Vandaag voor het eerst met set aangesloten.
Als volgt:
Denon pma s1
Denon Da s1
Denon au s1
Kenwood l07d
Jmlab electra 905
Bluesound node
Net even de balans regeling geprobeerd, echter merk ik het volgende op:
Balans regeling helemaal naar rechts:
Rechter speaker speelt, linker stil.
Balans regeling helemaal naar links:
Linker speaker speelt, maar rechts ook.
Is dit gewoon een potmeter die niet meer lekker is of kan dit ook iets anders zijn?
Alvast bedankt voor de hulp
Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Moderator: Beheerdersteam
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
- Berichten: 8790
- Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
- Locatie: Bergen op Zoom
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Links lekt door naar rechts indien rechts ook meespeelt zonder dat het rechter kanaal van de bron is aangesloten. Anders kan het inderdaad komen door een versleten/vervuilde potmeter.
Dan "lekt" dus rechts door naar rechts, of wordt gewoon minder goed gedempt.
Dan "lekt" dus rechts door naar rechts, of wordt gewoon minder goed gedempt.
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Heb je de balansregeling zelf gebouwd?
en wat voor pot heb je gebruikt?
Is dat een logaritmische pot of lineair?
en wat voor pot heb je gebruikt?
Is dat een logaritmische pot of lineair?
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
De Denon PMA S1 is een geïntrigeerde versterker, met balans regelaar dus.
Beste zou zijn deze (de balanspotentiometer, dus) te demonteren, te reinigen en weer terug plaatsen.
Beter nog is om deze te vervangen, maar het zal lastig kunnen zijn een vervanger te vinden.
Grote kans dat daarvoor de halve versterker uit elkaar moet...
Zou het eerst proberen met een pufje contact spray.
Beste zou zijn deze (de balanspotentiometer, dus) te demonteren, te reinigen en weer terug plaatsen.
Beter nog is om deze te vervangen, maar het zal lastig kunnen zijn een vervanger te vinden.
Grote kans dat daarvoor de halve versterker uit elkaar moet...
Zou het eerst proberen met een pufje contact spray.
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Tenzij je regelmatig uiterst links of uiterst rechts luistert lijkt mij dit nou niet een probleem. Meeste mensen gebruiken hem "ongeveer" in de middenstand. Hebben veel balansregelaars. De meesten dempen hooguit 6dB - 12 dB in de uiterste standen. Of is het in de middenstand niet goed? Dan is er wellicht iets niet in orde.
- paulebappie
- Berichten: 236
- Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Volgens mij kan je dit "effect" ook krijgen als er een kant van de potmeter niet aangesloten of onderbroken is. Als de regelaar via een plugje is verbonden dan even de contacten reinigen en kijken of de soldeerverbindingen van de pinnetjes op de pcb niet "droog" zijn.
Re: Balans regeling "lekt" op andere kanaal?
Goede tips allemaal, ik ga in het weekend eens grondig kijken.
