miniDSP flex

Actieve filters, DSP, MFB / servo controlled.

Moderator: Beheerdersteam

Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Ik probeer een middenweg te bewandelen. Ik geloof in het nut van (goede) metingen en begrijp graag wat er allemaal in de audio componenten gebeurt. Aan de andere kant vind ik (goed) luisteren ook belangrijk en probeer ik open te staan voor nieuwe theorieën en tweaks.

Ik heb het afgelopen jaar veel experimenten met jitter en/of PC ruis reducties gedaan en tot de conclusie gekomen dat in elk geval in meerdere hardware setups dit nog steeds een flink topic is. En mijn geluid hier is er significant door verbeterd.

Maar nu weer terug naar de Flex. Moeten we ons nog zorgen maken over de flinke IMD die gemeten is? Ik vraag me af waar die vandaan komt? Als het door de Async resampler komt dan moet het op de loopback zichtbaar zijn. Bijvoorbeeld met een multitone test zoals bij ASR gedaan is.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Ach, het gaat hier over USB Audio class-2 zoals ontwikkeld door XMos en Thesycon. Dat begint langzamerhand nu de high end standaard te worden. Dat loopt prima op Mac, PC, IMac en laptop. Ja zelfs op een 12 jaar oude laptop onder W7 probleemloos na de Thesycon Class-2 driver geïnstalleerd te hebben. Alleen bij Satefan wil het niet op zijn Berry. Naar het lijkt vanwege een brakke implementatie. Of dat hardware is of software moet je dan nader bekijken. Maar om dat nu aan jitter te gaan toeschrijven?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Pjotr schreef: ma 22 aug 2022, 8:47
Ach, het gaat hier over USB Audio class-2 zoals ontwikkeld door XMos en Thesycon. Dat begint langzamerhand nu de high end standaard te worden. Dat loopt prima op Mac, PC, IMac en laptop. Ja zelfs op een 12 jaar oude laptop onder W7 probleemloos na de Thesycon Class-2 driver geïnstalleerd te hebben. Alleen bij Satefan wil het niet op zijn Berry. Naar het lijkt vanwege een brakke implementatie. Of dat hardware is of software moet je dan nader bekijken. Maar om dat nu aan jitter te gaan toeschrijven?
Hier lopen wat dingen door elkaar. De Framboos speelt via Coax op de MiniDSP niet via USB (want dat heb ik nog niet voor elkaar gekregen). Dat klinkt erg plat allemaal. Dit lijkt aan instellingen in Volumio te liggen. Daar ben ik nog mee aan de slag.

Via USB (via de Mac) klinkt de Flex erg goed. Het lijkt ook stabiel nu. Ik gebruik een USB hub omdat mijn Mac alleen USB-C aansluitingen heeft. Ik heb er 2 en afhankelijk van waar ik ze laat slingeren gebruik ik 1 van de 2. Ik kan eens kijken of 1 van deze de bron van ellende is.

Satefan
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Er zijn conversieplugjes van C naar A. Daar zit geen HW in. Alhoewel op de Mac weet je het nooit. Volgens mij heeft de iBook ook een optische out via een combi 3,5mm. Zou je ook kunnen proberen ter vergelijk en of het dan ook zo plat klinkt.
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

OWC schreef: zo 21 aug 2022, 0:04
satefan schreef: za 20 aug 2022, 23:25
Okay. Zoals ik het begrijp is de rpi niet
In staat om over zn eigen usb poorten audio te veeturen. Maar ik heb t graag fout!
ja, hoor dat is helemaal geen probleem. Zo even uit het heeft heeft de Rasp 4 sowieso USB3 aan boord, dus bandbreedte zat.

Je moet wel even checken of er drivers voor zijn ivm compatibility, hoewel dat tegenwoordig ook minder een issue is.
Google is your friend zou ik zeggen, hier even een quick idee van een Behringer;

https://youtu.be/PrA4rtC0RYo

Een Focusrite Scarlett 2i2 schijnt ook te werken;
https://forums.raspberrypi.com/viewtopi ... 8&t=125650
https://www.reddit.com/r/raspberry_pi/c ... 2i2_audio/

Bij Rasp Pi's moet je echter soms wel even wat deepdiving doen, maar voor zover ik weet zou elke "class compliant" USB audio interface moeten werken. (er zullen altijd hier en daar uitzonderingen zijn).

CamillaDSP schijnt op de raspberry pi te werken, en bijvoorbeeld ook Pulseaudio Crossover Rack.
I stand corrected Bart. Je hebt 100% gelijk.

Zojuist de proef gewoon maar op de som genomen en de MiniDSP Flex op de RPI aangesloten via USB. Vervolgens kun je in Volumio keurig de Flex kiezen als output device (mits je I2S Dac uitschakelt).

Klinkt net zo prima (zo snel te horen) als via de Mac (logisch want is ook USB). Deze opstelling is wat makkelijker omdat deze permanent is.

Groet,

Satefan
Gebruikersavatar
kuiperik
Berichten: 502
Lid geworden op: vr 05 nov 2004, 17:52
Locatie: Omg. Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door kuiperik »

jeroen_d schreef: do 18 aug 2022, 0:44
Het is een erg mooi apparaat. Ik speel met de gebalanceerde versie op een purifi versterker. Dit is voor 99% van dit forum schat ik echt wel kwaliteit genoeg.

Als ik HQPlayer eerst laat upsamplen naar de native 96kHz van de Flex wordt het zelfs nog een stukje lekkerder.

Het apparaat is ook absoluut stil met muziek op pauze. Met oor in de tweeter kan ik niet zeggen of de versterker aan staat.
Vanuit info Andre uiteindelijk op dit topic uitgekomen. Mooi te lezen Jeroen dat jij goede ervaringen met deze minidsp hebt. Hiermee zou het dus een goed alternatief zijn als dac en voorversterker en tevens de filtering kunnen verzorgen. Goede USB bron erop en je bent klaar.

Hoe zie jij op basis van jou ervaring deze minidsp in vergelijking met een Hypex Fusionamp?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

kuiperik schreef: vr 04 nov 2022, 8:46
jeroen_d schreef: do 18 aug 2022, 0:44
Het is een erg mooi apparaat. Ik speel met de gebalanceerde versie op een purifi versterker. Dit is voor 99% van dit forum schat ik echt wel kwaliteit genoeg.

Als ik HQPlayer eerst laat upsamplen naar de native 96kHz van de Flex wordt het zelfs nog een stukje lekkerder.

Het apparaat is ook absoluut stil met muziek op pauze. Met oor in de tweeter kan ik niet zeggen of de versterker aan staat.
Vanuit info Andre uiteindelijk op dit topic uitgekomen. Mooi te lezen Jeroen dat jij goede ervaringen met deze minidsp hebt. Hiermee zou het dus een goed alternatief zijn als dac en voorversterker en tevens de filtering kunnen verzorgen. Goede USB bron erop en je bent klaar.

Hoe zie jij op basis van jou ervaring deze minidsp in vergelijking met een Hypex Fusionamp?
Ik heb zowel de 8 kanaals als de balanced 4 kanaals. De Flex werkt prima, stabiel en het gebruikersgemak vind ik wat beter dan de FusionAMP. Vooral de gezinsleden zijn er blij mee. Makkelijk te bedienen en het display is handig (heb je ook voor de FusionAMP tegenwoordig begrijp ik). Zoals Jeroen aangaf, de geluidskwaliteit is meer dan voldoende voor het gros van de gebruikers.

De 4 kanaals balanced ga ik overigens verkopen - die staat werkeloos in de kast. Ik maak even een verkoop-topic aan van t weekend.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Mijn ervaring met hypex dsp is vooral die met dlcp. Daar gaat de flex aan voorbij. Een marginaal betere geluidskwaliteit, wel flink betere SNR.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Satefan, heb je het geluid van de 8 kanaals Flex ook 1:1 vergeleken met je Fusion amps?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

Fedde schreef: vr 04 nov 2022, 21:52
Satefan, heb je het geluid van de 8 kanaals Flex ook 1:1 vergeleken met je Fusion amps?
Nee, niet 1:1 of in een blinde test. De DAC in de Flex Eight is overigens een andere dan in de balanced versie (ESS Chip). Een ander voordeel van de MiniDSP is de XMOS USB ondersteuning. Je kunt het verschil (minder jitter) goed horen ten opzichte van een coax/toslink aansluiting. Mij is nog niet het gevoel bekropen dat ik de FusionAMP DAC beter vond klinken (zeker met de USB optie niet).

groet,

Satefan
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: miniDSP flex

Bericht door FR_Aad »

Ik was niet op zoek naar zoiets. Maar je zou bijna interesse krijgen. :-)
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Wat mij opvalt in de specs van de Fusion dsp, is dat die niet veel afwijken van de technisch verouderde DLCP (DLCP zelf nog een tikkie beter). Ik denk dat het verstandig zou zijn als Hypex niet al te lang wacht met de volgende generatie voor de dsp bordjes.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Zou wel kunnen kloppen. Volgens mij zitten daar nog steeds de fixed point audio DSP chips in van AD.
gnl1
Berichten: 51
Lid geworden op: di 31 dec 2019, 16:34

Re: miniDSP flex

Bericht door gnl1 »

Uit de datasheet van de MP DSP van de FusionAmp:
Chip specification
DSP: ADAU1450
ADC: AK5554
DAC: AK4454
SRC: SRC4382
Headroom.JPG
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20398
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: miniDSP flex

Bericht door Shadow »

De dac zal het probleem niet zijn iig.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Ik dacht eigenlijk dat de nieuwe AKM serie beter zou zijn, maar AK4454VN heeft dezelfde specs. Je zou nog naar de AK4458VN kunnen en twee uitgangen samen nemen. Of naar AK4499EXEQ, maar dan wordt het flink duurder en groter...
Laatst gewijzigd door Fedde op zo 06 nov 2022, 10:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Of een ESS DAC er in stoppen natuurlijk...
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Fedde schreef: zo 06 nov 2022, 10:00
Of een ESS DAC er in stoppen natuurlijk...
Dat is een smaakkwestie........ En hebben ze die IM hobbel nou al opgelost daar?
Fedde
Berichten: 406
Lid geworden op: vr 08 okt 2004, 22:16
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door Fedde »

Volgens mij is daar wel wat omheen te werken. OktoDAC 8 PRO heeft een ES9028 en heeft er geen last van. Sommigen zeggen dat ESS wat brighter en onnatuurlijker kan klinken dan AKM. Maar met een goede implementatie moet met beiden wat moois te maken zijn. Ik vond de OktoDAC in elk geval mooi klinken in combinatie met PC DSP filtering.
Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12869
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: miniDSP flex

Bericht door jeroen_d »

Het is wel behoorlijk off topic om dieper in te gaan op ESS, maar hadden jullie dit al gelezen?
https://www.audiosciencereview.com/foru ... tion.5752/
Het lijkt erop dat het komt door een fout in de datasheet. Als de DAC fabrikant bekend is met deze omissie, is er eenvoudig omheen te werken.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: miniDSP flex

Bericht door Pjotr »

Niet helemaal OT, MiniDSP was altijd fan van AKM! Daar kwam een knik in door de brand bij AKM. In mijn huidige MiniDSP HD zitten nu TI codecs.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: miniDSP flex

Bericht door TabCam »

satefan schreef: za 05 nov 2022, 10:19
Fedde schreef: vr 04 nov 2022, 21:52
Satefan, heb je het geluid van de 8 kanaals Flex ook 1:1 vergeleken met je Fusion amps?
Nee, niet 1:1 of in een blinde test. De DAC in de Flex Eight is overigens een andere dan in de balanced versie (ESS Chip). Een ander voordeel van de MiniDSP is de XMOS USB ondersteuning. Je kunt het verschil (minder jitter) goed horen ten opzichte van een coax/toslink aansluiting. Mij is nog niet het gevoel bekropen dat ik de FusionAMP DAC beter vond klinken (zeker met de USB optie niet).

groet,

Satefan
Dank voor het delen van deze observatie. Ik speelde altijd vie Bluesound Node 2 maar meen toch een best groot verschil te horen nu ik via laptop speel. Blijft voor mij de vraag, is dat dan het O.S./de laptop of de USB-verbinding die het verschil maakt :think: ?
Gebruikersavatar
satefan
Berichten: 4124
Lid geworden op: za 30 jan 2010, 20:11
Locatie: Lelystad

Re: miniDSP flex

Bericht door satefan »

TabCam schreef: ma 23 jan 2023, 0:25
satefan schreef: za 05 nov 2022, 10:19
Fedde schreef: vr 04 nov 2022, 21:52
Satefan, heb je het geluid van de 8 kanaals Flex ook 1:1 vergeleken met je Fusion amps?
Nee, niet 1:1 of in een blinde test. De DAC in de Flex Eight is overigens een andere dan in de balanced versie (ESS Chip). Een ander voordeel van de MiniDSP is de XMOS USB ondersteuning. Je kunt het verschil (minder jitter) goed horen ten opzichte van een coax/toslink aansluiting. Mij is nog niet het gevoel bekropen dat ik de FusionAMP DAC beter vond klinken (zeker met de USB optie niet).

groet,

Satefan
Dank voor het delen van deze observatie. Ik speelde altijd vie Bluesound Node 2 maar meen toch een best groot verschil te horen nu ik via laptop speel. Blijft voor mij de vraag, is dat dan het O.S./de laptop of de USB-verbinding die het verschil maakt :think: ?
Had je de Bluesound (ook) via USB aangesloten? Welke speler gebruikte je op de laptop? Was de samplerate & bitdiepte gelijk op de Bluesound en de laptop?

Ik had een tijd terug de Flex via USB aangesloten op een RPi met Volumio. Klonk nergens naar. Zo plat als een dubbeltje. Blijkt dat je alle playback instellingen (samplerate, bitdiepte en volumeregeling) allemaal uit moet zetten (in Volumio). Toen klonk het weer zoals het hoorde.

Satefan
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: miniDSP fl

Bericht door TabCam »

satefan schreef: ma 23 jan 2023, 8:09
TabCam schreef: ma 23 jan 2023, 0:25
satefan schreef: za 05 nov 2022, 10:19


Nee, niet 1:1 of in een blinde test. De DAC in de Flex Eight is overigens een andere dan in de balanced versie (ESS Chip). Een ander voordeel van de MiniDSP is de XMOS USB ondersteuning. Je kunt het verschil (minder jitter) goed horen ten opzichte van een coax/toslink aansluiting. Mij is nog niet het gevoel bekropen dat ik de FusionAMP DAC beter vond klinken (zeker met de USB optie niet).

groet,

Satefan
Dank voor het delen van deze observatie. Ik speelde altijd vie Bluesound Node 2 maar meen toch een best groot verschil te horen nu ik via laptop speel. Blijft voor mij de vraag, is dat dan het O.S./de laptop of de USB-verbinding die het verschil maakt :think: ?
Had je de Bluesound (ook) via USB aangesloten? Welke speler gebruikte je op de laptop? Was de samplerate & bitdiepte gelijk op de Bluesound en de laptop?

Ik had een tijd terug de Flex via USB aangesloten op een RPi met Volumio. Klonk nergens naar. Zo plat als een dubbeltje. Blijkt dat je alle playback instellingen (samplerate, bitdiepte en volumeregeling) allemaal uit moet zetten (in Volumio). Toen klonk het weer zoals het hoorde.

Satefan
De BlueSound Node N130 heeft wel USB input en output, de 2i alleen input voor zover ik weet. Heb even gecheckt maar het klinkt ook harder dus wie weet. Windows speelt tegenwoordig niet bitperfect, de BlueSound als het goed is wel. Volumeregeling staat in beide gevallen op max.
TabCam
Berichten: 205
Lid geworden op: di 28 jan 2020, 14:18
Locatie: 't Oostn van Twente

Re: miniDSP flex

Bericht door TabCam »

Meen wel verschil in helderheid te kunnen horen tussen usb en coax met hetzelfde apparaat. Of het tussen mijn oren zit moet ik eens laten vaststellen door iemand anders want zelf DBX lukt me niet :sure: .
Plaats reactie

Terug naar “Actieve Luidsprekerelektronica”