klasse A stereo versterker met stereo trafo

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

Hallo forum leden,

Elders op dit forum heb ik al vaker mijn bevindingen en perikelen besproken met mijn stereo transformator. Inmiddels is deze transformator verwerkt in een stereo versterker. Hierbij wat foto's en de schema's. Uiteindelijk is het allemaal goed gekomen met de trafo.

De versterker is uitgerust met 4 stuks E130L eindbuizen die 2 aan 2 parallel staan. Deze buizen staan in klasse A op een voedingsspanning van ongeveer 170V.
Elk kanaal heeft verder een enkele E80F als stuurbuis. De stuurbuizen worden aangestuurd vanuit een filter printje.
Het filter zorgt er voor dat van zowel het linker als het rechter kanaal de lage tonen samen gevoegd worden, en deze naar beide stuurbuizen gestuurd worden. De midden en hoge tonen van elk kanaal worden alleen naar het overeenkomstige kanaal gestuurd. Voor de lage tonen functioneert de versterker als mono basversterker. Voor de midden en hoge tonen als stereo versterker.

De voeding bestaat uit 2 ringkern trafo's voor de hoogspanning, en 2 ringkern trafo's voor de gloeispanning van de eindbuizen. De gloeidraden van de stuurbuizen worden gevoed met gelijkstroom en vormen een deel van de kathode weerstanden van de eindbuizen.

De versterker levert per kanaal maximaal 20W voor het midden en hoog signaal. Voor de bassen levert de versterker maximaal 2x25W (50W mono).
De bandbreedte (-3dB) loopt van 20Hz tot 50kHz. De vervorming is overal <0,5% tussen 30Hz en 20kHz.
De uitgangen van de versterker worden vertraagd ingeschakeld om opstart geluiden te blokkeren.

Hierna wat foto's en de schema's.

Piet
SE E130L voorkant.jpeg
SE E130L zijkant.jpeg
SE E130L achterkant.jpeg
onderzijde.JPG
SE E130L stereo versterker voor-eindtrap.GIF
SE E130L stereo versterker voeding.jpg
SE E130L stereo versterker filter.jpg
SE E130L versterker timer.jpg
Laatst gewijzigd door Piet1950 op wo 21 sep 2022, 22:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
VintageHarry
Berichten: 2410
Lid geworden op: ma 27 okt 2014, 11:41
Locatie: Bij Arnhem

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door VintageHarry »

Mooi gebouwd zo! :goedzo:
Gebruikersavatar
OWC
Ook commercieel actief
Berichten: 3854
Lid geworden op: wo 02 mei 2018, 14:53
Locatie: West Friesland
Contacteer:

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door OWC »

Zeker netjes opgebouwd, wat een hoop ruimte! :lol: 8)
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door hannesie »

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe zo iets klinkt, heb je daar een beeld bij, klankmatig strak of juist geen of wat romig. ;-)
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

Ik ben dan ook wel benieuwd hoe zo iets klinkt,
De klank (vanuit aangesloten luidsprekers) is een voornamelijk subjectieve ervaring en beleving, waarbij veel meer factoren en rol spelen dan de versterker alleen. De beoordeling daarvan laat ik maar aan de individuele luisteraar over.

Piet
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door ray5150 »

Dat is inderdaad heel netjes opgebouwd, een lust voor het oog ! :goedzo: :goedzo:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36743
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Pjotr »

Netjes Piet :goedzo: Dat is de ware kunst!
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Ah!buis »

Is idd heel mooi geworden =D>
Wel wat dubbel, een hele verzameling voedingstrafos en smoorspoelen om één uitgangstrafo uit te sparen :shock: :lol:
Het aan sluiten van luidsprekers is ook nog een puntje. Lijkt me dat er filters in moeten die op dezelfde frequentie het mid/hoog en laag tegenhouden.Anders wordt de versterker dubbel belast.
Ik dacht zo ongeveer zoiets,
PL.png
PL.png (39.95 KiB) 393 keer bekeken
Filters zullen wel wat uitgebreider moeten.
Anne
Plaatje aangepast, had bij copy/paste van de LSs de rechtse mid/hoog vergeten om te draaien
Teruggezet, was wel goed. :oops:
Laatst gewijzigd door Ah!buis op vr 30 sep 2022, 19:10, 2 keer totaal gewijzigd.
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

Lijkt me dat er filters in moeten
Een filter is niet nodig. De koppeling tussen de 2 helften is bij de laagste frequenties geen 100%, maar veel lager. Maar zelfs al zou de koppeling voor de laagste frequenties 100% zijn, als beide ingangen hetzelfde signaal aangeboden krijgen, geven beide uitgangen ook een identiek signaal af. De trafo gedraagt zich dan als een enkele trafo met 4 wikkelingen. En elke uitgang geeft dan alleen maar het vermogen af, dat de bijbehorende ingang aanbied.
Voor het midden en hoog mag elke ingang een verschillend signaal krijgen, omdat dan de overspraak nihil is. De betreffende uitgang geeft dan ook alleen maar het vermogen weer van de betreffende ingang. Op elke uitgang wordt gewoon een breedband box aangesloten.
Het actieve ingangsfilter zorgt ervoor dat het hiervoor genoemde tot stand komt. Een lage toon op 1 ingang wordt in het actieve filter met dezelfde amplitude en juiste fase naar de beide kanalen gestuurd, en via beide helften weergegeven. Voor de bassen dus mono, en voor het midden/hoog stereo.

Piet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Ah!buis »

Lijkt me wel wat optimistisch bekeken.
Het laag komt uit beide wikkelingen krijgen de beide mid/hoogLSs de helft van te verwerken.
Het mid/hoog komt in tegenfase uit de wikkelingen, dus niets voor de laagLS, maar het verschil rechts/links wel.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

Lijkt me wel wat optimistisch bekeken.
Kennelijk snap je de werking niet. Ik weet niet hoe ik het je anders kan uitleggen. Het werkt in ieder geval, zoals ik het beschreven heb.
En ook tot grote tevredenheid van de nieuwe eigenaar.

Piet
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Ah!buis »

Piet1950 schreef: do 29 sep 2022, 21:57
Lijkt me wel wat optimistisch bekeken.
Kennelijk snap je de werking niet. Ik weet niet hoe ik het je anders kan uitleggen. Het werkt in ieder geval, zoals ik het beschreven heb.
En ook tot grote tevredenheid van de nieuwe eigenaar.

Piet
Da's mooi, een tevreden mens telt voor twee, wordt dubbel genieten :lol:
Wat de werking betreft, snap je 't zelf wel :?
Voor het laag is het gewoon een balansversterker met drie LSs eraan.
Dus belast met een bas (8Ω ?) met daaraan parallel twee mid/hoog in serie (2x 4Ω ?), totaal 4Ω aan de versterker die daardoor ook minder presteert (voor 8Ω bedoeld?).
Dan gaat de helft van het vermogen naar de basLS en de rest, 2x¼ naar de mid/hogen.
Eén mid/hoogLS levert geluid (laag) in fase met de bas, de ander in tegenfase.
Dus, ik blijf erbij,hou de bassen weg uit de mid/hoogLSs.Dan is de bas-balansversterker belast met 8Ω , levert z'n volle vermogen en geen scheef stereobeeld in t laag.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

PL.png
PL.png (39.4 KiB) 413 keer bekeken
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door douwebakker »

Piet1950 schreef: vr 30 sep 2022, 15:42
PL.png
Ook ik probeer het te begrijpen maar kom er ook niet uit.
Het magnetisch veld in de kern is toch overal ongeveer hetzelfde?
Tegelijkertijd is er toch iemand geweest die zo’n uitgangstrafo heeft bedacht en gemaakt.
Het blijft een raar iets Piet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Ah!buis »

Ik had over het hoofd gezien dat je ook een kant van de mid/hoog in tegenfase de versterker instuurt :oops: .
Gaat het verhaal van de tegenfase van één kant niet door, geen scheve stereo :D
Had anders wel het voordeel dat links en rechts voor de basLS min of meer wegvalt, nu niet meer.Maar ja, dan werkt 't in de UGT vermoedelijk ook niet meer, nog teveel koppeling tussen wikkeling links/rechts.
Het weglaten van de doorverbinding tussen de twee wikkelingen maakt niks uit, 2x8Ω is hetzelfde als 16Ω over beide voor t laag.
Anne
Piet1950
Berichten: 475
Lid geworden op: wo 18 mei 2016, 15:34
Locatie: Alblasserwaard

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Piet1950 »

Het magnetisch veld in de kern is toch overal ongeveer hetzelfde?
Nee, het is juist de bedoelde truc van de ontwerper dat dit niet zo is. De ontwerper van deze trafo heeft een poging gedaan om 2 single ended trafo's te bouwen op 1 enkele kern. Dit is hem voor de midden en hoge tonen uitstekend gelukt. Ongeveer vanaf 150Hz gedragen beide helften zich als losse trafo's, met elk 1 primaire en 1 secundaire wikkeling. De magnetische koppeling tussen de overeenkomstige primaire en secundaire is uitstekend. De bandbreedte loopt door tot ruim 50kHz. De magnetische koppeling naar de andere helft is nihil

Onder de 150Hz begint echter de ene primaire niet alleen door te geven naar de eigen secundaire, maar ook naar de andere secundaire, (en naar de andere primaire). Er ontstaat in toenemende mate een magnetische koppeling tussen alle wikkelingen. De trafo gaat zich gedragen als een enkele trafo met 2 primaire en 2 secundaire wikkelingen.

Ik heb er nu voor gezorgd dat de beide single ended versterkers (Links en Rechts) alleen voor het midden en hoog hun afzonderlijke eigen Links en Rechts aangeboden krijgen, en dit dus ook apart weergeven.
Maar het laag dat bij links of bij rechts binnenkomt, wordt opgeteld tot 1 signaal, en vervolgens naar beide single ended versterkers toegevoerd, en weergegeven. Zodanig, dat de beide single ended versterkers, en de totale trafo, zich als een balansversterker gedragen. De overspraak tussen de beide trafohelften geeft daardoor geen probleem meer.
Alleen rondrennende bassisten kunnen nu niet meer in stereo weergegeven worden. De rest wel. That's it.

Piet
PL.png
PL.png (38.7 KiB) 376 keer bekeken
Gebruikersavatar
douwebakker
Berichten: 2172
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:25
Locatie: Vledder Drenthe
Contacteer:

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door douwebakker »

En toen viel het kwartje. Bedankt Piet.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: klasse A stereo versterker met stereo trafo

Bericht door Ah!buis »

Het spijt me dat ik hier misschien wat vewaring heb veroorzaakt. Om een of andere reden dacht ik dat beide mid/hoog met dezelfde fase de versterker door gingen. Zo dus,
SE filter.jpg
Dan moet één mid/hoog LS omgekeerd aangesloten om de fase rechts/linksweer gelijk te krijgen. Is nu dus niet zo.
Leek me logisch, zo blijft er weinig over van het mid/hoog bij balanswerking, komt 't ook niet in de bas LS.
Maar als de scheiding tussen de twee trafohelften niet goed genoeg is bij het mid/hoog werken ze elkaar tegen, ook niet goed. Zal wel daarom zijn dat Piet het anders heeft gedaan.
Anne
Plaats reactie