3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zoiets zou het kunnen zijn, ik zal het defecte exemplaar eens aan Jeroen laten zien. De vervangers worden een iets ander type trouwens, ik heb nu de underhung aluminium versie, dat wordt een versie met kapton erin.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33820
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
elk nadeel hep zn voordeel, kan je meteen een mooie upgrade er van maken
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Al was het wel dezelfde. Je moet ze altijd per 2 vervangen. Anders is er één ingespeeld en de ander niet. Dat haalt die nieuwe nooit meer in.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ha Henkjan,
Ik weet dat die kapton versie in theorie beter is, minder/geen wervelstromen, maar echt verschil in klank tov Jeroen zijn sets heb ik niet echt gemerkt, mijn theorie is dat bij underhung magneet systeem dit effect veel minder speelt.
@Pappaleo, mee eens, bovendien hou ik dan 1 werkende al reserve over. Ik kom er nu achter dat dat toch wel handig is.
Groetjes Walter
Ik weet dat die kapton versie in theorie beter is, minder/geen wervelstromen, maar echt verschil in klank tov Jeroen zijn sets heb ik niet echt gemerkt, mijn theorie is dat bij underhung magneet systeem dit effect veel minder speelt.
@Pappaleo, mee eens, bovendien hou ik dan 1 werkende al reserve over. Ik kom er nu achter dat dat toch wel handig is.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Underhung klinkt sowieso meestal verfijnder. Want principieel lagere vervorming.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat heeft mijn zwager ook gehad met de oude scanspeaks met geweven kevlar conus
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja, dat schrijft Walt ook vandaar de reactie…
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nu hopen dat Skaaning nog wat op de plank heeft liggen, deze periode van het jaar is natuurlijk niet ideaal qua bestellen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Klopt Walt, bij underhung is er nagenoeg geen "return path" waarlangs de wervelstromen rond kunnen lopen. Bij overhung is dat er wel en loopt de geïnduceerde stroom terug in het gedeelte buiten de poolplaten. Een luchtspleet in de alu drager onderbreekt die weg wel, maar doet dat maar gedeeltelijk. De remedie is dan een geïsoleerde spoeldrager.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Die verklaring was ik ook tegen gekomen inderdaad, de meeste dome tweeters zijn dan ook underhung / aluminium.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Maarre, uit het feit dat je tot op heden geen antwoord op deze vraag gegeven hebt trek ik de conclusie dat je niet in het bezit bent van een multimeter ?
Voor de prijs van een paar plakkurkjes of aanverwante tweaks heb je al een heel behoorlijke.
Sterker nog, een simpele weerstandstest lukt ook met een 5 euro ding van de Action.
https://www.eleshop.nl/testen-meten/mul ... rder=price
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Walt ging gelijk door voor de upgrade Ray...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja, dat snap ik. maar dan wil je toch wel weten wat de oorzaak is van het probleem ?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Misschien dat AT hem terug wou voor postuum onderzoek?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zou dat beter zijn dan het testje met de batterij?ray5150 schreef: ↑ma 12 dec 2022, 10:32Maarre, uit het feit dat je tot op heden geen antwoord op deze vraag gegeven hebt trek ik de conclusie dat je niet in het bezit bent van een multimeter ?
Voor de prijs van een paar plakkurkjes of aanverwante tweaks heb je al een heel behoorlijke.
Sterker nog, een simpele weerstandstest lukt ook met een 5 euro ding van de Action.
https://www.eleshop.nl/testen-meten/mul ... rder=price
En dan was er nog iets met de aanstaande geboorte van een kind.
Dan heb je wel even wat anders aan je hoofd.
Groet,
Leobus
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Sorry, ik houd geen lijstje bij met wat de forumleden in de slaapkamer of op de keukentafel uitspoken.
Er was blijkbaar wel alle tijd om de boel te demonteren, foto te maken, en hier op het forum kond van te doen.
Het lijkt me dat testen met een batterij te veel variabelen bevat om een goede conclusie te trekken.
Wat als de batterij bijna leeg is ? dan zit er ook weinig beweging in de driver.
Er was blijkbaar wel alle tijd om de boel te demonteren, foto te maken, en hier op het forum kond van te doen.
Het lijkt me dat testen met een batterij te veel variabelen bevat om een goede conclusie te trekken.
Wat als de batterij bijna leeg is ? dan zit er ook weinig beweging in de driver.
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Elke afleiding voor de bevalling is meer dan welkom… en daarna eigenlijk ook…
Laatst gewijzigd door Leeuwarden op di 13 dec 2022, 20:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Testen met een batterij teveel variabelen? Nou valt wel mee hoor, eerst test je de goede speaker, die geeft een kraak en beweegt wat, daarna de batterij op de defecte speaker, die maakt geen geluid en beweegt niet.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan is ie waarschijnlijk kapot.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Helaas wel, een component waarvan ik niet verwacht had dat deze zomaar zou falen, en lastiger, niet zomaar even door iets anders is te vervangen. De nieuwe AT’s worden pas ergens in januari verwacht.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb je leen units?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb jij nog wat liggen voor hem Dre?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb wel een setje AT's liggen waar ik voorlopig niet mee verder ga inderdaad.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik kan van Jeroen een setje AT overhung lenen, misschien doe ik dat, nu eerst andere prioriteiten:
