miniDSP flex
Moderator: Beheerdersteam
miniDSP flex
Nog niet veel gezien hier over dit nieuwe apparaat van miniDSP.
De metingen zijn zeer veelbelovend. Een high end DSP DAC voor een low end prijs.
Ook de jitter is zeer laag!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dsp.30804/
Heeft iemand hem al eens getest in een high end setup?
De metingen zijn zeer veelbelovend. Een high end DSP DAC voor een low end prijs.
Ook de jitter is zeer laag!
https://www.audiosciencereview.com/foru ... dsp.30804/
Heeft iemand hem al eens getest in een high end setup?
Re: miniDSP flex
Er zit een hoop dna van de SHD in en die was al goed...deze blijkbaar nog beter... 
Re: miniDSP flex
Had hem ook al gezien! Ziet er goed uit. Alleen ook beperkt tot 4 uitgangen, dussss....... geen stereo X-over + subwoofer. Of het een of het ander. En hier in euri 2 zo duur 
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Voor 500 899 euro zie ik de low end prijs niet.
Een DCX2496 heeft nagenoeg dezelfde performance. Met een CS5381/AK5393 ADC en AK4393 DAC. Heeft daarnaast nog de mogelijkheid om componenten te tweaken (er zijn kits te koop) en kost de helft.
Is wel minder all-in-one solution (wat niks met de high end performance te maken heeft natuurlijk), maar heeft wel meer uitgangen.
Hij heeft wel ook een digitale ingang.
Als ik de handleiding begrijp heeft deze minidsp wel Bluetooth maar geen streaming over wifi. Beetje gemiste kans. Houd er rekening mee dat de performance via Bluetooth significant slechter is. Ook heeft hij wel mogelijkheid om FIR filters in te stellen, hoewel dat een beetje aan het einde van de handleiding wordt besproken.
Voor de handige harry en minder luie mensen onder ons valt natuurlijk iets moois neer te zetten met een minipc en een externe (of interne) geluidskaart.
Of twee geluidskaarten mocht je meer kanalen nodig hebben. Streaming ed is dan uiteraard allemaal mogelijk. Veel mensen gebruiken dat inmiddels ook direct als bron (dus geen inputs nodig). FIR filters zijn ook allemaal mogelijk.
Dezelfde performance is ook zeker te behalen.
Dat zou zelfs met een raspberry pi kunnen, hoewel die op dit moment zeer moeilijk te krijgen zijn.
Om het allemaal maar weer even in perspectief te zien. Er zijn meer wegen naar Rome.
Geen ervaring met dit minidsp product.
Op papier ziet het er prima uit, dus komt het uiteindelijk neer op gebruikers ervaring, service en betrouwbaarheid.
Wat persoonlijk en professioneel niet al te best was met minidsp, maar er zijn uitzonderingen.
Edit: nog vergeten toe te voegen. Er zijn overigens ook versterkers met geïntegreerde (DIRAC) dsp en een uitgang naar 1 of meerdere versterkers.
Een DCX2496 heeft nagenoeg dezelfde performance. Met een CS5381/AK5393 ADC en AK4393 DAC. Heeft daarnaast nog de mogelijkheid om componenten te tweaken (er zijn kits te koop) en kost de helft.
Is wel minder all-in-one solution (wat niks met de high end performance te maken heeft natuurlijk), maar heeft wel meer uitgangen.
Hij heeft wel ook een digitale ingang.
Als ik de handleiding begrijp heeft deze minidsp wel Bluetooth maar geen streaming over wifi. Beetje gemiste kans. Houd er rekening mee dat de performance via Bluetooth significant slechter is. Ook heeft hij wel mogelijkheid om FIR filters in te stellen, hoewel dat een beetje aan het einde van de handleiding wordt besproken.
Voor de handige harry en minder luie mensen onder ons valt natuurlijk iets moois neer te zetten met een minipc en een externe (of interne) geluidskaart.
Of twee geluidskaarten mocht je meer kanalen nodig hebben. Streaming ed is dan uiteraard allemaal mogelijk. Veel mensen gebruiken dat inmiddels ook direct als bron (dus geen inputs nodig). FIR filters zijn ook allemaal mogelijk.
Dezelfde performance is ook zeker te behalen.
Dat zou zelfs met een raspberry pi kunnen, hoewel die op dit moment zeer moeilijk te krijgen zijn.
Om het allemaal maar weer even in perspectief te zien. Er zijn meer wegen naar Rome.
Geen ervaring met dit minidsp product.
Op papier ziet het er prima uit, dus komt het uiteindelijk neer op gebruikers ervaring, service en betrouwbaarheid.
Wat persoonlijk en professioneel niet al te best was met minidsp, maar er zijn uitzonderingen.
Edit: nog vergeten toe te voegen. Er zijn overigens ook versterkers met geïntegreerde (DIRAC) dsp en een uitgang naar 1 of meerdere versterkers.
Laatst gewijzigd door OWC op do 05 mei 2022, 13:57, 3 keer totaal gewijzigd.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Het idee achter 4 uitgangen is denk ik dat mensen hun huidige passieve speakers kunnen blijven gebruiken.
Dus 2 voor stereo, zijn er nog twee over voor de subs. Gooi je wel twee DSP kanalen weg voor enkel een simpel highpass filtertje. Uiteraard valt er meer te corrigeren, maar in de praktijk doen mensen dat maar zeer zelden.
Overigens is de gevoeligheid van het gehoor onder 100Hz en tevens de gevoeligheid van de meeste subs zoveel lager, dat je met een stuk mindere SNR prima uit de voeten kunt.
Voor de subs zou dus een DSP volstaan die wat simpeler is.
Re: miniDSP flex
Dat is een mooi perspectief Bart
B.t.w. Ik zie prijzen van 899 euries als ik rond kijk. Waar zie jij 500 euries?
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
In de audioscience review staat het bedrag in dollars. Dat bedrag heb ik overgenomen.
Blijkbaar is deze DSP binnen EU een stuk duurder en verdampt er ergens ruim 400 euro.
Blijkbaar is deze DSP binnen EU een stuk duurder en verdampt er ergens ruim 400 euro.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
in USD is de prijs ex-fabriek iets meer dan de helft van de prijs van een SHD Studio. die laatste kost in NL €1070.
maar volume leveringen via dealers is nog niet aan de orde (ondanks dat audiophonics al wel optimistisch heeft staan dat ze m over 2 weken hebben)
maar volume leveringen via dealers is nog niet aan de orde (ondanks dat audiophonics al wel optimistisch heeft staan dat ze m over 2 weken hebben)
Re: miniDSP flex
Afwachten dan maar...... Zie dat die ouwe DCX2496 die Bart noemde nu voor rond de 250 gaat. Is niet helemaal het zelfde maar qua performance beslist een goed ding.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Sorry, dan hebben ze de distributie toch wel zeer slecht in elkaar.Henkjan schreef: ↑do 05 mei 2022, 14:01in USD is de prijs ex-fabriek iets meer dan de helft van de prijs van een SHD Studio. die laatste kost in NL €1070.
maar volume leveringen via dealers is nog niet aan de orde (ondanks dat audiophonics al wel optimistisch heeft staan dat ze m over 2 weken hebben)
Als je een beetje weet hoe zulke dingen werken dan kom je echt niet op 400 euro shipping + import BTW
miniDSP bestaat inmiddels ook al iets langer dan vandaag.
leuk als er dadelijk iets mis mee is ook.....
maar ik had al aangegeven dat mijn ervaring direct met minidsp nogal wisselend is.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
Als het een onsje meer mag zijn is er voor 400-1000 euro natuurlijk nog veel meer mooi spul (incl FIR)
Alleen zonder bluetooth connectie, sja....
Alleen zonder bluetooth connectie, sja....
Re: miniDSP flex
Op audiosciencereview zie ik geen test van de dcx2496, wel van de deq2496. En die heeft een performance waar ik hard van weg loop, dan kijk ik niet eens meer naar de prijs.
Re: miniDSP flex
Wel jammer dat het inderdaad 899,- is voor de gebalanceerde versie. Niet meer echt low end maar dan nog steeds zeer goed voor de prijs.
2.2 qua uitgangen is prima voor mij persoonlijk. Ik vind nog altijd dat passief gefilterd midhoog mooier klinkt.
2.2 qua uitgangen is prima voor mij persoonlijk. Ik vind nog altijd dat passief gefilterd midhoog mooier klinkt.
Re: miniDSP flex
Ben ik roerend met je eens. Maar je zit dan nog steeds dat het mid/hoog op zich wel weer digitaal HP gefilterd is t.o.v. het laag. En hoe verder de filter frequentie af staat van de samplefrequentie (of beter hoe groter de verhouding is) des te lastiger wordt het om een nauwkeurig IIR filter te maken. Aan de andere kant zou een 2.2 opzet w.m.b. wel goed kunnen met een passief mid/hoog X-over filter. Je hebt dan altijd nog de DSP om de onvolkomenheden van het PF te corrigeren zonder dat het karakteristieke van het PF verloren gaat.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
daarvoor hebben ze double precision uitgevonden.
In de praktijk valt het reuze mee tenzij je grote Q-factor gaat gebruiken (boven de 3 ofzo).
In de praktijk valt het reuze mee tenzij je grote Q-factor gaat gebruiken (boven de 3 ofzo).
Re: miniDSP flex
Leuk apparaat, het is dat ik net een SHD aangeschaft heb anders had deze Flex een goede kandidaat geweest.
Re: miniDSP flex
Zat ik ook al naar te kijken. Dit lijkt het zelfde maar dan zonder streamer. Werkt die SHD een beetje vlotjes met Volumio? Ik heb begrepen dat het een aangepaste versie is en Tidal en Qobus integratie niet zo soepeltjes lopen.
Re: miniDSP flex
Sorry, geen ervaring met de ingebouwde streamer, gebruik de SHD enkel om het laag van de C1's te ontdoen van wat vervelende room modes.
- OWC
- Ook commercieel actief
- Berichten: 3854
- Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
http://www.earlevel.com/main/2003/02/28/biquads/
https://www.ranecommercial.com/legacy/note157.html
Het is idd geen probleem (zoals ik al ook zei), maar je krijgt op een gegeven moment afwijkingen enzo
Met FIR heb je dan weer een berg meer taps nodig om het in het laag een beetje goed te krijgen.
Een beetje afhankelijk van het window type, maar een highpass rond de 100Hz red je het niet met 1024 taps op 48kHz, terwijl 1kHz nog wel kan met 128 taps.
Dus het lijkt idd een beetje door elkaar gehaald te zijn.
edit; bericht is weg, maar alsnog laat ik de uitleg staan.
https://www.ranecommercial.com/legacy/note157.html
Het is idd geen probleem (zoals ik al ook zei), maar je krijgt op een gegeven moment afwijkingen enzo
Met FIR heb je dan weer een berg meer taps nodig om het in het laag een beetje goed te krijgen.
Een beetje afhankelijk van het window type, maar een highpass rond de 100Hz red je het niet met 1024 taps op 48kHz, terwijl 1kHz nog wel kan met 128 taps.
Dus het lijkt idd een beetje door elkaar gehaald te zijn.
edit; bericht is weg, maar alsnog laat ik de uitleg staan.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33819
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: miniDSP flex
qobuz ging wwel, maar op een bepaald moment waren er wel wat issues met Tidal. zouden na de jongste update opgelost moeten zijn.
Zelf gebruik ik Volumio alleen om er squeezelite mee op te starten zodat ik gewoon LMS kan gebruiken (LMS draait ook prima op die nanoPi, zo stond het bijvoorbeeld op de miniDSP demo op t DAE, alles in de SHD zonder externe server, Qobuz ook via LMS/Volumio, Tidal doe ik niet aan )
