Phono dude
Moderator: Beheerdersteam
Re: Phono dude
Nog even niks getest verder.
Wel bezig met wat laatste loodjes.
Even een stukje pertinax op de bodemplaat gelijmd als veiligheid voor de onderliggende bedrading.
Pootjes er onder gelijmd en vast geschroefd,wordt later nog voorzien van antikras rubbers.
En een paar beluchtingsgaten geboord in de bodemplaat ,ter hoogte van het voedingsgedeelte.
Wel bezig met wat laatste loodjes.
Even een stukje pertinax op de bodemplaat gelijmd als veiligheid voor de onderliggende bedrading.
Pootjes er onder gelijmd en vast geschroefd,wordt later nog voorzien van antikras rubbers.
En een paar beluchtingsgaten geboord in de bodemplaat ,ter hoogte van het voedingsgedeelte.
Re: Phono dude
Had even tijd om de scoop er aan te hangen.
De ingangen kort gesloten en de scoop op de uitgangen,op zoek naar brom 50Hz of 70Hz (instraling,of voeding) of erger......
Volgens mij is de scoop kapot ik zie niets!!!
Wordt tijd om er een speler aan te knopen 
ps. Had de metingen wat uit elkaar gezet om ze te kunnen bekijken op het scherm,bij de meting lagen ze op elkaar,geen amplitude verschil kunnen vinden.
De ingangen kort gesloten en de scoop op de uitgangen,op zoek naar brom 50Hz of 70Hz (instraling,of voeding) of erger......
ps. Had de metingen wat uit elkaar gezet om ze te kunnen bekijken op het scherm,bij de meting lagen ze op elkaar,geen amplitude verschil kunnen vinden.
Re: Phono dude
Ja Bert,
Als er brom in zat denk ik, zou dat wel te zien zijn geweest.
Mijn toon fiets gaat helaas niet zo laag als 6mV,anders had ik dat ook nog geprobeerd om er een sinus door te sturen.
Even wachten op de leen speler dus,,,,KAN NIET WACHTEN,,
Als er brom in zat denk ik, zou dat wel te zien zijn geweest.
Mijn toon fiets gaat helaas niet zo laag als 6mV,anders had ik dat ook nog geprobeerd om er een sinus door te sturen.
Even wachten op de leen speler dus,,,,KAN NIET WACHTEN,,
Re: Phono dude
Ja waarschijnlijk wel Heb geen ervaring met een mm versterker Maar je hebt genoeg ervaring 
Re: Phono dude
Meer ervaring?
Nee,1 phono ding gebouwd en gelijk 1 oog in het land der blinden?
Weinig ervaring ,maar wel genoeg blijkbaar............
Wachten is een strijd
Nee,1 phono ding gebouwd en gelijk 1 oog in het land der blinden?
Weinig ervaring ,maar wel genoeg blijkbaar............
Wachten is een strijd
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Toonfiets verzwakken met weerstand / potmeter? Een phonodude zou iets van 150x moeten versterken, bij 5mV in zou je iets van 750mV moeten zien dus. Kun je gelijk zien of de golfvorm mooi blijft.
Re: Phono dude
Ja,Barry.
Ik wacht wel even.
De lijntjes zien er goed uit.
Denk ik,bedankt voor het voorstel.
Of ik nu een verzwakker maak of een draaitafel aansluit...........
Ik wacht wel even.
De lijntjes zien er goed uit.
Denk ik,bedankt voor het voorstel.
Of ik nu een verzwakker maak of een draaitafel aansluit...........
Re: Phono dude
Wat Barry schrijft is vrijstandaard met MM en MC voorversterkers. Gewoon een 100ohm en 10K aan elkaar solderen als 1:100 verzwakker.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15173
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Phono dude
Het voordeel van een toonfiets is dat je kunt fietsen
nee zonder gekheid, een simpele test is een keer met de volle versterking van 150x door het frequentie spectrum kunt gaan om te zien of je aangeboden sinus er ook mooi uit blijft zien. Ook kun je dan kijken wat er buiten het audiospectrum gebeurd, het ding versterkt veel breder dan alleen de audio band. Het is een erg eenvoudige test maar wel erg effectief.
Je kijkt nu alleen naar brom en prut, iets zul je altijd wel zien, maar niet wanneer de versterker aktief is.
Je kijkt nu alleen naar brom en prut, iets zul je altijd wel zien, maar niet wanneer de versterker aktief is.
Re: Phono dude
En je kunt controleren of de RIAA correctie een beetje klopt. Al kun je dat met een geluidskaart en ARTA wel wat nauwkeuriger doen.
Re: Phono dude
Ja dat was ook de bedoeling,om te kijken of de aarding op de print nu wel in 1 keer klopt,i.p.v. dat steraarde verhaal, wat de oorspronkelijke ontwikkelaar van dit schema gebruikte, en wat niet op ging in mijn eerste versie,.bus aarde bracht toen de uitkomst.
Heb daarna niet verder gemeten,had gekund met een potmeter er tussen,maar ik had er geen puf voor,letterlijk en figuurlijk,gelukkig knap ik weer een beetje op.
Was online aan het kijken naar een draaitafel,maar dat werd ook niks,iets van appels en peren geen verstand van,of zoiets
Mijn kameraad had een Thorens td160,weet niet of dat wat is, voor me geregeld,maar bij nader onderzoek bleek de snaar doormidden te liggen en het element niet helemaal jofel.
En om daar dan een wat voor ,ik zou het niet weten, ander element voor te zoeken en dat uit te lijnen,kom ik ook niet echt verder mee
De Thorens mist ook het aarde draadje wat er niet op zit........
Re: Phono dude
De TD160 is over het algemeen wel een prima tafel maar wel wat overpriced de laatste jaren.
Afhankelijk van de staat van het lager en de arm kan het goed om daar een project van te maken.
Elementen zijn daar genoeg voor te vinden, variërend van enkele tientjes tot honderden euro's.
De ontbrekende aarde draad zal er vast mee te maken hebben dat er ooit een DIN plug aan gezeten heeft en daar nu een stel tulp pluggen op zitten.
Kwestie van intern de aarde draad los halen en een losse aarde draad plaatsen.
Afhankelijk van de staat van het lager en de arm kan het goed om daar een project van te maken.
Elementen zijn daar genoeg voor te vinden, variërend van enkele tientjes tot honderden euro's.
De ontbrekende aarde draad zal er vast mee te maken hebben dat er ooit een DIN plug aan gezeten heeft en daar nu een stel tulp pluggen op zitten.
Kwestie van intern de aarde draad los halen en een losse aarde draad plaatsen.
Re: Phono dude
Een TD160 is mits niet e.e.a. verbogen beslist weer naar een top DT te restaureren. Zoals George ook al min of meer aangaf. In redelijke goede staat doen die dingen nu al gauw een €400. Ik heb voor de mijne in de kringloop een tientje betaald! Maar dat was echt een gelukstreffer 
Re: Phono dude
Mocht je hulp nodig hebben dan wil ik je best een handje helpen met revseren en het afregelen.
Misschien leuk om in Hengelo te laten zien hoe je en tafel afregelt als daar interesse in is.
Misschien leuk om in Hengelo te laten zien hoe je en tafel afregelt als daar interesse in is.
Re: Phono dude
Hartelijk bedankt voor het aanbod,Gerhard
Maar had al wat geregeld,
Wel een aparte draaitafel die Revox,wist niet dat dat bestond!
Maar had al wat geregeld,
Wel een aparte draaitafel die Revox,wist niet dat dat bestond!
Re: Phono dude
Nog niet geprobeerd of er geluid uit komt,maar het staat op de keukentafel.
De verkoper heeft hem per post opgestuurd en wilde dat eigenlijk niet.
Deze volautomaat is nogal gevoelig.
Ik met mijn domme kop,verpak maar goed en stuur maar op.
Vanmorgen de doos uitgepakt,platter en contra gewicht waren apart verpakt en de speler zeer goed ingepakt,had het zelf niet beter gekund.
Spanning er op en de automaat deed niets en het liftje werkte ook niet,heb ik dat weer dacht ik Grrrrrrrrrr
Verkoper gemaild,Ik had je gewaarschuwd,ja........
Het ding op de kop.
Tjonge wat zit zo,n volautomaat volgepakt.
Na voorzichtig nalopen bleek het raderwieltje wat door een wormwieltje via een rubber snaar en een klein motortje een tandje vast te zitten!
Toen deed de automaat het en de lift ook
Verkoper weer gemaild,dat het goed was.
Nu eerst een patatje en een
De verkoper heeft hem per post opgestuurd en wilde dat eigenlijk niet.
Deze volautomaat is nogal gevoelig.
Ik met mijn domme kop,verpak maar goed en stuur maar op.
Vanmorgen de doos uitgepakt,platter en contra gewicht waren apart verpakt en de speler zeer goed ingepakt,had het zelf niet beter gekund.
Spanning er op en de automaat deed niets en het liftje werkte ook niet,heb ik dat weer dacht ik Grrrrrrrrrr
Verkoper gemaild,Ik had je gewaarschuwd,ja........
Het ding op de kop.
Tjonge wat zit zo,n volautomaat volgepakt.
Na voorzichtig nalopen bleek het raderwieltje wat door een wormwieltje via een rubber snaar en een klein motortje een tandje vast te zitten!
Toen deed de automaat het en de lift ook
Verkoper weer gemaild,dat het goed was.
Nu eerst een patatje en een
Re: Phono dude
Vandaag de proef op de som
De boel aangesloten.
Beetje schuiven in het rek en het paste er net tussen.
Geen brom of andere bijgeluiden.
En het speelt.
Dan maar even een tijdje inbranden voor verdere beoordeling.
Mooi dat dit concept werkt.
De boel aangesloten.
Beetje schuiven in het rek en het paste er net tussen.
Geen brom of andere bijgeluiden.
En het speelt.
Dan maar even een tijdje inbranden voor verdere beoordeling.
Mooi dat dit concept werkt.
