3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dan vermoed ik dat Huub in zijn ruimte (room mode) meer kick-bass (+/- 63hz) ervaart, dat kan bij bepaalde muziek best lekker zijn ja.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja zou goed kunnen, en juist in die range heeft mijn kamer dacht ik een dip zitten, al wel iets opgevuld door de DSP in HQ player maar toch.
Blijft een feit dat een kast met voldoende inhoud, grote woofer, stug opgehangen (PA woofer) vaak opvallend goed werkt voor rock achtige muziek. De Neuman hebben een 10" BMS, een driver uit de PA wereld, die hier redelijk aan voldoet. Hifi woofers van zelfde diameter, lijkt toch wat softer te spelen, of wat impact en grunt te missen. Geen idee waardoor dit zou kunnen, maar zo is mijn ervaring.
Blijft een feit dat een kast met voldoende inhoud, grote woofer, stug opgehangen (PA woofer) vaak opvallend goed werkt voor rock achtige muziek. De Neuman hebben een 10" BMS, een driver uit de PA wereld, die hier redelijk aan voldoet. Hifi woofers van zelfde diameter, lijkt toch wat softer te spelen, of wat impact en grunt te missen. Geen idee waardoor dit zou kunnen, maar zo is mijn ervaring.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb nu de filtercurve geladen waarin het laag 4db luider speelt, is wel even wennen, stuk vetter, steviger.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Net nog een filtersetting in HQ player aangepast voor de omzetting naar DSD, resultaat een beter midhoog maar ik ervaar ook een beter doortekend laag, minder drukkend en rommelig, wat ik eerst wel een beetje last van had met die +4db meer, nu valt die 4db extra nauwelijks meer op, goede zaak denk ik dan.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb je geen optie om de verschillen vanaf de luisterplek te meten?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De verschillen zijn volgens mij een tilt van 4db richting het laag, misschien kan Jeroen het verloop van de curve toelichten. De 0db curve is een vlakke respons gebaseerd op metingen van Jeroen in mijn kamertje.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Is bekende Harman curve met overgangspunt van de boost bij 100Hz.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bedankt voor de aanvulling Jeroen.
Om het laag hier goed te krijgen, ben ik wel een beetje afhankelijk van anderen. Ik ben duidelijk geen 'laag luisteraar' en qua laag snel tevreden, zolang het laag maar niet boemerig of vervelend drukkend is, en daardoor het mid en hoog in de weg zit. Wel apart, in het midhoog kan een halve dB mij al storen, maar 4dB verschil in het laag en ik merk het eigenlijk niet eens...
En zo zijn er dus ook luisteraars waarvoor het omgekeerde geldt.
Groetjes Walter
Om het laag hier goed te krijgen, ben ik wel een beetje afhankelijk van anderen. Ik ben duidelijk geen 'laag luisteraar' en qua laag snel tevreden, zolang het laag maar niet boemerig of vervelend drukkend is, en daardoor het mid en hoog in de weg zit. Wel apart, in het midhoog kan een halve dB mij al storen, maar 4dB verschil in het laag en ik merk het eigenlijk niet eens...
En zo zijn er dus ook luisteraars waarvoor het omgekeerde geldt.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bij mij zit ik nu op 5dB boost als 'sweetspot'
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Afstemming van het laag is in elke ruimte weer anders toch ?
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De correctie curve wel, de nagestreefde curve niet (Harman curve)
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ah ja oké
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat is toch een curve om een plat metende speaker-in-studio na te bootsen op je koptelefoon? Waarom zou je die op je speakers willen loslaten vraag ik me af.
Beetje extra in het laag om gebrek aan "druk" van een kast te compenseren ok, maar om het hoog nou ook op te gaan peppen...
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De Harman curve is inderdaad een soort loudness curve (oplopend laag en hoog), maar in dit geval wordt er enkel op het laag geboost.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Bij de pro audio is dat vrij gebruikelijk om deze lift in te stellen.
Maar of dat voor thuis nu ook wenslijk is??
Ik zie wel dat het vaak toegapast wordt om het allemaal wat lekkerder te laten klinken.
Zelf vind ik het vaak overdreven.
Maar of dat voor thuis nu ook wenslijk is??
Ik zie wel dat het vaak toegapast wordt om het allemaal wat lekkerder te laten klinken.
Zelf vind ik het vaak overdreven.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Speel jij met box speakers? Dan heb je het automatisch.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nee met magnepans.
En dat laag is erg mooi en gedetaileerd.
Wat ik op het werk zie is dat die lift ook nog aan gekaste speakers wordt toegevoegd om meer live gevoel te krijgen.
Op een podium is dat namelijk de standaard.
En dat laag is erg mooi en gedetaileerd.
Wat ik op het werk zie is dat die lift ook nog aan gekaste speakers wordt toegevoegd om meer live gevoel te krijgen.
Op een podium is dat namelijk de standaard.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hier gaat het om. Ongetrainde luisteraars willen teveel laag en vinden het ook fijn als er extra hoog in zit.
Getrainde luisteraars willen juist een wat 'in room' aflopend laag en een beperkte laagboost.
Wat ik dus toepas is de Harman curve alleen voor het laaggedeelte, nadat het systeem voor het laag is ingeregeld op vlakke 'in room' respons.
Vlak is gewoon te dun, al helemaal bij een symphonie orkest.
Getrainde luisteraars willen juist een wat 'in room' aflopend laag en een beperkte laagboost.
Wat ik dus toepas is de Harman curve alleen voor het laaggedeelte, nadat het systeem voor het laag is ingeregeld op vlakke 'in room' respons.
Vlak is gewoon te dun, al helemaal bij een symphonie orkest.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ga maar eens meten vanaf de luisterplek en je zal zien dat ook bij jou het laag oploopt, als dat daar vlak zou meten is dat echt niet lekker luisteren.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat hangt er maar vanaf, mij stoort een vlak laag eigenlijk niet, heb je lekker vol de focus op midhoog.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Kwestie van smaak toch !
Ik heb mijn hoog op de luisterplaats meer op het all listeners niveau .
Ik vind bijvoorbeeld elektrostatische luidsprekers wat tam in het hoog .
Op de beurs vond ik het hoog van Daudio ook best fris overigens ,naar mijn smaak dus !
Mijn vrouw vond het zelfs wat al te !
En thuis hoor ik haar daar eigenlijk niet over klagen ,dus zeg het maar
Ik heb mijn hoog op de luisterplaats meer op het all listeners niveau .
Ik vind bijvoorbeeld elektrostatische luidsprekers wat tam in het hoog .
Op de beurs vond ik het hoog van Daudio ook best fris overigens ,naar mijn smaak dus !
Mijn vrouw vond het zelfs wat al te !
En thuis hoor ik haar daar eigenlijk niet over klagen ,dus zeg het maar
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik vind het opzich wel grappig dat er voor versterking er niets toegevoegd mag worden en het vooral een rechte draad moet zijn maar de speakers mogen wel kleuren.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Heb je hetgeen bij jou op de kamer rondliep dan misschien over het hoofd gezien ?
