Streamen, DAC en voorversterker op basis van Raspberry

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Mauwie

Streamen, DAC en voorversterker op basis van Raspberry

Bericht door Mauwie »

Onlangs heb ik een eind versterker op basis van de LM4780 chip gebouwd. Nu ben ik op zoek naar informatie voor het bouwen van een streamer, DAC voorversterker op basis van de Raspberry pi. Nu is er een kant en klare oplossing:
[url]https://hifi.nl › artikel › Review-NuP...
Review NuPrime Omnia WR 1 streaming klein, handig fijn - HiFi.nl [/url].
Nu vraag ik mij af, is zo iets te bouwen op basis van de Raspberry en is de kwaliteit van iets zelf bouwen beter dan de Omnia en zijn de kosten lager? Hieronder mijn wensen en vragen.

Doel:
• Streamen (met Volumio)
• Voorversterker CD en TV input
• Goede audio hifi kwaliteit
• Voor in de woonkamer
• Makkelijk te bedienen
• Eventueel de mogelijkheid voor het aansluiten van een subwoofer
• Eventueel DSP (hier nog geen ervaring mee)
Raspberry 3B of 4?
Welke Voeding?
1. Losse laptop voeding
2. Dubbele voeding
3. Ringkern travo
4. Anders?
Welke Dac HAT?
1. JustBoom DAC HAT
2. Kali + Piano 2.1 + Volt Bundle
3. Hifiberry DAC +
4. Andere mogelijkheden?
Hoe zorgen voor extra ingangen?
• Tv ingang
• Cd speler ingang

Gaat naar een eind versterker op basis van de LM4780.
Kast wil ik zelf bouwen.
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Re: Streamen, DAC en voorversterker op basis van Raspberry

Bericht door Henkjan »

DSP kan ook in software, en als je een meerkanaals DAC kiest is subs toevoegen ook makkelijk. Volumio kan dat dan niet dacht ik, Roon in elk geval wel. Dan wel kiezen voor een krachtige Pi
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

makkelijk te bedienen
door wie? alleen voor jezelf of moeten ook totaal niet in audio geïnteresseerde huisgenoten het snappen?
Mauwie

Bericht door Mauwie »

Henkjan schreef: vr 12 aug 2022, 12:42
makkelijk te bedienen
door wie? alleen voor jezelf of moeten ook totaal niet in audio geïnteresseerde huisgenoten het snappen?
Mijn huisgenoten luisteren ook wel eens een CD en kijken ook tv waarbij het geluid over de speakers moet kunnen klinken. Het is wel wenselijk dat zij het ook kunnen schakelen tussen bronnen en ook harder en zachter kunnen zetten.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Als je een Raspberry te pakken kunt krijgen ben je een knappe vent, kosten ook nog eens een vermogen. :shock:
Zweitse

Bericht door Zweitse »

hannesie schreef: vr 12 aug 2022, 21:37
Als je een Raspberry te pakken kunt krijgen ben je een knappe vent, kosten ook nog eens een vermogen. :shock:
Inderdaad, prijzen zijn niet meer normaal. Een gebruikte NUC is bijna net zo duur en heeft naar mijn mening veel meer mogelijkheden.
Mauwie

Bericht door Mauwie »

Zweitse schreef: vr 12 aug 2022, 22:22
Inderdaad, prijzen zijn niet meer normaal. Een gebruikte NUC is bijna net zo duur en heeft naar mijn mening veel meer mogelijkheden.
Op marktplaats kan ik nog wel wat vinden:
Raspberry Pi 3b 1gb nieuw op voorraad
€ 40,00
https://link.marktplaats.nl/m1872953943 ... ialbuttons
Mauwie

Bericht door Mauwie »

[Een gebruikte NUC is bijna net zo duur en heeft naar mijn mening veel meer mogelijkheden.
[/quote]

Ik heb geen ervaring met een NUC. Zijn de wensen die ik heb hiermee te halen?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Makkelijker, mogelijk een 2e hands Mac mini, maar ook een NUC of microITX, maar dan is het al snel weer duurder.

Ik heb hier dan wel een opzet die daar op lijkt, maar er zijn best wel variaties mogelijk.
Zweitse

Bericht door Zweitse »

Mauwie schreef: vr 12 aug 2022, 22:39
Zweitse schreef: vr 12 aug 2022, 22:22
Op marktplaats kan ik nog wel wat vinden:
Raspberry Pi 3b 1gb nieuw op voorraad
€ 40,00
https://link.marktplaats.nl/m1872953943 ... ialbuttons
Daar is opzich een prima streamer mee te bouwen, maar dan heb je nog wel een voorversterker nodig.
Barry2001
Algemene moderator
Contacteer:

Bericht door Barry2001 »

Elektor heeft ze nog op voorraad, PI4, de 2GB versie. 4 en 8 GB zijn wel uitverkocht.
https://www.elektor.nl/raspberry-pi-4-starter-kit-2-gb
Mauwie

Bericht door Mauwie »

Is er iemand die al zoiets gebouwd heeft? Ik ben opzoek naar voorbeelden en mogelijkheden voor zelfbouw, zie vragen in de startpost.
Bijlagen
NuPrime_08.jpg
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Tja, ik neem aan dat je hier al hebt gezocht?
viewforum.php?f=66

Dat is dan een overzicht, maar ook juist zonder die vermaledijde RPI is er wat te knutselen.!!

viewtopic.php?t=27110

Ik ben zelf op een andere optie uit gekomen na wat zoek en knutselwerk.
viewtopic.php?p=1751405#p1751405
En dan zonder de RPI, maar de FriendlyArm
neo+.jpg
Mauwie

Bericht door Mauwie »

hannesie schreef: zo 14 aug 2022, 10:48
Tja, ik neem aan dat je hier al hebt gezocht?
viewforum.php?f=66

Dat is dan een overzicht, maar ook juist zonder die vermaledijde RPI is er wat te knutselen.!!

viewtopic.php?t=27110

Ik ben zelf op een andere optie uit gekomen na wat zoek en knutselwerk.
viewtopic.php?p=1751405#p1751405
En dan zonder de RPI, maar de FriendlyArmneo+.jpg
Ik ben wel aan het zoeken geweest op het forum maar ik kon geen voorbeelden vinden van deze "all in one" oplossing. Streamer - DAC - meerder inputs als voorversterker. Ik ben zelf niet super elektro technisch onderlegd om het helemaal zelf uit te puzzelen vandaar dat ik zoek naar voorbeelden om na te bouwen.
Wat is er met "vermaledijde RPI"? Gaat het dan alleen om moeilijke levering of zijn hier ook andere nadelen aan?
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

De eerdere types hadden een chip die netwerk en usb poort moest regelen, input output enz.
Daar werd het soms een beetje minder van en een verstoring van het signaal was nogal eens een punt.
Met de 4 is dat opgelost en dus gescheiden naar ik weet.

Ga je dan naar een opzet met een DAC op een aantal IO poorten, dan is het alweer grotendeels op gelost.
Met inmiddels allerlei mogelijkheden tot het koppelen van verschillende opties waar nogal kermis werk tussen zit en hele leuke mogelijkheden.
De kunst is dan voor mij om zo flexibel mogelijk te zijn, en minder afhankelijk van de combi die door sommige firma's worden aangeboden.

Iedereen heeft dan de mogelijkheid om het zo te maken als hij het wil, en ik zoek wel mijn eigen weg in digitale doolhof, en kies dan ook voor de naar mijn idee, schonere software van Linux, en dat is dan flexibel en mede door het Open source recept goed op maat te krijgen.
IK kan de bediening doen met Android/Linux/Windows/Apple , en eventuele rippen gaat dan wel met Windows, en dan hangt het allemaal in 1 netwerk, waar de muziek dan wel is vastgezet op vaste IP nummers om makkelijk het onderhoud te doen en stabiel het netwerk draaien.

Dan naast de prijzen die op dit moment gevraagd worden voor de RPI, is voor mij dan ook weer een argument om leuke alternatieven te zoeken/vinden.
Ik weet niet waar je huis woont maar dan maakt het wat leuker om dat te laten zien. :D
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Mauwie schreef: ma 15 aug 2022, 11:31
Ik ben wel aan het zoeken geweest op het forum maar ik kon geen voorbeelden vinden van deze "all in one" oplossing. Streamer - DAC - meerder inputs als voorversterker. Ik ben zelf niet super elektro technisch onderlegd om het helemaal zelf uit te puzzelen vandaar dat ik zoek naar voorbeelden om na te bouwen.
Wat is er met "vermaledijde RPI"? Gaat het dan alleen om moeilijke levering of zijn hier ook andere nadelen aan?
Is dit dan misschien iets wat je zoekt?
https://www.audiophonics.fr/en/dac-and- ... 14562.html
Helaas geen analoge inputs dus daar zal je een ADC er voor bij moeten klussen.
AudioMan

Bericht door AudioMan »

Weet niet of je er iets aan hebt, maar ik heb zelf een streaming-oplossing obv RPMS (= zelfgeschreven software rondom LMS = Logitech Media Server/Squeezebox) en een piDAC

De RPMS-server is obv een Pi4, kost iets van 100 euri (incl passieve koeler, excl. schijf); de Pi4 is hier het meest geschikt voor vanwege hogere doorvooersnelheden (USB/netwerk) en snellere berekening.

De piDAC bevat een ES9038Q2M DAC en een Kali Reclocker en werkt obv een Rp3, die trekt het minste stroom en wordt niet warm. De software is (standaard) piCorePlayer. De piDAC heeft me iets van 400 gekost, dat is incl. lineaire voeding.
Ik ben wel aan het zoeken geweest op het forum maar ik kon geen voorbeelden vinden van deze "all in one" oplossing. Streamer - DAC - meerder inputs als voorversterker.
Het klinkt verleidelijk, maar toch is een all-in-one apparaat vaak niet wat je wilt, want je zult ergens concessies moeten doen. Bovendien ben je veel minder flexibel en kun je ook niet de beste hardware kiezen voor de verschillende toepassingen zoals hierboven beschreven.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Ik ben hier op uitgekomen, Netwerk aansluiting en dan aan de binnenzijde het Single board PC-tje wat via USB naar I²S naar de DAC gaat, en in dit geval daar een galvanische scheiding zodat de isolator en reclocker niet nodig zijn.
viewtopic.php?p=1937366#p1937366
Afbeelding
AudioMan

Bericht door AudioMan »

De reden dat Rp's zo populair zijn als onderdeel van een audioketen van hoge kwaliteit (tov Intel-boardjes), is dat i2s rechtstreeks wordt aangesproken door de aangesloten DAC (als opsteekkaart op de Pi), er is dus geen conversie van bv usb naar is2 oid nodig. Hoe korter de keten, hoe beter
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Je hoeft mij niet te vertellen wat de RPI kan, maar een paar onhebbelijkheden hebben mij laten zoeken naar andere opties, en waar ik wat vrijer kan spelen met de opties.
Ik heb nogal wat DSD opnames die dan als .iso in eerste instantie uit de Playstation kwamen, dus kopieën van een SACD schijf, die ik dan weer kan splitsen in individuele bestanden in .dsf formaat, en vervolgens dan wat makkelijker af te spelen zijn met mijn combinatie.

Een .dsf formaat is dan door de software van LMS of ROON omgezet naar een PCM formaat waar ik het dan afspeel als DXD oftewel 24/352.8 kHz, en dat pakt de RPI wat minder makkelijk. Zeker als je direct naar I²S gaat, als je dat gebruikt heb ik dan telkens het probleem dat het maar beperkt is tot 24/176.4, en dan is het lager als wat mogelijk is.

Ik heb er altijd lol in om het maximale (wat voor mij mogelijk is) te benutten/gebruiken, en dat lukt zo best aardig.
Heb inmiddels aardig wat alternatieven uitgeprobeerd, en de laatste die ik eigenlijk eens wilde benutten in combinatie met Android i.p.v. Linux loopt nog niet echt lekker, en het loopt prima met Linux en de laatste kernel.
Pjotr

Bericht door Pjotr »

Leuk Hans! Das wel een heel klein processorbordje zeg :shock:
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Dat is de FriendlyElec NanoPi Neo Plus2, die gebruik ik al even, heeft dan 8GB eMMC aan boord, ben nu bezig dat op niveau Ubuntu 22.04 LTS te krijgen op dat snelle geheugen, gaat nog niet lekker.
ARM CPU en vlot.
https://www.cnx-software.com/2017/07/03 ... -usb-port/

Je hebt het al wel gehoord. :lol:
AudioMan

Bericht door AudioMan »

hannesie schreef: ma 19 sep 2022, 21:22
Een .dsf formaat is dan door de software van LMS of ROON omgezet naar een PCM formaat waar ik het dan afspeel als DXD oftewel 24/352.8 kHz, en dat pakt de RPI wat minder makkelijk
FYI, een Rp4 scheelt hemelsbreed met een Rp3 qua prestatie (netwerk-/usb-doorvooer, rekensnelheid), mocht je een probleem ondervinden met de verwerkingscapaciteit dan is dit iets om rekening mee te houden. Heb zelf een Rp4 als streamer (LMS) en een Rp3 als client (piCorePlayer), en draai 32bit/192Khz zonder probleem. Nu ben ik eerlijk gezegd niet geneigd om hoger te gaan (betwijfel de meerwaarde) maar heb tot nu toe niet gemerkt dat ik tegen een beperking aanloop.
hannesie
Contacteer:

Bericht door hannesie »

Gek gezegd, als voetbal trainer zou je ontslagen worden als je niet alles uit je team haalt om de beste of kampioen te worden. :lol: :lol:

Ik gebruik ook maar tot 352.8 kHz, maar er is al DSD die behoorlijk verder gaat, maar is dan een andere DAC voor nodig.
dsd.jpg
Ik heb destijds in 2009 mijn eerste streamer/server gebouwd, en die had ook geen bewegende delen, ik meende dat daar een VIA cpu in zat en een voorloper van de SDcard de Compact Flash, en daar het besturingssysteem op.
Liep met LMS prima.

Maar kort door de bocht, ik kan met deze DAC dan goed het onderste uit de kan halen in combinatie met ROON of LMS, de andere systemen heb ik allemaal haast wel geprobeerd, maar ik blijf wel bij deze keuze, omdat het mij het meeste comfort bied.

Foobar en de andere Windows gerelateerde gebruik ik dan niet, alleen om de opdrachten te geven welke muziek er afgespeeld moet worden. :kwijl:
Mauwie

Bericht door Mauwie »

Na een tijdje oriënteren op het zelf bouwen van een streamer -dac ben ik ben toch voor de makkelijke weg gegaan. Ik kon de NuPrime Omnia WR1 via Marktplaats op de kop tikken. Wellicht in de toekomst nog een keer met de Raspberry aan de slag. Ik heb nu wel ruimte over over in het kastje, binnenkort maar een ander meubel maken. Dat houdt mij weer van de straat.
Bijlagen
IMG20230118222737.jpg
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”