Focal 15" woofers.... Sub waardig project?
Moderator: Beheerdersteam
Focal 15" woofers.... Sub waardig project?
Ik heb hier nog 2 Focal 15" woofers liggen, zijn deze het waard om een subwoofer project van te maken?
Heeft iemand een idee kwa parameters? En in wat box deze moeten komen, hoeveel ltr. Gesloten of gepoort?
Heeft iemand een idee kwa parameters? En in wat box deze moeten komen, hoeveel ltr. Gesloten of gepoort?
Re: Focal 15" woofers.... Sub waardig project?
Weinig over te vinden.....
Zijn er nog plaatjes van het chassis?
Zijn er nog plaatjes van het chassis?
- Marp
- Beheerder / Sysadmin
Staat 15FR75 niet voor 15 inch full range 75 Watt?
Lijken inderdaad geen geschikte subwoofers, de ophanging staat geen lange slag toe.
Totaal foto. Ooit een keer gekocht samen met een set Lowther. Vorige eigenaar vertelde toen dat hij de set via BD speakers had aangekocht.
De kwaliteit van deze woofer is in orde, stevige korf, dikke magneet, intacte ophanging. De vraag is echter of de Thiele Small parameters geschikt zijn voor subwoofer toepassing, qua uiterlijke kenmerken lijkt dat niet echt zo. Denk dat deze leuk zijn in een Klipsch corner hoorn bijvoorbeeld.
Wellicht de moeite waard om iemand even de T/S parameters te laten bepalen, dan weet je wat meer.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
En hoe ga je dan Xmax of Xlin bepalen zonder destructieve acties? Daarvoor zal je toch echt de fysieke afmetingen van de poolplaat en spreekspoel moeten weten.
Als het al een ouder ding is zal die x-max niet overhouden. Ook de rolrand lijkt me geen indicatie van een woofer met lange slag. Daarom een hoorn, misschien basreflex. BD was ook van de toeters.
Uit de parameters zou je misschien op kunnen maken of de spreekspoel relatief kort (lage Q, hoog rendement) of lang (hoge Q, lager rendement) is.
Uit de parameters zou je misschien op kunnen maken of de spreekspoel relatief kort (lage Q, hoog rendement) of lang (hoge Q, lager rendement) is.
- SSassen
- Contacteer:
Dat zijn geen woofers die als subwoofer in te zetten zijn, of je zult flink moeten gaan corrigeren en dan loop je waarschijnlijk vlot tegen de mechanische beperkingen van de woofers aan (letterlijk en figuurlijk).
Focal heeft bij mijn weten nooit gitaarspeakers gemaakt.
Dan moet je eerder bij Celestion, Elektro Voice, JBL, en Jensen zijn.
Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Dan moet je eerder bij Celestion, Elektro Voice, JBL, en Jensen zijn.
Maar ik kan er natuurlijk naast zitten.
Misschien, maar die Fransozen hebben wel vaker rare onverwachte dingen gebakken. Zo zag ik op een festivalletje in Bretagne een lokaal folklore bandje waarbij de gitarist een forse kist meesjouwde met zeker een 20 incher er in en zo'n textiel harmonica rand aan de conus. Maar wel met een relatief klein spreekspoeltje van hooguit 50mm.
Wat ik meestal doe in zo'n geval is er even een paar watjes 30 hz op zetten, je kan dan al vrij snel zien of de uitslag & ophanging geschikt zijn voor sub gebruik.
OK, en zouden deze parameters dan in de buurt kunnen komen?
https://www.petoindominique.fr/php/mysq ... hp?hp=1830
Groeten,
Tweety
https://www.petoindominique.fr/php/mysq ... hp?hp=1830
Groeten,
Tweety
Fs/Qts 137,5 = hoorntoeter in een W-bin oid.
Met 99,7 dB rendement prima om een zaal met feestvierders te vullen.
Niet te veel sub laag te verwachten maar rond de 100 Hz genoeg om je hartritme te verstoren.
Met 99,7 dB rendement prima om een zaal met feestvierders te vullen.
Niet te veel sub laag te verwachten maar rond de 100 Hz genoeg om je hartritme te verstoren.