KT77 uitdagingen

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Die buis was eerder al eens heet geweest...
Maar ik heb ook de uitgangstrafo's eens bekeken, er ligt bij beide nog een wikkeling los, of de 4 ohm of 8 ohm wikkeling, dus misschien ging daar ook iets niet goed...
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Ah!buis »

Wel pech, heb je een buizenversterker, gaat er gelijk iets mis. :(
Die twee weerstanden zijn in normaal bedrijf sterk genoeg. Mooi dat ze eruit gesmolten zijn, beter dan dat de voedings- of uitgangstrafo verbrand. Een enkele of twee parallel maakt niet uit, als er een uitvalt volgt de tweede ook wel.
Zo'n heet lopende buis kan verschillende oorzaken hebben of gewoon buis niet goed.
De negatieve rooster spanning kan weg zijn doordat er iets mis is met de instelling of dat de koppel-C naar de vorige trap lekt.
Om dat relais zou ik me geen zorgen maken, springt er al 's een vonk over geen man over boord, komt de hoge spanning wat eerder op. :sure:
Losse draden aan de uitgangstrafo kan.Heeft bijv. een aansluiting voor 4Ω en 8Ω ( of ook 16Ω) dan wordt er meestal maar een gebruikt.
Anne
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

Dat wat de eindtrafo's betreft is dat idd de 4 ohm wikkeling. Die zijn niet gebruikt.
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

En die twee weerstanden van 100 ohm parallel is ter vervanging van de smoorspoel.
Ah!buis schreef: di 11 feb 2014, 21:02
Een beetje op de gok,zal welongeveer goed zijn :sure:
Zeg dat de versterker 200mA trekt en de voeding 340x1,4=475V geeft.Als je dan zeg 10V aan die weerstand ipv smoorspoel gaat verliezen wordt dat een voeding van 465V en een weerstand van 10V/200mA=50 ohm ,neem 47.Dan 10Vx200mA=2W ,neem je een 5W geval om niet te heet te worden.
Wil je die 10V terug,neem een 10V tap op de trafo hoger,hou je nog over.
Heeft iemand al gewaarschuwd dat R7 en R8 gelijk moeten zijn ? Staat mis in schema hierboven.Zou 2x39k nemen 1W.
Anne
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Fredvandam schreef: zo 02 okt 2022, 20:40
Dat wat de eindtrafo's betreft is dat idd de 4 ohm wikkeling. Die zijn niet gebruikt.
Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...

Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.

- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

OpaBert schreef: za 01 okt 2022, 18:52
Shadow schreef: za 01 okt 2022, 18:38
Screenshot_20221001_183834.jpg
Ik heb deze versterker een half jaar meen ik na Fred gebouwd en er ook een kitje van Barry in gebruikt
En ook de bias instelbaar gemaakt
Misschien dat ook Fred dat heeft gedaan maar niet in het schema verwerkt :relax:
Tja, ik heb gewoon het schema gevolgd. Hier staan de bias potmeters voor de eindbuizen. Ze zijn alleen niet automatisch instelbaar.
Bijlagen
2022-10-02 20_50_01-Window.png
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Leek mij ook dat dat goed zat, niet automatisch maar wel in te stellen :goedzo:
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

Hier zitten de potmeters op de print. Destijds was de bias van de geflambeerde buis idd te hoog. Vreemde is dat het bij die ene buis verloopt en bij de rest niet.
Bijlagen
2022-10-02 20_56_12-Window.png
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Ah!buis »

Shadow schreef: zo 02 okt 2022, 20:52
Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.
- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Anne
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Walt »

Misschien is dit intressant, lekker dichtbij voor je:

https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en- ... ched-nieuw
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Fredvandam schreef: zo 02 okt 2022, 20:54
OpaBert schreef: za 01 okt 2022, 18:52
Shadow schreef: za 01 okt 2022, 18:38
Screenshot_20221001_183834.jpg
Ik heb deze versterker een half jaar meen ik na Fred gebouwd en er ook een kitje van Barry in gebruikt
En ook de bias instelbaar gemaakt
Misschien dat ook Fred dat heeft gedaan maar niet in het schema verwerkt :relax:
Tja, ik heb gewoon het schema gevolgd. Hier staan de bias potmeters voor de eindbuizen. Ze zijn alleen niet automatisch instelbaar.
Dat kitje van Barry was een inschakel vertraging :!: :wink:
En van die Bias wist ik niet meer erg goed
Ik wist alleen nog dat ik iets gemaakt had om het van buitenaf in te kunnen stellen met multiturn potmeters en een Huisje ervoor van EOO
Zie de plaatjes
Het was toen best leuk dat Anne jou met de dezelfde versterker print ook had geholpen maar het alweer vergeten was
Bijlagen
C8CA6988-0E80-4F15-BB65-8828C0FFD0D5.jpeg
C8CA6988-0E80-4F15-BB65-8828C0FFD0D5.jpeg (53.04 KiB) 374 keer bekeken
E8649D68-F39F-4D16-AA5B-0DC4D0E304C7.jpeg
E8649D68-F39F-4D16-AA5B-0DC4D0E304C7.jpeg (48.26 KiB) 374 keer bekeken
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Ah!buis schreef: zo 02 okt 2022, 21:45
Shadow schreef: zo 02 okt 2022, 20:52
Misschien dat mijn kleine speakers wel wat te veel vroegen...
Ook dat van de weerstanden had ik terug gevonden, het is nu een beetje wat ik ermee ga doen, mooie ringkern choke erin van Toroidy en ook de 4 Ohm tap uitbedraden staan wel op de verlanglijst.
- Kan het kwaad om een 5H/300mA choke te pakken ipv 4H/300mA?
Kwaad kan het niet, maar wat wil je daar mee bereiken ? Zonder die weerstand(en) ben je wel de beveiliging kwijt, zou er een zekering in moeten (500mA).
Je moet 't al erg bont maken wil je een eindbuis laten sneuvelen door een verkeerde LS.
Anne
Nou hij staat op het schema?
Als de weerstand blijft zal er in ieder geval een zwaardere in moeten, los smeltende onderdelen op 400+ V heb ik liever niet met loslopende kinderen hier...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Walt schreef: zo 02 okt 2022, 21:55
Misschien is dit intressant, lekker dichtbij voor je:

https://www.marktplaats.nl/v/muziek-en- ... ched-nieuw
Dank, had al gezocht maar die niet gevonden :think:
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Walt »

Na vele jaren kansloos naar kansloze tweaks speuren op MP, kan ik wel soms dingen vinden nu,,, :mrgreen:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Zag dit net voorbij komen
Dacht dat is mooi voor Joram Alleen nergens bij Bax op voorraad
Levertijd 4 weken
Gebakken Lucht :evil:
Bijlagen
BF2D0C31-4A89-4E79-80D8-D1FA9C7ACE72.jpeg
Gebruikersavatar
Walt
Berichten: 14141
Lid geworden op: vr 24 feb 2006, 13:33

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Walt »

Kan ook natuurlijk, maar KT 77 is stoerder!
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Als ik de specsheets lees zit er ook wat verschil in, niet veel en ze zijn uitwisselbaar gaf Bert al aan, maar qua klank misschien wel?
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

De kt77 is beam power tetrode en de EL34 is een Penthode Zou dus best anders kunnen klinken Joram maar beter of anders zijn van die betrekkelijke dingen Die ze ook in alle advertenties geven Hoorbaar of Zichtbaar beter , of Als Beste getest maar daar kan je toch niks mee ?
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Ik zal ook niet zeggen beter of slechter, maar anders :-k
En KT77 hoor je niet zo vaak itt EL34 :beer:
Gebruikersavatar
Jan Geert
Berichten: 1353
Lid geworden op: ma 19 sep 2011, 19:49
Locatie: Leiden

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Jan Geert »

Jukebox revival in Etten Leur heeft ze toch wel op voorraad?

Maar ja, die EH, GL, Sovtek, mullard, etc. buizen komen allemaal uit Saratov, Rusland.......

Ik gebruik in sommige van mijn Amps KT77, EL34, 6CA7 en zelfs 6L6 typen door elkaar. Als de bias van buitenaf in te stellen is, dan kom je een heel eind.
en 'stoer'.....een EL34 ziet er hetzelfde uit als een kt77
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Ja ze zijn gewoon te krijgen, geen probleem.
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Met dank aan Walter :dank:
20221004_165627.jpg
20221004_165640.jpg
Nieuw, ooit gekocht maar op de plank blijven liggen :goedzo:
Gebruikersavatar
OpaBert
Berichten: 12683
Lid geworden op: vr 25 apr 2014, 4:15
Locatie: T, heike 😀

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door OpaBert »

Super p
Gebruikersavatar
Fredvandam
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 05 nov 2007, 9:26
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Fredvandam »

Voorzichtig, probeer eerst een oude op plaats 2
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: KT77 uitdagingen

Bericht door Shadow »

Fredvandam schreef: di 04 okt 2022, 17:51
Voorzichtig, probeer eerst een oude op plaats 2
Goeie tip :goedzo:
Plaats reactie