Van bij de Chinees....
Moderator: Beheerdersteam
Re: Van bij de Chinees....
De composite versie kun je niet vergelijken met een standaard lm3886, ik zou eens vragen of hij nog printjes beschikbaar heeft...
- Barry2001
- Algemene moderator
- Berichten: 15172
- Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
- Locatie: Hengelo
- Contacteer:
Re: Van bij de Chinees....
Printen zijn denk ik het probleem niet, als die er niet zijn wil Peter mogelijk wel bij bestellen, maar de componenten. Niet alleen de LM’s, maar het meest simpele spul is er niet / lange levertijd. Eenvoudige 5V regulator smd bv, niet te krijgen. Heb gelukkig voor mijn producten het meeste op voorraad nu.
Re: Van bij de Chinees....
Dat is zeker! Nog afgezien daarvan geeft TS aan dat hij het SMD solderen niet ziet zitten en dat is te respecteren. Als TS het niveau van Sugden verlangt denk ik dat er weinig d.h.z. kitjes verder zijn die dat evenaren. Dan kom je toch meer in de richting van de kant en klare Holton bordjes denk ik.Barry2001 schreef: ↑wo 28 sep 2022, 15:26Printen zijn denk ik het probleem niet, als die er niet zijn wil Peter mogelijk wel bij bestellen, maar de componenten. Niet alleen de LM’s, maar het meest simpele spul is er niet / lange levertijd. Eenvoudige 5V regulator smd bv, niet te krijgen. Heb gelukkig voor mijn producten het meeste op voorraad nu.
Re: Van bij de Chinees....
Dat lijkt me ook nog een keer wat...zo'n Holton wil ik wel eens luisteren...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Tja is te overwegen
Nu heeft een buizenversterker wel een sterker doorgedreven character tov de sudgen die ik gewoon ben, maar daarom zeker niet minder leuk.
Het is moeilijk om het geluid van de sugden te beschrijven. Kleurt quasie niet, maar maakt wel dat mindere opnames heel aangenaam en muzikaal klinken iets wat met super zuivere versterkers wel een "pain-in-the-@#$$"is.
Bass is wel het allerbeste dat te vinden is. Maar dat heeft niets met Sugden te maken, is eigen aan klasse A versterking (Een Chipamp is eigenlijk van't zelfde bedje ziek) . Nu ook niet dat het dramatisch is. Misschien valt het meer op omdat de kwaliteit in midden en hoog zo fenominaal goed is.
Enfin, met mijn oren alleszins. Ieder zijn smaak en goesting....gelukkig is er keuze genoeg voor iedereen.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
JA SMD solderen lijkt me niet zo eenvoudig om me te starten en gaf je ook al aan in een eerdere post.Pjotr schreef: ↑wo 28 sep 2022, 16:35Dat is zeker! Nog afgezien daarvan geeft TS aan dat hij het SMD solderen niet ziet zitten en dat is te respecteren. Als TS het niveau van Sugden verlangt denk ik dat er weinig d.h.z. kitjes verder zijn die dat evenaren. Dan kom je toch meer in de richting van de kant en klare Holton bordjes denk ik.Barry2001 schreef: ↑wo 28 sep 2022, 15:26Printen zijn denk ik het probleem niet, als die er niet zijn wil Peter mogelijk wel bij bestellen, maar de componenten. Niet alleen de LM’s, maar het meest simpele spul is er niet / lange levertijd. Eenvoudige 5V regulator smd bv, niet te krijgen. Heb gelukkig voor mijn producten het meeste op voorraad nu.
Nu is de module 86 van neurochrome opgebouwd met niet SMD.
https://neurochrome.com/products/modulus-86
Maar 80 euro per bordje zonder shipping is toch wel wat bij de haren getrokken.
Hij heeft wel wat onderzoek verricht, maar eigenlijk heeft de DIYaudio communitie hier veel input gegeven. Om dat het "crediet"hiervan te willen opstrijken.... En waarom, ik denk niet dat hij er rijk van wordt.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
bart Luyckx schreef: ↑wo 28 sep 2022, 18:08JA SMD solderen lijkt me niet zo eenvoudig om me te starten en gaf je ook al aan in een eerdere post.Pjotr schreef: ↑wo 28 sep 2022, 16:35Dat is zeker! Nog afgezien daarvan geeft TS aan dat hij het SMD solderen niet ziet zitten en dat is te respecteren. Als TS het niveau van Sugden verlangt denk ik dat er weinig d.h.z. kitjes verder zijn die dat evenaren. Dan kom je toch meer in de richting van de kant en klare Holton bordjes denk ik.Barry2001 schreef: ↑wo 28 sep 2022, 15:26Printen zijn denk ik het probleem niet, als die er niet zijn wil Peter mogelijk wel bij bestellen, maar de componenten. Niet alleen de LM’s, maar het meest simpele spul is er niet / lange levertijd. Eenvoudige 5V regulator smd bv, niet te krijgen. Heb gelukkig voor mijn producten het meeste op voorraad nu.
Nu is de module 86 van neurochrome opgebouwd met niet SMD.
https://neurochrome.com/products/modulus-86
Maar 80 euro per bordje zonder shipping is toch wel wat bij de haren getrokken.
Hij heeft wel wat onderzoek verricht, maar eigenlijk heeft de DIYaudio communitie hier veel input gegeven. Om dat het "crediet"hiervan te willen opstrijken.... En waarom, ik denk niet dat hij er rijk van wordt.
Zijn er echt geen alternatieve CA's met niet SMD?
Re: Van bij de Chinees....
Tja, ik en vele anderen hebben hem op diyaudio wat kritisch vragen gesteld die hij steeds ontweek en in plaats daarvan kreeg ik e-mailtjes van hem of ik van zijn broodwinning af wilde blijven. Ik ken het ding en afgezien dat hij er belachelijk veel voor vraagt deugt het technisch ook niet: Bij clippen staat de boel behoorlijk te oscilleren! Ook de blokgolfweergave heeft een permanentje gehad. Overigens zit je daar met hetzelfde van de LM3886 unoptanium!
Re: Van bij de Chinees....
Morgen in Beetsterzwaag komt zijn broertje vernam ik... Kun je eens kennis makenLeeuwarden schreef: ↑ma 26 sep 2022, 17:13Als jij jouw CA op één lijn zet met een Sugden en dan ook nog met een plusje, dan wordt het hoog tijd dat je demo-modelletje hier een maandje komt logeren,Peter…
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Van bij de Chinees....
Jammer dat ik daar niet ben. Maar dan nog, met zoiets is het beter om gedurende enige tijd kennis te maken in je eigen set. Maar dan nog, als de onderdelen problematisch zijn, dan is het ook geen aanrader meer. En dat is erg jammer.
Re: Van bij de Chinees....
Daar heb je geen week voor nodig Jan, ik realiseerde me dat al vrij snel, toen ik het hoorde.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Lijkt me toch moeilijk om een eind versterker te beoordelen in een ruimte die je niet kent, met muziek die je niet kent, bron en voorversterker die je niet kent,....en allerminst om dan nog een vergelijk te maken met een ander systeem waarvan je ook niet weet hoe die daar, met dat materiaal zou presteren...veel onbekenden...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Heel veel luisteren! Oftewel luisterervaring met heel veel verschillende systemen. Maar je hebt wel een punt, vergelijkenderwijs gaat het wel het beste. Kan mij het vergelijk bij Loek nog wel herinneren al weer lang geleden... Ga je heel goed met heel goed vergelijken dan wordt het wel lastig. Zoals b.v. met de Perreaux en de CA in Ermelo op de Paper Hatts van André. Daar kon ik toen niet echt een verschil tussen horen. Wellicht thuis in alle rust wel. Maar dan zijn die verschillen wel marginaal.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Mijn ervaring is dat je tijdens zulke luistersessies je op dingen begint te focussen. Je hoort iets waarvan je denkt....dan bewust en onbewust focus je daarop omdat je hersenen bevestiging zoeken. Ondertussen gaan veel andere ervaringen verloren.
Daarbij komt als je de ruimte of systeem niet kent je wel heel veel onbekende variabelen hebt.
En zelfs indien je enkel de eindversterker zou verwisselen tijdens een luisterbeoordeling.
Stel je luistert naar een eindtrap die het moeilijk heeft met luidsprekers met lage impedantie. Maar je kent die luidspreker niet dus hoor je de moeite die de eindtrap heeft om die aan te sturen. Als daar dan nog bij komt dat die luidspreker een lage gevoeligheid heeft en het volume nog omhoog moet omdat die ook nog eens in een grote ruimte speelt...tja dan valt die versterker snel door de mand.
Maar wat als je die in een aangepaste omgeving plaatst met de juiste luidspreker? Tja dan hoog waarschijnlijk hoor je zijn tekortkomingen niet en mogelijks focus je op andere dingen die misschien wel "goede" eigenschappen zijn en ben je vol lof over die versterker.
En nu spreken we enkel over de ruimte en luidspreker., ook de andere componenten in de keten hebben hun invloed.
Wat ik voor mezelf heb uitgemaakt is dat uiteindelijk de muziekbeleving primeert. Voor de meeste van ons die dingen bouwen is het vaak moeilijk om de analytische knop die je nodig hebt tijdens het ontwerp uit te zetten na de bouw en gewoon te genieten van de muziek waarvan je houdt. Om die reden is vaak een lange luisterervaring nodig in je vertrouwde omgeving want willes nietes begin je te luisteren met je analytische bril op en om die af te zetten heb je tijd nodig.
Daarbij komt als je de ruimte of systeem niet kent je wel heel veel onbekende variabelen hebt.
En zelfs indien je enkel de eindversterker zou verwisselen tijdens een luisterbeoordeling.
Stel je luistert naar een eindtrap die het moeilijk heeft met luidsprekers met lage impedantie. Maar je kent die luidspreker niet dus hoor je de moeite die de eindtrap heeft om die aan te sturen. Als daar dan nog bij komt dat die luidspreker een lage gevoeligheid heeft en het volume nog omhoog moet omdat die ook nog eens in een grote ruimte speelt...tja dan valt die versterker snel door de mand.
Maar wat als je die in een aangepaste omgeving plaatst met de juiste luidspreker? Tja dan hoog waarschijnlijk hoor je zijn tekortkomingen niet en mogelijks focus je op andere dingen die misschien wel "goede" eigenschappen zijn en ben je vol lof over die versterker.
En nu spreken we enkel over de ruimte en luidspreker., ook de andere componenten in de keten hebben hun invloed.
Wat ik voor mezelf heb uitgemaakt is dat uiteindelijk de muziekbeleving primeert. Voor de meeste van ons die dingen bouwen is het vaak moeilijk om de analytische knop die je nodig hebt tijdens het ontwerp uit te zetten na de bouw en gewoon te genieten van de muziek waarvan je houdt. Om die reden is vaak een lange luisterervaring nodig in je vertrouwde omgeving want willes nietes begin je te luisteren met je analytische bril op en om die af te zetten heb je tijd nodig.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
ter aanvulling op wat Peter zegde :
Goed van zeer goed onderscheiden wordt idd nog veel moeilijker tijdens zulke luistersessies.
Ook een beroep doen op je collectief geheugen is niet evident. Hoe goed herinner je je nog wat je ervaring was, los van het feit of je perceptie wel correct is?
Vergelijk het met een herinnering van je jeugd of een verre vakantie een overlden iemand...wat blijft daar nog van in je geheugen hangen en wat ging verloren? Meestal houden we een globaal beeld over met hier een daar wat detail, maar vele momenten en details gingen vaak verloren. Ook al is het afhankelijk van persoon tot persoon en hoe goed je geheugen is.
(een tussendoortje : laatst zag ik een film samen met mijn vriendin. Zei ze op een bepaald moment heb je die haar handtas gezien, zo een wil ik ook. Ik, had helemaal geen handtas gezien....kan zelfs de kleur niet benoemen... Zo zie je maar dat we op andere dingen focussen en andere dingen belangrijk vinden)
En om terug te keren naar hifi, daar is het nog moeilijker zoals ik voorheen aanhaalde omdat de rand factoren een grote rol spelen.
Bij goed en zeer goed kan het vaak haasje over zijn indien je met deze rand-factoren begint te spelen. Ook de afweging kunnen maken wat voor jouw belangrijk is speelt mee.
Dat alles maakt het ook boeiend en plezant en hebben we er onze hobby/beroep van gemaakt
Goed van zeer goed onderscheiden wordt idd nog veel moeilijker tijdens zulke luistersessies.
Ook een beroep doen op je collectief geheugen is niet evident. Hoe goed herinner je je nog wat je ervaring was, los van het feit of je perceptie wel correct is?
Vergelijk het met een herinnering van je jeugd of een verre vakantie een overlden iemand...wat blijft daar nog van in je geheugen hangen en wat ging verloren? Meestal houden we een globaal beeld over met hier een daar wat detail, maar vele momenten en details gingen vaak verloren. Ook al is het afhankelijk van persoon tot persoon en hoe goed je geheugen is.
(een tussendoortje : laatst zag ik een film samen met mijn vriendin. Zei ze op een bepaald moment heb je die haar handtas gezien, zo een wil ik ook. Ik, had helemaal geen handtas gezien....kan zelfs de kleur niet benoemen... Zo zie je maar dat we op andere dingen focussen en andere dingen belangrijk vinden)
En om terug te keren naar hifi, daar is het nog moeilijker zoals ik voorheen aanhaalde omdat de rand factoren een grote rol spelen.
Bij goed en zeer goed kan het vaak haasje over zijn indien je met deze rand-factoren begint te spelen. Ook de afweging kunnen maken wat voor jouw belangrijk is speelt mee.
Dat alles maakt het ook boeiend en plezant en hebben we er onze hobby/beroep van gemaakt
Re: Van bij de Chinees....
Als je in dezelfde setting alleen de versterker wisselt, is mijn ervaring dat een goed ontwerp met weinig vervorming niet heel veel verschil onderling zal opleveren. Maar je kunt natuurlijk ook iedereen en z'n kat erbij sleuren, dan is je referentie weg...
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
vind ik een beetje kort door de bocht. Maar ieder zijn ding.Shadow schreef: ↑zo 02 okt 2022, 12:00
Als je in dezelfde setting alleen de versterker wisselt, is mijn ervaring dat een goed ontwerp met weinig vervorming niet heel veel verschil onderling zal opleveren. Maar je kunt natuurlijk ook iedereen en z'n kat erbij sleuren, dan is je referentie weg...
Mijn ervaring is dat de voorversterker, luidsprekers en ruimte net wel veel invloed hebben op de uiteindelijke beoordeling. Een versterker is meer dan enkel lage vervorming.
En waarom het dan minder zou spelen voor een versterker dan bv voor een DAC?
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
Ik doelde op je stelling : "Voor een versterker speelt dat minder in mijn ervaring..."
Daarom de analogie als je enkel de DAC zou veranderen en al de rest gelijk houdt, dan spelen de andere componenten en ruimte wel een grotere rol in de uiteindelijke beleving.
Re: Van bij de Chinees....
Mwah, met een modern hedendaagse dac zal dat ook nog niet meevallen. Speakers en ruimte spelen zeker een rol in het totaalplaatje. Maar als de speakers goed zijn en voldoende resolutie hebben dan filtert je gehoor + grijze processing de ruimte akoestiek best wel ver naar de achtergrond om een versterker goed te kunnen beoordelen op zijn kwaliteiten.
-
bart Luyckx
- Berichten: 722
- Lid geworden op: ma 17 mei 2021, 14:04
Re: Van bij de Chinees....
We beginnen dingen te mixen.
1) waarom zou voor een versterker de rand-gegevens minder een invloed hebben op je beoordeling dan bv bij een DAC. Dat was de stelling.
2) Peter haalt nu aan "goede speaker" Wat zijn goede speakers? Ik ken goede speakers,maar zet je er een versterker voor die geen belasting tot 0,5 ohm haalt, dan trek je het niet. Is de versterker dan slecht?
3) je kan dingen beoordelen in een bepaalde context, maar om een vergelijk te maken met speakers die je voorheen had gehoord in een andere context is moeilijk om niet te zeggen onmogelijk.
4) je moet ook bewust zijn van die context en welke invloed die heeft op je ervaring. Iets dat slecht klink in die bepaalde context moet niet per se slecht zijn in een andere context.
5) je moet goed weten wat voor jezelf belangrijk is, want...we can't have it all...
Mijn betoog is enkel om te stellen dat
- je niet blindelings op je geheugen kan vertrouwen
- je alle rand-factoren goed moet kennen
- je analytische bril moet kunnen afzetten. (=persoonlijk)
En vooral, het blijft een hobby waar we plezier aan willen beleven.
1) waarom zou voor een versterker de rand-gegevens minder een invloed hebben op je beoordeling dan bv bij een DAC. Dat was de stelling.
2) Peter haalt nu aan "goede speaker" Wat zijn goede speakers? Ik ken goede speakers,maar zet je er een versterker voor die geen belasting tot 0,5 ohm haalt, dan trek je het niet. Is de versterker dan slecht?
3) je kan dingen beoordelen in een bepaalde context, maar om een vergelijk te maken met speakers die je voorheen had gehoord in een andere context is moeilijk om niet te zeggen onmogelijk.
4) je moet ook bewust zijn van die context en welke invloed die heeft op je ervaring. Iets dat slecht klink in die bepaalde context moet niet per se slecht zijn in een andere context.
5) je moet goed weten wat voor jezelf belangrijk is, want...we can't have it all...
Mijn betoog is enkel om te stellen dat
- je niet blindelings op je geheugen kan vertrouwen
- je alle rand-factoren goed moet kennen
- je analytische bril moet kunnen afzetten. (=persoonlijk)
En vooral, het blijft een hobby waar we plezier aan willen beleven.
Re: Van bij de Chinees....
Nou, ik begrijp dat het nog wel even gaat duren voordat jij een versterkertje gaat solderen. Zoveel randvoorwaarden... 
