100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Oke, hij geeft muziek maar het is veel te zacht en een beetje overstuurt.
Ik heb 2 buizen geplaatst op 1 kanaal om te testen, maar na een seconde of 20 begint hij te schreeuwen zonder muziek.
Spanning is ongeveer 450V en ik heb de buizen laag ingesteld op 0.30V
Nu vraag ik me af of de keuze van de aansluiting van de ecc82 er wat mee te maken kan hebben.
Ik heb de tekening met de de aansluiting van de ecc's er bij geplaatst.
Ik heb 2 buizen geplaatst op 1 kanaal om te testen, maar na een seconde of 20 begint hij te schreeuwen zonder muziek.
Spanning is ongeveer 450V en ik heb de buizen laag ingesteld op 0.30V
Nu vraag ik me af of de keuze van de aansluiting van de ecc82 er wat mee te maken kan hebben.
Ik heb de tekening met de de aansluiting van de ecc's er bij geplaatst.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Kan je de stroom meten als hij gaat schreeuwe Krijsende geluiden zijn vaak oscillatie Peter En als hij flink stroom trekt bevestigd dat.peterl schreef: ↑zo 27 nov 2022, 22:00Oke, hij geeft muziek maar het is veel te zacht en een beetje overstuurt.
Ik heb 2 buizen geplaatst op 1 kanaal om te testen, maar na een seconde of 20 begint hij te schreeuwen zonder muziek.
Spanning is ongeveer 450V en ik heb de buizen laag ingesteld op 0.30V
Nu vraag ik me af of de keuze van de aansluiting van de ecc82 er wat mee te maken kan hebben.
Ik heb de tekening met de de aansluiting van de ecc's er bij geplaatst.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
ik heb de gloeilamp van 100W er nog tussen en die geeft geen krimp Bert.
Ik kan er wel een ampere meter tussen plaatsen, het lijkt mij ook iets van oscilleren, maar waarom niet meteen maar pas als hij 20sec speelt.
Bij eerdere versterkers gebeurde dat wel meteen. ik kan evt. de terugkoppeling er tussen uit halen om te zien wat er dan gebeurt.
Ik kan er wel een ampere meter tussen plaatsen, het lijkt mij ook iets van oscilleren, maar waarom niet meteen maar pas als hij 20sec speelt.
Bij eerdere versterkers gebeurde dat wel meteen. ik kan evt. de terugkoppeling er tussen uit halen om te zien wat er dan gebeurt.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Het is toch een buizen versterker die moet eerst de buizen opwarmenpeterl schreef: ↑zo 27 nov 2022, 22:25ik heb de gloeilamp van 100W er nog tussen en die geeft geen krimp Bert.
Ik kan er wel een ampere meter tussen plaatsen, het lijkt mij ook iets van oscilleren, maar waarom niet meteen maar pas als hij 20sec speelt.
Bij eerdere versterkers gebeurde dat wel meteen. ik kan evt. de terugkoppeling er tussen uit halen om te zien wat er dan gebeurt.
Wacht maar met allerlei dingen wijzigen tot Anne eris die kan dat 100x beter dan ik
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Over het schema in jouw post van 27 november 22:00 uur :
- Zoals Douwe al opmerkte, zijn R7 en R10 verkeerd aangesloten (met als gevolg geen bias voor U3 en U4). Ze moeten uitkomen op massa en (dus) niet op de kathode.
- Zoals ik al twee keer opmerkte, missen de ontkoppelcondensatoren na R33 en R34. Zonder die condensatoren is de versterker instabiel. Zie het schema van de oorspronkelijke voeding van Menno van der Veen. Het gaat in dat schema om C18 (47 uF) en C19 (47 uF). Omdat de EL34's in jouw versterker ultra lineair zijn aangesloten, zitten R32 en C17 niet in jouw versterker.
- Zoals Douwe al opmerkte, zijn R7 en R10 verkeerd aangesloten (met als gevolg geen bias voor U3 en U4). Ze moeten uitkomen op massa en (dus) niet op de kathode.
- Zoals ik al twee keer opmerkte, missen de ontkoppelcondensatoren na R33 en R34. Zonder die condensatoren is de versterker instabiel. Zie het schema van de oorspronkelijke voeding van Menno van der Veen. Het gaat in dat schema om C18 (47 uF) en C19 (47 uF). Omdat de EL34's in jouw versterker ultra lineair zijn aangesloten, zitten R32 en C17 niet in jouw versterker.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
klopt Robert, ik zie dat doordat ik het oude schema weer ter hand heb genomen r7 en r10 fout zitten.Robert Gribnau schreef: ↑ma 28 nov 2022, 7:17Over het schema in jouw post van 27 november 22:00 uur :
- Zoals Douwe al opmerkte, zijn R7 en R10 verkeerd aangesloten (met als gevolg geen bias voor U3 en U4). Ze moeten uitkomen op massa en (dus) niet op de kathode.
- Zoals ik al twee keer opmerkte, missen de ontkoppelcondensatoren na R33 en R34. Zonder die condensatoren is de versterker instabiel. Zie het schema van de oorspronkelijke voeding van Menno van der Veen. Het gaat in dat schema om C18 (47 uF) en C19 (47 uF). Omdat de EL34's in jouw versterker ultra lineair zijn aangesloten, zitten R32 en C17 niet in jouw versterker.
Schema voeding.jpg
Ook c18 en c19 ontbreken omdat ik de voeding anders had opgezet maar die moeten er nog wel tussen.
Bedankt ga ik aanpassen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb de versterker inmiddels een minuut of 10 aan gehad en die speelt op 2 buizen aardig, klinkt niet alsof er veel power inzit maar hij speelt. geen oscillatie meer.
Voor c18/19 had ik geen 47u liggen dus heb er nu even 100u tussen gezet.
Wat nog wel opvalt is dat de 1k weerstand R11 (45gr)veel warmer wordt dan de R8(22gr). daar moet ik nog naar kijken.
En als volgende stap wil ik de andere 2 buizen er ook bij op plaatsen, maar dat zijn wel verschillende, een JJ en een Siemens maar als ik die toch op dezelfde ruststroom instel maakt dat volgens mij niets uit voor het testen. er zit ook nog een zachte brom in, maar daar komt ook wel een oplossing voor, er zitten ook nog veel losse uiteinden.
Voor c18/19 had ik geen 47u liggen dus heb er nu even 100u tussen gezet.
Wat nog wel opvalt is dat de 1k weerstand R11 (45gr)veel warmer wordt dan de R8(22gr). daar moet ik nog naar kijken.
En als volgende stap wil ik de andere 2 buizen er ook bij op plaatsen, maar dat zijn wel verschillende, een JJ en een Siemens maar als ik die toch op dezelfde ruststroom instel maakt dat volgens mij niets uit voor het testen. er zit ook nog een zachte brom in, maar daar komt ook wel een oplossing voor, er zitten ook nog veel losse uiteinden.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Leuk te horen Peter gefeliciteerd Frustratie beetje weg nu
Weet als mede zelfbouwer hoe het voelt
Weet als mede zelfbouwer hoe het voelt
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Klopt. frustratie is behoorlijk weg nu en dan kan je er ook weer positiever naar kijken, maak straks wel weer de mosfet voeding er tussen als alles werkt want anders loopt de onbelaste spanning flink op voor de elco's, met de mosfet er tussen is dat probleem grotendeels opgelost en mooier afgevlakt volgens mij.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
peterl schreef: ↑ma 28 nov 2022, 19:20Klopt. frustratie is behoorlijk weg nu en dan kan je er ook weer positiever naar kijken, maak straks wel weer de mosfet voeding er tussen als alles werkt want anders loopt de onbelaste spanning flink op voor de elco's, met de mosfet er tussen is dat probleem grotendeels opgelost en mooier afgevlakt volgens mij.
Ik ga misschien morgen mijn tekening AnnaBill eens bekijken
Want volgens Anne was ik de kluts kwijt
Maar ik heb zo mij buien van Volgas en Remmen tegelijkertijd
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De brom kan het gevolg zijn van het ultra lineair aangesloten zijn van de EL34's. In het oorspronkelijke schema van Menno van der Veen zit het filter R32/C17 voor het voeden van de schermroosters van de EL34's. Dat filter ontbreek nu natuurlijk in jouw versterker. Schermroosters zijn veel gevoeliger voor rimpelspanning op de voeding dan anodes.
Door het ontbreken van dat filter R32/C17 in jouw versterker denk ik dat de 100 uF condensatoren die je nu gebruikt wel 'blijvertjes' kunnen zijn.
Best mogelijk dat de brom verdwijnt als je de voeding met MOSFET's werkend krijgt.
Heb je de opmerking van Anne in zijn post van 7 november 20:59 uur al 'verwerkt'?
Door het ontbreken van dat filter R32/C17 in jouw versterker denk ik dat de 100 uF condensatoren die je nu gebruikt wel 'blijvertjes' kunnen zijn.
Best mogelijk dat de brom verdwijnt als je de voeding met MOSFET's werkend krijgt.
Heb je de opmerking van Anne in zijn post van 7 november 20:59 uur al 'verwerkt'?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Bedoel je de diode of de kruislingse verwisseling.
De diode heb ik nu niet verwerkt omdat ik de oude schakeling van de RB gebruikt heb.
Wat betreft de C18 heb ik nu de 100u ingezet,c19 moet ik ook nog een 100u inzetten. kan ik zien of dat ook nog verbetering geeft. ik heb wel 2x50u liggen, deze zijn nieuw maar al 30 jaar oud. deze heb ik nog niet op spanning gehad.
De diode heb ik nu niet verwerkt omdat ik de oude schakeling van de RB gebruikt heb.
Wat betreft de C18 heb ik nu de 100u ingezet,c19 moet ik ook nog een 100u inzetten. kan ik zien of dat ook nog verbetering geeft. ik heb wel 2x50u liggen, deze zijn nieuw maar al 30 jaar oud. deze heb ik nog niet op spanning gehad.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb inmiddels de andere 2 buizen gemonteerd en werk nu met alle 4 de buizen op 1 kanaal, maar ik merk dat de voedingsspanning best wel terugzakt belast naar ong. 405V dat is toch best weinig lijkt me, de gloeilamp zit er nog wel tussen en als ik het volume wat harder zet dan begint deze zachtjes mee te knipperen op de muziek. Ik heb nog steeds het idee dat hier geen 100W uit komt.
Ik denk er aan de originele voeding met de mosfet weer klaar te maken omdat nu het kortsluitingsprobleem is opgelost en dan komt de spanning ook weer langzaam op en vliegt niet onbelast naar de 460V.
De terugkoppeling staat bij het origineel op de 4 ohm aangesloten, ik heb deze op de 8 ohm aangesloten heeft dat nog invloed?
Ik denk er aan de originele voeding met de mosfet weer klaar te maken omdat nu het kortsluitingsprobleem is opgelost en dan komt de spanning ook weer langzaam op en vliegt niet onbelast naar de 460V.
De terugkoppeling staat bij het origineel op de 4 ohm aangesloten, ik heb deze op de 8 ohm aangesloten heeft dat nog invloed?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Peter als de versterker stroom trekt valt er meer spanning over de lamp welke in serie met je versterker zit en als die lamp wil gaan knipperen Dan staat er vast en zeker iets van 60-70 volt over dan heb je dat minder op je primaire 230 volt wikkelingpeterl schreef: ↑di 29 nov 2022, 19:29Ik heb inmiddels de andere 2 buizen gemonteerd en werk nu met alle 4 de buizen op 1 kanaal, maar ik merk dat de voedingsspanning best wel terugzakt belast naar ong. 405V dat is toch best weinig lijkt me, de gloeilamp zit er nog wel tussen en als ik het volume wat harder zet dan begint deze zachtjes mee te knipperen op de muziek. Ik heb nog steeds het idee dat hier geen 100W uit komt.
Ik denk er aan de originele voeding met de mosfet weer klaar te maken omdat nu het kortsluitingsprobleem is opgelost en dan komt de spanning ook weer langzaam op en vliegt niet onbelast naar de 460V.
De terugkoppeling staat bij het origineel op de 4 ohm aangesloten, ik heb deze op de 8 ohm aangesloten heeft dat nog invloed?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dus de lamp er nu uit halen en weer de zekering er in, dan kan ik beter meteen de mosfet voeding in orde maken.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Goed de voeding met de mosfet schakeling er tussen gebouwd en de lichte brom is ook weg. de spanning duurt wel een 30tot 40sec voor hij maximaal wordt, 430V is dat wel genoeg?
Ik denk dat ik nu eerst het andere kanaal ga opbouwen en dan de autobias testen.
Ik denk dat ik nu eerst het andere kanaal ga opbouwen en dan de autobias testen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
ik heb me het zuur gezocht naar je trafo spanning 330 vac x 1,4 = 460 volt onbelast Dat zal wel nog meer zijn Die trafo geeft onbelast ook wel een 10 volt extra dus aan de eerste Elco 475 volt onbelast en met belasting Zakt dat wat in elkaar 10% was vroeger wel waar je rekening mee hield maar met ringkernen is dat minder dus als jij belast 430 volt meet lijkt me dat wel normaal je kan eens controleren of je gloeispanning stabiel blijft
Als die ook inzakt belast je de trafo zoveel dat de kern in verzadiging komt en
dan loopt er primair zo een paar keer meer stroom
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb beide kanalen aan het spelen met de potmeters er tussen afgeregeld op 40mV.
Nu ben ik van plan eerst het ene kanaal met de autobias te verbinden maar de weerstand die naar het rooster gaat met de potmeter is 220K, mijn vraag is nu moet die weerstand er met de autobias tussen blijven of niet?
Nu ben ik van plan eerst het ene kanaal met de autobias te verbinden maar de weerstand die naar het rooster gaat met de potmeter is 220K, mijn vraag is nu moet die weerstand er met de autobias tussen blijven of niet?
Laatst gewijzigd door peterl op zo 04 dec 2022, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb 1 half kanaal aangesloten op de autobias en die begint dan bij 0V over de 13ohm kathode weerstand en loopt dan langzaam op naar 0,12V als de max spanning er opkomt na een tijdje. Mar die 0,12V zou toch iets van 0,4 moeten zijn bij -45V kathode spanning?
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Als ik datasheets van de EL34 bekijk, zal er bij ca. 430 V tussen schermrooster en kathode en met Vg1 = -45 V zeker geen 45 mA per EL34 lopen.
De door jou gemeten 0,12 V over de 13 Ohm kathode weerstand betekent dat de totale stroom per EL34 0,12/13 = 9,2 mA is. Dat stemt volgens mij goed overeen met de datasheets voor de EL34.
Om op 45 mA per EL34 uit te komen bij ca. 425 V tussen schermrooster en kathode zal Vg1 ongeveer -36 V moeten zijn. De spanning op de kathode zal dan ongeveer 0,045 x 13 = 0,59 V zijn.
Het zou ons wel helpen als je jouw schema's update voordat je ze post. In jouw laatste schema komt R7 nog steeds op de kathode uit. De ontkoppelingscondensatoren na R33 en R34 zijn ook nog niet zichtbaar.
De door jou gemeten 0,12 V over de 13 Ohm kathode weerstand betekent dat de totale stroom per EL34 0,12/13 = 9,2 mA is. Dat stemt volgens mij goed overeen met de datasheets voor de EL34.
Om op 45 mA per EL34 uit te komen bij ca. 425 V tussen schermrooster en kathode zal Vg1 ongeveer -36 V moeten zijn. De spanning op de kathode zal dan ongeveer 0,045 x 13 = 0,59 V zijn.
Het zou ons wel helpen als je jouw schema's update voordat je ze post. In jouw laatste schema komt R7 nog steeds op de kathode uit. De ontkoppelingscondensatoren na R33 en R34 zijn ook nog niet zichtbaar.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Sorry Robert, was het oude schema en alleen om te laten zien om welke weestand het ging.
Hier het laatste schema.
Maar met de potmeter met 220k en ik dacht 100k naar massa was het prima in te regelen, dus zit dat dan in de autobias?
Ik meet 0,12V 0ver de kathode weerstand en -47V tussen C3 en R13.
Die andere Elco bij R34 heb ik er nog niet tussen geplaatst, mede doordat ik nu totaal bromvrij ben door de mosfet voeding, nadeel is natuurlijk weer dat ik ruim 10V verlies over de mosfet.
Hier het laatste schema.
Maar met de potmeter met 220k en ik dacht 100k naar massa was het prima in te regelen, dus zit dat dan in de autobias?
Ik meet 0,12V 0ver de kathode weerstand en -47V tussen C3 en R13.
Die andere Elco bij R34 heb ik er nog niet tussen geplaatst, mede doordat ik nu totaal bromvrij ben door de mosfet voeding, nadeel is natuurlijk weer dat ik ruim 10V verlies over de mosfet.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik adviseer je om die andere elco bij R34 wel te plaatsten. Zonder ontkoppeling op die plek lopen de AC-signalen van U1 en U2 beiden door R34 (10K) wat echt niet de bedoeling is. R4 en R5 moeten een constante voedingsspanning zien. Zonder die andere elco bij R34 is er geen sprake van een constante voedingsspanning op het knooppunt R4/R5/R34. Die andere elco bij R34 is niet zozeer bedoeld om brom op de voedingslijn weg te werken maar veel meer om een constante voedingsspanning voor R4 en R5 te garanderen.
Zoals ik al schreef, is -47 V een veel te hoge bias in deze schakeling en met een voedingsspanning van 430 V. Een bias van ongeveer -36 V zal de gewenste stroom van 45 mA per EL34 geven.
Hoe jouw autobias precies werkt (is die niet instelbaar?) weet ik niet (ik heb me daar nooit in verdiept omdat ik die zelf niet zal gebruiken; ik ben sowieso meer van autobias, dus bias door middel van alleen kathodeweerstanden). Dus ik hoop dat een andere forumleden je daarmee kunnen helpen.
Zoals ik al schreef, is -47 V een veel te hoge bias in deze schakeling en met een voedingsspanning van 430 V. Een bias van ongeveer -36 V zal de gewenste stroom van 45 mA per EL34 geven.
Hoe jouw autobias precies werkt (is die niet instelbaar?) weet ik niet (ik heb me daar nooit in verdiept omdat ik die zelf niet zal gebruiken; ik ben sowieso meer van autobias, dus bias door middel van alleen kathodeweerstanden). Dus ik hoop dat een andere forumleden je daarmee kunnen helpen.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Bedankt Robert, ik heb de andere 100u onder R34 er ook bij tussen geplaatst.
