Seas Bifrost
Moderator: Beheerdersteam
Re: Seas Bifrost
Persoonlijk zou ik de unit tussen de zijpanelen houden, maar verder zeer mooi ontwerp
Aad, geen dank, kleine moeite
.
Zweitse , Aad mag het zeggen, zijn ontwerp.
De gaten moeten wel gefreesd worden als de kast gemonteerd is.
Ik vind het op deze manier wel wat hebben als je voor "two tone" materialen gaat en dat de woofer dan een stukje door de zijpanelen gaat.
De afschuining voor de woofer aan de binnenzijde kan enkel gefreesd worden als deze nog niet gemonteerd is, maar goed te doen met een V-freesje:
Iets bredere kast kan ook met een flink facet aan de baffel.
Laat maar weten hoe of wat.
Zweitse , Aad mag het zeggen, zijn ontwerp.
De gaten moeten wel gefreesd worden als de kast gemonteerd is.
Ik vind het op deze manier wel wat hebben als je voor "two tone" materialen gaat en dat de woofer dan een stukje door de zijpanelen gaat.
De afschuining voor de woofer aan de binnenzijde kan enkel gefreesd worden als deze nog niet gemonteerd is, maar goed te doen met een V-freesje:
Iets bredere kast kan ook met een flink facet aan de baffel.
Laat maar weten hoe of wat.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 29 dec 2021, 7:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Dat zou toch niet de volgorde zijn zoals ik een speaker gat zou frezen. Als je het zo doet moet je goed opletten of alles wel omlijnd en dat je ruimte houdt voor de schroeven/bouten want met z'n facet hou je weinig vlees over.
Dit is een prima volgorde op deze manier,zie geen enkel probleem.
Belangrijk altijd het centreergat gewoon goed te boren zoals dat eigenlijk altijd moet.
Is niet zo moeilijk denk ik.
Dan is er niets aan de hand.
45 graden V frees gebruiken en alles monteren.
Daarna de rest.
Genoeg vlees voor schoeven of rampamoeren omdat alles 1 geheel is geworden.
Edit: Of je het gatenpatroon nu haaks zet of onder een hoek maakt niets uit, rampamoeren voorboren en monteren.
Prima te doen, nix mis mee.
Facet niet te groot maken of weglaten indien het weinig brengt bij een 18mm baffel.
Belangrijk altijd het centreergat gewoon goed te boren zoals dat eigenlijk altijd moet.
Is niet zo moeilijk denk ik.
Dan is er niets aan de hand.
45 graden V frees gebruiken en alles monteren.
Daarna de rest.
Genoeg vlees voor schoeven of rampamoeren omdat alles 1 geheel is geworden.
Edit: Of je het gatenpatroon nu haaks zet of onder een hoek maakt niets uit, rampamoeren voorboren en monteren.
Prima te doen, nix mis mee.
Facet niet te groot maken of weglaten indien het weinig brengt bij een 18mm baffel.
Laatst gewijzigd door Lnsadnoh op wo 29 dec 2021, 7:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Hier de afschuining 6mm aan de binnenzijde.
Rampamoeren M4.
Gaat perfect.
Rampamoeren M4.
Gaat perfect.
Aad hier nog even het juiste gatenpatroon van de fraaie Nextels om tot zover het plaatje compleet te hebben.
Ik had een model gevonden op internet met 5 gaten maar het zijn er uiteraard 6.
Altijd zelf ook alles te checken.
Infrezingen voor de drivers altijd met een tolerantie naar boven.
Advies altijd eerst een testje te doen voordat je definitief gaat frezen in je final baffel.
Maar dat is denk ik wel bekend allemaal.
Lijken veel op de Singe-225's die ik gemaakt heb maar dit zijn uiteraard veel betere speakers met erg fraaie drivers.
Ik had een model gevonden op internet met 5 gaten maar het zijn er uiteraard 6.
Altijd zelf ook alles te checken.
Infrezingen voor de drivers altijd met een tolerantie naar boven.
Advies altijd eerst een testje te doen voordat je definitief gaat frezen in je final baffel.
Maar dat is denk ik wel bekend allemaal.
Lijken veel op de Singe-225's die ik gemaakt heb maar dit zijn uiteraard veel betere speakers met erg fraaie drivers.
Eerlijk gezegd begon dit draadje met een vaag idee om met de bestaande spullen iets compacters te maken dan wat er nu staat. In mijn hoofd zouden dat simpele witte rechthoekige kasten worden. Simpel en niet te opvallend.
De bijdragen van Marcus hebben er voor gezorgd dat het geen vaag idee meer is en ik binnenkort iets ga bouwen. Maar ook dat er best nog andere mogelijkheden zijn dan simpele witte kasten. Het kan nog alle kanten op. ( Nee geen skai
)
De bijdragen van Marcus hebben er voor gezorgd dat het geen vaag idee meer is en ik binnenkort iets ga bouwen. Maar ook dat er best nog andere mogelijkheden zijn dan simpele witte kasten. Het kan nog alle kanten op. ( Nee geen skai
Ben benieuwd wat het gaat worden.
En inderdaad altijd je eigen keuzes en weg volgen.
Doe ik ook en pik dan enkel de reacties eruit die mij aanspreken of passen bij wat ik wil gaan bouwen.
Wellicht kun je de originele kasten verkopen?
Zonde om zomaar weg te gooien?
En inderdaad altijd je eigen keuzes en weg volgen.
Doe ik ook en pik dan enkel de reacties eruit die mij aanspreken of passen bij wat ik wil gaan bouwen.
Wellicht kun je de originele kasten verkopen?
Zonde om zomaar weg te gooien?
Vandaag nog eens zitten kijken welke kant ik op wil.
Bart gaf eerder al aan dat de originele kast is iets van 19 liter kaal is, en je de kast best kleiner kan maken. 15-17 Liter kaal ofzo.
Dat komt overeen met wat Troels ergens in 2007 schreef. Pure math dictates 17 litres, QB3 alignment, but the W18NX001s can easily handle 24 litres without loosing control
Dus qua inhoud komen we er wel uit.
Alleen dan het filter.
De CNO Mk1 , Mk2 en Mk3 en de Klang+Ton Nexus hebben de zelfde drivers en vrijwel de zelfde maten. Alleen de filters zijn verschillend.
Troels heeft inmiddels al drie versies. Dus de keuze is reuze
Frank heeft in zijn Astera clones het Bifrost filter gebruikt en is tevreden.
En ik heb de Bifrost ooit te leen gehad. Dus dat is zeker een optie.
Ik ga nog eens verder zoeken.
Bart gaf eerder al aan dat de originele kast is iets van 19 liter kaal is, en je de kast best kleiner kan maken. 15-17 Liter kaal ofzo.
Dat komt overeen met wat Troels ergens in 2007 schreef. Pure math dictates 17 litres, QB3 alignment, but the W18NX001s can easily handle 24 litres without loosing control
Dus qua inhoud komen we er wel uit.
Alleen dan het filter.
De CNO Mk1 , Mk2 en Mk3 en de Klang+Ton Nexus hebben de zelfde drivers en vrijwel de zelfde maten. Alleen de filters zijn verschillend.
Troels heeft inmiddels al drie versies. Dus de keuze is reuze
Frank heeft in zijn Astera clones het Bifrost filter gebruikt en is tevreden.
En ik heb de Bifrost ooit te leen gehad. Dus dat is zeker een optie.
Ik ga nog eens verder zoeken.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
van wanneer is dat K+T filter? sinds die Schmidt er niet meer is (is al ff) heb ik de redactie daar niet echt op ontwerp kennis kunnen betrappen
Tijd om wat leven in dit draadje te blazen.
Door omstandigheden de laatste maanden niet veel tijd gehad voor bouwen of muziek. De Jensens staan inmiddels ergens in een kamertje. Maar ik wil wel weer eens -af en toe- muziek in de kamer. Alleen uit kleinere kastjes.
Er liggen nog wel wat breedbanders op kastjes te wachten, maar de plannen van hierboven passen ook nog wel.
Dus even slikken, de Troels kasten de container in en verder. (de woofers en filters zie ik later wel)
Het enige wat nog knaagt is of ik er niet gewoon "vloerstaanders" van moeten maken. Qua vloeroppervlak maakt het niet uit. Alleen visueel is het wat rustiger. (Ik heb het het idee dat een monitor wat ruimtelijker kan klinken. Maar kan een AadFi theorie zijn
)
Owja, monitortjes zijn makkelijker te schilderen als je geen klusruimte hebt
Door omstandigheden de laatste maanden niet veel tijd gehad voor bouwen of muziek. De Jensens staan inmiddels ergens in een kamertje. Maar ik wil wel weer eens -af en toe- muziek in de kamer. Alleen uit kleinere kastjes.
Er liggen nog wel wat breedbanders op kastjes te wachten, maar de plannen van hierboven passen ook nog wel.
Dus even slikken, de Troels kasten de container in en verder. (de woofers en filters zie ik later wel)
Het enige wat nog knaagt is of ik er niet gewoon "vloerstaanders" van moeten maken. Qua vloeroppervlak maakt het niet uit. Alleen visueel is het wat rustiger. (Ik heb het het idee dat een monitor wat ruimtelijker kan klinken. Maar kan een AadFi theorie zijn
Owja, monitortjes zijn makkelijker te schilderen als je geen klusruimte hebt
Als je een mooi kastje maakt met gewoon woofer,mid en tweeter op elkaar heb je al een heel wat rustiger ogend geheel.
Als je een mooi kastje maakt met gewoon woofer,mid en tweeter op elkaar heb je al een heel wat rustiger ogend geheel.
En anders verkoop je de boel en leen je hier een setje monitors tot je tijd of zin hebt.
En anders verkoop je de boel en leen je hier een setje monitors tot je tijd of zin hebt.
In de huidige situatie zou max. 20cm breed beter uitkomen. (Jensens zijn 32cm)
Dank Dre!!!
Verkopen heb ik geen zin in.
Het afgelopen jaar geprobeerd wat dingen te verkopen hier. Maar het levert ellenlange berichtdraadjes op dat men het graag wil hebben, maar te ver woont of men wil achteraf betalen. (of ze betalen nooit) Of het gaat werkend weg en "komt kapot aan".
Ik heb om het moment te veel aan mijn kop om dat erbij te nemen.
Verkopen heb ik geen zin in.
Het afgelopen jaar geprobeerd wat dingen te verkopen hier. Maar het levert ellenlange berichtdraadjes op dat men het graag wil hebben, maar te ver woont of men wil achteraf betalen. (of ze betalen nooit) Of het gaat werkend weg en "komt kapot aan".
Ik heb om het moment te veel aan mijn kop om dat erbij te nemen.
- Leeuwarden
Toch leuk om de Jenzens terug te zien. Maar begrijp ik nu dat je doorzet met de Bifrost?
Ja, om dat de gemakkelijkste weg is. Alleen wat MDF en filters nodig 
(Hier op het forum) verkopen is alleen maar gedoe.
(Hier op het forum) verkopen is alleen maar gedoe.
Kleur is in het eggie iets je donkerder hoor.
Dat is, als het op jouw scherm net als op de mijne is
(het is niet als jouw bank bijvoorbeeld)
Dat is, als het op jouw scherm net als op de mijne is
- Leeuwarden
Die filters zijn redelijk betaalbaar. Is er nog iets recyclebaar uit de Jenzens? En er is vast een winkel bij jou in de buurt waar ze mdf even op maat kunnen zagen.