Project Lockup
Moderator: Beheerdersteam
Re: Project Lockup
Een afgeronde achterkant is denk ik mooier, maar ook weer lastiger met printen. Kost veel support-materiaal.
Ik houd de achterkant dus nog even plat voor dit prototype.
Vandaag heb ik een deel van de achterkant geprint. Iets meer dan 5 uurtjes. Nog 3 delen te gaan.
Groet,
Satefan
Ik houd de achterkant dus nog even plat voor dit prototype.
Vandaag heb ik een deel van de achterkant geprint. Iets meer dan 5 uurtjes. Nog 3 delen te gaan.
Groet,
Satefan
Nieuwsgierig naar 3D-printen.
Wat voor een software gebruik je voor het ontwerpen?
Wat voor een software gebruik je voor het ontwerpen?
Ik gebruik daar FreeCAD voor. Want, zoals de naam al zegt, het is gratis. Voor mij was het een behoorlijk stijle leercurve omdat ik geen enkele ervaring met 3D ontwerp etc had, maar al doende leert men en het is ook echt heel erg leuk. D'r gaat alleen best wat tijd in zitten.
Je maakt in Freecad een ontwerp, dat exporteer je naar een .STL file. Die importeer je in de Slicer Software die er Gcode van maakt. Dit is de code die de printer snapt en daar de print mee kan maken. Simpel gezegd een lange file met XYZ coordinaten, informatie voor snelheid, temperatuur etc etc.
Ik had zelf eerst een el cheapo chinese printer. Daarmee was ik veel meer aan het instellen, afstellen en calibreren dan printen. Ik heb nu een Prusa printer en dat is 99% van de tijd aanzetten, weglopen en na verloop van tijd is de print klaar.
Ik print ook veel dingen voor in en om het huis. Knoppen voor douche-deuren die afgebroken zijn, roostertje voor de afvoer op het dak, nieuwe lampen voor in de badkamer etc etc.
Er komt van de Prusa een XL model uit met een printvolume van 38 x 38 x 38 cm. Dan zou ik veel meer dingen in 1 keer kunnen printen. Kost weer een stapel knaken, maar ja, in je laatste hemd zitten geen zakken zei Opa altijd.
groet,
Satefan
In plaats van een opa had ik een schoonmoeder die dat ook regelmatig als argument gebruikte.
Haar dochter is niet anders, tenminste 1 van de twee, daar weet ik het zeker van.
Haar dochter is niet anders, tenminste 1 van de twee, daar weet ik het zeker van.
Kun je de bolle achterkant niet als los deel print en verlijmen op de vlakke achterkant? Dan is het makkelijk printbaar.
Dank!
Ik ga eens naar FreeCad kijken.
Eerst kijken of ik het snap voordat ik geld ga uitgeven.
Ik ga eens naar FreeCad kijken.
Eerst kijken of ik het snap voordat ik geld ga uitgeven.
Het 2e deel van de achterkant is klaar. Deze is hetzelfde als de bovenstaande, dus een foto plaatsen is ietwat nutteloos.
In de tussentijd heb ik het model nog verder afgemaakt. De aansluiting voor de bekabeling moest nog ingepast worden en een voorziening om de M3 en M4 inserts voor de drivermontage.
Ik heb eerst een proefprintje gemaakt en het werkt prima. De inserts duw je in de 'houdertjes' aan de achterkant de plek van de drivers en dan kan je eenvoudig de drivers vastzetten met M3/M4 imbusjes oid.
Hier een voorbeeld (van internet geplukt): Het eerste deel van de voorkant wordt nu geprint en is morgenochtend klaar. Daarna het 2e deel en dan kan het grote lijmfeest weer beginnen. Dan hebben we eindelijk een indruk van hoe het kastje er uit komt te zien in 'real life'.
Groet,
Satefan
In de tussentijd heb ik het model nog verder afgemaakt. De aansluiting voor de bekabeling moest nog ingepast worden en een voorziening om de M3 en M4 inserts voor de drivermontage.
Ik heb eerst een proefprintje gemaakt en het werkt prima. De inserts duw je in de 'houdertjes' aan de achterkant de plek van de drivers en dan kan je eenvoudig de drivers vastzetten met M3/M4 imbusjes oid.
Hier een voorbeeld (van internet geplukt): Het eerste deel van de voorkant wordt nu geprint en is morgenochtend klaar. Daarna het 2e deel en dan kan het grote lijmfeest weer beginnen. Dan hebben we eindelijk een indruk van hoe het kastje er uit komt te zien in 'real life'.
Groet,
Satefan
Heden morgen was het 3e deel van de print klaar. Handig als de printer doet wat hij moet doen terwijl je slaapt. Het 4e deel gelijk gestart zodat deze vanavond klaar is.
Om de drivers te monteren gebruik ik dus de inserts met schroefdraad. Met een imbusje aan de voorkant trek ik ze op hun plek in de houdertjes aan de achterkant. Werkt formidabel!
De Purifi woofertjes zet ik straks vast met M4 imbusjes en Bliesma tweeters met M3.
Groet,
Satefan
Om de drivers te monteren gebruik ik dus de inserts met schroefdraad. Met een imbusje aan de voorkant trek ik ze op hun plek in de houdertjes aan de achterkant. Werkt formidabel!
De Purifi woofertjes zet ik straks vast met M4 imbusjes en Bliesma tweeters met M3.
Groet,
Satefan
Is dat ook makkelijk te spuiten, of moet er eerst een primer op om het te hechten?
Dr moet wel wat voorbehandeld worden. De structuur is zeker voor spuitwerk best grof.
Mijn broer werkt bij een lakfabriek waar ze ook een spuitcabine hebben. Dus er zijn wel mogelijkheden.
Satefan
Mooi gemaakt! Heb je nog enige referentie qua grootte? Moeilijk in te schatten
De maten zijn ongeveer 40 cm hoog en 17cm breed. Als het model gelijmd is zal ik wel wat plaatjes met referentie posten. Moet ik wel eerst ergens een flesje bier regelen. Dat is hier nooit in huis.
Iets met "de gouden standaard" 
Hoe zit het eigenlijk met kunststof in z'n algemeenheid qua klank? Ik zou denken dat het niet echt dood klinkt. Is het een idee om meteen bracing mee te printen?
Hoe zit het eigenlijk met kunststof in z'n algemeenheid qua klank? Ik zou denken dat het niet echt dood klinkt. Is het een idee om meteen bracing mee te printen?
Kunststof heeft een hogere resonantie-frequentie dan hout oid natuurlijk. Dat kun je goed horen als je op het plastic tikt met je vinger. Bracing helpt natuurlijk en ga ik in het definitive model ook wel aanbrengen. Verder bekleed ik de binnenkant van mn kunststof modellen altijd met plaklood of van dat spul dat ze ook in autospeakers plakken. Dat werkt erg goed. Ik meet geen gekke resonanties op deze manier.
Groet,
Satefan
Nee, maar ik heb de cilinders al gehoord voor de ombouw naar Purify / Bliesma...
Ik was over t vorige ontwerp niet heel enthausiast. Kwam toch een beetje 'bulky' over. Dus wat doe je op zondag als er niemand thuis is en de haard lekker aan staat? Beetje in Freecad pielen. Deze richting gaat t nu op:
Wordt (mischien toch wel) weer vervolgd.
Satefan
Wordt (mischien toch wel) weer vervolgd.
Satefan