100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Ik ben de laatste tijd een keer of 10 met mn kop tegen van alles gestoten mijn bril een poot stuk Daar ben ik gister middag zoet mee geweest hoe vaak ik dat pruts schroefje heb laren vallen en ik met mijn knieën op de vloer op de tast er naar zoeken
Om 1800 uur naar de opticien geweest , oogmeting voor dichtbij een Zeer grote verbetering ik kreeg een boekje met allemaal dezelfde regeltjes ik kan met de nieuwe glazen 3 regels kleiner mee lezen 2 weken wachten Maar wat een verschil , mijn bril is ook meteen een beetje gefatsoeneerd O:)
Werd wel tijd Wanneer zijn we met de Autobias begonnen ?
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

dat was alweer in " Barry2001 » di 22 sep 2009, 11:44" dat is lang geleden.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: za 13 aug 2022, 19:16
dat was alweer in " Barry2001 » di 22 sep 2009, 11:44" dat is lang geleden.
Dan was het wel tijd dat ik een ander bril nam :lol:
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb net even gekeken naar de printjes van de auto bias en zie daarop staan k1,g1 en k2,g2 en aan de andere zijde natuurlijk k3 en k4.
Als ik een spanning van 5 volt achter de trafo heb en -98V op het printje heb staan hoe meet ik dan welke waarden?
Als ik aan G1 zou meten moet ik dan de 95V meten en als ik dan k1 aan massa leg moet dan G1 teruglopen naar een lage spanning? klopt deze theorie?

Dan een andere vraag; welke weerstandswaarde heb ik nodig voor G1 bv, nu staat er 220K ingevuld maar dat is op basis van het oude schema zonder autobias of maakt dat niet uit? zie het rode rondje.

Nog een vraag; ik heb 2 goedkope RCA el34 liggen om te testen, kan ik die alleen op het bovenste deel van de versterker toepassen, dus niet het oranje gedeelte, dat zou toch kunnen werken lijkt me? Ik wil niet meteen de dure philips el34 er in stoppen.
Bijlagen
test.jpg
Gebruikersavatar
Gerrittube
Berichten: 122
Lid geworden op: di 17 dec 2019, 20:00

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Gerrittube »

Je hebt aan iedere kant twee buizen parallel. Je moet dus 1 buis bovenin gebruiken en 1 buis onderin. Het moet immers wel in balans blijven.
Dat moet gewoon werken.

Groeten, Gerrit
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door AatV »

Elektrisch gezien is er geen boven of onder.... :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: zo 14 aug 2022, 15:23
Ik heb net even gekeken naar de printjes van de auto bias en zie daarop staan k1,g1 en k2,g2 en aan de andere zijde natuurlijk k3 en k4.
Als ik een spanning van 5 volt achter de trafo heb en -98V op het printje heb staan hoe meet ik dan welke waarden?
Als ik aan G1 zou meten moet ik dan de 95V meten en als ik dan k1 aan massa leg moet dan G1 teruglopen naar een lage spanning? klopt deze theorie?

Op het moment dat de inschakel vertraging hoogspanning op je Buizen zet staat in de beginstadium de maximale negatieve spanning op de Stuurroosters dan gaat hij regelen tot er 0.6 volt ( referentie diode spanning) over de Meet weerstand in het kathode circuit dat is bij een KT88 hier gemeten 34 volt voor 50 mA ( Die 50 mA is afhankelijk van de waarde meet weerstand )
Wil je naar 60 mA kathode stroom dan moet de meet weerstand verkleind worden en zal het negatief wat minder worden richting 33-32 Volt ( natte vinger werk je redenering klopt wel dus


Dan een andere vraag; welke weerstandswaarde heb ik nodig voor G1 bv, nu staat er 220K ingevuld maar dat is op basis van het oude schema zonder autobias of maakt dat niet uit? zie het rode rondje.

220K ? Ik heb overal 39K in m’n kt88 projecten 220K heb ik ook ergens gezien waar het negatief met een instelpotmeter werd geregeld Maar mij Lijkt het erg groot Peter
wat staat er in dat Topic over de Autobias voor waardes ?


Nog een vraag; ik heb 2 goedkope RCA el34 liggen om te testen, kan ik die alleen op het bovenste deel van de versterker toepassen, dus niet het oranje gedeelte, dat zou toch kunnen werken lijkt me? Ik wil niet meteen de dure philips el34 er in stoppen.

Ja als je Links of rechts van je stereo versterker geen buizen stopt loopt er daar ook geen kathode stroom en regelt de bias automaat het negatief naar 0 Volt die werkt onafhankelijk van het andere kanaal
Ik denk dat het zelfs met 1 buis er gewoon regelt De versterker werkt dan niet goed maar de Auto bias wel
Maar 100% zeker ben ik daar niet van :think: probeer het maar niet als het niet hoeft :D
Grt OpaBert



Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dan een andere vraag; welke weerstandswaarde heb ik nodig voor G1 bv, nu staat er 220K ingevuld maar dat is op basis van het oude schema zonder autobias of maakt dat niet uit? zie het rode rondje.

220K ? Ik heb overal 39K in m’n kt88 projecten 220K heb ik ook ergens gezien waar het negatief met een instelpotmeter werd geregeld Maar mij Lijkt het erg groot Peter
wat staat er in dat Topic over de Autobias voor waardes ?
Klopt, dat was de waarde met de potmeter instelling, daarom vraag ik het ook :lol:

Bedankt Bert, ga nu eerst een weekje met de boot weg en zie dan wel weer verder, het is boven ook best warm om te werken.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Gisteren weer eens bezig geweest met de versterker en klaar om te testen van 1 kanaal.
Eerst had ik de hoogspanning apart getest zonder buizen en dat werkt, ook de gloeispanning op alle buizen werkte.
Vervolgens de ecc81 en ecc82 en 2 el34 geplaatst, met de autobias aangesloten, 1A hoogspanning er door van de voeding de 3A van de netspanning oke. Er zit dus ergens kortsluiting lijkt me, de hoogspannings voeding losgekoppelt van de versterker en ging er nog steeds door, de mosfet vervangen had kortsluiting, de zener gaf 0,8v in beide richtingen dus lijkt me heel, ook de diodes van de gelijkrichting geven geen doorslag, toch lijkt er nog iets mis te gaan in de voedingsprint heb nu wel maar een 250ma er ingezet, anders wordt het 1,5A heb inmiddels alle soorten zekeringen besteld, was er doorheen. Maar kan hij door de 250ma onbelast doorslaan?? of ontstaat er toch nog een piek tijdens het opstarten dat die er door gaat. Of nog iets anders defect in de voedingsprint?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Toch nergens een elco verkeerd om aangesloten Peter ?
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Ik probeer ook even mee te kijken maar kan geen schema van de voeding vinden met een mosfet en een zener.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Het gaat om dit printje, kan toch niets aan mankeren?
Het heeft iedere keer gewerkt en die zekering is er door gegaan vanuit de versterker(verwacht ik) onbelast werkte het printje prima.
Kan een elco zo de geest geven zonder dat hij defect lijkt?
De rode en groene draad aan de onderzijde zijn van de 2e elco die er nu achter is geplaatst in het schema.
Bijlagen
voeding vierkant.jpg
voeding vierkant2.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Ik ken de print niet Peter Spanning ook niet te hoog voor de Elco,s nee als er 1 amp Lek stroom constant er door gaat wordt hij echt heet
Spanning x stroom 450 volt bijvoorbeeld 1 amp is 450 Watt
Maar je denkt dat het in de versterker deel zit ? Elco,s over de Kathode weerstand Weet het schema niet meer uit mn hoofd
Of elco voor de B++ etc
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Dit is de voeding Bert, denk dat er nog iets in de voeding is doorgebrand maar weet nog niet wat.
De diodes zijn 1N4007 parallel omdat ik 1,3Amp voeding heb.
Bijlagen
voeding.jpg
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Peter ik zou 2 220 volt 60 watt lampen aan de DC hangen in serie dus die lampen Peter
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik heb de reden van de kortsluiting gevonden, de autobias -75V van een van de el34 buizen was op de anode inplaats van het rooster aangesloten. nu nog zien wat er aan het voedingsprintje kapot is gegaan.
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2173
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door douwebakker »

Wat het voedingsprintje betreft. Normaal gesproken zal C7 langzaam opladen en daardoor de spanning ook. Als je de versterker uitzet en gelijk weer aan dan zal C7 nog geladen zijn en kan de Fet daardoor kapot gaan.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: di 04 okt 2022, 11:06
Ik heb de reden van de kortsluiting gevonden, de autobias -75V van een van de el34 buizen was op de anode inplaats van het rooster aangesloten. nu nog zien wat er aan het voedingsprintje kapot is gegaan.
En Douwes post ook ter harte nemen
Oops :D als je niks doet maak je geen fouten :-$
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door Ah!buis »

peterl schreef: di 04 okt 2022, 11:06
Ik heb de reden van de kortsluiting gevonden, de autobias -75V van een van de el34 buizen was op de anode inplaats van het rooster aangesloten. nu nog zien wat er aan het voedingsprintje kapot is gegaan.
Dat is niet zo mooi. Positieve spanning waar het negatief moet zijn, slecht voor de elco's en is er niks stuk door die kortsluitstrooom?
Zou alles maar goed nazien (meten) voordat je er weer (eind)buizen aan waagt .

Wat de opmerking van Douwe betreft, dat loopt wel los. Die C wordt wel ontladen via de zener. Is dan 12V minder ver gezakt dan de C aan de uitgang.
Anne
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ik ben nu met de voeding bezig en had 2 1n4007 parallel gezet maar merk dat de DC spanning daarachter langzaam oploopt, dacht dat de spanning meteen goed moest zijn gelijkgericht, dit is nog voor de elco, die heb ik er even uitgehaald om te testen van de diodes.
Ik zie dat ik ook nog een setje UF5407 heb liggen die kunnen er toch in, zijn 3A bij 800V
Voedingsprintvwerkt weer normaal nu
Maar vraag me af of die grotere dioden wat uitmaken ??

Voor de el34 had ik een paar Siemens gebruikt die ik dubbel had dat zijn mijn experimenteer buizen.
Zoals ik nu meet slaat de ugt door :? ik ga alles loskoppelen en kijken of hij dan nog doorslaat, meet n.l. hetzelfde dan de andere.
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Ben nogmaals aan het testen geweest en het blijkt dat de UGT kortsluiting maakt :( kostenpost 210 euro, daar wordt je niet vrolijk van.
Heb alle draden losgekoppelt van de buisvoeten die van de ugt komen maar als ik dan spanning op de ugt zet slaat de zekering meteen door.
Het vreemde is dat ik wel de normale ohmse waarden meet die de andere ugt ook heeft.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

Misschien meet je abuis Peter
Ik vraag me ook af of de auto Bias het overleefd hebt met hoogspanning op Stuurrooster
En kijk meteen of de Andere draden ook op de goede plaats zit zoals kathode en de G2
Misschien had je dit al gedaan
Meet is ohms 1 draad op behuizing en een op middentap waar de plus op moet zitten
Dan moet het oneindig hoog zijn
Draad los van van de middentap en die op een van de 0-4-8 Ohm aansluiting
Moet ook oneindig zijn ten opzichte behuizing
Dan weer tussen middentap waar de + hoogspanning op komt en en de andere meetpen op een van de LS aansluitingen
En dan tenslotte een losse 6,3 volt wisselspanning op de 0- 8 Ohm
Dan moet je een paar honderd volt wisselspanning op de Draden A - UL - + - UL - A' meten
Dus pas op !
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Er bleek iig een slecht(geen)contact te zitten tussen de 2 samengeknoopte 4ohm aansluitingen Bert, is ook wel lastig, zijn twee 1,5mm2 dikke draden.
Maar meet nu overal spanning als ik op de 0-4 en 0-8 ohm 5VAC op zet, dus het lijkt dat de ugt heel is, nu verder kijken waar het probleem zit.
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door OpaBert »

peterl schreef: wo 05 okt 2022, 13:01
Er bleek iig een slecht(geen)contact te zitten tussen de 2 samengeknoopte 4ohm aansluitingen Bert, is ook wel lastig, zijn twee 1,5mm2 dikke draden.
Maar meet nu overal spanning als ik op de 0-4 en 0-8 ohm 5VAC op zet, dus het lijkt dat de ugt heel is, nu verder kijken waar het probleem zit.
Gelukkig Ben blij voor je is toch een paar maanden hobby centen :goedzo:
Oh ja ik soldeer er oogjes aan welke op de luidspreker chassis delen passen
Gebruikersavatar
peterl
Berichten: 2418
Lid geworden op: za 08 aug 2020, 18:10
Locatie: Enschede
Contacteer:

Re: 100W EL34, niet omdat het moet maar omdat het kan.

Bericht door peterl »

Goed wat ik nu heb ontdekt, dat vind ik vreemd of is dit normaal?
Als ik alleen de plus van ugt aansluit dan vliegt de zekering er uit, kan dat kloppen en waarom?
de min is dan nergens op aangesloten. het is maar 315mA weet niet of dat invloed heeft.
Plaats reactie