Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

henriarthur
Berichten: 8
Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 22:24

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door henriarthur »

Hoi allemaal, ik kwam toevallig deze discussie tegen over AD12250W8 met enkele bijdragen van mijn kant van alweer bijna een jaar geleden. Ik ben nog steeds zeer enthousiast over het geluid van mijn 4-weg speakers, vooral van de lage tonen. Ik heb kort geleden de conussen van de voorste kleine woofers en van de midtoners van een dunne laag Rambo blackwash verf voorzien. Ik heb dit gedaan omdat ik de sterk verkleurde papieren conussen niet mooi vond staan. Maar ik ontdekte dat het geluid nog mooier en duidelijker was geworden dan dat het al was. Ik had dit niet verwacht.
Ik ga binnenkort mijn speakers verbouwen. Ik kwam bij toeval op de belgische marktplaats 2dehands vier nog nooit gebruikte AD12250W4 woofers tegen. Ik bood er €120 voor, en de verkoper ging akkoord! Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door Tom Magchielse »

Op basis van de fysieke parameters die Philips geeft, krijg je voor de TS-parameters:
Qes=0.34, Fs=26Hz Vas=260 L, Xmax= 8mm

De door Philips aanbevolen gesloten kast van 80 L geeft een resonantie op 55 Hz, met een Q van ongeveer 0.65. Dus ietwat overgedempt , maar zeker bruikbaar. Een seriecondensator van 800 uF maakt het laag iets steviger.
De waarde van Qes is ook zeker geschikt voor een basreflex. Optimaal is dan een volume van ongeveer 130 L, met een afstemming op 30 Hz. Daarvoor is een pijp van 12 cm doorsnede met een lengte van 2 cm toereikend. Dan loopt het laag wel een half oktaaf verder door. Er is dus van alles mogelijk. De vrij grote Xmax maakt het allemaal minder kritisch.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door wouter »

Hoi Tom, ik kijk altijd naar Qts, en 0,4 of kleiner is dat inderdaad erg bruikbaar in een basreflex - zo bijvoorbeeld ook een Qts van 0,34.
Maar jij schrijft over Qes... kun je los van die waarde al bepalen wat de bruikbaarheid in een basreflex is incl formaat? Ik weet dat het staat voor de elektrische demping, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
henriarthur schreef: zo 27 mar 2022, 21:52
Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
Dag Paul, wat een leuk en enthousiast bericht :-)
Bij het verdubbelen van het aantal basluidsprekers vraag ik me af of je ook de kastinhoud verdubbelt. Of zoals Tom beschrijft, dat je een bepaald aantal liters per woofer aanhoudt zodat het goed functioneert. Of het nou gesloten of basreflex is...
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door Tom Magchielse »

Philips geeft geen data over de mechanische weerstand Rms. Daarom is Qms niet te bepalen. Maar in de praktijk is die meestal boven de 1.5, en dan heeft dat weinig invloed meer op Qts, die is dan nauwelijks lager dan Qes. Vandaar dat ik gemakshalve maar ben uitgegaan van Qes.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door Tom Magchielse »

henriarthur schreef: zo 27 mar 2022, 21:52
! Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
Bedenk dat je met twee woofers wel een twee maal zo groot kastvolume nodig hebt voor dezelfde diepte in het laag. Met een Xmax van 8 mm vraag ik me af of je bij zo'n grote conus nog meer output nodig hebt. In ieder geval wordt het laag niet automatisch voller.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door VintageHarry »

Is de set gespiegeld opgebouwd? En heb je in dat geval de boxen al eens van plaats verwisseld zodat de woofers aan de buitenzijden zitten in plaats van (zoals op de foto) aan de binnenzijden?
BaseLine
Berichten: 4
Lid geworden op: di 11 jan 2011, 13:42

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door BaseLine »

Hello Henkjan

net als jouw luidsprekerkasten heb ik met de ad 12250/w8 geen probleem met de bas weergave.
Je haalde het belangrijkste punt al aan, het laag zo laag mogelijk afsnijden.
Had dat advies gekregen van een zekere Harrie, toffe Nederlander.
Bij de ad 12250/ w8 zit bij de ad5060/sq4 naar 8 ohm verbonden er tweemaal in en tweemaal ad 01631/t8 naar 15 ohm verbonden.
De filter , 300hz / 4500hz.
Heel tevreden over deze kasten.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door markbakk »

BaseLine schreef: vr 16 dec 2022, 17:31
Hello Henkjan

net als jouw luidsprekerkasten heb ik met de ad 12250/w8 geen probleem met de bas weergave.
Je haalde het belangrijkste punt al aan, het laag zo laag mogelijk afsnijden.
Had dat advies gekregen van een zekere Harrie, toffe Nederlander.
Bij de ad 12250/ w8 zit bij de ad5060/sq4 naar 8 ohm verbonden er tweemaal in en tweemaal ad 01631/t8 naar 15 ohm verbonden.
De filter , 300hz / 4500hz.
Heel tevreden over deze kasten.
Ha mooi! Ik ben dan wel benieuwd naar welke Harrie die Harrie van jou is…
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door pvanlingen »

Kan alleen maar "handige Harrie" zijn. :lol:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door Henkjan »

als het over Flippen gaat, zou t zomaar Vintage Harry kunnen zijn...
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8

Bericht door VintageHarry »

Mmm, nu je het zegt…. Heb het even nagezocht op het MFBfreaks forum, het is alweer 8 jaar geleden dat dit ter sprake kwam.
Plaats reactie