Back Loaded Hoorn Dallas

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Back Loaded Hoorn Dallas

Bericht door weidok »

wie kent de Dallas BLH ?

hoop dat de link werkt

http://fullrangedriver.com/gallery/albu ... Dhorn8.JPG

oeps verkeerde foto

nu moet ie goed zijn

yes... wie o wie weet iets over deze hoorn ???
Laatst gewijzigd door weidok op vr 30 sep 2005, 21:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi Weidok,

Ik de nieuwe K&T staat ook zoiets met breedbander. Staan trouwens nog een paar breedband ontwerpen in, die verbazend veel op een TL ontwerp lijken.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

sietse schreef:
Hoi Weidok,

Ik de nieuwe K&T staat ook zoiets met breedbander. Staan trouwens nog een paar breedband ontwerpen in, die verbazend veel op een TL ontwerp lijken.
Hm moet ik die K&T maar eens lenen..

Tja onze oosterburen zitten niet stil... of ze hebben het uit de States
ge..leend... :wink: :wink:
Ruud3
Berichten: 17
Lid geworden op: zo 09 okt 2005, 20:58
Locatie: IJsselstein

Singular van Bert Doppenberg

Bericht door Ruud3 »

Hoi Weidok,

Op het forum van Bert Doppenberg las ik dat je interesse had in het bouwen van de Singular.

Als ik het goed heb begrepen heb je een afgeleide gemaakt.

Zou je mij kunnen vertellen of deze luidsprekers geschikt zijn voor het luisteren naar popmuziek zoals Phil Collins en Simply Red en soulmuziek zoals Earth Wind and Fire.

Of zijn dit type luidsprekers met name geschikt voor Jazz muziek.

Ik vraag dit omdat ik een jaar geleden naar een al wat ouder TQWT ontwerp van Bert van Doppenbberg heb geluisterd en de betrokkenheid bij de muziek mij erg opviel.

Ook ben ik bezig met het maken van een Gainclone en zoek een bijpassende luidspreker.

Groet,

Ruud

Ps. Ik heb dit bericht ook bij het onderwerp "breedbanders geplaats
maar kwam ik bij blad 10 uit en weet ik niet of je het dan leest.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

weidok schreef:
sietse schreef:
In de nieuwe K&T staat ook zoiets met breedbander. Staan trouwens nog een paar breedband ontwerpen in, die verbazend veel op een TL ontwerp lijken.
Hm moet ik die K&T maar eens lenen..
je hep meel
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

Henkjan schreef:
weidok schreef:
sietse schreef:
In de nieuwe K&T staat ook zoiets met breedbander. Staan trouwens nog een paar breedband ontwerpen in, die verbazend veel op een TL ontwerp lijken.
Hm moet ik die K&T maar eens lenen..
je hep meel
Bedankt HenkJan... nuttige meel is altijd welkom..
Boxenmeel.... mmm lekker :lol: :lol:
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

hier tekening Dallas II mooie hoorn

Afbeelding
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Dan kan er in dat bovenste vakje een mooi tweetertje......... 8)
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Waarom wordt de achterkamer bij dergelijke (BLH) hoorns zo klein mogelijk gehouden?
Zo komen er toch relatief veel midden en hoge tonen uit de hoornmond? Deze komen altijd in de tijd verschoven bij de luisterplaats en zullen nauwelijks bijdragen aan een strak geluidsbeeld.
Bij een relatief grote gedempte achterkamer zal dit grote volume samen met de halsdooorsnede een laagdoorlaatfilter vormen die de hoeveelheid midden en hoog door de hoorn verminderd.
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Richard, het is denk ik de bedoeling dat er een breedbander in komt.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
Waarom wordt de achterkamer bij dergelijke (BLH) hoorns zo klein mogelijk gehouden?
Zo komen er toch relatief veel midden en hoge tonen uit de hoornmond? Deze komen altijd in de tijd verschoven bij de luisterplaats en zullen nauwelijks bijdragen aan een strak geluidsbeeld.
Bij een relatief grote gedempte achterkamer zal dit grote volume samen met de halsdooorsnede een laagdoorlaatfilter vormen die de hoeveelheid midden en hoog door de hoorn verminderd.
Als je het draadje over de replicon volgt..
Die hebben een grote achterkamer ca 20 ltr of meer en korte hoornlengte
en grote hoornopening..

Dus met een grotere achterkamer heb je waarschijnlijk
een beter geluidsbeeld...

Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..

Deze speaker heeft in de het basgebied een lager rendement dan
in het midden en hoog dus je hebt een correctienetwerkje nodig
(vooral in een TL !!)
In een backloaded hoorn (BLH) kan volgens mij het netwerk vervallen..

Speel nu ook wel eens zonder netwerk en dan ervaar je toch
nog meer "het erbij zijn gevoel" :wink: :wink:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

weidok schreef:
Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..
Volgens Klinger (blz. 139):

V = (5,47 : fc) x Ah

waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2

Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

sietse schreef:
Richard, het is denk ik de bedoeling dat er een breedbander in komt.
Ook bij een breedbander in een BLH wil je doorgaans niet dat er midden- en hoge tonen door de hoorn worden versterkt. De hoorn heeft geen mooie geometrie voor dergelijke tonen en ze komen vertraagt op de luisterplaats aan omdat de weglengte veel langer is.

Of is het juist de bedoeling dat de midden- en hoge tonen ook door de hoorn worden versterkt en accepteer je het verschil in looptijd met het eerste golffront dat rechtstreeks van de luidspreker op de luisterplaats komt (misschien een beetje vergelijkbaar met een dipool)?
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
weidok schreef:
Wat ik probeer uit te vogelen hoe groot moet zo'n achterkamer dan zijn
met bv. de Fostex FE 167 E..
Volgens Klinger (blz. 139):

V = (5,47 : fc) x Ah

waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2

Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
Bedankt Richard..

Audiocad komt met zowat een dubbele drukkamer..

fc=750 hz (fhc met audiocad) Ah= 106 cm2 geeft een V = 1,5 ltr

fc=500 hz Ah= 106 cm2 V = 2,2 ltr

fc= 350 hz Ah = 106 cm2 V = 3,1 ltr

De afstemfreqentie van de hoorn heeft hier geen invloed op..
Lijkt mij dat de drukkamer op zich vrij groot is..
Tenminste als hoorn in een duits audioblad bekijkt ..
Dure speaker en uitgebreid filter.. hele kleine drukkamer
en lange hoornlengte.. !!!
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

weidok schreef:
Lijkt mij dat de drukkamer op zich vrij groot is..
Tenminste als hoorn in een duits audioblad bekijkt ..
Dure speaker en uitgebreid filter.. hele kleine drukkamer
en lange hoornlengte.. !!!
Die staat in de HobbyHiFi met de Thiel coaxunit. In het begeleidend verhaal erbij wordt nog geschreven dat de meeste formules uit de literatuur niet zouden deugen.

Overigens vind ik het vrij belachelijk om in zo'n 'tweewegsysteem' 31 filtercomponenten te verspijkeren (high-end versie). Dan moet zo'n kostbare unit en/of het ontwerp toch wel heel brak zijn als er zo veel elektronisch aan gecompenseerd moet worden.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33825
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

ach, is een beetje destijl van HH.. er is ook een variant van t filter voor die unit die een stuk normaler is
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Henkjan schreef:
... er is ook een variant van t filter voor die unit die een stuk normaler is
Je hebt gelijk, de simpele versie heeft 'maar' 27 componenten.

Ik heb het idee dat Bernd net zo lang aan zo'n filter zit te sleutelen tot het allerlaatste hobbeltje er is uitgefilterd. Of dat altijd evengoed klinkt waag ik te betwijfelen.
Gebruikersavatar
weidok
Berichten: 2570
Lid geworden op: di 21 sep 2004, 20:36
Locatie: Dokkum

Bericht door weidok »

richard schreef:
Volgens Klinger (blz. 139):
V = (5,47 : fc) x Ah

waarbij:
V = volume van de drukkamer in liters
fc = vereiste bovenste grensfrequentie
Ah = oppervlakte van de hoornhals in cm2

Overigens heb ik geen idee wat de moderne software hiervan zegt.
Met die fc kom ik in AJhorn niet uit (demoversie ??)

wel een drukkamer ....

wie kan met AJH eens de relatie fc en drukkamer bereken..
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Bericht door bartsegers »

hey dat is ook sterk.

lijkt erg veel op een nog niet gebouwd prototype van mij!
mijn formaat. 120hoog, 40 diep en breed.

http://img103.imageshack.us/my.php?imag ... del1cg.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”