Hp microserver
Moderator: Beheerdersteam
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
hoe ver kan je gaan qua power save opties? dat t ding wel vlot wakker wordt (en dus niet hoeft te booten ofzo) als er wat aan 'm gevraagd wordt?
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
heeft iemand een UPS gekoppeld aan t servertje? zo dat als de accu van de UPS bijna leeg is, dattie 'm netjes shutdown geeft?
[update]
deze
https://www.informatique.nl/197133/eato ... b-iec.html
lijkt dat te kunnen
[update]
deze
https://www.informatique.nl/197133/eato ... b-iec.html
lijkt dat te kunnen
Re: Hp microserver
Ik heb mijn servertje (*) niet aan een UPS hangen en dat is een bewuste keus. Hij staat de hele dag aan en dat verbruikt stroom. De hardware heb ik specifiek geselecteerd op laag verbruik. Een UPS kost heel wat meer dan de aanschafprijs. Gewoonlijk staat dat ding ook gewoon de hele dag zijn accu's volgeladen te houden. Dat drukt hard op de energie efficiëntie van een thuisservertje.
(*) geen HP microserver overigens
(*) geen HP microserver overigens
Re: Hp microserver
Accu eenmaal vol kost verder geen stroom. Hoe kom je daar bij? Ik heb hier de home server (NAS) modem/router/Wifi en DECT wel direct op de accu staan via twee DC-DC converters. Spul draait allemaal op 12V, behalve de DECT. Die wil 6,5V zien. Maar met minder dan 1W is dat ook geen probleem met een LM317. Converters zijn 60W ieder met 9V - 36V in en 12V uit. Normaliter worden die via een Schottky diode gevoed uit een 15V SMPS. Valt het net weg dan schakelt ie over via een diode van de SMPS naar de accu. SMPS + converter heeft iets van 85% bij elkaar. Prima te overzien. Heb afgelopen jaren al 3 APS versleten. Allemaal binnen 5 jaar aan gort. Accu stuk! Zijn allemaal brute force noodgevallen of je moet een onevenredig dure nemen.AntonZ schreef: ↑zo 22 jan 2023, 20:00Ik heb mijn servertje (*) niet aan een UPS hangen en dat is een bewuste keus. Hij staat de hele dag aan en dat verbruikt stroom. De hardware heb ik specifiek geselecteerd op laag verbruik. Een UPS kost heel wat meer dan de aanschafprijs. Gewoonlijk staat dat ding ook gewoon de hele dag zijn accu's volgeladen te houden. Dat drukt hard op de energie efficiëntie van een thuisservertje.
(*) geen HP microserver overigens
Laatst gewijzigd door Pjotr op zo 22 jan 2023, 23:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Hp microserver
Op dit moment nog niet, ik heb al wel een UPS staan die er tussen moet kan alleen het 19" stekkerblok nog niet vinden en er moet een andere stekker aan anders past die niet in de UPS.
Dan komt nog de uitdaging dat er meer dan 1 server een signaal krijgt om uit te gaan.
Dan komt nog de uitdaging dat er meer dan 1 server een signaal krijgt om uit te gaan.
Re: Hp microserver
Dat moet met een scriptje toch wel te regelen zijn via het netwerk? Punt is meer hoe peuter je die info uit je UPS? Een HW trigger wanneer de accu onder de 11V komt is niet zo moeilijk. Heb er ook wel eens naar gezocht maar er is bar weinig over te vinden op het www.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
mn oude APC UPS (ondertussen overleden) had een seriele uitgang, die met diverse NASsen kon kletsen (o.a. met m'n Netgear readynas), was kwestie van aansluiten en vinkje zetten in de NAS config.
Eaton waar ik boven naar link heeft een stukje software die dat zou moeten kunnen, maar weet niet of dat ook onder Ubuntu server z'n werk kan doen.
Eaton waar ik boven naar link heeft een stukje software die dat zou moeten kunnen, maar weet niet of dat ook onder Ubuntu server z'n werk kan doen.
Re: Hp microserver
Ja, dat kun je ook instellen via een USB verbinding. Maar dat heeft bij mij nooit gewerkt. Hier is het vrij simpel. Ik heb sowieso wel een paar uurtjes accu back-up. Dus gaat wat stroom vreet en kritisch is handmatig uit. Alleen Modem/wifi en DECT blijft actief. Het is nu wat minder maar met al die dorpsuitbreiding hebben we hier wel een paar keer per jaar een netstoring.
Re: Hp microserver
Ik heb hier al wel een aantal keren gehad dat er dan de prik eraf ging met de server draaiend, maar met het opstarten kon ik kon ik altijd de de boel weer terug halen, een opzet met de server om dan met behulp van het journaling disk system kreeg ik dat bij het opstarten dat hij zelf de boel corrigeerde/repareerde.
Re: Hp microserver
Dat is dus hier wel een keertje mis gegaan, bij het opnieuw opstarten was 1 schijf van het Raid1 van de NAS morsdood en wilde helemaal niet meer. Draaide nog wel maar was niet meer toegankelijk. Kon ook de s.m.a.r.t. data niet meer uitlezen. Nieuwe ingeprikt en gelukkig kon alles weer gemirrord worden. Nu had die schijf wel een 8 jaar 24/7 gedraaid. Dus ook wel weer tijd voor een upgrade naar zowel groter als sneller en zuiniger.
Re: Hp microserver
De HP microserver heeft dan wel een meer degelijke opbouw heb ik wel dan als vermoeden.
Re: Hp microserver
Zeker, ik zweer ook bij HP! Zeer degelijk en betrouwbaar gebleken. Met de NAS was ook niks mis, de schijf (een 5400 RPM WD Red) had het begeven door de abrupte netuitval. Hoewel nog ver voor MTBF is dat na 8 jaar 24/7 draaien ook niet bijzonder.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Hp microserver
antwoord van Eaton:
Eaton schreef:Naar aanleiding van uw vraag via onze website met betrekking tot Eaton UPS Companion en Ubuntu , kan ik het volgende melden :
Moet ik helaas zeggen dat Eaton UPS Companion , alleen getest is met Windows systemen
Ubuntu 20.04 LTS is wel getest met IPP software en is compatible daarmee
Zie onderstaande download link voor compatibiliteit lijst :
IPSS OS Compatibility List
Met dit soort server sys6temen , komt men meer richting IPP software i.v.m. de professionaliteit van de systeem :
Intelligent Power Manager Software | Monitoring op afstand | Eaton
Intelligent Power Manager Software | Modellen | Eaton
Intelligent Power Manager Software | Documentatie | Eaton
Re: Hp microserver
Een aparte poort om bij de server te komen en het 1 en ander te regelen, Gerhard gebruikt hem wel meen ik.
Re: Hp microserver
OK, begrijp ik. Of je nu via USB, RS232 of SNMP melding doet, er zal toch een service moeten draaien die luistert. Vond deze er nog over: https://community.se.com/t5/APC-UPS-Dat ... d-p/337481
https://www.reddit.com/r/synology/comme ... ely_power/
https://www.reddit.com/r/synology/comme ... ely_power/
Re: Hp microserver
Ze worden duurder ALS ZE WAT OUDER ZIJN, LIJKEN WEL AUTO'S
Dit is toch echt dezelfde uitvoering die ik hier heb staan, en dan wat later naar 8 GB en 4 HD
https://it-market.com/en/servers/tower- ... 712317-421 Hij staat nu een een backup naar een losse USB HD te maken en tegelijkertijd muziek afspelen.
Dit is toch echt dezelfde uitvoering die ik hier heb staan, en dan wat later naar 8 GB en 4 HD
https://it-market.com/en/servers/tower- ... 712317-421 Hij staat nu een een backup naar een losse USB HD te maken en tegelijkertijd muziek afspelen.
Re: Hp microserver
Dan wordt het tijd dat ik er 1 verkoop
Heb er 2, 1 met een snellere celeron en 1 met een xeon cpu beide met 16Gb.
Die celeron staat uit en op die xeon draait xpenology.
Heb er 2, 1 met een snellere celeron en 1 met een xeon cpu beide met 16Gb.
Die celeron staat uit en op die xeon draait xpenology.
