Back Loaded Hoorn Dallas
Moderator: Beheerdersteam
Back Loaded Hoorn Dallas
wie kent de Dallas BLH ?
hoop dat de link werkt
http://fullrangedriver.com/gallery/albu ... Dhorn8.JPG
oeps verkeerde foto
nu moet ie goed zijn
yes... wie o wie weet iets over deze hoorn ???
hoop dat de link werkt
http://fullrangedriver.com/gallery/albu ... Dhorn8.JPG
oeps verkeerde foto
nu moet ie goed zijn
yes... wie o wie weet iets over deze hoorn ???
Laatst gewijzigd door weidok op vr 30 sep 2005, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Singular van Bert Doppenberg
Hoi Weidok,
Op het forum van Bert Doppenberg las ik dat je interesse had in het bouwen van de Singular.
Als ik het goed heb begrepen heb je een afgeleide gemaakt.
Zou je mij kunnen vertellen of deze luidsprekers geschikt zijn voor het luisteren naar popmuziek zoals Phil Collins en Simply Red en soulmuziek zoals Earth Wind and Fire.
Of zijn dit type luidsprekers met name geschikt voor Jazz muziek.
Ik vraag dit omdat ik een jaar geleden naar een al wat ouder TQWT ontwerp van Bert van Doppenbberg heb geluisterd en de betrokkenheid bij de muziek mij erg opviel.
Ook ben ik bezig met het maken van een Gainclone en zoek een bijpassende luidspreker.
Groet,
Ruud
Ps. Ik heb dit bericht ook bij het onderwerp "breedbanders geplaats
maar kwam ik bij blad 10 uit en weet ik niet of je het dan leest.
Op het forum van Bert Doppenberg las ik dat je interesse had in het bouwen van de Singular.
Als ik het goed heb begrepen heb je een afgeleide gemaakt.
Zou je mij kunnen vertellen of deze luidsprekers geschikt zijn voor het luisteren naar popmuziek zoals Phil Collins en Simply Red en soulmuziek zoals Earth Wind and Fire.
Of zijn dit type luidsprekers met name geschikt voor Jazz muziek.
Ik vraag dit omdat ik een jaar geleden naar een al wat ouder TQWT ontwerp van Bert van Doppenbberg heb geluisterd en de betrokkenheid bij de muziek mij erg opviel.
Ook ben ik bezig met het maken van een Gainclone en zoek een bijpassende luidspreker.
Groet,
Ruud
Ps. Ik heb dit bericht ook bij het onderwerp "breedbanders geplaats
maar kwam ik bij blad 10 uit en weet ik niet of je het dan leest.
Bedankt HenkJan... nuttige meel is altijd welkom..Henkjan schreef:je hep meelweidok schreef:Hm moet ik die K&T maar eens lenen..sietse schreef:In de nieuwe K&T staat ook zoiets met breedbander. Staan trouwens nog een paar breedband ontwerpen in, die verbazend veel op een TL ontwerp lijken.
Boxenmeel.... mmm lekker
Waarom wordt de achterkamer bij dergelijke (BLH) hoorns zo klein mogelijk gehouden?
Zo komen er toch relatief veel midden en hoge tonen uit de hoornmond? Deze komen altijd in de tijd verschoven bij de luisterplaats en zullen nauwelijks bijdragen aan een strak geluidsbeeld.
Bij een relatief grote gedempte achterkamer zal dit grote volume samen met de halsdooorsnede een laagdoorlaatfilter vormen die de hoeveelheid midden en hoog door de hoorn verminderd.
Zo komen er toch relatief veel midden en hoge tonen uit de hoornmond? Deze komen altijd in de tijd verschoven bij de luisterplaats en zullen nauwelijks bijdragen aan een strak geluidsbeeld.
Bij een relatief grote gedempte achterkamer zal dit grote volume samen met de halsdooorsnede een laagdoorlaatfilter vormen die de hoeveelheid midden en hoog door de hoorn verminderd.
Als je het draadje over de replicon volgt..richard schreef:Waarom wordt de achterkamer bij dergelijke (BLH) hoorns zo klein mogelijk gehouden?
Zo komen er toch relatief veel midden en hoge tonen uit de hoornmond? Deze komen altijd in de tijd verschoven bij de luisterplaats en zullen nauwelijks bijdragen aan een strak geluidsbeeld.
Bij een relatief grote gedempte achterkamer zal dit grote volume samen met de halsdooorsnede een laagdoorlaatfilter vormen die de hoeveelheid midden en hoog door de hoorn verminderd.
Die hebben een grote achterkamer ca 20 ltr of meer en korte hoornlengte
en grote hoornopening..
Dus met een grotere achterkamer heb je waarschijnlijk
een beter geluidsbeeld...
Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..
Deze speaker heeft in de het basgebied een lager rendement dan
in het midden en hoog dus je hebt een correctienetwerkje nodig
(vooral in een TL !!)
In een backloaded hoorn (BLH) kan volgens mij het netwerk vervallen..
Speel nu ook wel eens zonder netwerk en dan ervaar je toch
nog meer "het erbij zijn gevoel"
Volgens Klinger (blz. 139):weidok schreef:Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..
V = (5,47 : fc) x Ah
waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2
Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
Ook bij een breedbander in een BLH wil je doorgaans niet dat er midden- en hoge tonen door de hoorn worden versterkt. De hoorn heeft geen mooie geometrie voor dergelijke tonen en ze komen vertraagt op de luisterplaats aan omdat de weglengte veel langer is.sietse schreef:Richard, het is denk ik de bedoeling dat er een breedbander in komt.
Of is het juist de bedoeling dat de midden- en hoge tonen ook door de hoorn worden versterkt en accepteer je het verschil in looptijd met het eerste golffront dat rechtstreeks van de luidspreker op de luisterplaats komt (misschien een beetje vergelijkbaar met een dipool)?
Bedankt Richard..richard schreef:Volgens Klinger (blz. 139):weidok schreef:Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..
V = (5,47 : fc) x Ah
waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2
Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
Audiocad komt met zowat een dubbele drukkamer..
fc=750 hz (fhc met audiocad) Ah= 106 cm2 geeft een V = 1,5 ltr
fc=500 hz Ah= 106 cm2 V = 2,2 ltr
fc= 350 hz Ah = 106 cm2 V = 3,1 ltr
De afstemfreqentie van de hoorn heeft hier geen invloed op..
Lijkt mij dat de drukkamer op zich vrij groot is..
Tenminste als hoorn in een duits audioblad bekijkt ..
Dure speaker en uitgebreid filter.. hele kleine drukkamer
en lange hoornlengte.. !!!
Die staat in de HobbyHiFi met de Thiel coaxunit. In het begeleidend verhaal erbij wordt nog geschreven dat de meeste formules uit de literatuur niet zouden deugen.weidok schreef:Lijkt mij dat de drukkamer op zich vrij groot is..
Tenminste als hoorn in een duits audioblad bekijkt ..
Dure speaker en uitgebreid filter.. hele kleine drukkamer
en lange hoornlengte.. !!!
Overigens vind ik het vrij belachelijk om in zo'n 'tweewegsysteem' 31 filtercomponenten te verspijkeren (high-end versie). Dan moet zo'n kostbare unit en/of het ontwerp toch wel heel brak zijn als er zo veel elektronisch aan gecompenseerd moet worden.
Je hebt gelijk, de simpele versie heeft 'maar' 27 componenten.Henkjan schreef:... er is ook een variant van t filter voor die unit die een stuk normaler is
Ik heb het idee dat Bernd net zo lang aan zo'n filter zit te sleutelen tot het allerlaatste hobbeltje er is uitgefilterd. Of dat altijd evengoed klinkt waag ik te betwijfelen.
Met die fc kom ik in AJhorn niet uit (demoversie ??)richard schreef:Volgens Klinger (blz. 139):
V = (5,47 : fc) x Ah
waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2
Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
wel een drukkamer ....
wie kan met AJH eens de relatie fc en drukkamer bereken..
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
hey dat is ook sterk.
lijkt erg veel op een nog niet gebouwd prototype van mij!
mijn formaat. 120hoog, 40 diep en breed.
http://img103.imageshack.us/my.php?imag ... del1cg.jpg
lijkt erg veel op een nog niet gebouwd prototype van mij!
mijn formaat. 120hoog, 40 diep en breed.
http://img103.imageshack.us/my.php?imag ... del1cg.jpg

