3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

over het kant & Klare spul dus

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Nog steeds zeer onder de indruk van HQ Player hier, samen met de Merging Hapi werkt dit zeer fraai. Nu de Grimm clock op 176Khz ipv 44Khz, weer beter. Ben benieuwd of dit bij DAC’s van andere merken net zo’n grote kwaliteitsverbetering kan geven. Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat DAC’s intern omzetten naar DSD alvorens de DA conversie toe te passen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33821
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Henkjan »

Walt schreef: za 22 okt 2022, 10:25
... Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat DAC’s intern omzetten naar DSD alvorens de DA conversie toe te passen.
oh ja? lijkt me iets dat hoogstens in de echte high high end zal gebeuren
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Mwah dat is i.d.d. wat er feitelijk in alle 1-bitters gebeurd. Op zijn JBF: De uitkomst van 1-bit DAC's is vergelijkbaar met DSD: Een PWM signaal waar alleen nog een LP filtertje achter moet. Nu zijn er boze tongen die beweren dat juist multibit DAC's beter klinken... :twisted:
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

heel veel dac chips zijn sigma delta. Dwz dat aan de uitgang een multibit SDM signaal wordt gegenereerd. De multibit is nodig voor volumeregeling en simpeler noise shaping. Zo'n DAC voeren met een DSD signaal omzeilt de hele interne PCM upsampling en filtering, dus het klinkt ook niet meer als PCM.
Of je PCM of DSD mooier vindt kun je eindeloos over bakkeleien, is zinloos. Ik persoonlijk vind DSD mooier, vloeiender. Het moet wel goed gebeuren, anders heb je meer aan goede kwaliteit PCM.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Voor mij zit er een bepaalde logica en natuurlijkheid in het geluid, je weet dat het zo klopt zeg maar.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

Je bedoeld waarschijnlijk dat het wat dichter tegen het analoge geluid aanleunt, mede door de 1 bits opzet en de hogere frequenties die je dan tegenwoordig kunt bereiken met de chips.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Ja, een analoog geluid, zo kan je het ook omschrijven.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Voor DSD heb je helemaal geen DA converter nodig. Dat was ook de hele opzet achter DSD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 23 okt 2022, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Zo goed zit ik niet in de materie…

Wat ook echt leuk is in HQ player zijn de verschillende filters. De beter klinkende filters vragen wel een hoop van de processor, mijn NUC kan niet meer aan dan DSD 64 Poly sinc gauss long, ADSM5ECv2, en dit is krap aan, de buffer op 250ms dan lukt het precies. De geliefde TvW cd-204 is al weken niet meer aan geweest, geeft wel een idee dat de streamer het nu echt heel goed doet. Met de nieuwste Merging driver heb ik ook 100% correct opstart gedrag, waar ik met de oude drivers vaak had, dat Roon de DAC niet meer zag. Een stabiel werkende streaming setup, die zeer goed klinkt, dat is zo wel ongeveer de ideale bron natuurlijk.

Groetjes Walter
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hannesie »

En dan het belangrijkste, daarna, als het goed staat, moet je er met je fikken van af blijven, en genieten van muziek.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Pjotr schreef: zo 23 okt 2022, 10:31
Voor DSD heb je helemaal geen DA converter nodig. Dat was ook de hele opzet achter DSD.

https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Ja, klopt. Ik speel nog met de gedachte om een keer een RME ADI-2 dac te proberen. Die heeft een direct DSD mogelijkheid, dus geen enkele interne modulatie meer, alleen klokken en uitgangsfilter.

Of weer een keer echt gaan bouwen en eens kijken naar wat de ontwikkelaar van HQPlayer zelf heeft gedaan, die is bezig met een pure 1-bit DSD dac. Ziet er niet al te moeilijk uit en zou het ook niet moeten zijn.
https://www.signalyst.com/hardware.html
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

De extra audiotegel voor onder de TvW cd-204 is binnen, afgeleverd door de enige echte Huub_F van htforum, ook nog wat geluisterd samen, was gezellig. Nu in totaal 3 grote audiotegels, en een oude kleine onder de router. In de variac en audiolamp zitten samen ook nog 2 kleine tegels.
Bijlagen
7EBDE9AE-7FDF-4DF0-9A65-637CB7B2F410.jpeg
3519815C-0617-4E36-B694-9443B2A0CD00.jpeg
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door pappaleo »

Ik heb de volgende foto in deze logische reeks gevonden:
il_794xN.4160101095_j63y.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17579
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door dre »

Mooie aanwinst Walter!
Gebruikersavatar
hardbats
Berichten: 2416
Lid geworden op: wo 01 mei 2019, 13:35

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door hardbats »

De energiecrisis slaat ook bij Walt toe, het branden van een lampje of een snee brood op de plank.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Pjotr »

Dat is het niet. Die spullen verdragen het daglicht niet... :sure: Dat is al heel lang zo.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

pappaleo schreef: zo 06 nov 2022, 21:08
Ik heb de volgende foto in deze logische reeks gevonden:il_794xN.4160101095_j63y.jpg

Doet aan een bepaalde langspeelplaat denken...
Metallica black album.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Leuk stukje over mijn set geschreven door de enige echte HuubF van htforum, onderaan deze pagina:

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php ... 6940.13850

Huub speelt zelf met een setje Neumann KH 420 speakers.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Shadow »

Hij omschrijft het goed :goedzo:
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door holco »

Leuk om te lezen Walt :D
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Het laag is hier nu heel neutraal afgesteld, ik heb nog de optie om het wat steviger te laten klinken, Jeroen had hiervoor eerder al wat HQ player convolutie bestanden aangemaakt (in stapjes tot 6dB boost), maar wat Huub schrijft, voor wat ik draai is het eigenlijk wel goed zo. Als ik wil ‘rocken’ sluit ik wel het setje Fane 12” kastjes aan! :mrgreen:

viewtopic.php?t=19361&hilit=Fane+oldskool
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door ray5150 »

Walt schreef: ma 07 nov 2022, 20:41
Leuk stukje over mijn set geschreven door de enige echte HuubF van htforum, onderaan deze pagina:
Maar is er ook een namaak HuubF dan ?
Gebruikersavatar
holco
Berichten: 1706
Lid geworden op: za 14 jan 2006, 21:10
Locatie: Capelle aan den IJssel

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door holco »

Walt schreef: ma 07 nov 2022, 21:34
Het laag is hier nu heel neutraal afgesteld, ik heb nog de optie om het wat steviger te laten klinken, Jeroen had hiervoor eerder al wat HQ player convolutie bestanden aangemaakt (in stapjes tot 6dB boost), maar wat Huub schrijft, voor wat ik draai is het eigenlijk wel goed zo. Als ik wil ‘rocken’ sluit ik wel het setje Fane 12” kastjes aan! :mrgreen:

viewtopic.php?t=19361&hilit=Fane+oldskool
Van wat ik zie is de Neumann KH 420 een heel neutraal metende speaker, kan het dan niet zo zijn dat bij jou het laag toch wat aan de magere kant ingeregeld is? Zo ja is dat dan een bewuste keuze en waarom?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door jeroen_d »

Het is inderdaad aan de magere kant, daarom had ik die bestanden ook gemaakt. Neutraal metend in een kamer is niet waar we aan gewend zijn. Een normale box die anechoïsch neutraal meet laat een flinke basboost zien in een luisterruimte. Die moet je er met open baffle dus ook in hebben.
Verder is het een kwestie van smaak en Walter moet gewoon doen wat hij mooi vindt.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77

Bericht door Walt »

Iets meer bas zou wel kunnen, maar wat Huub aangaf, de bas op zich is wel voldoende. Denk niet dat ik met de curves van Jeroen ingeladen ineens een speaker heb waarmee QOTSA kinkt zoals Huub zou wensen... :mrgreen:

Als ik dit vergelijk met mijn 20 liter gesloten kastjes met 12 inch Fane woofers, die geven geen echt laag, maar rocken als de beste. Weet niet of het 'lekker' weergeven van rock, nu samenhangt met veel output in een bepaalde frequentie band, of dat dit een eigenschap is van de woofer, stug opgehangen, soort konus, of juist toch een eigenschap van een 'kast speaker'.

Groetjes Walter
Gesloten