Marantz Receiver upgrade/mods

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Er zitten volume IC's en matrix IC's in de signaal weg.
Zoals jullie aangeven zou daar ook mogelijk een performance degradatie kunnen zitten.
Nou zijn die IC's niet zomaar te vervangen voor wat anders dus daar zitten we aan vast.

Omdat met name zo'n volume IC ook een vorm van opamp in zich heeft zat ik even te kijken naar de voedingslijnen.
Daar zie ik alleen lokaal 2x 100nF. Maar geen elco.

Zou vast geen kwaad kunnen om iets van 47uF over die 100nF te plaatsen?
Bijlagen
volume IC.PNG
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Pjotr »

Het ding is wat het is. Heb je enig idee waar je hem uiteindelijk voor wilt gaan gebruiken?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Pjotr schreef: vr 23 sep 2022, 10:56
Het ding is wat het is. Heb je enig idee waar je hem uiteindelijk voor wilt gaan gebruiken?
Dat is een vrij open vraag. Denk niet dat ik helemaal begrijp wat je bedoeld maar ik doe een poging.

Een receiver is een hometheater machine, daarvoor gebruik ik hem ook voor :)
11.1 dolby opstelling in een thuis bioscoop.
Fronts gaan via externe amp (hypex NC252MP) rest via interne amps.
Speakers: viewtopic.php?p=2042360&hilit=koenjer#p2042360

Hele spul draait al naar redelijke tevredenheid.
Maar hifi hobby blijft zoeken naar excellence, en mijn hobby is daarnaast ook knutselen :)
(Zit al 11 jaar op dit forum, moet toch maar eens naar zo'n luisterdag om kennis te maken)

Omdat ASR laat zien dat nieuwe receivers niet perse veel beter worden (alleen maar meer functionaliteit). Dacht ik dan maar de bestaande wat upgraden/modden.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Pjotr »

Ok, dus je wilt hem gewoon blijven gebruiken waarvoor ie bedoeld is: Home theater. Volgens mij is ie nog niet zo heel oud, recappen lijkt mij weinig zin hebben nog. Mijn ervaring met Marantz is dat het doorgaans goed doordacht en degelijk in elkaar zit. Vraag mij dan ook af of er veel aan te "upgraden" is en je niet meer de kans loopt dat het met verbeteren het gewoon niet beter wordt of zelfs slechter wordt. Echt ingrijpen in een schakeling zoals bijplaatsen van elco's, vereist goede kennis van de elektronica/zaken en weten wat je systematisch aan het doen bent.
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

Voordat ik er zomaar een soldeerbouw in ga zetten heb ik eerst maar even een onderzoek/uitsluit rondje gedaan.

- Eerst een baseline met een meetmic recht voor de conus van 1 speaker met alles er nog aan. (dat is er 1 die vrij efficiënt is 95dB/1m).
- Vervolgens gestart met alle rand apparatuur en bekabeling eraf. Enkel 1 speaker eraan verder niks. -> geen verschil
- Volume dicht/volume vol open -> Eigenlijk geen verschil (scheelt bijzonder weinig ongeveer 1dB bij volume op max)
- Mute -> maakt geen verschil, het lijkt erop dat het niet echt hard muten is, enkel volume naar minimaal. -> Geen verschil
- Input op een digitale input HDMI/COAX/OPT -> Geen verschil
- Input op een analoge ingang CD/7.1in - pure direct (zonder DSP) -> Eigenlijk geen verschil (scheelt bijzonder weinig ongeveer 0,5dB)

Het komt er volgens mij op neer dat de noisefloor gewoon niet al te best is van zo'n receiver. Je leest er wel meer klachten over.
Met name mensen met o.a. klipsch speakers die 98dB/1m doen.

Op hifi engine heb ik nog wel even getracht in andere servicemanuals te kijken van nieuwere receivers en de denon tegenhangers.
Er zit helaas maar weinig evolutie in de receiver series van marantz en denon, veel zelfde schakelingen en componenten.
Ik hoop dat ze in de nieuw te lanceren "cinema series" wel wat evolutie hebben doorgemaakt.

Dus gewoon voor de lol vast wat analoge spanningsregelaars(belleson & LT3045) besteld om de analoge voedingen te upgraden.
Maar zal wel kerstklusje worden. Keep u posted.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door bart Luyckx »

heb je de ARCAM SA30 al overwogen?
koenjer
Berichten: 351
Lid geworden op: vr 16 dec 2011, 14:10

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door koenjer »

bart Luyckx schreef: do 13 okt 2022, 14:38
heb je de ARCAM SA30 al overwogen?
Dat is een reguliere 2.0 versterker, die staat niet in verhouding met een 11.2 HT receiver.
bart Luyckx
Berichten: 722
Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door bart Luyckx »

Havik dacht dat het hun AV reeks was en de FMJ hun stereo lijn
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door SSassen »

Zonde van tijd/moeite/geld, haal gewoon een andere receiver?
Gebruikersavatar
Kappa7
Berichten: 8108
Lid geworden op: za 22 nov 2008, 9:50
Locatie: Ermelo
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Kappa7 »

Wat dat betreft is het misschien wel eens verstandig om naar de Yamaha AVR's te kijken.
De Denon en Marantzen komen uit de zelfde fabriek en zijn identiek inwendig aan elkaar.
Zelfde geld voor Pioneer en Onkyo overigens.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door paulebappie »

koenjer schreef: do 13 okt 2022, 13:22
Voordat ik er zomaar een soldeerbouw in ga zetten heb ik eerst maar even een onderzoek/uitsluit rondje gedaan.

- Eerst een baseline met een meetmic recht voor de conus van 1 speaker met alles er nog aan. (dat is er 1 die vrij efficiënt is 95dB/1m).
- Vervolgens gestart met alle rand apparatuur en bekabeling eraf. Enkel 1 speaker eraan verder niks. -> geen verschil
- Volume dicht/volume vol open -> Eigenlijk geen verschil (scheelt bijzonder weinig ongeveer 1dB bij volume op max)
- Mute -> maakt geen verschil, het lijkt erop dat het niet echt hard muten is, enkel volume naar minimaal. -> Geen verschil
- Input op een digitale input HDMI/COAX/OPT -> Geen verschil
- Input op een analoge ingang CD/7.1in - pure direct (zonder DSP) -> Eigenlijk geen verschil (scheelt bijzonder weinig ongeveer 0,5dB)

Het komt er volgens mij op neer dat de noisefloor gewoon niet al te best is van zo'n receiver. Je leest er wel meer klachten over.
Met name mensen met o.a. klipsch speakers die 98dB/1m doen.

Op hifi engine heb ik nog wel even getracht in andere servicemanuals te kijken van nieuwere receivers en de denon tegenhangers.
Er zit helaas maar weinig evolutie in de receiver series van marantz en denon, veel zelfde schakelingen en componenten.
Ik hoop dat ze in de nieuw te lanceren "cinema series" wel wat evolutie hebben doorgemaakt.

Dus gewoon voor de lol vast wat analoge spanningsregelaars(belleson & LT3045) besteld om de analoge voedingen te upgraden.
Maar zal wel kerstklusje worden. Keep u posted.
Het mooie van dit geknutsel is dat je er wat van opsteekt, en als knutselen een hobby is zou ik zeggen "gaan met de banaan" :rock:
Gewoon beginnen, 1 stapje tegelijk zodat je inzicht krijgt in de schakeling en wat veranderingen kunnen doen.
Mocht het nou lukken dat ding stil te krijgen heb je eer van je werk en bovendien veel geleerd, als het niet lukt leer je daar ook weer van toch?
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door paulebappie »

Wat nog een optie is om te achterhalen waar de ruis vandaan komt, kijk welke modules af te koppelen zijn zodat je zonder kan testen (video, dsp, dac, etc.).
Ruist hij op de pre-out of zit de ruis in de eindtrappen? Ruis hij ook via de koptelefoon?
Gebruikersavatar
SSassen
Berichten: 11528
Lid geworden op: vr 22 apr 2005, 10:21
Locatie: Zuidoostbeemster
Contacteer:

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door SSassen »

paulebappie schreef: za 15 okt 2022, 9:54
Het mooie van dit geknutsel is dat je er wat van opsteekt, en als knutselen een hobby is zou ik zeggen "gaan met de banaan" :rock:
Gewoon beginnen, 1 stapje tegelijk zodat je inzicht krijgt in de schakeling en wat veranderingen kunnen doen.
Mocht het nou lukken dat ding stil te krijgen heb je eer van je werk en bovendien veel geleerd, als het niet lukt leer je daar ook weer van toch?
Een dergelijke receiver is helaas niet echt een goede kandidaat daarvoor, hij zit bomvol met analoge en digitale elektronica waarvan de werking vaak obscuur is door custom ASICs. Zonder een gedegen kennis, meetapparatuur en een methodische aanpak heeft zoiets feitelijk weinig kans van slagen.
Gebruikersavatar
paulebappie
Berichten: 236
Lid geworden op: ma 03 dec 2007, 19:03

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door paulebappie »

SSassen schreef: za 15 okt 2022, 10:57
paulebappie schreef: za 15 okt 2022, 9:54
Het mooie van dit geknutsel is dat je er wat van opsteekt, en als knutselen een hobby is zou ik zeggen "gaan met de banaan" :rock:
Gewoon beginnen, 1 stapje tegelijk zodat je inzicht krijgt in de schakeling en wat veranderingen kunnen doen.
Mocht het nou lukken dat ding stil te krijgen heb je eer van je werk en bovendien veel geleerd, als het niet lukt leer je daar ook weer van toch?
Een dergelijke receiver is helaas niet echt een goede kandidaat daarvoor, hij zit bomvol met analoge en digitale elektronica waarvan de werking vaak obscuur is door custom ASICs. Zonder een gedegen kennis, meetapparatuur en een methodische aanpak heeft zoiets feitelijk weinig kans van slagen.
Ach al "knutselend" kan je een hoop leren, je moet ergens je hobby in uitleven. Proefondervindelijk ervaring opdoen is erg leerzaam, ook als het experiment niet slaagt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Marantz Receiver upgrade/mods

Bericht door Pjotr »

paulebappie schreef: za 15 okt 2022, 12:11

...............Proefondervindelijk ervaring opdoen is erg leerzaam, ook als het experiment niet slaagt.
Jazeker, dat gaat op voor de combinatie van kleuters en kachels. Maar om daar nou een Marantz SR7012 receiver voor te gaan slopen die het verder prima doet. Haal dan een ouwe VCR bij de kringloop en leef je uit :rock:
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”