Phono dude

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Nog even niks getest verder.
Wel bezig met wat laatste loodjes.

Even een stukje pertinax op de bodemplaat gelijmd als veiligheid voor de onderliggende bedrading.
Pootjes er onder gelijmd en vast geschroefd,wordt later nog voorzien van antikras rubbers.
En een paar beluchtingsgaten geboord in de bodemplaat ,ter hoogte van het voedingsgedeelte.
Bijlagen
DSC08707.JPG
DSC08706.JPG
DSC08708.JPG
DSC08709.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Had even tijd om de scoop er aan te hangen. :)
De ingangen kort gesloten en de scoop op de uitgangen,op zoek naar brom 50Hz of 70Hz (instraling,of voeding) of erger...... :hide:
DSC08710.JPG
Volgens mij is de scoop kapot ik zie niets!!! :lol:
niks te zien.jpg
Wordt tijd om er een speler aan te knopen :-"

ps. Had de metingen wat uit elkaar gezet om ze te kunnen bekijken op het scherm,bij de meting lagen ze op elkaar,geen amplitude verschil kunnen vinden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Goed gedaan Peet
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja Bert,
Als er brom in zat denk ik, zou dat wel te zien zijn geweest.
Mijn toon fiets gaat helaas niet zo laag als 6mV,anders had ik dat ook nog geprobeerd om er een sinus door te sturen.
Even wachten op de leen speler dus,,,,KAN NIET WACHTEN,, :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Ja waarschijnlijk wel Heb geen ervaring met een mm versterker Maar je hebt genoeg ervaring O:)
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Meer ervaring?
Nee,1 phono ding gebouwd en gelijk 1 oog in het land der blinden? :lol:
Weinig ervaring ,maar wel genoeg blijkbaar............
Wachten is een strijd :lol:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: Phono dude

Bericht door OpaBert »

Ja dat is een deugd geloof ik :lol:
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

:lol: :lol: :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17867
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door hannesie »

Dat kunnen de Gruningers meestal wel.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

democles schreef: za 17 dec 2022, 20:26
Ja Bert,
Als er brom in zat denk ik, zou dat wel te zien zijn geweest.
Mijn toon fiets gaat helaas niet zo laag als 6mV,anders had ik dat ook nog geprobeerd om er een sinus door te sturen.
Even wachten op de leen speler dus,,,,KAN NIET WACHTEN,, :lol:
Toonfiets verzwakken met weerstand / potmeter? Een phonodude zou iets van 150x moeten versterken, bij 5mV in zou je iets van 750mV moeten zien dus. Kun je gelijk zien of de golfvorm mooi blijft.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Ja,Barry.
Ik wacht wel even.
De lijntjes zien er goed uit.
Denk ik,bedankt voor het voorstel.
Of ik nu een verzwakker maak of een draaitafel aansluit...........
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

Wat Barry schrijft is vrijstandaard met MM en MC voorversterkers. Gewoon een 100ohm en 10K aan elkaar solderen als 1:100 verzwakker.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Yea, Yea ,Yea,
Mooi dat je mee leest Peter.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Barry2001 »

Het voordeel van een toonfiets is dat je kunt fietsen :mrgreen: nee zonder gekheid, een simpele test is een keer met de volle versterking van 150x door het frequentie spectrum kunt gaan om te zien of je aangeboden sinus er ook mooi uit blijft zien. Ook kun je dan kijken wat er buiten het audiospectrum gebeurd, het ding versterkt veel breder dan alleen de audio band. Het is een erg eenvoudige test maar wel erg effectief.
Je kijkt nu alleen naar brom en prut, iets zul je altijd wel zien, maar niet wanneer de versterker aktief is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

En je kunt controleren of de RIAA correctie een beetje klopt. Al kun je dat met een geluidskaart en ARTA wel wat nauwkeuriger doen.
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Phono dude

Bericht door Marp »

OpaBert schreef: wo 21 dec 2022, 21:43
Misschien dat Barry of een ander Moderator het ff kan opruimen
Alvast bedankt
Sorry Demo voor het vervuilen van je draadje :oops: :oops:
Gedaan! Leeggemaakte posts zijn verwijderd, de rest is hierheen. De titel kan je eventueel aanpassen in het eerste bericht.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Barry2001 schreef: zo 18 dec 2022, 10:02

Je kijkt nu alleen naar brom en prut, iets zul je altijd wel zien, maar niet wanneer de versterker aktief is.
Ja dat was ook de bedoeling,om te kijken of de aarding op de print nu wel in 1 keer klopt,i.p.v. dat steraarde verhaal, wat de oorspronkelijke ontwikkelaar van dit schema gebruikte, en wat niet op ging in mijn eerste versie,.bus aarde bracht toen de uitkomst.

Heb daarna niet verder gemeten,had gekund met een potmeter er tussen,maar ik had er geen puf voor,letterlijk en figuurlijk,gelukkig knap ik weer een beetje op.

Was online aan het kijken naar een draaitafel,maar dat werd ook niks,iets van appels en peren geen verstand van,of zoiets :?

Mijn kameraad had een Thorens td160,weet niet of dat wat is, voor me geregeld,maar bij nader onderzoek bleek de snaar doormidden te liggen en het element niet helemaal jofel.
En om daar dan een wat voor ,ik zou het niet weten, ander element voor te zoeken en dat uit te lijnen,kom ik ook niet echt verder mee :?
De Thorens mist ook het aarde draadje wat er niet op zit........ :-"
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Kappa7 »

De TD160 is over het algemeen wel een prima tafel maar wel wat overpriced de laatste jaren.
Afhankelijk van de staat van het lager en de arm kan het goed om daar een project van te maken.
Elementen zijn daar genoeg voor te vinden, variërend van enkele tientjes tot honderden euro's.
De ontbrekende aarde draad zal er vast mee te maken hebben dat er ooit een DIN plug aan gezeten heeft en daar nu een stel tulp pluggen op zitten.
Kwestie van intern de aarde draad los halen en een losse aarde draad plaatsen.
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Bedankt George.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36751
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Phono dude

Bericht door Pjotr »

Een TD160 is mits niet e.e.a. verbogen beslist weer naar een top DT te restaureren. Zoals George ook al min of meer aangaf. In redelijke goede staat doen die dingen nu al gauw een €400. Ik heb voor de mijne in de kringloop een tientje betaald! Maar dat was echt een gelukstreffer :sure:
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8114
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Phono dude

Bericht door Kappa7 »

Mocht je hulp nodig hebben dan wil ik je best een handje helpen met revseren en het afregelen.
Misschien leuk om in Hengelo te laten zien hoe je en tafel afregelt als daar interesse in is.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Phono dude

Bericht door ds23man »

Peter, je mag mijn Revox B795 wel even lenen.

https://www.vinylengine.com/library/revox/b795.shtml
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Hartelijk bedankt voor het aanbod,Gerhard :goedzo:
Maar had al wat geregeld,

Wel een aparte draaitafel die Revox,wist niet dat dat bestond!
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Nog niet geprobeerd of er geluid uit komt,maar het staat op de keukentafel.
De verkoper heeft hem per post opgestuurd en wilde dat eigenlijk niet.
Deze volautomaat is nogal gevoelig.
Ik met mijn domme kop,verpak maar goed en stuur maar op.
Vanmorgen de doos uitgepakt,platter en contra gewicht waren apart verpakt en de speler zeer goed ingepakt,had het zelf niet beter gekund.

Spanning er op en de automaat deed niets en het liftje werkte ook niet,heb ik dat weer dacht ik Grrrrrrrrrr
Verkoper gemaild,Ik had je gewaarschuwd,ja........
Het ding op de kop.
Tjonge wat zit zo,n volautomaat volgepakt.
Na voorzichtig nalopen bleek het raderwieltje wat door een wormwieltje via een rubber snaar en een klein motortje een tandje vast te zitten!
Toen deed de automaat het en de lift ook \:D/
Verkoper weer gemaild,dat het goed was.
Nu eerst een patatje en een :beer:
Bijlagen
DSC08712.JPG
DSC08713.JPG
Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Phono dude

Bericht door democles »

Vandaag de proef op de som :hide: :lol:
De boel aangesloten.
Beetje schuiven in het rek en het paste er net tussen.
Geen brom of andere bijgeluiden.
En het speelt. :yeah:
Dan maar even een tijdje inbranden voor verdere beoordeling.
Mooi dat dit concept werkt.
Bijlagen
DSC08714.JPG
Plaats reactie