Karlson

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Karlson

Bericht door Barry2001 »

Ja zeker, voor inspiratie zorgen zal het zeker. Zit even te denken, nog nooit een Karlson gehoord eigenlijk. Ook als je eens wat wilt proberen met een andere versterker, zijn er ook altijd wel. Maar kijk maar even, als je je aanmeldt reserveer ik een tijdslot voor je.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlson

Bericht door Shadow »

Hij is van harte welkom voor een versterker / streamer bij mij, mijn oom had / heeft Karlsons met tweeters in de schermen, klonken goed en voor mij de aanzet wat met zelfbouw te gaan doen.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Karlson

Bericht door Barry2001 »

:goedzo: misschien dat er meer mensen zijn te inspireren zo.
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Ik heb me zojuist aangemeld, en als iemand zijn amp wil proberen op m'n Karlson's, hou ik me warm aanbevolen, ze zitten nu aangesloten op een oud beestje die het nog verrassend goed doet, maar ik sta zeer zeker open voor kritiek
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14143
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Karlson

Bericht door Walt »

Wat mij altijd opviel, dat de woofers in Karlson, relatief kleine konus uitslag maken voor relatief veel SPL, dus er kan een dikke versterker op.
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Ja, klopt! En nu de demping erin zit lijkt het dat ze nog minder bewegen
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Karlson

Bericht door rdv300b833 »

Afgelopen dagen (9 - 12 nov) heeft de Karlson-tube voor mid/hoog in ieder geval prima gespeeld op de ETF'22.
ETF = European Triode Festival; een jaarlijks terugkerend meerdaags en internationaal audiofestijn.
We hadden aan mij speakers een paar toffe eindversterkers geknoopt: 833 - triode voor het laag; GU4 voor mid/hoog.

Volgend jaar ga ik de 2" K-tube meenemen i.p.v. de huidige 1" versie.

Met muzikale groet,
Reinout
Bijlagen
set in onze ruimte
set in onze ruimte
achterzijde
achterzijde
iets dichterbij
iets dichterbij
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlson

Bericht door MechanicalAnimal »

Ha, wat gaaf!

en wat een fraaie workshop/mancave zeg he, is dat een ongebruikte balzaal in Chateau Rdv300b833 ofzo?
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Karlson

Bericht door rdv300b833 »

Hi MechanicalAnimal,

nee hoor, da's een van de gebruikte kamers tijdens de ETF.
Was dit jaar op Kasteel de Berckt te Baarlo.
Dus we waren met zo'n 120 personen en 15 (?....niet geteld) installaties voor 4 dagen op dat kasteel.
Zal er even een apart draadje voor maken om dit topic "schoon" te houden.
De luidsprekers die ik daar had (open baffle met Supravox 285GMF voor laag; von Langa compressiedriver met Karlson-tube voor mid/hoog) zal ik meenemen naar de Zelfbouwaudiodag 4 februari te Hengelo. Weet nog niet welke versterkers ik meeneem....

Met muzikale groet,
Grtz, Reinout
Gebruikersavatar
pvanlingen
Berichten: 1587
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
Locatie: Dronten

Re: Karlson

Bericht door pvanlingen »

rdv300b833 schreef: wo 16 nov 2022, 14:08
Hi MechanicalAnimal,

nee hoor, da's een van de gebruikte kamers tijdens de ETF.
Was dit jaar op Kasteel de Berckt te Baarlo.
Dus we waren met zo'n 120 personen en 15 (?....niet geteld) installaties voor 4 dagen op dat kasteel.
Zal er even een apart draadje voor maken om dit topic "schoon" te houden.
De luidsprekers die ik daar had (open baffle met Supravox 285GMF voor laag; von Langa compressiedriver met Karlson-tube voor mid/hoog) zal ik meenemen naar de Zelfbouwaudiodag 4 februari te Hengelo. Weet nog niet welke versterkers ik meeneem....

Met muzikale groet,
Grtz, Reinout

Oh, ik dacht even dat het jullie huiskamer was en je vrouw wel heel tolerant. :D

Paul.
rdv300b833
Berichten: 317
Lid geworden op: zo 26 nov 2006, 16:06
Locatie: Elst

Re: Karlson

Bericht door rdv300b833 »

Goedemiddag Paul,

mijn vrouw is bijzonder tolerant......
Ik mag niet verwachten dat ik mijn set in de woonkamer zet (1000 volt/niet afgeschermd...en ja...er loopt hier een kind...) maar ben met volle instemming verbannen naar de zolder van 5x5 meter waar ik deze hobby kan bedrijven.
Laten we eerlijk zijn: wie wil dit in de woonkamer ?
huidige set
huidige set
ETF was juist PRECIES de gelegenheid om al die audio-adrenaline naar buiten te laten stromen. En het was GEWELDIG !

Ik kijk nu al uit naar ETF'23 en hoop op verschillende Nederlandse audio-events ook lekker mee te draaien.
Met muzikale groet,
Reinout
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlson

Bericht door Shadow »

rdv300b833 schreef: wo 16 nov 2022, 16:01
hoop op verschillende Nederlandse audio-events ook lekker mee te draaien.
Met muzikale groet,
Reinout
Nou ik denk dat Barry je voor Hengelo graag ziet komen en ik voor Breda ook trouwens :rock:
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

De gebroeders Karlson zijn klaar! In ieder geval... optisch!
Bijlagen
IMG_20221129_172339.jpg
IMG_20221129_195920.jpg
IMG_20221130_202515.jpg
IMG_20221130_204230.jpg
IMG_20221201_211139.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlson

Bericht door Shadow »

Gaaf! ben echt benieuwd hoe het klinkt!
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Ik ben benieuwd wat ze doen in een grotere ruimte, hoe verder ik er vanaf sta of zit, hoe dieper ze klinken. Ik merk wel dat m'n Sansui van 2x75 Watt toch iets te krap is...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlson

Bericht door Shadow »

Dat zou met dat rendement toch goed moeten kunnen?
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Op zich doet ie het nog niet zo slecht, ook al is ie redelijk hoogbejaard
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlson

Bericht door MechanicalAnimal »

VET!!!! ik vind die Karlson's er gewoon supergaaf uitzien.

Ik ga even overwegen of 4 feb naar Hengelo ga, als dat zo is, en jij bent er met je K's dan zet ik die van mij er graag naast.
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Haha, we kunnen ze ook op elkaar stapelen, twee eindversterkers aan elkaar koppelen en gas erop!
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Bedankt iedereen voor de complimenten trouwens!
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlsson

Bericht door Bert911 »

MechanicalAnimal schreef: ma 30 mei 2022, 11:11
Leuk, Karssons, ik heb een set staan op zolder voor muziek tijdens het klussen.

Bouwverslagje hier :
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6204
Hoi Maarten, ik zag in jouw bouwbeslag dat die drie sleuven breder zijn dan in de tekening, heb je dat bewust gedaan? Ik zat net te bedenken dat ik alles aangepast heb behalve die drie sleuven
Gebruikersavatar
MechanicalAnimal
Berichten: 3260
Lid geworden op: za 22 mar 2008, 11:31
Locatie: Apeldoorn

Re: Karlsson

Bericht door MechanicalAnimal »

Bert911 schreef: ma 16 jan 2023, 23:06
MechanicalAnimal schreef: ma 30 mei 2022, 11:11
Leuk, Karssons, ik heb een set staan op zolder voor muziek tijdens het klussen.

Bouwverslagje hier :
https://www.zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=6204
Hoi Maarten, ik zag in jouw bouwbeslag dat die drie sleuven breder zijn dan in de tekening, heb je dat bewust gedaan? Ik zat net te bedenken dat ik alles aangepast heb behalve die drie sleuven
Poe, dat moet ik echt even nakijken. Ik weet ook niet of ik nog weet op basis waarvan ik die 3 sleuven de maat heb gegeven.

In de tekening op pag 1 van jouw topic staat 15mm hoog en 250mm (en nog wat extra door de 2 cirkel) breed, ik zal ze even nameten voor je.

Volgens mij dat bouwplan van HondaSNL de tekening die ik ook gevolgd heb.

Er zijn echter ook Karlson ontwerpen waar ik 5, 7 en zelfs wel 11 sleuven heb gezien.
Bert911
Berichten: 43
Lid geworden op: do 28 apr 2022, 22:53
Locatie: Oirschot

Re: Karlson

Bericht door Bert911 »

Nog even update, ik heb er nu twee 13 cm Fenton speakers bij gezet die ik aanstuur met m'n oude sansui met Equalizer, laag is eruit gefilterd, en voor het laag zit er nu een versterker van 2x500 achter. Het is zeer zeker geen high end materiaal, maar voor mij klinkt het meer dan goed, en het is eigenlijk ook best grappig om met zo min mogelijk geld toch een heel leuk resultaat te behalen
Bijlagen
IMG_20230313_201319.jpg
IMG_20230313_201325.jpg
IMG_20230318_105150.jpg
PaulPaul
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 30 aug 2023, 12:55

Re: Karlson

Bericht door PaulPaul »

Wat is de reden van het bijplaatsen van de 2 Fenton speakers? Mvg Paul
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20406
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Karlson

Bericht door Shadow »

Beetje mid opvullen?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”