100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Moderator: Beheerdersteam
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik ga hem wel eerst opbouwen zonder de autobias, dan weet ik dat dat goed werkt, later sluit ik de autobias dan aan.
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja zo simpel mogelijk
Daarna eerst autobias testen en als hij ingebouwd zit een analoge meter aan het stuurrooster
Dat je meteen kan zien als er een Zeg maar positieve spanning er komt
Ook een analoge stroom meter in B+ Als dat ding de hoek in vliegt ben je vlug genoeg om het uit te zetten
zo heb ik vroeger alles gebouwd , omdat ik alles niet kan over zien ,
Erg maar beter faalangst als een KT150 om zeep helpen of een UGT van 250€
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Volgens de gegevens zou in het filter R25 27K2W moeten zijn, mijn waarde in ltspice zegt 6,3W.
Ik heb er nu 2x 56K 2W parallel inzitten en die worden erg heet, maar kan ik daar een draadgewonden van 10W inzetten of heeft dat grote invloed op het geluid. of 4x100K 3W metal parallel. dan kom ik aan ong 25K of 4x100k 2W?
Ik heb er nu 2x 56K 2W parallel inzitten en die worden erg heet, maar kan ik daar een draadgewonden van 10W inzetten of heeft dat grote invloed op het geluid. of 4x100K 3W metal parallel. dan kom ik aan ong 25K of 4x100k 2W?
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Er staat in het schema 3-5 Watt of 3,5Watt
Ik heb geprobeerd de inductie te meten aan draadgewonden weerstand .
Dat lukte mij niet en ook met de duurste inductie meter kon Eleshop het niet meten
Mijn mening is dan ook zet er maar draadgewonden weerstand van 10 Watt
Maar als jij 6 watt simuleert dan zou ik twee weerstanden van 10 Watt gebruiken
Die 10 Watt weerstand wordt gespecificeerd in vrije lucht en niet onder in een 100 Watt Buizen versterker
Ik heb geprobeerd de inductie te meten aan draadgewonden weerstand .
Dat lukte mij niet en ook met de duurste inductie meter kon Eleshop het niet meten
Mijn mening is dan ook zet er maar draadgewonden weerstand van 10 Watt
Maar als jij 6 watt simuleert dan zou ik twee weerstanden van 10 Watt gebruiken
Die 10 Watt weerstand wordt gespecificeerd in vrije lucht en niet onder in een 100 Watt Buizen versterker
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Die weerstand hoort helemaal niet heet te worden, enkel als de versterker enorm staat te oscilleren.
Gaan nml. zo goed als enkel wisselstroom door.
Anne
Gaan nml. zo goed als enkel wisselstroom door.
Anne
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Oke, Anne ik heb het oude schema gebruikt van Menno met het filter met de 2x 10uf en 82n.
Er zitten nog geen buizen in maakt dat wat uit.
Er zitten nog geen buizen in maakt dat wat uit.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Goed, volgende vraag. Wat voor weerstanden zijn R26 en R27 (in serie met R25), toch geen 2m2 ohm
Anne
Anne
- douwebakker
- Berichten: 2173
- Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
- Locatie: Vledder Drenthe
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan wil ik ook nog even wat opmerken. En dat gaat over R7 en R10. Deze zijn wet de kathode verbonden en niet met de gnd. Op deze manier hebben De buizen geen negatieve voorspannend.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ja volgens het origineel 2m2 ohm Anne.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
En heb je dat nagemeten ? (ohm-meter)
Anne
Anne
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Jazeker, duurde even voor de multimeter de waarde had, maar klopt.
- Robert Gribnau
- Berichten: 294
- Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
- Locatie: Konongo, Ghana
- Contacteer:
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Uit mijn post van 10 november 21:29 uur:
De waarden zijn elk 47 uF. Omdat je onbelast 495 V aan de voeding meet, zou ik ze 500 V kiezen.In het schema in jouw post van 7 november om 19:09 uur, mis ik ontkoppelingscondensatoren, één na R33 en één na R34. Die ontkoppelingscondensatoren zijn echter zeer belangrijk (onmisbaar) voor stabiele werking van de versterker.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
De 10uf elco's zijn 500V (had niet anders).
En de 100uf voedings elco is 500V
Ik kan de amperemeter er nog eens tussen zetten om te zien wat de stroom is die daar loopt.
Ik heb de -50V wel aangesloten op het rooster maar dat heeft volgens mij geen invloed, zolang er geen buis inzit.
En de 100uf voedings elco is 500V
Ik kan de amperemeter er nog eens tussen zetten om te zien wat de stroom is die daar loopt.
Ik heb de -50V wel aangesloten op het rooster maar dat heeft volgens mij geen invloed, zolang er geen buis inzit.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Tja, een andere weg om zoveel stroom naar die weerstand te sturen dat ie heet wordt is er niet.
Ik denk dat je geleidznde lucht hebt, pas maar op voor blikseminslag
Anne
Ik denk dat je geleidznde lucht hebt, pas maar op voor blikseminslag
Anne
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Ik heb het probleem gevonden,
. Ik had de 2 filters verkeerd om aangesloten, nadat ik ze omgedraaid had was de warmte uit de weerstand weg.
Verder gelukkig niets defect.
Verder gelukkig niets defect.
Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.
Dan zou ik die elco,s in het filter niet meer vertrouwen Daar heeft de plus dan op de min gestaan of snap ik het verkeerd Dat komt meer voor 
