Roon

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

werkt elke squeezebox client met Roon? dus ook bijvoorbeeld een Pi met squeezelite?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ja.!


Als je dat samen met LMS software doet, op de zelfde PC als server, dan overruled/blokkeert Roon de LMS.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Kappa7 »

Maar LMS werkt ook met DLNA en upnp dus als de Yamaha daar ook mee werkt moet dat toch kunnen.
Zo gebruik ik hier verschillende players die ik via LMS aanstuur.
Daar gebruik ik dan de app voor van Orange Squeeze en werkt erg goed.
En met de Squeeze Player erbij kan ik dat in de auto gebruiken of zo als nu in Barsalona op het vliegveld.
Werkt super

Heb je Roon helemaal niet nodig.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

roon abo.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

De laatste update heeft aardig wat werk, had dat niet in de gaten, maar voor normaal werk dan nu wel traag.

Nu blijkt dat er achter de schermen hard wordt gewerkt.
100.jpg
De albums met de afbeeldingen krijgen een nieuwe opzet begreep ik.
albums.jpg
Van de eigen server ( deze dus) loopt het goed, en zie je er wel wat activiteiten.
gs1.jpg
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Het lijkt er op dat de klus gedaan is. :lol:
klaar.jpg

Het gaat blijkbaar over de rechten die er op de foto's zitten die ROON gebruikt
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Roon heeft weer een aantal updates achter de rug, toch aardig wat werk gedaan lijkt het.
Daarnaast heb ik nu de Server met Ubuntu 22.04 LTS, een distributie update die wel een uurtje of 2 nodig had, en dus ook weer bij gewerkt.
We kunnen er weer tegenaan.
22.04.png
Roon 933.png
935.png
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Afgelopen vrijdag was er deze webinar te volgen, en nu dan via YT.



Er is in 6 jaar wel wat veranderd.
https://www.youtube.com/watch?v=u3x6JoN9LDg Hans Beekhuyzen

En een jaar geleden was dit wel een vraag die dan alleen maar een MAC als oplossing geeft, grappig :shock: :^o
En dan gaat het over DSD en Native is toch al wel gangbaar, en DoP is ook toepasbaar. :goeie:

https://www.youtube.com/watch?v=1jwcUFd7avk
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

max2.jpg
Gisteren dan even een oud Max2play Odroid C1 onder het stof vandaan gehaald, en op de bestaande opzet dan eens vernieuwd, en tevens via de optie via Putty dan ook de mogelijkheid gebruikt om er een ROON player van te maken.

Zowaar ook gelukt, ik kan hem nu als optie gebruiken om dan dat op een Sonoro radio aan te sluiten.
Maar nu blijkt dat er geen audio uit is, ga ik toch maar de Odroid U3+ gebruiken om weer een radio ontvangst en de rest als player te gebruiken.
sono.jpg
daar zit een aux ingang op, en dan nu de keuze om Squeezebox of Roon te gebruiken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

En met de verzamelde ervaring is dat nu ook snel gedaan bij de Oroid U3+

maxroon.jpg
Dat lukt niet met de Daphile, of dan is het de beta waar je wel in mag komen. :lol:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Even een leuke ervaring delen, mijn oude buurman is niet oud, maar woont dan ergens op een nieuw adres, en heb er nog steeds contact mee.
Hij is destijds verhuisd naar een andere woning, en kon daar nooit een goede opzet krijgen met de audio.
Nu dan weer verhuisd, en de lol is weer terug met een set die er nu al wel een poosje staat.

Hij gaat dan weer optimaliseren en de Voorversterker van Krell gaat er uit en een Mytec Brooklyn Bridge komt er voor in de plaats.
Verder nog wel wat gedaan, en het filter van de Duntech is opgefrist met het originele concept van het originele filterplan wat hij direct kreeg van de fabrikant uit New Zealand.
setton.jpg
De Krell eindtrap ook weer opgefrist en verse condensatoren ook op niveau.
Hij weer helemaal blij, en ook dan gekozen om gebruik te maken van ROON en Qobuz, draait prima.
Tot zover dan de huidige stand van zaken.


Nu weer in gesprek, en ik vertel hem van mijn laatste aankoop, de Topping A90 discrete, geeft hij aan dat hij ook een setje heeft staan bij de PC met ook een Topping, de DX7 pro, maar dat werkt niet in zijn grote systeem, hij heeft geen streamer daarvoor.
setton1.jpg
Dat is dan iets wat ik wel weet te versieren, net een apparaatje gemaakt met Linux Debian en de ROON Bridge erop, verder geen fratsen, een headless server uitvoering.
h6167.jpg
Dus gisteren middag weer eens naar hem toe om de huidige stand van zaken door te nemen en kijken of we die Topping aan de set kunnen koppelen.
Dat ging erg makkelijk, en wij waren eigenlijk best verbaast dat er een behoorlijk groot verschil was, en dan gaan verschillende combinaties uitproberen, waar dan het verschil zat.
Tot dat we de Mytec dan de Bridge gingen overbruggen en er weer dat prettige dynamische geluid er weer was.
De verbetering zat dus in dat streamertje/ Bridge.....!!
64bit.jpg
https://www.aliexpress.com/item/1005004 ... f19cN6midE

Dat was iets wat we beiden nooit hadden verwacht, ik ook zeker niet, en het was gelijk het punt dat de Bridge toch aardig duurder was dan de gewone Mytec, die er toen ook te koop was.

Hij wilde wel dat ik ook zoiets voor hem kon maken, en heb toen het set bij hem achter gelaten, en thuis een nieuwe set besteld, die komt dan rond 11 novenber binnen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Door de irritatie dus niet bewaard, maar nu wel duidelijk dat daar waar de DSP omzetting/conversie gebeurt, dan is er ook meer processorpower nodig.
23.jpg
In 1e instantie dan nauwelijks een belasting, maar met de conversie duidelijk regelmatig uitschieters, niet gek, maar wel grappig dat zo een kleine Arm Quadcore 64 bit het klusje makkelijk aan kan.
26.jpg
Even duidelijk te beluisteren en complexer signaal, waar bij ik dan ook opmerk dat de MQA van Tidal met rust worden gelaten, blijkbaar buiten de boot gehouden.
2.jpg
1.jpg
Het klinkt zeker niet verkeerd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Even wat andere muziek gepakt, en zien wat de belasting dan is voor de processor.
16.jpg
Ik krijg hem met moeite en pijn op de 16%. :D

Dus de processor zal het probleem niet zijn.
Ook Gregory Porter,
gp.jpg
Je ziet het nu wel verschuiven van 4 tot dan ineens 24 %, en weer terug naar de 17%, hier zie je dan wel de belasting beter.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33820
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Henkjan »

dit is dus met de interne roon omzettert?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Psies.
res1.jpg
res2.jpg
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Wowly »

Ha, net snel dit topic doorgenomen. ga ook eens Roon proberen. Mbv Tidal dat dan weer wel (via argentinie). Dacht mijn macmini te gaan gebruiken, blijkt dat deze toch echt wat te oud is. Deze ga ik vanavond maar weer eens ombouwen naar 8 gb intern geheugen en 128 SSD erin en dan softwarematig aanpassen zodat ik er weer een recent besturingssysteem erop kan zetten....

Vind het Roon wel heel erg duur, en de prijsstelling erg vreemd (minder duur is meer gebruikers, zeker weten)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

€.jpg
Gezien het mij heelveeel scheelt in CD's kopen, haal ik het er wel uit. :goeie: :sure:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Roon

Bericht door Pjotr »

En je moet snel zijn. In januari gaat de prijs met 25% omhoog! Softwareontwikkeling vreet stroom...
hannesie schreef: zo 04 dec 2022, 19:49
Psies.
res1.jpg
res2.jpg
Naar wat ik elders zo lees doet Roon dat niet op dezelfde manier als HQ-Player en zit het geheim van HQ-Player vooral in de toegepaste filters. Het is dus niet zomaar de conversie van PCM naar DSD wat de magie behelst. I.i.g. is de converter welke in J.River zit geen verbetering. Ook geen verslechtering trouwens. Vreet wel processor power.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Wowly »

Nou, heb mijn oude macmini uit 2011 maar eens ge upgrade met een ssd en 8 GB intern geheugen en vervolgens met open legacy patcher naar een recent Macos gebracht. Vervolgens de boel lopen instellen voor headless roon ewn er gisteren even van genoten via de HDMI kabel naar de surround set (2 channel). klonk nu al erg fraai. Wel een boel gedoe, en voor mij wrsch het geld niet waard.
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door Kappa7 »

Gewoon daphile op zetten.
Draait hier ook op een macmini en is eigenlijk gewoon LMS met een linux os geïntegreerd.
ik zie de meerwaarde voor roon ook niet namelijk.
Dat is leuk als je veel achtergrond info wil hebben van de muziek waar je naar luistert maar voor het afspelen van muziek zijn er meer opties die misschien nog wel makkelijker werken.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Hier dan nu eens wat anders gedaan.

Ik gebruikte de FriendlyElec Nano Pi Neo Plus2 in mijn DAC om de muziek via USB naar de I²S ingang van de Soekris DAC te brengen.
netwerk.jpg
Nu dan eens wat geëxperimenteerd, en had al een effect gehoord op een combinatie met een Mytek Brooklyn bridge, waar dan de bridge werd uitgeschakeld/overbrugd.


Nu dan dat zelfde gedaan met de opzet hier, en de OrangePi Zero 2 er bij gezet met de software om ROON af te kunnen spelen.
Ik had het al in een kast gebouwd, dus wat complexer nu.
zero2.jpg
http://www.orangepi.org/html/hardWare/c ... ero-2.html
De Allwinner H616 64-bit high-performance Quad-core Cortex-A53 processor doet dit op zijn slofjes, er is nauwelijks een belasting voor de processor.
De ROON Core zit in de Server, en die houd de kleine SBC vrij van de onnodige taken.

Hij krijgt de datastroom op de netwerk aansluiting in nette pakketjes aan, en verzorgd de uiteindelijke presentatie zonder zware moeilijke voedingen, maar een kleine schone 5 V voeding.

En dan de USB kabel omsteken van de Neo naar de Zero 2 en naar de Amanero, die dat dan weer netjes doorgeeft naar de Soekris.
mix.jpg

Ik mag zeggen dat ik toch wel aardig verbaast ben over het resultaat, voller in karakter en een mooier laag, en wat dan wat moeilijker lijkt, de dynamische effecten lijken groter, dat is dan wel weer even wennen, maar het resultaat is wel dat ik wel even er een setje van heb bijbesteld, het geld is het probleem niet, kosten zijn zeker behapbaar met € 40,-

https://nl.aliexpress.com/item/10050040 ... pt=glo2nld
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Roon

Bericht door rikpost »

Wat ben je toch weer een handige kerel Hans 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Nog weer wat leuks, nu ROON ook de ARC uitvoering heeft vrijgegeven en ik dat nu ook voor elkaar met de auto.

Android Auto geeft dan de mogelijkheid om ook geluid via die opzet toe te passen, en ja hoor, ook ROON met de autoradio. :lol:
1.jpg
Met dan de HD raid van thuis en deze optie 4 TB mee voor onderweg :sure: :kwijl:
In plaats van een USB stick met 64 GB.

Met de laatste versie dan in verschillende schermen die de optie wel of niet alles te laten zien.
2.jpg
3.jpg
En dan de muziek die Wowly vorige week gebruikte nu dan in de auto klinkt ook bijna als of je in die kerk bent.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Roon

Bericht door Walt »

Voor de mensen met Windows en Roon is er mogelijk een probleem nu. Zo ook bij mij, door een windows update startte de Roon server ineens niet meer op. Op het Roon forum stond gelukkig de tijdelijke oplossing, Roon server eraf gooien, maar dan alleen de applicatie files, database en settings niet deinstalleren. Dan de Roon server vers installeren en dan werkt het weer, alleen even opnieuw inloggen bij Roon maar alle instellingen stonden inderdaad gelijk goed.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Roon

Bericht door hannesie »

Ook wel; leuk, een Mac mini kopen om de Roon software te laten draaien, dan blijkt de harde schijf het probleem te zijn en dus vervangen met een SSD die ik had liggen van een experiment met Google Chrome als OS.
chrome.jpg
Dat had ik op een oudere laptop geïnstalleerd, en werkte naar mijn idee wat traag, dus daar weer de oorspronkelijke W10 in/op gezet.

En nu grijp ik dan dat schijfje en denk je dat hij leeg is, dus niet, en start perfect op met de OS van een Chromebook variabele op een Mac mini.
sony.jpg
Zo maar eens de opzet maken naar Linux.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”