Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Moderator: Beheerdersteam
-
henriarthur
- Berichten: 8
- Lid geworden op: zo 27 apr 2014, 22:24
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Hoi allemaal, ik kwam toevallig deze discussie tegen over AD12250W8 met enkele bijdragen van mijn kant van alweer bijna een jaar geleden. Ik ben nog steeds zeer enthousiast over het geluid van mijn 4-weg speakers, vooral van de lage tonen. Ik heb kort geleden de conussen van de voorste kleine woofers en van de midtoners van een dunne laag Rambo blackwash verf voorzien. Ik heb dit gedaan omdat ik de sterk verkleurde papieren conussen niet mooi vond staan. Maar ik ontdekte dat het geluid nog mooier en duidelijker was geworden dan dat het al was. Ik had dit niet verwacht.
Ik ga binnenkort mijn speakers verbouwen. Ik kwam bij toeval op de belgische marktplaats 2dehands vier nog nooit gebruikte AD12250W4 woofers tegen. Ik bood er €120 voor, en de verkoper ging akkoord! Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
Ik ga binnenkort mijn speakers verbouwen. Ik kwam bij toeval op de belgische marktplaats 2dehands vier nog nooit gebruikte AD12250W4 woofers tegen. Ik bood er €120 voor, en de verkoper ging akkoord! Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Op basis van de fysieke parameters die Philips geeft, krijg je voor de TS-parameters:
Qes=0.34, Fs=26Hz Vas=260 L, Xmax= 8mm
De door Philips aanbevolen gesloten kast van 80 L geeft een resonantie op 55 Hz, met een Q van ongeveer 0.65. Dus ietwat overgedempt , maar zeker bruikbaar. Een seriecondensator van 800 uF maakt het laag iets steviger.
De waarde van Qes is ook zeker geschikt voor een basreflex. Optimaal is dan een volume van ongeveer 130 L, met een afstemming op 30 Hz. Daarvoor is een pijp van 12 cm doorsnede met een lengte van 2 cm toereikend. Dan loopt het laag wel een half oktaaf verder door. Er is dus van alles mogelijk. De vrij grote Xmax maakt het allemaal minder kritisch.
Qes=0.34, Fs=26Hz Vas=260 L, Xmax= 8mm
De door Philips aanbevolen gesloten kast van 80 L geeft een resonantie op 55 Hz, met een Q van ongeveer 0.65. Dus ietwat overgedempt , maar zeker bruikbaar. Een seriecondensator van 800 uF maakt het laag iets steviger.
De waarde van Qes is ook zeker geschikt voor een basreflex. Optimaal is dan een volume van ongeveer 130 L, met een afstemming op 30 Hz. Daarvoor is een pijp van 12 cm doorsnede met een lengte van 2 cm toereikend. Dan loopt het laag wel een half oktaaf verder door. Er is dus van alles mogelijk. De vrij grote Xmax maakt het allemaal minder kritisch.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Hoi Tom, ik kijk altijd naar Qts, en 0,4 of kleiner is dat inderdaad erg bruikbaar in een basreflex - zo bijvoorbeeld ook een Qts van 0,34.
Maar jij schrijft over Qes... kun je los van die waarde al bepalen wat de bruikbaarheid in een basreflex is incl formaat? Ik weet dat het staat voor de elektrische demping, maar daarmee is dan ook alles gezegd.

Bij het verdubbelen van het aantal basluidsprekers vraag ik me af of je ook de kastinhoud verdubbelt. Of zoals Tom beschrijft, dat je een bepaald aantal liters per woofer aanhoudt zodat het goed functioneert. Of het nou gesloten of basreflex is...
Maar jij schrijft over Qes... kun je los van die waarde al bepalen wat de bruikbaarheid in een basreflex is incl formaat? Ik weet dat het staat voor de elektrische demping, maar daarmee is dan ook alles gezegd.
Dag Paul, wat een leuk en enthousiast berichthenriarthur schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:52Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
Bij het verdubbelen van het aantal basluidsprekers vraag ik me af of je ook de kastinhoud verdubbelt. Of zoals Tom beschrijft, dat je een bepaald aantal liters per woofer aanhoudt zodat het goed functioneert. Of het nou gesloten of basreflex is...
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Philips geeft geen data over de mechanische weerstand Rms. Daarom is Qms niet te bepalen. Maar in de praktijk is die meestal boven de 1.5, en dan heeft dat weinig invloed meer op Qts, die is dan nauwelijks lager dan Qes. Vandaar dat ik gemakshalve maar ben uitgegaan van Qes.
- Tom Magchielse
- Berichten: 1139
- Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
- Locatie: Borger (Dr)
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Bedenk dat je met twee woofers wel een twee maal zo groot kastvolume nodig hebt voor dezelfde diepte in het laag. Met een Xmax van 8 mm vraag ik me af of je bij zo'n grote conus nog meer output nodig hebt. In ieder geval wordt het laag niet automatisch voller.henriarthur schreef: ↑zo 27 mar 2022, 21:52! Ik ga de W8 woofer vervangen door twee W4’s in serie, dus tegenover elkaar aan de andere zijkant een tweede woofer. De verkoper had namelijk ook dat plan, maar nooit uitgevoerd en gestopt met deze hobby. Het wordt een experiment, maar ik verwacht een nog mooiere vollere laagweergave. Wellicht dat sommigen van jullie kritiek hebben. Zo ja dan hoor ik dat graag.
Groet, Paul
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Is de set gespiegeld opgebouwd? En heb je in dat geval de boxen al eens van plaats verwisseld zodat de woofers aan de buitenzijden zitten in plaats van (zoals op de foto) aan de binnenzijden?
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Hello Henkjan
net als jouw luidsprekerkasten heb ik met de ad 12250/w8 geen probleem met de bas weergave.
Je haalde het belangrijkste punt al aan, het laag zo laag mogelijk afsnijden.
Had dat advies gekregen van een zekere Harrie, toffe Nederlander.
Bij de ad 12250/ w8 zit bij de ad5060/sq4 naar 8 ohm verbonden er tweemaal in en tweemaal ad 01631/t8 naar 15 ohm verbonden.
De filter , 300hz / 4500hz.
Heel tevreden over deze kasten.
net als jouw luidsprekerkasten heb ik met de ad 12250/w8 geen probleem met de bas weergave.
Je haalde het belangrijkste punt al aan, het laag zo laag mogelijk afsnijden.
Had dat advies gekregen van een zekere Harrie, toffe Nederlander.
Bij de ad 12250/ w8 zit bij de ad5060/sq4 naar 8 ohm verbonden er tweemaal in en tweemaal ad 01631/t8 naar 15 ohm verbonden.
De filter , 300hz / 4500hz.
Heel tevreden over deze kasten.
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Ha mooi! Ik ben dan wel benieuwd naar welke Harrie die Harrie van jou is…BaseLine schreef: ↑vr 16 dec 2022, 17:31Hello Henkjan
net als jouw luidsprekerkasten heb ik met de ad 12250/w8 geen probleem met de bas weergave.
Je haalde het belangrijkste punt al aan, het laag zo laag mogelijk afsnijden.
Had dat advies gekregen van een zekere Harrie, toffe Nederlander.
Bij de ad 12250/ w8 zit bij de ad5060/sq4 naar 8 ohm verbonden er tweemaal in en tweemaal ad 01631/t8 naar 15 ohm verbonden.
De filter , 300hz / 4500hz.
Heel tevreden over deze kasten.
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
als het over Flippen gaat, zou t zomaar Vintage Harry kunnen zijn...
- VintageHarry
- Berichten: 2410
- Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
- Locatie: Bij Arnhem
Re: Soort kast en TS parameters Philips AD12250/W8
Mmm, nu je het zegt…. Heb het even nagezocht op het MFBfreaks forum, het is alweer 8 jaar geleden dat dit ter sprake kwam.
