zuivere DSD dac

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Helemaal niet dramatisch, integendeel. Nette tantaal polymeren, gezien de specs van de gekozen component gaat een 100nF daar niet veel aan toevoegen behalve overbodig soldeerwerk.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

Pjotr schreef: do 03 nov 2022, 10:23
Mwah, het is toch een nogal experimentele 2-layer lay-out met relatief lange sporen. Dat kan sowieso beter met een 4-layer. Eerst maar eens afwachten wat het doet. Het is in feite een simpel 32 taps averaging filter zonder windowing, dus met nulpunten om de Fs/32. Zie ook niet zo waarom je daar hele dure precisie weerstanden in zou gaan stoppen.
P.s. dit zijn gewoon reguliere SMD weerstanden zo te zien?
262_1.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Je kan heel goedkope nemen, ook minder nauwkeurig. Via luistertesten is vastgesteld dat deze weerstanden beter klinken dan normale dunne metaalfilm.
Als rechtgeaarde audiofiel heb ik de keuze gevolgd die uit niet blinde luistertesten is ontstaan.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef: do 03 nov 2022, 11:34
Helemaal niet dramatisch, integendeel. Nette tantaal polymeren, gezien de specs van de gekozen component gaat een 100nF daar niet veel aan toevoegen behalve overbodig soldeerwerk.
Het gaat om de HF impedantie en die wordt o.a. bepaald door de zelfinductie en het omsloten lusoppervlak van de printsporen. Een MLCC direct vanaf de + naar de groundplane is hier superieur aan welke andere oplossing dan ook.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

jeroen_d schreef: do 03 nov 2022, 1:26
Ik ken geen diyaudio groupbuy voor dit bordje die nu openstaat. Ik heb rechtstreeks bij audiophonics aangeschaft omdat die officieel dealer zijn
https://www.diyaudio.com/community/thre ... er.216474/
Je kan rechtstreeks bij Amanero bestellen en group buy noemen. Kost dan zo'n 40 euro dacht ik...
(voor jou nu te laat, maar wellicht voor anderen interessant. Hoewel ik toch zou aanraden voor de JL sounds te gaan)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

SSassen schreef: do 03 nov 2022, 11:45
jeroen_d schreef: do 03 nov 2022, 11:34
Helemaal niet dramatisch, integendeel. Nette tantaal polymeren, gezien de specs van de gekozen component gaat een 100nF daar niet veel aan toevoegen behalve overbodig soldeerwerk.
Het gaat om de HF impedantie en die wordt o.a. bepaald door de zelfinductie en het omsloten lusoppervlak van de printsporen. Een MLCC direct vanaf de + naar de groundplane is hier superieur aan welke andere oplossing dan ook.
Dat gebeurt hier ook, direct van de + van het IC naar groundplane met een via. Staat los van tantaal polymeer vs nog een extra MLCC 100nF eroverheen. De zelfinductie van de tantaalpolymeer vormt geen probleem. Minimale impedantie ligt rond 10MHz. Capaciteit is daar nog 10uF. Dus die 100nF voegt niks toe. Tenzij je nog wat voor gigahertz instraling wil dempen. Lijkt me zinloos, daar zal het weerstandsnetwerk an sich veel meer last van hebben.

Kortom, ik heb op zich best vertrouwen in de huidige opzet. Het kan vast beter, maar dat zou meer iets zijn voor een professionele doorontwikkeling. Eerst maar eens kijken hoe het klinkt straks.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Tja, dat zou je verder uit moeten diepen, kan dit nou niet een deugdelijke argumentatie vinden Jeroen. Dacht dat de DSD-clock ver boven de 10 MHz lag, laat staan wat de flanken doen... Maar dan nog de clock, en wat daar invloed op kan hebben, bepaalt toch ook de pulsbreedte. Mooi onderwerp dus voor een degelijk gehoormatig onderzoek, net als met die precisieweerstanden.

Maarreh, soldeer eerst maar in elkaar op eigen gevoel. Zal best wel geluid uit komen... :sure:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Op zich zijn klokharmonischen op de referentiespanning (hier de voeding van de schuifregisters) geen probleem, storing op om het even welke andere frequentie is dat wel. Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan data-afhankelijke verstoringen of subharmonischen van de klok, met name de tweede subharmonische: sommigen gebruiken een kristaloscillator met een frequentieverdubbelaar om een DAC-klok te maken, dat kun je bij een DSD-DAC/sigma-delta DAC beter niet doen vanwege de subharmonische die je dan krijgt.

De reden dat exacte veelvouden van de klokfrequentie geen kwaad kunnen, is dat het spectrum van het DSD-signaal zich (zoals elk digitaal signaal) herhaalt rond elk geheel veelvoud van de klokfrequentie. Als je de boel een beetje in amplitude of fase moduleert met een veelvoud van de klokfrequentie, krijg je een som van een veelvoud van de klokfrequentie verschoven kopieën van het spectrum, maar dat verandert dus eigenlijk niks.

Overigens zegt dit helemaal niets over de optimale ontkoppeling.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Uiteraard zegt dat niks, dat zei ik :D Optimale voedingsontkoppeling is echt een verhaal apart ver buiten het bestek van dit leuke experiment.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ja zo zie ik het ook.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

jeroen_d schreef: vr 04 nov 2022, 19:36
SSassen schreef: do 03 nov 2022, 11:45
jeroen_d schreef: do 03 nov 2022, 11:34
Helemaal niet dramatisch, integendeel. Nette tantaal polymeren, gezien de specs van de gekozen component gaat een 100nF daar niet veel aan toevoegen behalve overbodig soldeerwerk.
Het gaat om de HF impedantie en die wordt o.a. bepaald door de zelfinductie en het omsloten lusoppervlak van de printsporen. Een MLCC direct vanaf de + naar de groundplane is hier superieur aan welke andere oplossing dan ook.
Dat gebeurt hier ook, direct van de + van het IC naar groundplane met een via. Staat los van tantaal polymeer vs nog een extra MLCC 100nF eroverheen. De zelfinductie van de tantaalpolymeer vormt geen probleem. Minimale impedantie ligt rond 10MHz. Capaciteit is daar nog 10uF. Dus die 100nF voegt niks toe. Tenzij je nog wat voor gigahertz instraling wil dempen. Lijkt me zinloos, daar zal het weerstandsnetwerk an sich veel meer last van hebben.

Kortom, ik heb op zich best vertrouwen in de huidige opzet. Het kan vast beter, maar dat zou meer iets zijn voor een professionele doorontwikkeling. Eerst maar eens kijken hoe het klinkt straks.
Je maakt hier een heleboel foute aannames, maar ik begrijp dat de discussie hier niet over ontkoppeling gaat en routing, dus laten we deze discussie voorlopig maar even in koelkast zetten, eerst eens kijken wat hieruit komt, want ik zie nog meer hobbels op de weg.
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door SSassen »

P.s. vanwaar de trafo op de uitgang? Een nette opamp is hier beter op z'n plaats omdat dit voor isolatie van de uitgang zorgt. Nu wordt de uitgang belast en/of zijn frequentie karakteristiek beïnvloed naar ratio van de capaciteit van de kabels en ingangsimpedantie van de voor/eindversterker waarop deze DAC wordt aangesloten en dat lijkt mij niet wenselijk.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Omdat het beter klinkt volgens de ontwerpers, die ook de originele opamp implementatie hebben geprobeerd. De trafo is tegelijk uitgangsfilter, samen met de 2,2nF Wima.

De uitgangsimpedantie wordt inderdaad geoptimaliseerd voor de gekozen trafo. Door deze voor te belasten met een 7k15 weerstand kan er in principe elke versterker met een ingangsimpedantie van 20k of hoger op worden aangesloten. In het geval van een versterker met ingang 10k kan je de weerstand verhogen of weglaten.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

De less is more opzet spreekt me wel aan, met Roon en HQ player als bron voor de DSD ben je hiermee klaar, ben benieuwd naar de klank! De Merging dacs doen het echter ook zeer fraai, is een compleet plug and play product, en veel meer universeel inzetbaar.

Als je deze zuivere DSD dac als kant en klaar product zou willen aanbieden, zal de prijs echter ook een veelvoud moeten zijn van de materiaal kosten, ben benieuwd hoever een Hapi + Grimm en deze dan nog uit elkaar liggen qua prijs.

Hoe dan ook, dit zijn leuke projecten, gaat zeer leerzaam zijn weer! Wie weet wat hier nog uit te halen is met component optimalisatie etc.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik vond het leuk om weer eens wat zelf te bouwen. Als je dit kant-en-klaar wilt kopen, is het beter bijvoorbeeld een Holo Audio Spring aan te schaffen.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15776.html om mee te beginnen

en als je er het geld voor over hebt schijnt de Holo Audio May nog beter te zijn.
https://www.audiophonics.fr/en/dac-with ... 15777.html

Zelfbouw maakt het mogelijk om naar meerkanaals te gaan. Ik zie geen kant-en-klaar discrete en ook goed metende dsd dacs op de markt van meer dan 2 kanalen. Ik denk dat het ook wel een uitdaging is om dit goed te doen eerlijk gezegd.
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14139
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Walt »

Bedankt voor de links, ik wist niet dat dit concept al commercieel verkrijgbaar was, de prijzen bevestigen wel mijn vermoeden, dat kant en klaar niet echt goedkoop zou zijn.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

De printjes zijn binnen, ik kan aan de slag! Uitgangstrafo's zal helaas nog wel even duren.
Bijlagen
PCB_DSCv2.6.2.jpg
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Ik heb zojuist de eerste 8 weerstanden gesoldeerd, uit de hand. Is effe inkomen. De kunst is zo weinig mogelijk soldeer. Als mensen nog tips hebben...
Bijlagen
de eerste weerstanden.jpg
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Fedde »

Lastig werkje hoor. Hopelijk komt er ooit een group buy met SMD placement. Zou het mogelijk zijn om 8x PCM naar DSD in een FPGA te proppen? Dan zou je een mooie multi channel oplossing kunnen maken, vanuit gaande dat de stereo al goed klinkt natuurlijk...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

jeroen_d schreef: za 05 nov 2022, 20:12
Ik heb zojuist de eerste 8 weerstanden gesoldeerd, uit de hand. Is effe inkomen. De kunst is zo weinig mogelijk soldeer. Als mensen nog tips hebben...
En zo daarom ook dun mogelijk! Ik gebruik zelf 0,35mm. En vanaf het pad onder de componenten laten vloeien. Dacht trouwens dat je MELF weerstandjes zou gaan gebruiken?
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: zuivere DSD dac

Bericht door jeroen_d »

Dank voor de tip.

Ik twijfel trouwens of ik de juiste weerstanden heb ontvangen. Deze zien er uit als normale dunne film metaalweerstanden, terwijl ik TaNFilm ® PFC exemplaren had besteld. Die moeten er blauwachtig uitzien, zonder codering. Ik heb dus een bericht naar Mouser gestuurd en ga pas verder als ik zeker ben.
Bijlagen
TaNFilm ® PFC.png
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

TaNFilm ??? Ga je er mee op zee? :D Ja, nu snap ik wel dat je duur uit was.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

jeroen_d schreef: za 05 nov 2022, 20:12
Als mensen nog tips hebben...
Ik heb nog nooit een TaN-weerstand van dichtbij gezien, maar bij gewone dunne-filmweerstanden: vooral je bout niet te heet instellen en niet al te hard op de weerstand drukken. Ik heb een paar keer meegemaakt dat een weerstand met 0,1 % tolerantie na montage de dubbele waarde had...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: zuivere DSD dac

Bericht door Pjotr »

Neu...... het dubbele? Met 1206? Maar het klopt wel dat de overgang tussen weerstandselement en soldeeraanhechtig vrij fragiel is. Dat is het bij dikke film ook al wel, maar echt veel minder.
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: zuivere DSD dac

Bericht door MarcelvdG »

Meestal 0805, maar mijn bout stond echt veel te heet.
Plaats reactie