100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Ik weet niet hoe ik me dit kan voorstellen
Normaal zit er aan de UGT de Anode,s de Schermroosters en een Elco maar als de min niet is aan gesloten en er toch een zekering uit gaat is vreemd
Ergens moet die min toch er nog aan zitten anders is er geen stroom
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Zitten de anode aansluitingen van de uit wel op de anode van de buizen, en zijn de schermroosterannsluitingen wel op de juiste aansluitingen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

douwebakker schreef: wo 05 okt 2022, 19:40
Zitten de anode aansluitingen van de uit wel op de anode van de buizen, en zijn de schermroosterannsluitingen wel op de juiste aansluitingen.
Dan nog , al heeft hij alles verkeerd om Douwe , zonder min is de kring open
Dus ergens zit zijn voeding met meer dan alleen de + vast
Misschien via een steuntje print aan de min aan chassis dat de zo kring sluit
Ga hier niet zitten raden dat heeft weinig zin Peter moet dat zelf vinden
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb de bedrading van deze ugt wel aan de buisvoeten zitten maar verder niets aangesloten dus alleen de plus van de anode aangesloten en de min is wel aan de gezamenlijke min gezet, en dan vliegt de kleine hoogspannings zekering er toch uit. Dit is dan de goede ongebruikte ugt die dit ook doet. ik snap er niets meer van. ook alles van massa naar de contacten doorgemeten.
Ik denk dat ik maar terug moet naar een conventionele voeding zonder mosfet en met schakelrelais, want heb er inmiddels 3 mosfets en 8 zekeringen doorgeblazen. als die voeding werkt is het prima maar hier lijkt het niet te werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: wo 05 okt 2022, 20:37
Ik heb de bedrading van deze ugt wel aan de buisvoeten zitten maar verder niets aangesloten dus alleen de plus van de anode aangesloten en de min is wel aan de gezamenlijke min gezet, en dan vliegt de kleine hoogspannings zekering er toch uit. Dit is dan de goede ongebruikte ugt die dit ook doet. ik snap er niets meer van. ook alles van massa naar de contacten doorgemeten.
Ik denk dat ik maar terug moet naar een conventionele voeding zonder mosfet en met schakelrelais, want heb er inmiddels 3 mosfets en 8 zekeringen doorgeblazen. als die voeding werkt is het prima maar hier lijkt het niet te werken.
Lijkt me een goed plan de boel simpler maken
In plaats van stereo 1 kanaal mono aan sluiten
Begin ook zonder buizen er in
De bias automaat er uit en simpel via klassieke schakeling met potmeter
Alles wat je niet 100% snapt en onzeker in ben ( bij mij zijn dat transistor,s ) eruit die zooi
En simpel maken dat je er baas van bent Peter :relax: :relax:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb de voeding even aangepast naar 2 elco's zonder mosfet om te experimenteren.
Het bizarre is dat als ik alleen de (midden) plusdraad van een ugt aansluit zonder of met min de zekering er meteen doorgaat, kan dat met de inductie van de ugt te doen hebben?? geen andere draden van de ugt aangesloten!
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Je zou haast de ugt verdenken. Heb je hem op het chassis geschroefd?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ja dat klopt maar die is geïsoleerd opgesteld(volgegoten met epoxy en schroef zwevend bevestigd), en ze doen het beide terwijl die ene nooit aangesloten is geweest, dus erg vreemd. Voeding printje werkt prima tot ik de een ugt aansluit. maar zelfs zonder min van de voeding.
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15172
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Barry2001 »

Dus als ik het goed begrijp Peter gaat het al mis als je alleen de midden aftakking vd UGT aansluit, die geisoleerd staat opgesteld? Dat kan niet, kan ook geen inductie zijn 1 draad... dan moet er toch een verbinding zijn naar massa, een andere draad oid. Als je Ohm's meet met je multimeter, zie je dan gekke dingen? Heb je ook al wel gedaan vermoedelijk.
Ik zou me nog oscillerende Mosfet's kunnen voorstellen, maar ook zonder Mosfet's gaat het mis zeg je 2 posts terug. heb je die spanning op een scoop gezien, staat daar wat vreemds?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

ik heb nog niets met een scoop gedaan, als ik gewoon voeding van de versterker aansluit is er geen probleem, de -75v werkt de gloeispanning maar op het moment dat ik een ugt alleen maar rop de plus(middenaftakking) aansluit ploft de 3150mA zekering er uit terwijl er dan verder niets is aangesloten, ook geen min van de voeding. Heb de voeding vereenvoudigd door alle gelijkrichting met ratelcondensatoren er bij te plaatsen en daarna 2 elco's van 100uf. Zekering zit meteen de AC. ook als ik met een variac er bijvoorbeeld geen 450v maar 250v opzet doet hij hetzelfde.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: do 06 okt 2022, 16:25
ik heb nog niets met een scoop gedaan, als ik gewoon voeding van de versterker aansluit is er geen probleem, de -75v werkt de gloeispanning maar op het moment dat ik een ugt alleen maar rop de plus(middenaftakking) aansluit ploft de 3150mA zekering er uit terwijl er dan verder niets is aangesloten, ook geen min van de voeding. Heb de voeding vereenvoudigd door alle gelijkrichting met ratelcondensatoren er bij te plaatsen en daarna 2 elco's van 100uf. Zekering zit meteen de AC. ook als ik met een variac er bijvoorbeeld geen 450v maar 250v opzet doet hij hetzelfde.
Peter er zit nog een min aan ergens
Barry kwam daar ook mee
Die ugt hangt elektrisch met een draad in de lucht ( spreekwoordelijk ) Dit is toch onmogelijk dat er dan stroom loopt :relax:
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Bij hoge spanningen en inductie kan het zomaar gebeurt zijn met je scoop. Niet doen.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik vraag me ook af of dat inductie kan zijn, het enige dat ik kan proberen is de ugt van het chassis af te halen en het dan opnieuw proberen.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: do 06 okt 2022, 19:20
Ik vraag me ook af of dat inductie kan zijn, het enige dat ik kan proberen is de ugt van het chassis af te halen en het dan opnieuw proberen.
:goedzo:
Gebruikersavatar
Lampje
Berichten: 96
Lid geworden op: di 06 apr 2010, 9:19

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Lampje »

Neem aan dat je de uitgangtrafo goed geïsoleerd hebt opgesteld ? Tov het chassis.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Lampje schreef: do 06 okt 2022, 23:35
Neem aan dat je de uitgangtrafo goed geïsoleerd hebt opgesteld ? Tov het chassis.
Daar twijfelen we nu aan :D
En als het dat niet is dan geef ik het op :|
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

ik heb de ugt van het chassis gehaald en nu is het probleem opgelost.
Nu blijft de vraag, als ik alles aansluit zou je dan nog last houden van die inductie?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

peterl schreef: zo 09 okt 2022, 16:39
ik heb de ugt van het chassis gehaald en nu is het probleem opgelost.
Nu blijft de vraag, als ik alles aansluit zou je dan nog last houden van die inductie?
Inductie? Is het geen sluiting met het chassis.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Shadow »

+1 :-k
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Zal toch niet waarzijn , zit er die rubberen ring niet onder ? En dan nog is dat raar De Primaire winding zit onder de secundaire windingen ! Dan moet het heel heet geweest zijn dat de folie er ook nog tussen uit gefikt is
Peter ik denk dat er eerder een productie fout in zit !
Wat jij die trafo aan gedaan hebt wordt hij niet beter van , maar zo !!!
Nee dat geloof ik niet
Je kent die mensen van Amplimo goed Dus geef ze die trafo maar om uit te zoeken wat er aan mis is
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb nu de andere die wel op het chassis staat ook weer aangesloten en die deed het wel zonder problemen terwijl hij op het chassis staat, MAAR, ik heb nu een zekering gebruikt van 600mA en hiervoor heb ik iedere keer 315mA gebruikt(zijn nu op) zou het de opstartstroom kunnen zijn met die 315mA? Dan zal die ik er afgehaald heb ook goed werken.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: zo 09 okt 2022, 20:43
Ik heb nu de andere die wel op het chassis staat ook weer aangesloten en die deed het wel zonder problemen terwijl hij op het chassis staat, MAAR, ik heb nu een zekering gebruikt van 600mA en hiervoor heb ik iedere keer 315mA gebruikt(zijn nu op) zou het de opstartstroom kunnen zijn met die 315mA? Dan zal die ik er afgehaald heb ook goed werken.
Peter er kan geen 1 mA lopen als er maar 1 + draad aan die trafo zit :relax:
Er moet een retour draad aan zitten :think: :mrgreen:
Dat er ook een draad De min aan het chassis zit heb je niet vermeld , maar als er geen retour draad aan die trafo zit , kan die 315 mA zekering er 100 jaar in zitten
Maar je hebt nu een Kondensator
Een kondensator is twee geleiders gescheiden door isolatie van ( lucht papier etc ) dat is je UGT hoop draad is de ene pool van de kondensator , de isolatie ,
Het Chassis , is de andere pool kondensator.
Als je een kapaciteits meter hebt moet je dat kunnen meten .
Een klemmetje op de + trafo en het andere klemmetje op chassis.
Maar jij moet ergens ook je voeding nog aan het chassis met de min hebben :!: :!: :!:
En daar zet je ons allemaal mee op het verkeerde been [-X [-X
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb het kortsluitings probleem gevonden, bleek te zitten in de diode die van het rooster naar de kathode was geschakeld, waarom deze in het schema dat Anne liet zien weet ik niet maar in het originele schema zat hij niet in, nadat ik die verwijderd had was de kortsluiting weg.
Ik kan nu weer verder. maar waarvoor zit die diode er tussen in dit schema?
Nadat ik verder ging ontstond er een nieuwe kortsluiting, nu nadat ik het filter vanaf de el34 anode aansluit op de 100u elco, ik heb nog nooit zoveel problemen meegemaakt in een versterker, ben het ding wel een beetje zat. :evil:
Bijlagen
tijdelijk.jpg
Gebruikersavatar
Robert Gribnau
Berichten: 294
Lid geworden op: vr 24 jun 2016, 12:03
Locatie: Konongo, Ghana
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Robert Gribnau »

Die diode zal (als hij in orde is) gaan geleiden wanneer het rooster B1b positiever wordt dan de kathode van B1b, wat niet de bedoeling is. Het is dus een voorzorgsmaatregel. De diode doet verder niets als het rooster van B1b minder positief is dan de kathode van B1b, zoals wel de bedoeling is.

Als door een kortgesloten diode B1b zonder negatieve voorspanning begint te raken, kan de stroom die via de paden R4 + R6, en R5 + B1b + R6 gaat lopen in totaal hooguit zo'n 15 mA worden. Normaal zal er naar schatting iets minder dan 10 mA door B1 lopen. Dan zou die kortsluiting naar schatting ongeveer 5 mA extra stroom kunnen veroorzaken. Ik begrijp dan niet goed hoe dat tot het doorslaan van de zekeringen kan leiden, tenzij dat beetje extra stroom de zekeringen net over hun randje duwen.

Over de uitgangstransformator die problemen geeft. Je schreef eerder dat je alleen de plus (middenaftakking) van de primaire van de uitgangstransformator had aangesloten. Voor de zekerheid toch maar deze vraag: Lag de secundaire wikkeling daarbij wel aan massa, zoals in het schema? Zo ja, dan zou kortsluiting tussen de primaire en secundaire de verklaring kunnen zijn. Zo nee, dan is dit dus geen mogelijke verklaring.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Kun je niet een koppel C tussen Anode B1a En het rooster B1b plaatsen
Is misschien niet je doel Maar dan blijft dat Rooster B1b tenminste negatief en ook heel
Zomaar een gedachte Peter
Plaats reactie