Cassette weer populair
Moderator: Beheerdersteam
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Cassette weer populair
Dat heb ik gemerkt toen ik mijn ongebruikte metaalcassettes te koop aanbood voor 2,5 euro stuk.
Cassettes waren ongebruikt en nog in blisterverpakking. Waren direct verkocht...vroeg me af waarom het zo vlot ging. Keek daarna even op deze website en zag dat de koper ze voor 25 euro stuk aanbood. Die waren ook op 1w tijd verkocht.
Blijkbaar worden er geen nieuwe cassettes gemaakt en heeft 1 alle machines om bandjes te produceren opgekocht.
Cassettes waren ongebruikt en nog in blisterverpakking. Waren direct verkocht...vroeg me af waarom het zo vlot ging. Keek daarna even op deze website en zag dat de koper ze voor 25 euro stuk aanbood. Die waren ook op 1w tijd verkocht.
Blijkbaar worden er geen nieuwe cassettes gemaakt en heeft 1 alle machines om bandjes te produceren opgekocht.
Re: Cassette weer populair
Er worden nog wel sporadisch cassette bandjes geproduceerd, maar dat vrijwel altijd "normal" tapes.
Metal word al jaren niet meer gemaakt, en is inderdaad populair bij de verzamelaars.
Een TDK MA-R (met metalen behuizing, was 30 jaar terug ook al prijzig) doet zomaar een euro of 50.
Metal word al jaren niet meer gemaakt, en is inderdaad populair bij de verzamelaars.
Een TDK MA-R (met metalen behuizing, was 30 jaar terug ook al prijzig) doet zomaar een euro of 50.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Cassette weer populair
Ja losse USB dingen zat maar dat is weer zo'n gezeul. Gewoon een interne op de SATA bus......
Re: Cassette weer populair
Plextor?
Vond ik het ook al raar dat Sufjan Stevens zijn Carrie & Lowell eerst op cassette uitbracht. Later is het alsnog op cd uitgekomen. Dit is trouwens een erg mooi album van Sufjan.
Vond ik het ook al raar dat Sufjan Stevens zijn Carrie & Lowell eerst op cassette uitbracht. Later is het alsnog op cd uitgekomen. Dit is trouwens een erg mooi album van Sufjan.
Re: Cassette weer populair
Ja, het is er wel maar de kwaliteit is bedroevend. Ik dacht dat alleen Lite-On ze nog maakte en al het andere daar vandaan komt, ASUS, Plextor incluis. Wil je een echt betrouwbare om b.v je foto's te archiveren dan kun je hem beter uit de VS halen: https://www.vinpowerdigital.com/t/categ ... cal-Drives
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Cassette weer populair
Sla geen dingen op beschrijfbare CD op die je lang wilt bewaren.Pjotr schreef: ↑do 10 nov 2022, 21:13Ja, het is er wel maar de kwaliteit is bedroevend. Ik dacht dat alleen Lite-On ze nog maakte en al het andere daar vandaan komt, ASUS, Plextor incluis. Wil je een echt betrouwbare om b.v je foto's te archiveren dan kun je hem beter uit de VS halen: https://www.vinpowerdigital.com/t/categ ... cal-Drives
Na 5 a 10 jaar zijn ze onleesbaar. Een beschrijfbare CD gaat kort mee.
Een externe 2,5 inch harde schijf is dan een betere oplossing. Maar ook daar heb ik drie exemplaren van met identieke inhoud voor als er één toch onverhoopt overlijdt
Re: Cassette weer populair
Waardoor is dat eigenlijk, corrosie van het oppervlak van de CD? Als je deze vacuum zou opslaan, in donkere afgesloten ruimte, zou de cd dan wel leesbaar blijven?
Re: Cassette weer populair
Nee dat is heel wat anders. Dat was een probleem met de gebruikte inkt voor de opdruk helemaal in het het begin van de CD en was al snel onderkend. Donker en koel bewaren is sowieso wel aan te raden met CD-RW.
Wat betreft die HDD, iemand van IT-beheer van de TUDelft vetelde mij dat HDD problemen gaan geven als ze langere tijd stil staan (> 1 jaar). Naast dat de elektronica na 10 jaar onbetrouwbaar wordt kan de olie in gaan drogen en kunnen ze vast gaan zitten. Hij raadde aan om zo'n SATA docking station in je PC te monteren en ze eens per jaar te checken. Ik weet niet wat SDD voor levensduur hebben, er zit iig geen olie in
Dat kan ook nog een optie zijn.
Met het gangbare goedkope China spul en de DVD-RW per kilo is dat zeker het geval. Ik heb altijd een gekalibreerde Plextor gebruikt en gecertificeerde Verbatim CD-RW. Die CD's zijn nu na 20 jaar nog steeds prima foutloos leesbaar. Van een aantal essentiële CD's heb ik ook images op HDD gearchiveerd. Je kunt trouwens bij Vinpower achivering CD/DVD-RW bestellen die voor 100 jaar gespecificeerd zijn.Olaf Markus schreef: ↑vr 11 nov 2022, 4:12
Sla geen dingen op beschrijfbare CD op die je lang wilt bewaren.
Na 5 a 10 jaar zijn ze onleesbaar. Een beschrijfbare CD gaat kort mee.
Een externe 2,5 inch harde schijf is dan een betere oplossing. Maar ook daar heb ik drie exemplaren van met identieke inhoud voor als er één toch onverhoopt overlijdt
Wat betreft die HDD, iemand van IT-beheer van de TUDelft vetelde mij dat HDD problemen gaan geven als ze langere tijd stil staan (> 1 jaar). Naast dat de elektronica na 10 jaar onbetrouwbaar wordt kan de olie in gaan drogen en kunnen ze vast gaan zitten. Hij raadde aan om zo'n SATA docking station in je PC te monteren en ze eens per jaar te checken. Ik weet niet wat SDD voor levensduur hebben, er zit iig geen olie in
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Cassette weer populair
Het klopt van de HDD's . Maar omdat de mijne regelmatig bijgewerkt worden staan ze maximaal een maand uit. Zoals gezegd heb ik er drie zodat het niet erg is als er eentje stuk gaat. Na een jaar of vijf worden ze sowieso vervangen door nieuwe exemplaren.
Dus op die manier blijf ik mijzelf garanderen dat mijn shit niet verloren gaat.
In het begin van het echte pc tijdperk, de Windows 98 tijd, had ik slechts één externe disk waar alles wat ik toen had op stond.
Ik wilde de pc verplaatsen en zag over het hoofd dat de usb kabel er nog in zat. Ik liep weg met de pc en trok daarmee de externe schijf van de vensterbank af, deze viel met een harde klap op de plavuizen vloer en heeft nooit meer gewerkt, daar heb ik meteen mijn les van geleerd.
Dus op die manier blijf ik mijzelf garanderen dat mijn shit niet verloren gaat.
In het begin van het echte pc tijdperk, de Windows 98 tijd, had ik slechts één externe disk waar alles wat ik toen had op stond.
Ik wilde de pc verplaatsen en zag over het hoofd dat de usb kabel er nog in zat. Ik liep weg met de pc en trok daarmee de externe schijf van de vensterbank af, deze viel met een harde klap op de plavuizen vloer en heeft nooit meer gewerkt, daar heb ik meteen mijn les van geleerd.
Re: Cassette weer populair
Ja, die oude Egyptenaren waren zo gek nog niet met hun hiërogliefen...gaan zomaar 3000 jaar mee.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: Cassette weer populair
Nou "verspilling", ze hadden toch niks beters te doen in die tijd.
Ja, elkaar de kop inslaan.
Ja, elkaar de kop inslaan.
Re: Cassette weer populair
Jawel, piramides bouwen! En die enkeling die het af kreeg ligt er nou nog te niksen...
