voor de hulp :D
Shadow

Re: dc offset versterker instabiel: Harman Kardon HK1400

Bericht door Shadow »

Ik weet niet wat de servicemanual zegt, maar voor zo'n oude torrenbak lijkt dit me niet slecht.

Edit, heb je het gemeten met de ingang kortgesloten?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik heb de manual even opgezocht voor je;
harman-kardon_hk-1200_1400_sm.pdf
(2.06 MiB) 42 keer gedownload
afregelen op 0mv met een marge van +/-60mv, je zit binnen de marge dus.
Pecot

Bericht door Pecot »

Ik heb zonder kortgesloten ingang gemeten en nog maar een keer de service manual doorgespit. Inderdaad op de specificatiepagina staat de marge. Nooit gezien :hide:

Ik had gekeken op pagina 5 waar alleen 0 mV staat.

Enig idee vanaf welke waarde het kritisch wordt en of er moet worden gemeten met de uitgang kortgesloten?
Shadow

Bericht door Shadow »

Ik zou de uitgang niet kortsluiten, dan heb je altijd 0mV :lol:

In mijn ervaring is onder de 50mV gewoon goed hoor, Nelson Pass vindt dat ook dus dan zal het wel goed zijn :sure:
Pecot

Bericht door Pecot »

Ik dacht al dat kortsluiten niet heel goed zou zijn. Ik ben weer een beetje gerust gesteld ga verder hobby-en. Na het vervangen van de condensatoren van de tweede heb ik -32 volt op het rechter kanaal gekregen. Daar is nu wat meer aan de hand :sure:
Shadow

Bericht door Shadow »

succes :goedzo:
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Pecot schreef: wo 28 dec 2022, 20:19
Ik dacht al dat kortsluiten niet heel goed zou zijn. Ik ben weer een beetje gerust gesteld ga verder hobby-en. Na het vervangen van de condensatoren van de tweede heb ik -32 volt op het rechter kanaal gekregen. Daar is nu wat meer aan de hand :sure:
Ergens geknoeid met tin?
Pecot

Bericht door Pecot »

Dat dacht ik zelf ook. Vast ergens een verbinding gemaakt die er niet hoort. Tot dusver niet gevonden. Ik had wel een vonkje tussen het koelblok en mijn soldeerbout bij solderen. Ik vermoed dat er nog wat stroom in de grote elco's zat. Misschien dat dat ergens een tikje heeft gegeven.
Shadow

Bericht door Shadow »

Ja dan zal er wel wat zijn gaan hemelen...
Pecot

Bericht door Pecot »

Het lijkt mee te vallen. 1 zekeringsweerstand door en eentje buiten specs. Verder kan ik (nog) weinig vinden met mijn beperkte kennis. De transistoren lijken nog in orde. Eerst de weerstanden maar besteld en over twee weken weer verder :)
Shadow

Bericht door Shadow »

2 weken? Maken ze die op bestelling?
Pecot

Bericht door Pecot »

Nop. China :hide: . Ik kon het in de buurt niet vinden voor een beetje een schappelijke prijs.
Shadow

Bericht door Shadow »

Huh, niet bij EOO gekeken dan?
Pecot

Bericht door Pecot »

Nee. Ik heb mij rot gezocht naar een site in de buurt voor 0.5w zekeringweestanden. Wat ik tegenkwam had niet mijn waardes of voor 1 a 2 euro per stuk..

Ik onthou m voor een volgende keer.
douwebakker
Contacteer:

Bericht door douwebakker »

Pecot schreef: do 29 dec 2022, 19:50
Nee. Ik heb mij rot gezocht naar een site in de buurt voor 0.5w zekeringweestanden. Wat ik tegenkwam had niet mijn waardes of voor 1 a 2 euro per stuk..

Ik onthou m voor een volgende keer.
Heb je gezocht op NFR weerstanden. Bijvoorbeeld NFR 10R
Pecot

Bericht door Pecot »

Ik had nog niet specifiek op NFR 10R gezocht, vanmorgen maar eens geprobeerd. Ook even bij EOO gekeken. Ik kom héééél veel onderdelen tegen maar fuse resistors / zekeringsweerstand / NFR lijken een uitdaging in de buurt. Farnell, Reichelt, budgetronics, elektronica-componenten en vele anderen hebben veel maar ik kan niet de benodigde waarden fuse resistors vinden. Ome Alie heeft een paar winkels die wel dit soort weerstanden in de juiste wattages hebben dus daar heb ik maar besteld.
Het is denk ik oude techniek die langzaam aan minder interessant wordt voor een groter publiek. Bij electronicawinkels om de hoek wordt het ook steeds minder componenten in huis en moet er ook worden besteld. Ach ja, de bestelling is eruit en ik heb de tijd. De versterker is "over" dus ik zit niet zonder muziek :)
ray5150

Bericht door ray5150 »

https://www.eoo-bv.nl/mf-10-tm-976-ohm- ... sible.html

Deze kon ik vinden bij EOO. maar die is maar 0.33 Watt.
Pecot

Bericht door Pecot »

:-k Tijd voor een update.

Ze speelt weer! Het viel uiteindelijk mee. Een paar weerstandjes vervangen op de versterkerprint was uiteindelijk voldoende. Wel wat trammelant met de voorversterkerprint waarschijnlijk doordat bij testen met de losse printplaat een spoortje de massa raakte. Hierdoor brandde telkens een veiligheidsweerstand door. Het duurde even voordat ik door had dat dat kwam door een per ongeluk neergelegde verbinding met massa. Nou ja, veel geleerd over condensatoren, transistors, shotkey diodes, diverse weerstanden en niet meteen als ie uit staat solderen om knetteren te voorkomen :D

De voorversterker is afgetapt en voed ook een tweede hk1400. Eén op een dubbelspoels sub, en eentje op de hoofdluidsprekers.

Ondertussen ook geleerd dat Elektro Andijk ook aardig wat onderdelen beschikbaar heeft. Deze man noemde het weer veiligheidsweerstanden...
ray5150

Bericht door ray5150 »

Dat zijn het toch ook ? aan de overkant van de grote plas noemen ze die dingen inderdaad fusible resistors.

Overigens is de juiste spelling Schottkydiode.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Schottkydiode
Plaats reactie