KT77 uitdagingen
Moderator: Beheerdersteam
Re: KT77 uitdagingen
Die buis was eerder al eens heet geweest...
Maar ik heb ook de uitgangstrafo's eens bekeken, er ligt bij beide nog een wikkeling los, of de 4 ohm of 8 ohm wikkeling, dus misschien ging daar ook iets niet goed...
Maar ik heb ook de uitgangstrafo's eens bekeken, er ligt bij beide nog een wikkeling los, of de 4 ohm of 8 ohm wikkeling, dus misschien ging daar ook iets niet goed...
Re: KT77 uitdagingen
Wel pech, heb je een buizenversterker, gaat er gelijk iets mis.
Die twee weerstanden zijn in normaal bedrijf sterk genoeg. Mooi dat ze eruit gesmolten zijn, beter dan dat de voedings- of uitgangstrafo verbrand. Een enkele of twee parallel maakt niet uit, als er een uitvalt volgt de tweede ook wel.
Zo'n heet lopende buis kan verschillende oorzaken hebben of gewoon buis niet goed.
De negatieve rooster spanning kan weg zijn doordat er iets mis is met de instelling of dat de koppel-C naar de vorige trap lekt.
Om dat relais zou ik me geen zorgen maken, springt er al 's een vonk over geen man over boord, komt de hoge spanning wat eerder op.
Losse draden aan de uitgangstrafo kan.Heeft bijv. een aansluiting voor 4Ω en 8Ω ( of ook 16Ω) dan wordt er meestal maar een gebruikt.
Anne
Die twee weerstanden zijn in normaal bedrijf sterk genoeg. Mooi dat ze eruit gesmolten zijn, beter dan dat de voedings- of uitgangstrafo verbrand. Een enkele of twee parallel maakt niet uit, als er een uitvalt volgt de tweede ook wel.
Zo'n heet lopende buis kan verschillende oorzaken hebben of gewoon buis niet goed.
De negatieve rooster spanning kan weg zijn doordat er iets mis is met de instelling of dat de koppel-C naar de vorige trap lekt.
Om dat relais zou ik me geen zorgen maken, springt er al 's een vonk over geen man over boord, komt de hoge spanning wat eerder op.
Losse draden aan de uitgangstrafo kan.Heeft bijv. een aansluiting voor 4Ω en 8Ω ( of ook 16Ω) dan wordt er meestal maar een gebruikt.
Anne
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: KT77 uitdagingen
Dat wat de eindtrafo's betreft is dat idd de 4 ohm wikkeling. Die zijn niet gebruikt.
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: KT77 uitdagingen
En die twee weerstanden van 100 ohm parallel is ter vervanging van de smoorspoel.
Ah!buis schreef: ↑di 11 feb 2014, 21:02Een beetje op de gok,zal welongeveer goed zijn![]()
Zeg dat de versterker 200mA trekt en de voeding 340x1,4=475V geeft.Als je dan zeg 10V aan die weerstand ipv smoorspoel gaat verliezen wordt dat een voeding van 465V en een weerstand van 10V/200mA=50 ohm ,neem 47.Dan 10Vx200mA=2W ,neem je een 5W geval om niet te heet te worden.
Wil je die 10V terug,neem een 10V tap op de trafo hoger,hou je nog over.
Heeft iemand al gewaarschuwd dat R7 en R8 gelijk moeten zijn ? Staat mis in schema hierboven.Zou 2x39k nemen 1W.
Anne
Re: KT77 uitdagingen
Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...Fredvandam schreef: ↑zo 02 okt 2022, 20:40Dat wat de eindtrafo's betreft is dat idd de 4 ohm wikkeling. Die zijn niet gebruikt.
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.
- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: KT77 uitdagingen
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: KT77 uitdagingen
Hier zitten de potmeters op de print. Destijds was de bias van de geflambeerde buis idd te hoog. Vreemde is dat het bij die ene buis verloopt en bij de rest niet.
Re: KT77 uitdagingen
Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 20:52Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.
- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Anne
Re: KT77 uitdagingen
Misschien is dit intressant, lekker dichtbij voor je:
https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en- ... ched-nieuw
https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en- ... ched-nieuw
Re: KT77 uitdagingen
Dat kitje van Barry was een inschakel vertragingFredvandam schreef: ↑zo 02 okt 2022, 20:54
En van die Bias wist ik niet meer erg goed
Ik wist alleen nog dat ik iets gemaakt had om het van buitenaf in te kunnen stellen met multiturn potmeters en een Huisje ervoor van EOO
Zie de plaatjes
Het was toen best leuk dat Anne jou met de dezelfde versterker print ook had geholpen maar het alweer vergeten was
- Bijlagen
-
- C8CA6988-0E80-4F15-BB65-8828C0FFD0D5.jpeg (53.04 KiB) 378 keer bekeken
-
- E8649D68-F39F-4D16-AA5B-0DC4D0E304C7.jpeg (48.26 KiB) 378 keer bekeken
Re: KT77 uitdagingen
Nou hij staat op het schema?Ah!buis schreef: ↑zo 02 okt 2022, 21:45Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 20:52Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.
- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Anne
Als de weerstand blijft zal er in ieder geval een zwaardere in moeten, los smeltende onderdelen op 400+ V heb ik liever niet met loslopende kinderen hier...
Re: KT77 uitdagingen
Dank, had al gezocht maar die niet gevondenWalt schreef: ↑zo 02 okt 2022, 21:55Misschien is dit intressant, lekker dichtbij voor je:
https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en- ... ched-nieuw
Re: KT77 uitdagingen
Na vele jaren kansloos naar kansloze tweaks speuren op MP, kan ik wel soms dingen vinden nu,,, 
Re: KT77 uitdagingen
Zag dit net voorbij komen
Dacht dat is mooi voor Joram Alleen nergens bij Bax op voorraad
Levertijd 4 weken
Gebakken Lucht
Dacht dat is mooi voor Joram Alleen nergens bij Bax op voorraad
Levertijd 4 weken
Gebakken Lucht
Re: KT77 uitdagingen
Als ik de specsheets lees zit er ook wat verschil in, niet veel en ze zijn uitwisselbaar gaf Bert al aan, maar qua klank misschien wel?
Re: KT77 uitdagingen
De kt77 is beam power tetrode en de EL34 is een Penthode Zou dus best anders kunnen klinken Joram maar beter of anders zijn van die betrekkelijke dingen Die ze ook in alle advertenties geven Hoorbaar of Zichtbaar beter , of Als Beste getest maar daar kan je toch niks mee ?
Re: KT77 uitdagingen
Ik zal ook niet zeggen beter of slechter, maar anders
En KT77 hoor je niet zo vaak itt EL34
En KT77 hoor je niet zo vaak itt EL34
Re: KT77 uitdagingen
Jukebox revival in Etten Leur heeft ze toch wel op voorraad?
Maar ja, die EH, GL, Sovtek, mullard, etc. buizen komen allemaal uit Saratov, Rusland.......
Ik gebruik in sommige van mijn Amps KT77, EL34, 6CA7 en zelfs 6L6 typen door elkaar. Als de bias van buitenaf in te stellen is, dan kom je een heel eind.
en 'stoer'.....een EL34 ziet er hetzelfde uit als een kt77
Maar ja, die EH, GL, Sovtek, mullard, etc. buizen komen allemaal uit Saratov, Rusland.......
Ik gebruik in sommige van mijn Amps KT77, EL34, 6CA7 en zelfs 6L6 typen door elkaar. Als de bias van buitenaf in te stellen is, dan kom je een heel eind.
en 'stoer'.....een EL34 ziet er hetzelfde uit als een kt77
- Fredvandam
- Berichten: 621
- Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
- Locatie: Alphen aan den Rijn
Re: KT77 uitdagingen
Goeie tip
