3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Moderator: Beheerdersteam
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Nog steeds zeer onder de indruk van HQ Player hier, samen met de Merging Hapi werkt dit zeer fraai. Nu de Grimm clock op 176Khz ipv 44Khz, weer beter. Ben benieuwd of dit bij DAC’s van andere merken net zo’n grote kwaliteitsverbetering kan geven. Volgens mij is het vrij gebruikelijk dat DAC’s intern omzetten naar DSD alvorens de DA conversie toe te passen.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Mwah dat is i.d.d. wat er feitelijk in alle 1-bitters gebeurd. Op zijn JBF: De uitkomst van 1-bit DAC's is vergelijkbaar met DSD: Een PWM signaal waar alleen nog een LP filtertje achter moet. Nu zijn er boze tongen die beweren dat juist multibit DAC's beter klinken... 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
heel veel dac chips zijn sigma delta. Dwz dat aan de uitgang een multibit SDM signaal wordt gegenereerd. De multibit is nodig voor volumeregeling en simpeler noise shaping. Zo'n DAC voeren met een DSD signaal omzeilt de hele interne PCM upsampling en filtering, dus het klinkt ook niet meer als PCM.
Of je PCM of DSD mooier vindt kun je eindeloos over bakkeleien, is zinloos. Ik persoonlijk vind DSD mooier, vloeiender. Het moet wel goed gebeuren, anders heb je meer aan goede kwaliteit PCM.
Of je PCM of DSD mooier vindt kun je eindeloos over bakkeleien, is zinloos. Ik persoonlijk vind DSD mooier, vloeiender. Het moet wel goed gebeuren, anders heb je meer aan goede kwaliteit PCM.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Voor mij zit er een bepaalde logica en natuurlijkheid in het geluid, je weet dat het zo klopt zeg maar.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Je bedoeld waarschijnlijk dat het wat dichter tegen het analoge geluid aanleunt, mede door de 1 bits opzet en de hogere frequenties die je dan tegenwoordig kunt bereiken met de chips.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja, een analoog geluid, zo kan je het ook omschrijven.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Voor DSD heb je helemaal geen DA converter nodig. Dat was ook de hele opzet achter DSD.
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 23 okt 2022, 11:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Zo goed zit ik niet in de materie…
Wat ook echt leuk is in HQ player zijn de verschillende filters. De beter klinkende filters vragen wel een hoop van de processor, mijn NUC kan niet meer aan dan DSD 64 Poly sinc gauss long, ADSM5ECv2, en dit is krap aan, de buffer op 250ms dan lukt het precies. De geliefde TvW cd-204 is al weken niet meer aan geweest, geeft wel een idee dat de streamer het nu echt heel goed doet. Met de nieuwste Merging driver heb ik ook 100% correct opstart gedrag, waar ik met de oude drivers vaak had, dat Roon de DAC niet meer zag. Een stabiel werkende streaming setup, die zeer goed klinkt, dat is zo wel ongeveer de ideale bron natuurlijk.
Groetjes Walter
Wat ook echt leuk is in HQ player zijn de verschillende filters. De beter klinkende filters vragen wel een hoop van de processor, mijn NUC kan niet meer aan dan DSD 64 Poly sinc gauss long, ADSM5ECv2, en dit is krap aan, de buffer op 250ms dan lukt het precies. De geliefde TvW cd-204 is al weken niet meer aan geweest, geeft wel een idee dat de streamer het nu echt heel goed doet. Met de nieuwste Merging driver heb ik ook 100% correct opstart gedrag, waar ik met de oude drivers vaak had, dat Roon de DAC niet meer zag. Een stabiel werkende streaming setup, die zeer goed klinkt, dat is zo wel ongeveer de ideale bron natuurlijk.
Groetjes Walter
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
En dan het belangrijkste, daarna, als het goed staat, moet je er met je fikken van af blijven, en genieten van muziek.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ja, klopt. Ik speel nog met de gedachte om een keer een RME ADI-2 dac te proberen. Die heeft een direct DSD mogelijkheid, dus geen enkele interne modulatie meer, alleen klokken en uitgangsfilter.Pjotr schreef: ↑zo 23 okt 2022, 10:31Voor DSD heb je helemaal geen DA converter nodig. Dat was ook de hele opzet achter DSD.
https://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Stream_Digital
Of weer een keer echt gaan bouwen en eens kijken naar wat de ontwikkelaar van HQPlayer zelf heeft gedaan, die is bezig met een pure 1-bit DSD dac. Ziet er niet al te moeilijk uit en zou het ook niet moeten zijn.
https://www.signalyst.com/hardware.html
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De extra audiotegel voor onder de TvW cd-204 is binnen, afgeleverd door de enige echte Huub_F van htforum, ook nog wat geluisterd samen, was gezellig. Nu in totaal 3 grote audiotegels, en een oude kleine onder de router. In de variac en audiolamp zitten samen ook nog 2 kleine tegels.
- pappaleo
- Berichten: 12406
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Ik heb de volgende foto in deze logische reeks gevonden:
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Mooie aanwinst Walter!
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
De energiecrisis slaat ook bij Walt toe, het branden van een lampje of een snee brood op de plank.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Dat is het niet. Die spullen verdragen het daglicht niet...
Dat is al heel lang zo.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Leuk stukje over mijn set geschreven door de enige echte HuubF van htforum, onderaan deze pagina:
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php ... 6940.13850
Huub speelt zelf met een setje Neumann KH 420 speakers.
https://www.htforum.nl/yabbse/index.php ... 6940.13850
Huub speelt zelf met een setje Neumann KH 420 speakers.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Hij omschrijft het goed 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Leuk om te lezen Walt 
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het laag is hier nu heel neutraal afgesteld, ik heb nog de optie om het wat steviger te laten klinken, Jeroen had hiervoor eerder al wat HQ player convolutie bestanden aangemaakt (in stapjes tot 6dB boost), maar wat Huub schrijft, voor wat ik draai is het eigenlijk wel goed zo. Als ik wil ‘rocken’ sluit ik wel het setje Fane 12” kastjes aan! 
viewtopic.php?t=19361&hilit=Fane+oldskool
viewtopic.php?t=19361&hilit=Fane+oldskool
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Van wat ik zie is de Neumann KH 420 een heel neutraal metende speaker, kan het dan niet zo zijn dat bij jou het laag toch wat aan de magere kant ingeregeld is? Zo ja is dat dan een bewuste keuze en waarom?Walt schreef: ↑ma 07 nov 2022, 21:34Het laag is hier nu heel neutraal afgesteld, ik heb nog de optie om het wat steviger te laten klinken, Jeroen had hiervoor eerder al wat HQ player convolutie bestanden aangemaakt (in stapjes tot 6dB boost), maar wat Huub schrijft, voor wat ik draai is het eigenlijk wel goed zo. Als ik wil ‘rocken’ sluit ik wel het setje Fane 12” kastjes aan!
viewtopic.php?t=19361&hilit=Fane+oldskool
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Het is inderdaad aan de magere kant, daarom had ik die bestanden ook gemaakt. Neutraal metend in een kamer is niet waar we aan gewend zijn. Een normale box die anechoïsch neutraal meet laat een flinke basboost zien in een luisterruimte. Die moet je er met open baffle dus ook in hebben.
Verder is het een kwestie van smaak en Walter moet gewoon doen wat hij mooi vindt.
Verder is het een kwestie van smaak en Walter moet gewoon doen wat hij mooi vindt.
Re: 3-weg met AMT / AT18H52 / AT10C77
Iets meer bas zou wel kunnen, maar wat Huub aangaf, de bas op zich is wel voldoende. Denk niet dat ik met de curves van Jeroen ingeladen ineens een speaker heb waarmee QOTSA kinkt zoals Huub zou wensen...
Als ik dit vergelijk met mijn 20 liter gesloten kastjes met 12 inch Fane woofers, die geven geen echt laag, maar rocken als de beste. Weet niet of het 'lekker' weergeven van rock, nu samenhangt met veel output in een bepaalde frequentie band, of dat dit een eigenschap is van de woofer, stug opgehangen, soort konus, of juist toch een eigenschap van een 'kast speaker'.
Groetjes Walter
Als ik dit vergelijk met mijn 20 liter gesloten kastjes met 12 inch Fane woofers, die geven geen echt laag, maar rocken als de beste. Weet niet of het 'lekker' weergeven van rock, nu samenhangt met veel output in een bepaalde frequentie band, of dat dit een eigenschap is van de woofer, stug opgehangen, soort konus, of juist toch een eigenschap van een 'kast speaker'.
Groetjes Walter
