Cassette weer populair

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Cassette weer populair

Bericht door richard »

Cassette weer populair:
https://www.npostart.nl/nos-journaal/10 ... W_05151734?
vanaf 7.00
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Cassette weer populair

Bericht door ds23man »

bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Cassette weer populair

Bericht door bart Luyckx »

Dat heb ik gemerkt toen ik mijn ongebruikte metaalcassettes te koop aanbood voor 2,5 euro stuk.
Cassettes waren ongebruikt en nog in blisterverpakking. Waren direct verkocht...vroeg me af waarom het zo vlot ging. Keek daarna even op deze website en zag dat de koper ze voor 25 euro stuk aanbood. Die waren ook op 1w tijd verkocht.
Blijkbaar worden er geen nieuwe cassettes gemaakt en heeft 1 alle machines om bandjes te produceren opgekocht.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cassette weer populair

Bericht door ray5150 »

Er worden nog wel sporadisch cassette bandjes geproduceerd, maar dat vrijwel altijd "normal" tapes.
Metal word al jaren niet meer gemaakt, en is inderdaad populair bij de verzamelaars.
Een TDK MA-R (met metalen behuizing, was 30 jaar terug ook al prijzig) doet zomaar een euro of 50.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Cassette weer populair

Bericht door bart Luyckx »

Ik vind het toch absurde prijzen voor een cassette-bandje.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Cassette weer populair

Bericht door Olaf Analogue »

Cassettes!?!

Dat nooit meer !!
Chocomel
Berichten: 1061
Lid geworden op: ma 21 sep 2015, 21:42

Re: Cassette weer populair

Bericht door Chocomel »

Nog even wachten en dan zijn de cd's aan de beurt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Zie nog maar eens een degelijke drive voor je PC te vinden...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cassette weer populair

Bericht door Shadow »

Pjotr schreef: do 10 nov 2022, 18:58
Zie nog maar eens een degelijke drive voor je PC te vinden...
https://www.coolblue.nl/optische-drives

:think:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Ja losse USB dingen zat maar dat is weer zo'n gezeul. Gewoon een interne op de SATA bus......
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Cassette weer populair

Bericht door Shadow »

Ja dat zal lastiger zijn...
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Cassette weer populair

Bericht door richard »

Plextor?

Vond ik het ook al raar dat Sufjan Stevens zijn Carrie & Lowell eerst op cassette uitbracht. Later is het alsnog op cd uitgekomen. Dit is trouwens een erg mooi album van Sufjan.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cassette weer populair

Bericht door ray5150 »

Shadow schreef: do 10 nov 2022, 20:31
Ja dat zal lastiger zijn...
Valt wel mee...
https://www.megekko.nl/Computer/Compone ... d-list_cf-
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Ja, het is er wel maar de kwaliteit is bedroevend. Ik dacht dat alleen Lite-On ze nog maakte en al het andere daar vandaan komt, ASUS, Plextor incluis. Wil je een echt betrouwbare om b.v je foto's te archiveren dan kun je hem beter uit de VS halen: https://www.vinpowerdigital.com/t/categ ... cal-Drives
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Music-media-generations.jpg
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Cassette weer populair

Bericht door Olaf Analogue »

Pjotr schreef: do 10 nov 2022, 21:13
Ja, het is er wel maar de kwaliteit is bedroevend. Ik dacht dat alleen Lite-On ze nog maakte en al het andere daar vandaan komt, ASUS, Plextor incluis. Wil je een echt betrouwbare om b.v je foto's te archiveren dan kun je hem beter uit de VS halen: https://www.vinpowerdigital.com/t/categ ... cal-Drives
Sla geen dingen op beschrijfbare CD op die je lang wilt bewaren.
Na 5 a 10 jaar zijn ze onleesbaar. Een beschrijfbare CD gaat kort mee.
Een externe 2,5 inch harde schijf is dan een betere oplossing. Maar ook daar heb ik drie exemplaren van met identieke inhoud voor als er één toch onverhoopt overlijdt
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: Cassette weer populair

Bericht door Walt »

Waardoor is dat eigenlijk, corrosie van het oppervlak van de CD? Als je deze vacuum zou opslaan, in donkere afgesloten ruimte, zou de cd dan wel leesbaar blijven?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Nee dat is heel wat anders. Dat was een probleem met de gebruikte inkt voor de opdruk helemaal in het het begin van de CD en was al snel onderkend. Donker en koel bewaren is sowieso wel aan te raden met CD-RW.

Olaf Markus schreef: vr 11 nov 2022, 4:12

Sla geen dingen op beschrijfbare CD op die je lang wilt bewaren.
Na 5 a 10 jaar zijn ze onleesbaar. Een beschrijfbare CD gaat kort mee.
Een externe 2,5 inch harde schijf is dan een betere oplossing. Maar ook daar heb ik drie exemplaren van met identieke inhoud voor als er één toch onverhoopt overlijdt
Met het gangbare goedkope China spul en de DVD-RW per kilo is dat zeker het geval. Ik heb altijd een gekalibreerde Plextor gebruikt en gecertificeerde Verbatim CD-RW. Die CD's zijn nu na 20 jaar nog steeds prima foutloos leesbaar. Van een aantal essentiële CD's heb ik ook images op HDD gearchiveerd. Je kunt trouwens bij Vinpower achivering CD/DVD-RW bestellen die voor 100 jaar gespecificeerd zijn.

Wat betreft die HDD, iemand van IT-beheer van de TUDelft vetelde mij dat HDD problemen gaan geven als ze langere tijd stil staan (> 1 jaar). Naast dat de elektronica na 10 jaar onbetrouwbaar wordt kan de olie in gaan drogen en kunnen ze vast gaan zitten. Hij raadde aan om zo'n SATA docking station in je PC te monteren en ze eens per jaar te checken. Ik weet niet wat SDD voor levensduur hebben, er zit iig geen olie in :D Dat kan ook nog een optie zijn.
Gebruikersavatar
Olaf Analogue
ZBA-megadonateur
Berichten: 4781
Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41

Re: Cassette weer populair

Bericht door Olaf Analogue »

Het klopt van de HDD's . Maar omdat de mijne regelmatig bijgewerkt worden staan ze maximaal een maand uit. Zoals gezegd heb ik er drie zodat het niet erg is als er eentje stuk gaat. Na een jaar of vijf worden ze sowieso vervangen door nieuwe exemplaren.
Dus op die manier blijf ik mijzelf garanderen dat mijn shit niet verloren gaat.

In het begin van het echte pc tijdperk, de Windows 98 tijd, had ik slechts één externe disk waar alles wat ik toen had op stond.
Ik wilde de pc verplaatsen en zag over het hoofd dat de usb kabel er nog in zat. Ik liep weg met de pc en trok daarmee de externe schijf van de vensterbank af, deze viel met een harde klap op de plavuizen vloer en heeft nooit meer gewerkt, daar heb ik meteen mijn les van geleerd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Cassette weer populair

Bericht door ray5150 »

Ja, die oude Egyptenaren waren zo gek nog niet met hun hiërogliefen...gaan zomaar 3000 jaar mee.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

ray5150 schreef: vr 11 nov 2022, 11:56
Ja, die oude Egyptenaren waren zo gek nog niet met hun hiërogliefen...gaan zomaar 3000 jaar mee.
Dat waren ze wel, tijd en energieverspilling! Sneu dat een Egyptenaar zelf dat bij lange na niet haalt, toen niet en nog steeds niet :bakkie:
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: Cassette weer populair

Bericht door pappaleo »

Nou "verspilling", ze hadden toch niks beters te doen in die tijd.

Ja, elkaar de kop inslaan.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

Jawel, piramides bouwen! En die enkeling die het af kreeg ligt er nou nog te niksen...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Cassette weer populair

Bericht door Henkjan »

Care and Handling of CDs and DVDs A Guide for Librarians and Archivists - NISTspecialpublication500-252.pdf
source:
https://nvlpubs.nist.gov/nistpubs/legacy/sp/NISTspecialpublication500-252.pdf
(1.49 MiB) 510 keer gedownload
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Cassette weer populair

Bericht door Pjotr »

:goedzo:
Plaats reactie