PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Nu dringt het pas tot me door om welke woofet dit gaat. Die heb ik zelf ook nog liggen. En ja, dat is een probleem van de woofer. Resonantie van de koppeling van de papieren konus met de rolrand. Mijn MR13P heeft het ook.

Negeren dus.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Helder!
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Het laatste filter in elkaar geflanst, direct weerstand voor de tweeter vergroot naar 3,4.

Het meet zo, woofer valt niet af volgens sim, met extra weerstand komt tweeter heel goed in de buurt.
meting filter 4.1.png
Ik frommel het altijd zo aan elkaar... hoe doen jullie dat?
filter 4.1 foto.jpg
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door dre »

Wago 221:werkt perfect!
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Plankje met messing spijkertjes. Daarop solderen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Goede tips, daar kan ik wat mee.

Ik probeer vanavond een ander filter te maken, ik heb geen grotere spoel voor het laag liggen dat in deze opzet een werkbaar alternatief is helaas.

Btw, is het mogelijk spoelen in serie te zetten om tot een grotere waarde te komen, net als weerstanden? en werkt dat dan ook voor parallel/ kleinere waardes...
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef: wo 19 okt 2022, 10:00
... is het mogelijk spoelen in serie te zetten om tot een grotere waarde te komen, net als weerstanden? en werkt dat dan ook voor parallel/ kleinere waardes...
jazeker. wel ff opletten op de Rdc, die telt ook op. vaak genoeg zo gedaan in een proeffilter, zeker bij grotere waarden waar ik niet altijd voldoende in de grabbelbak heb liggen
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Barry2001 »

Douwe84 schreef: di 18 okt 2022, 20:16

Ik frommel het altijd zo aan elkaar... hoe doen jullie dat?
Of hiermee Pak er zo 1 hoor, is overal te koop. Kun je eventueel met een dremel oid nog printbanen in frezen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef: wo 19 okt 2022, 11:06

jazeker. wel ff opletten op de Rdc, die telt ook op. vaak genoeg zo gedaan in een proeffilter, zeker bij grotere waarden waar ik niet altijd voldoende in de grabbelbak heb liggen
Juist, dure grap ook als je alles steeds moet kopen :P Dan ga ik daar even mee aan de gang.

Barry2001 schreef: wo 19 okt 2022, 11:08

Of hiermee Pak er zo 1 hoor, is overal te koop. Kun je eventueel met een dremel oid nog printbanen in frezen.
Is dat niet wat Papaleo gebruikt voor zijn filters? dat il ik ook wel eens gaan doen, ipv op een plankje.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Barry2001 »

Die Leo heeft gebruikt hebben een fotogevoelige laag. Je etst dan vervolgen de delen weg waar je geen koper wilt hebben, dus tussen de banen zeg maar. Is fraaier dan de dremel natuurlijk, maar je moet er wel de spulletjes voor hebben.
Die ik noemde zijn vol koper, en ipv etsen zou je dan de banen vrij dremelen.

Of je tekent ze in een layout programmaatje en besteld de printen in China, kan ook nog. Kun je ook nog extra dik koper nemen bv voor het audiofilio sausje erover. Als je dat wilt kan ik je wel op weg helpen, doe dat tekenen wel eens vaker. Maar goed, dan ben je het stadium van experimenteren voorbij natuurlijk :D
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Ah ok.

Ik heb zelf ook kort gekeken naar een pcb tekenen, werd er niet veel wijzer van. Je hulp zou erg gewaardeerd worden!

Eerst maar eens een werkbaar filter maken :)
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Douwe84 schreef: wo 19 okt 2022, 13:22
Barry2001 schreef: wo 19 okt 2022, 11:08

Of hiermee Pak er zo 1 hoor, is overal te koop. Kun je eventueel met een dremel oid nog printbanen in frezen.
Is dat niet wat Pappaleo gebruikt voor zijn filters? dat il ik ook wel eens gaan doen, ipv op een plankje.
Jazeker, die gebruik ik. Ik gebruik geen fotogevoelige laag maar ook geen dremel.
Wat je weg zou dremelen beplak ik met 5mm brede (smalle) tape. Dan spuit ik met goedkope verf de boel zwart en haal dan de tape weer weg. Dan in het etsbad en klaar.

Het ontwerp is toch nooit verfijnd met dunne lijntjes en dan is dit een prima en snelle methode. De lay out maak ik gewoon op een papiertje. Dat is voor een tweeweg niet zo complex. klik
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Pjotr »

I.d.d. de truck van Leo is recht toe recht aan! Enige wat de Fixet niet heeft is blanke printplaat en Ferrichloride etsmiddel. Weet niet waar Leo dat printplaat koopt maar ik dacht dat Radio Twente in den Haag goedkope epoxy surplus heeft staan voor een habbekrats!

Het kan trouwens nog simpeler: De printplaat met watervaste snijfolie beplakken (eerst goed ontvetten) en daarna met een scalpeltje wegsnijden wat je geëtst wilt hebben. Zo deed ik het vaak i.g.g. Maar ook dat vind ik teveel werk en gebruik ik dat gaatjes epoxy van Rumoh (Intertechnik).
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Zelf maken heeft ook wel wat natuurlijk.. Ik wil beide toch eens gaan doen :)
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Pjotr »

Is ook leuk om te doen en het geeft een profi uiterlijk! En als je zou willen kun je het resultaat ook nog chemisch vertinnen. Wel oppassen met etsmiddel, etst ook mooie gaten in je kleding! :twisted:
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Henkjan schreef: wo 19 okt 2022, 11:06
Douwe84 schreef: wo 19 okt 2022, 10:00
... is het mogelijk spoelen in serie te zetten om tot een grotere waarde te komen, net als weerstanden? en werkt dat dan ook voor parallel/ kleinere waardes...
jazeker. wel ff opletten op de Rdc, die telt ook op. vaak genoeg zo gedaan in een proeffilter, zeker bij grotere waarden waar ik niet altijd voldoende in de grabbelbak heb liggen
Ik heb net de 1,5 rdc 1,98 vervangen voor een combi die 1,8 rdc 0,75 maakt. het verschil is inderdaad aanzienlijk!
verschil 1,5mh rdc 1,98 en 1,8mh rdc 0.75.png
Dip op crossover is wel erg fiks, daar moet ik nog wat mee denk ik. Heel gek klinkt het niet, best wat fundament voor een gesloten speaker.

nog een vraag, hoe knoop ik de nearfield het beste aan de meting, waar koppel ik die 2? Is dat bij de frequentie waar de meting start, hier 175 Hz.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Een beetje aan het prutsen geweest, filter 4.3

Dip rond crossover meet veel groter dan gesimuleerd,m dat is wel erg jammer. Ik krijg die nu niet beter, ook fase en Imp is het " net" niet. Is die IMP een probleem?

Bij de ARA gebruiken ze een serie weerstand na de cap op het laag, die helpt de imp omhoog...
SNP-SBAKIT-ARA-BAREBONE-1-BLK.jpg
Filter 4.3.png
meting filter 4.3.png
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

En nog een probeersel, deze ga ik vandaag ook proberen te maken. Dip op crossover is zo weg, die rond 3500kHz niet, onder een hoek wordt deze kleiner. bevestigd dit de suggestie van Pappaleo dat het diffractie is?
filter overzicht 4.4.png
En nog een, meer componenten, best wat duurder voor weinig gewin denk ik.
filter overzicht 4.5.png
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Henkjan »

Douwe84 schreef: do 20 okt 2022, 12:51
nog een vraag, hoe knoop ik de nearfield het beste aan de meting, waar koppel ik die 2? Is dat bij de frequentie waar de meting start, hier 175 Hz.
ik gebruik daar FRD Blender voor:
http://audio.claub.net/software/FRD_Ble ... ender.html
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

thx,

-edit, fout gemaakt

nu dit, wordt er nog niet heel gelukkig van... Ik begin ook te denken dat zonder waveguide en tweeter uit het midden een beter geheel oplevert, als die dip rond 3500 daarmee verminderd kan worden. Dat kan ik nog even simmen in Vituixcad. Een dip van 5dB lijkt me niet heel lekker, en helemaal niet 2 lak bij elkaar.

Enig idee daar over? Misschien is de waveguide gewoon niet handig in dit smalle kastje in 2 weg laag gecrosst
filter 5.2 overzicht.png
filter 5.2.png
Rick76
Berichten: 172
Lid geworden op: ma 03 dec 2018, 22:13

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Rick76 »

Als de dip bij 3500hz onder verticale hoeken veranderd, zou het dan te wijten kunnen zijn aan rand differactie van de waveguide?
Gebruikersavatar
pappaleo
Berichten: 12406
Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
Locatie: verder dan Delft of Drievliet
Contacteer:

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door pappaleo »

Douwe84 schreef: do 20 okt 2022, 14:51
...die rond 3500kHz niet, onder een hoek wordt deze kleiner. bevestigd dit de suggestie van Pappaleo dat het diffractie is?...
Alleen als je werkelijk onder hoeken meet en ziet dat de dip minder wordt, dan wel verschuift.

Met alleen simulatie blijft het gissen.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Hij verandert in de metingen, zal proberen vandaag een setje metingen te doen. Ook verticaal, voor de beeldvorming.

Eigenlijk verwacht ik dat de dip geen gevolg is van de waveguide, aangezien deze zo goed aangeschreven staat... Of is dat ijdele hoop?

Pin ik me misschien te veel vast op deze 2 dips of zijn mijn zorgen terecht? Klankmatig kan ik het nu ff niet beoordelen, heb gisteren 10 aanpassingen gemeten en kort geluisterd dat ik niet meer weet wat wel en niet lekker klonk.

Ik ga de andere tweeter ook in de waveguide maken, wellicht zit het in de tweeter of de uitlijning oid. Ik wil de tweeter ook in een grotere plank maken en meten wat er dan gebeurt, om oorzaken uit te sluiten.
Gebruikersavatar
timpert
Berichten: 2440
Lid geworden op: ma 08 jun 2015, 15:09
Locatie: 026

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door timpert »

3500 Hz is 9,8 cm in de lucht, de helft daarvan is 4,9 cm en dat is het weglengteverschil dat je moet hebben om een dergelijke dip uit diffractie te krijgen. Wat is de afstand, gemeten over het oppervlak van de waveguide en baffle, van de dome tot de bovenkant en zijkanten? Een uitlijningsfout van enkele mm lijkt me niet zo'n drastisch effect hebben, tenzij je ergens een parasitaire Helmolz resonator verstopt hebt zitten die daardoor ineens open staat. Maar dat lijkt me heel onwaarschijnlijk. Is de waveguide in een grote baffle gemeten? Die info kon ik niet op de Augerpro website vinden, maar doet er wel toe.

Edit: ik zie op diyaudio dat de meetbaffle ongeveer 2 bij 3 voet is, met de driver uit het midden, maar hoe ver is niet gespecificeerd. Aanmerkelijk groter dan de jouwe dus.
Gebruikersavatar
Douwe84
Berichten: 4873
Lid geworden op: wo 26 nov 2014, 22:40
Locatie: Amersfoort

Re: PC speakers V2 SB26ADC-C000-4 & MW16P-4

Bericht door Douwe84 »

Afstand naar de zijkanten is 10,5cm bovenkant 6,5cm.

Met de uitlijning bedoel ik eigen misschien zit t membraam of hoe noem je dat tegen de waveguide aan... Al had je dat wel gehoord denk ik. Ik wil het iig uitsluiten.

Baffle is idd nogal wat anders ja :p
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”