Elektor Fortissimo bouwkit

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Elektor Fortissimo bouwkit

Bericht door Barry2001 »

Edit 17-10-22: afgesplitst van hier.
FT.JPG
timpert

Re: Elektor Fortissimo bouwkit

Bericht door timpert »

Elektor versterkerkit?
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Ja klopt. Heb er 2 gekocht, dit is er 1.
timpert

Bericht door timpert »

Veel soldeerplezier!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Goud van oud? Welke is het?
timpert

Bericht door timpert »

Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

timpert schreef: zo 16 okt 2022, 13:06
Veel soldeerplezier!
Weet niet of ik 'm zelf ga solderen, leek me ook wel wat (als compleet kitje en volledig TH) voor m'n neefje. Kom al een beetje om in de versterkers :mrgreen: Aan de andere kant heb ik nog printen over van de ZBA CA zoals een phono amp, hoofdtelefoonversterker en ingangsselectie om een geintegreerd ding te maken.. even over nadenken, op korte termijn heb ik eerst zelf zowiezo nog andere zaken op de soldeerplank liggen.
Pjotr schreef: zo 16 okt 2022, 13:17
Goud van oud? Welke is het?
In zeker zin wel, het is een klassiek AB ontwerp, old school. Elektor Jumpstarter: https://www.elektor.nl/elektor-fortissi ... lifier-kit
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

timpert schreef: zo 16 okt 2022, 13:24
Dat heb joe goed gedacht.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk! Ook al is dit TH, het is toch wel fors voor een beginner hoor. Of heeft neefje al de nodige ervaring? Voeding al geregeld?
ray5150

Bericht door ray5150 »

Ik heb nooit geweten dat Elektuur zelf bouwpaketten verkocht. dacht dat dat uitgestorven was met het verscheiden van DIL Elektronica in Rotterdam.
Die had namelijk een hele collectie daarvan.
De kwaliteit van de PCB's is er ook op behoorlijk op vooruitgegaan, zie ik, vroegah was dat van dat blauwe pertinax.
Succes met de bouw ervan, in ieder geval.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef: zo 16 okt 2022, 13:45
Leuk! Ook al is dit TH, het is toch wel fors voor een beginner hoor. Of heeft neefje al de nodige ervaring? Voeding al geregeld?
Was zomaar een idee, vond het een mooi initiatief en heb daarom de kits gekocht. Heb het 'm met hem nog niet over gehad, misschien heeft 'ie er ook geen zin in. Als we het gaan doen dan samen, handig genoeg is 'ie wel in elk geval.
Voeding heb ik nog niet nee, de auteur stelt een SMPS voor, 1 voor ieder kanaal. Maar ik moet hier nog even door de bak met trafo's, misschien ligt er nog wel iets geschikts, moet + en - 40V worden DC. Elco's heb ik misschien ook nog wel.
ray5150 schreef: zo 16 okt 2022, 13:54
Ik heb nooit geweten dat Elektuur zelf bouwpaketten verkocht. dacht dat dat uitgestorven was met het verscheiden van DIL Elektronica in Rotterdam.
Die had namelijk een hele collectie daarvan.
De kwaliteit van de PCB's is er ook op behoorlijk op vooruitgegaan, zie ik, vroegah was dat van dat blauwe pertinax.
Succes met de bouw ervan, in ieder geval.
Ja via de site wel, worden al langer kitjes verkocht van bepaalde populaire onderwerpen die in het blad hebben gestaan. Mooie van deze kitjes is dat het incl componenten is, wel een ding vandaag de dag natuurlijk. Dit is vanuit Jumpstarter, soort Kickstarter idee.
Printen zelf zijn eigenlijk allemaal gelijk van kleur en bijna altijd FR4 zoals wij ze in de hobby gebruiken. Het soldeermasker bepaalt de kleur die je ziet en wat je in steeds meer opties kunt krijgen tegenwoordig.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ah, mooi. Anders heb ik denk ik nog wel een paar stevige ringkernen liggen voor je van 2x 30V of 32V. Zou dit niet met SMPS gaan doen.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik heb een ILP 2x40 liggen
Pjotr

Bericht door Pjotr »

hannesie schreef: zo 16 okt 2022, 14:44
Da's een beetje teveel van het goede denk ik Hans.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Hij vraagt erom :rofl:
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Pjotr schreef: zo 16 okt 2022, 14:43
Ah, mooi. Anders heb ik denk ik nog wel een paar stevige ringkernen liggen voor je van 2x 30V of 32V. Zou dit niet met SMPS gaan doen.
Nee mijn voorkeur is ook trafo-gelijkrichter-elco. Ik houd het even in gedachten, dank alvast.
hannesie schreef: zo 16 okt 2022, 14:44
Moet naar 40V DC toe. Met jou 40V AC kom ik DC een eind boven de 50V, too much. Maar ook bedankt voor het aanbod :goedzo:
timpert

Bericht door timpert »

In het artikel zelf raden ze juist een smps aan, de versterker heeft een constante spanning nodig. Trafo met brugcel en elco's wordt vrij expliciet afgeraden.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Heb dit ontwerp ook al heel lang geleden in Elektuur gezien, zeker 20 jaar terug. Volens mij is het hetzelfde eventjes afgestoft. Die brute RC frequentie compensatie bij de ingang trap komt mij bekend voor...
timpert schreef: zo 16 okt 2022, 15:48
In het artikel zelf raden ze juist een smps aan, de versterker heeft een constante spanning nodig. Trafo met brugcel en elco's wordt vrij expliciet afgeraden.
Hmm, dat lees ik er dan weer niet in terug. Zou ook geen compliment voor de PSRR zijn. Vind trouwens wel dat ie erg goochelt met vervormingscijfers. 0,004% is toch vrij standaard vandaag de dag.
timpert

Bericht door timpert »

Important: the quiescent current of the power transistors depends on the current through the bootstrap resistors and so the power supply must be regulated (fixed voltage) to +/- 40 VDC. A large transformer with bridge rectifier and smoothing capacitors is not advised as a power supply for this amplifier!!! In latter case the quiescent current would have a small ripple, the power supply voltage would change with load and output power and mains voltage variations and performance of the amplifier will degrade. Nowadays excellent switched mode power supplies are available specifically designed for audio power amplifiers, like a SMPS800RE for instance. But, be very careful which type to use. Many are often designed for class D power amplifiers and have an output voltage that varies proportionally with the mains voltage. These are not suitable! Again, the SMPS to use must have a stable symmetrically output voltage of +/-40 V, preferably even under the heaviest load of 3 Ω (minimum allowable impedance of the connected loudspeaker).
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Hmmm, slordig ontwerp dan :shock: Juist een SMPS kun je vrij makkelijk overbelasten met het laag/lastige speakers en die stort dan helemaal in.
timpert

Bericht door timpert »

Mwoah, de voorgestelde SMPS heeft 800W continu/1kW piek op tap, dus die zal niet zo vlug instorten. Een enkele uitgang heeft een piekbelastbaarheid van 18A.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Eerst zien dan geloven :D Piekbelasting zegt niks hier. De enige SMPS voor audio die ik geloof zijn die van Hypex. Maar los daarvan is afhankelijk zijn van een specifiek gestabiliseerde voeding geen ordentelijk uitgangspunt voor een hedendaagse versterker.

[Edit]
Even in het archief gedoken: Jawel hoor: Als 2 druppels water de 100W Ulti-Amp uit 1994 (met wat kleine wijzigingen en nieuwe printlay-out)! Alleen zaten daar geen bootstrap C's in en gebruikte die gewoon een ringkern trafo. Die mat toen eigenlijk net zo goed, of eigenlijk beter, dan deze.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

timpert schreef: zo 16 okt 2022, 16:44
Important: the quiescent current of the power transistors depends on the current through the bootstrap resistors and so the power supply must be regulated (fixed voltage) to +/- 40 VDC. A large transformer with bridge rectifier and smoothing capacitors is not advised as a power supply for this amplifier!!! In latter case the quiescent current would have a small ripple, the power supply voltage would change with load and output power and mains voltage variations and performance of the amplifier will degrade. Nowadays excellent switched mode power supplies are available specifically designed for audio power amplifiers, like a SMPS800RE for instance. But, be very careful which type to use. Many are often designed for class D power amplifiers and have an output voltage that varies proportionally with the mains voltage. These are not suitable! Again, the SMPS to use must have a stable symmetrically output voltage of +/-40 V, preferably even under the heaviest load of 3 Ω (minimum allowable impedance of the connected loudspeaker).
Die had ik ook nog niet gezien, dat is dan zeker iets om rekening mee te houden, dank voor de aanvulling!
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Ik miste hem ook. Dat staat niet in de PDF handleiding maar in het artikel op de web pagina. Hopelijk kun je die specifieke voedingen er bij scoren want de Hypexen gaan ook niet werken begrijp ik.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Audiophonics heeft ze, €150/st. Ja vreemd, lijkt of de SMPS toevoeging later is gedaan.
Plaats reactie